1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Hataş, Hasan"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 3 of 3
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Design and Control of a Multilevel Inverter for Electric Vehicles Using a Single Dc Source
    (2023) Hataş, Hasan; Almalı, Mehmet Nuri
    Elektrikli araçlarda (EA) yüksek verimlilik, daha küçük ve hafif motorlarla daha fazla güç sağlanabilmesi nedeniyle baskın olarak AA motorları kullanılır. Ek olarak EA'lar başta olmak üzere çoğu uygulamada, kullanım kolaylığı için tek bir DA kaynağı arzu edilir. Bu tez çalışmasında EA'lar için tek kaynaktan beslenen 31 seviyeli yeni bir çok seviyeli evirici (ÇSE) devresi önerilmiştir. Önerilen topolojide ana devre olarak anahtarlamalı diyot yapısı kullanılmış ve DA bara gerilimleri asimetrik olarak ölçeklendirilerek ve toroid transformatör ile yüksek frekans bağlantısı (HFL) yöntemi kullanılarak elde edilmiştir. Çıkış dalga biçiminde minimum Toplam Harmonik Bozulma (THB) için En Yakın Seviye Kontrolü (NLC) ve SPWM yöntemi kullanılmış ve sonuçları kıyaslanmıştır. Önerilen topolojinin benzetimi Matlab/Simulink programında gerçekleştirilmiş ve FPGA kullanılarak gerçekleştirilen deneysel çalışmalarla benzetim sonuçları doğrulanmıştır. Çalışmalarda, yük olarak; saf rezistif, rezistif-indüktif ve asenkron motor kullanılmıştır. Ayrıca önerilen ÇSE devresi katına çeşitli filtreler eklenerek filtre etkisi gösterilmiştir. Önerilen topoloji HFL kullanan diğer topolojilerle anahtar sayısı, diyot sayısı, toplam bloklama gerilimi (TSV) ve THB bakımından karşılaştırılmıştır. Önerilen ÇSE temel frekansta çalıştırılarak klasik eviriciyle hem benzetim hem de deneysel çalışma ortamında kıyaslanmıştır. Sonuç olarak, önerilen ÇSE devresinin kıyaslanan diğer çalışmalara göre daha düşük anahtar sayısına ve düşük TSV değerine sahip olduğu gözlemlenmiştir. Önerilen topoloji düşük gerilimli anahtarlarla yüksek gerilimli bir çıkış katı oluşturmuştur. Düşürücü devredeki tek anahtarla çıkış geriliminin doğrusal olarak ayarlanabilmesi önerilen topolojinin EA'larda kullanımını kolaylaştırır. EA sürücü sistemine uygun, tek DA kaynaklı ve çıkış gerilimi THB değeri filtre kullanılmadan %2,7 olan bir topoloji elde edilmiştir.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    H-Bridge Driver Based Motor Speed Control and Implementation
    (2018) Hataş, Hasan; Genç, Naci
    Bu çalışmada; sürekli mıknatıslı doğru akım (SMDA) motorunun, darbe genişliği modülasyonu (PWM) yöntemi kullanılarak ileri ve geri yönde hız kontrolü hem benzetim programı ortamında hem de uygulamalı olarak gerçekleştirilmiştir. Motorun ileri ve geri yönde hareketini tek bir doğru akım (DA) kaynağı ile gerçekleştirmek için H-köprü devresi kullanılmıştır. Tasarlanan sistemde istenilen hızın takip edilmesi için Oransal-Integral (PI) kontrol yöntemi ve Kayan Kipli (Sliding Mode) kontrol yöntemi ayrı ayrı kullanılmıştır. Benzetim çalışmaları MATLAB/Simulink bloklarından ve Xilinx System Generator (XSG) bloklarından yararlanılarak yapılmıştır. Uygulamada ise DA motoru, Alanda Programlanabilir Kapı Dizileri (FPGA) kullanılmıştır. Gerek benzetim çalışması sonuçlarında gerekse deneysel çalışma sonuçlarında PI kontrol yöntemi ile Kayan Kip kontrol yöntemleri karşılaştırılarak sonuçlar irdelenmiştir. Uygulama sonuçlarının benzetim çalışması sonuçlarıyla uyumlu olduğu görülmüştür.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Conference Object
    High-Frequency Link Voltage Multiplexing for Multi-Level Inverters With Optimized Transformer Windings
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers Inc., 2025) Hataş, Hasan
    The need for more than one voltage source in multilevel inverters (MLI) increases the system cost and circuit complexity. In this study, a voltage multiplexing method with a high frequency link (HFL) structure is proposed as a solution to the problem in question. Unlike the traditional HFL application, a half H -bridge is added to the input of the transformer and thus the obtained voltage is diversified. The output voltage is provided by a separate H-bridge circuit by preserving the isolation of the input and output voltages. The winding ratios of the transformer are determined by optimizing the total harmonic distortion (THD) of the output voltage with the NLC method. The proposed topology provides a low THD value of 1 1. 7 3% despite different voltage steps. In addition, simulations performed under various amplitude and frequency conditions using the SPWM technique have shown that the proposed method is effective and applicable. © 2025 Elsevier B.V., All rights reserved.