Browsing by Author "Hurma, Harun"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Determination of Consumer Perceptions of Eco-Friendly Food Products Using Unsupervised Machine Learning(Univ Namik Kemal, 2024) Cakmakci, Yusuf; Hurma, Harun; Cakmakci, CihanThis study aims to comparatively determine the consumer perception of food products marketed under ecologically friendly concepts (organic food, good agriculture, and natural production) and food sold directly by farmers, conventional food, and farmer cooperative branded food. For this purpose, a face-to-face survey was conducted with 171 identified consumers. R program was used to perform all of the analyses. Machine learning methods such as Logistic Regression (LR), Correspondence Analysis (CA), and Principal Component Analysis (PCA) are used for determining consumer perception from obtained data. Descriptive statistics results showed that 51.5 percent of those polled were male and 48.5 percent were female. It found that the mean age of the consumers was joined to the survey was 36.4. According to the LR findings, consumer socioeconomic characteristics have a considerable impact on the purchase of various foods (such as organic labeled foods, good agricultural practices foods, producer cooperative branded foods, etc.). It has been discovered as the result of the PCA, people perceived organic branded food and good agricultural practices foods, which are healthier, more flavorful, and more trustworthy than other food. however, it has been discovered that they believe the costs of these types of food are expensive and that they are difficult to obtain. On the other hand, they perceive the pricing of farmer cooperative branded foods and food sold directly by the farmer to be lower. Furthermore, it was observed in CA findings that there was a correlation between these various food groups and purchase locations. While products sold directly by farmers are mostly purchased from public markets, they prefer grocery stores and supermarkets when purchasing foods with good agricultural practices and natural labeled (from the markets). When seen from this perspective, it is possible to conclude that ecologically friendly food and other food products are regarded differently by customers based on product characteristics. The use of marketing techniques that create a positive perspective in terms of affordability and accessibility and the development of policies and production techniques that boost consumers' current perceptions of these items are considered will promote the consumption of these products.Article Dijital Teknolojilerin Hayvancılık Sektöründe Yükselen Rolü: Akademik Çalışmaların Işığında Geleceğe Bakış(2024) Çakmakçı, Cıhan; Çakmakçı, Yusuf Çakmakçı; Hurma, HarunBu çalışmanın birinci amacı hayvancılıkta kullanılan dijital teknolojileri açıklamak, bu teknolojilerin sosyo-ekonomik ve çevresel etkilerini ortaya koymaktır. İkinci amaç ise, konu ile ilgili yapılmış çalışmaların tarihsel evrimini ortaya koymaktır. Nesnelerin interneti temelli olan bu teknolojilerin elektronik kulak küpeleri, elektronik boyun tasması, elektronik adım ölçerler, sensörler ve sanal çitler olarak ortaya çıktığı görülmüştür. Dahası, bu teknolojilerin özellikle, süt üretim çiftlikleri başta olmak üzere kümes hayvancılığı, küçükbaş ve domuz çiftliklerinde yaygın olarak kullanıldığı görülmüştür. Öte yandan, “Bibliyometrik Analiz” yönteminden faydalanarak konu ile ilgili yapılmış çalışmaların gelişim süreçleri incelendiğinde ise Amerika Birleşik Devletleri, Çin, İngiltere ve Avustralya en çok bilimsel çalışmaların yapıldığı ülkelerin başında yer aldığı görülmüştür. Çalışmalarda, 2015 yılına kadar hassas hayvancılık, sensörler gibi konular ağırlıklı ele alınan konular iken, 2015 yılı sonrasında ise, çalışmalar makine öğrenmesi, hayvan ve insan refahı, hayvan davranışları ve derin öğrenme konularına evrildiği görülmüştür. Sonuç olarak, hayvancılıkta dijital teknoloji kullanımının artması ile hayvan takibi, hayvan sağlığı, refahı ve verim unsurlarında optimizasyon sağlar iken işletmelerin karlılığını arttırmaktadır. Dahası, dijital teknolojiler ile hayvancılıktan kaynaklı çevresel etkilerinin (Sera gazı emisyonları, toprak ve su kirliliği) sürekli olarak takip edilebilmektedir. Kırsal alanlarda hayvancılık faaliyetlerinin dijitalleşmesiyle hem kırsal alanların gelişmesinde hem de kırsal alanlardaki göçlerin önlenmesinde fayda sağlanabilir. Ayrıca, gıda arzı ve güvenliğinin arttıracağı düşünülmektedir.