Browsing by Author "Hazar, Nevroze"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis İnvestigation of Prevalance in Children at 0-1 Age in Education Village Clinic Area Using Substitude Their Mothers Milk To Infant Formula and Preference Causes.(2009) Hazar, Nevroze; Karahan, AktanHazar N, 0-1 Yaş arası çocuklarda annelerin anne sütü yerine bebek maması kullanma sıklığı ve tercih nedenlerinin araştırılması, YYÜ Sağlık Bilimleri Enstitüsü Halk Sağlığı Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Van, 2009. Bu araştırma tanımlayıcı ve kesitsel tipte olup 0-1 yaş arası çocukları olan annelerin bebeklerine anne sütü yerine bebek maması verme sıklığı ve tercih nedenlerinin araştırılması amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın evreni Muş ilindeki Eğitim Sağlık Ocağının ETF kayıtlarından tespit edilen 0-1 yaş arasında çocukları olan 237 anne olup 200 kadına (%84,4) ulaşılabilmiştir. Toplanan veriler bilgisayar ortamına aktarılıp düzenlendikten sonra analizleri SPSS (Statistical Package for Social Sciences) programı aracılığıyla yapılmıştır. Tanımlayıcı istatistiksel değerlendirmelerin yanı sıra karşılaştırmalı analizler için ki-kare testi kullanılmıştır. Araştırmaya katılan kadınların %46,0'ı ilköğretim 1.kısmı tamamlamış olup %85,5'i ev hanımıdır. Kadınların %85,5'i çalışmayıp çocuğuna kendisi bakmıştır. Kadınların %96,5'inin sosyal güvencesi bulunmaktadır. Çocukların %89,5'i hastanede, 76,0'ı normal vajinal yolla doğmuştur. Araştırmaya katılan kadınların %89,5'i en az bir kez doğum öncesi bakım aldığı, %46,9'u ise gebelikte sağlık personeli tarafından 4 ve üzeri defa muayene olmasına rağmen, %64,0'ı ise gebelikte anne sütü ve emzirme eğitimi almamıştır. Kadınların %69,0'ı doğumunu bebek dostu hastanede yapmış ancak, %43,5'i ise doğumdan sonra anne sütü ve emzirme eğitimi almamıştır. Kadınların %90,0'ı bebeklerine doğumdan sonra ilk olarak anne sütü vermiş, bu kadınların %26,5'i ilk bir saat içinde çocuklarını emzirmeye başlamıştır. Annelerin genellikle (%89,2'si) bebeklerini emzirmediği dönemlerde bebeklerine mama verdiği saptanmıştır. Kadınların %20,5'i(34) bebeklerine hiç mama vermediğini belirtmişken, annelerin %21,7'si ise bebeklerine ilk 1 ay içinde mama başlamıştır. Araştırmaya katılmış olan kadınlardan %75,5'i TV'de mama reklamı görmüştür. TV dışında mama reklamlarını nerelerde gördükleri sorulduğunda birinci sırada(%55,5) doktor muayenehanesi/ hastane gelmektedir. Kadınlardan 49'unun TV'de , 38'inin de TV dışı bir yerde reklam görmediği saptanmıştır. Ancak hiçbir şekilde bebek maması reklamı görmemiş kadın bulunmamaktadır. Mama vermiş kadınlara mamaya başlamalarında mama reklamlarının etkisi olup olmadığı sorulduğunda %97,6'sı etkisi olduğunu ifade etmiştir. Kadınların bebeklerine mama başlamalarında en etkili olan reklamın TV'de gördüğü reklamlar, onu doktor muayenehanesindeki, eczane ve hastanedeki reklamlar izlemiştir. Tüm annelere anne sütü ile mama arasında fark olup olmadığı hakkındaki görüşleri sorulmuş ve kadınların tamamına yakınından fark olduğu yönünde yanıt alınmıştır. Fark olduğunu belirtmiş olanların %82,4'i de anne sütünün daha yararlı olduğu görüşündedir.Anahtar Kelimeler: Anne sütü, bebek beslenmesi,bebek maması, bebek maması reklamları