Browsing by Author "Hataş, Hasan"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Design and Control of a Multilevel Inverter for Electric Vehicles Using a Single Dc Source(2023) Hataş, Hasan; Almalı, Mehmet NuriElektrikli araçlarda (EA) yüksek verimlilik, daha küçük ve hafif motorlarla daha fazla güç sağlanabilmesi nedeniyle baskın olarak AA motorları kullanılır. Ek olarak EA'lar başta olmak üzere çoğu uygulamada, kullanım kolaylığı için tek bir DA kaynağı arzu edilir. Bu tez çalışmasında EA'lar için tek kaynaktan beslenen 31 seviyeli yeni bir çok seviyeli evirici (ÇSE) devresi önerilmiştir. Önerilen topolojide ana devre olarak anahtarlamalı diyot yapısı kullanılmış ve DA bara gerilimleri asimetrik olarak ölçeklendirilerek ve toroid transformatör ile yüksek frekans bağlantısı (HFL) yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Çıkış dalga biçiminde minimum Toplam Harmonik Bozulma (THB) için En Yakın Seviye Kontrolü (NLC) ve SPWM yöntemi kullanılmış ve sonuçları kıyaslanmıştır. Önerilen topolojinin benzetimi Matlab/Simulink programında gerçekleştirilmiş ve FPGA kullanılarak gerçekleştirilen deneysel çalışmalarla benzetim sonuçları doğrulanmıştır. Çalışmalarda, yük olarak; saf rezistif, rezistif-indüktif ve asenkron motor kullanılmıştır. Ayrıca önerilen ÇSE devresi katına çeşitli filtreler eklenerek filtre etkisi gösterilmiştir. Önerilen topoloji HFL kullanan diğer topolojilerle anahtar sayısı, diyot sayısı, toplam bloklama gerilimi (TSV) ve THB bakımından karşılaştırılmıştır. Önerilen ÇSE temel frekansta çalıştırılarak klasik eviriciyle hem benzetim hem de deneysel çalışma ortamında kıyaslanmıştır. Sonuç olarak, önerilen ÇSE devresinin kıyaslanan diğer çalışmalara göre daha düşük anahtar sayısına ve düşük TSV değerine sahip olduğu gözlemlenmiştir. Önerilen topoloji düşük gerilimli anahtarlarla yüksek gerilimli bir çıkış katı oluşturmuştur. Düşürücü devredeki tek anahtarla çıkış geriliminin doğrusal olarak ayarlanabilmesi önerilen topolojinin EA'larda kullanımını kolaylaştırır. EA sürücü sistemine uygun, tek DA kaynaklı ve çıkış gerilimi THB değeri filtre kullanılmadan %2,7 olan bir topoloji elde edilmiştir.Master Thesis H-Bridge Driver Based Motor Speed Control and Implementation(2018) Hataş, Hasan; Genç, NaciBu çalışmada; sürekli mıknatıslı doğru akım (SMDA) motorunun, darbe genişliği modülasyonu (PWM) yöntemi kullanılarak ileri ve geri yönde hız kontrolü hem benzetim programı ortamında hem de uygulamalı olarak gerçekleştirilmiştir. Motorun ileri ve geri yönde hareketini tek bir doğru akım (DA) kaynağı ile gerçekleştirmek için H-köprü devresi kullanılmıştır. Tasarlanan sistemde istenilen hızın takip edilmesi için Oransal-Integral (PI) kontrol yöntemi ve Kayan Kipli (Sliding Mode) kontrol yöntemi ayrı ayrı kullanılmıştır. Benzetim çalışmaları MATLAB/Simulink bloklarından ve Xilinx System Generator (XSG) bloklarından yararlanılarak yapılmıştır. Uygulamada ise DA motoru, Alanda Programlanabilir Kapı Dizileri (FPGA) kullanılmıştır. Gerek benzetim çalışması sonuçlarında gerekse deneysel çalışma sonuçlarında PI kontrol yöntemi ile Kayan Kip kontrol yöntemleri karşılaştırılarak sonuçlar irdelenmiştir. Uygulama sonuçlarının benzetim çalışması sonuçlarıyla uyumlu olduğu görülmüştür.