Browsing by Author "Karta, Nurullah"
Now showing 1 - 10 of 10
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 1540 Tarihli Tapu Tahrir Defterine Göre Erzurum Kazası(1997) Karta, Nurullah; Oflaz, MustafaArticle 16th Century Status of Population and Economic Life in Iskenderiye(2015) Karta, NurullahArnavutların Skadra İtalyanların Skudari ve Cihannümada İskenderiye tahrir defterlerinde İskenderiye ve İşkodra olarak adlandırdıkları şehir, milattan önce 168'de Roma İmparatorluğu hakimiyetine geçmiş ve İllirya Kralı Geutius'un başkenti olmuştur. Uzun yıllar Roma İmparatorluğu yönetiminde kalan şehir, 13. ve 14. Yüzyılın başlarında Sırp Krallığının eline geçmiş ve 1366-1396 yıllarında Sırp Balşa Hanedanlığına başkentlik yapmış ve 1421'de Venediklilerin eline geçmiştir. Osmanlıların Balkan fütuhatları sırasında 1474 tarihinde Rumeli Beylerbeyi Hadım Süleyman Paşa'nın söz konusu şehri fethetme girişimleri olmuş ise de, başarısızlıkla sonuçlanmıştır. İskenderiye kalesi yüksek ve sarp bir mevkide olduğundan kale kuşatmasında ilk kez yoğun sis ve duman çıkaran yeni bir mermi türü kullanılarak Fatih Sultan Mehmet'in bizzat savaşa iştirakiyle şehir 1479 tarihinde Osmanlı topraklarına dâhil edilmiştir. 1479 tarihinde İskenderiye'nin teslim alınmasıyla Venedikliler'le Osmanlılar arasında yapılan anlaşma Venedik 100.000 duka karşılığında bir borç üstlenecek ve serbest ticaret yapma karşılığında da her yıl Osmanlı Devleti'ne vergi vermeyi de kabul etmiş oluyordu. Fethin akabinde İskenderiye Sancak haline getirilmiştir. Balkanların fethi sırasında bazı bölgeler yoğun bir göç ve iskân hareketine maruz kalıca, iskân politikası gereği boşalmış topraklar şenlendirilmiştir. Savaş sonrası İskenderiye'yi terk eden nüfus yerine kırsal çevreden şehre gelen nüfus istihdam edilerek şehrin İslamlaşma sürecine de katkı sağlamıştır. İskenderiye Kanunnamelerinde \"Ta'rif-i bâc-ı bazar\" şeklinde kayıtlarına göre pazara gelen mallar ve bu malların çeşitliliği ve ticaretin canlılığı tespit edilebilmektedir. Ayrıca, şehrin nüfusu ve iktisadi durumu 1485, 1496 ve 1570 tarihli Tapu-Tahrir defterleri esas alınarak Müslüman ve gayrimüslim nüfus, vergi ve gelir düzeyi ile ahalinin gelir kaynakları ve meslek grupları ele alınarak değerlendirilecektirArticle Avrupa Merkantilizmi ve Osmanlı Ekonomisi(2015) Karta, NurullahOsmanlı İmparatorluğu stratejik pozisyonu nedeniyle hareketli ve dinamik bir iktisadi yapı uygulamaya çalışmıştır. İmparatorluğun dünya iktisadi yapısına eklenme aşamasında ziraî, ticarî, sınaî, iktisadî kurumlar ile ulaşım, iktisadi ilişkiler ve hizmet sektöründe çok büyük değişiklik ve gelişmeler yaşanmıştır. Bundan ötürü yaşanan bu çeşitli olay ve olgular arasında bir neden-sonuç ilişkisi kurmak mümkündür. Tarihi süreç içerisinde yaşanan ve halen yaşanmakta olan devirlerin bütün sebeplerini hem de başlangıç ve bitiş noktalarını bir başka deyişle kapsamını net bir şekilde tespit etmek çoğu kez mümkün olmamaktadır.Bu bakımdan XVI. ve XVIII. yüzyıllar arasında yaklaşık 300 yıllık bir dönemi etkileyen merkantilizm birden bire ortaya çıkmamıştır. Nitekim bu dönemin yaşanmasında pek çok unsur etkili olmuştur. Bu bağlamda, merkantilist anlayışı sürdüren ülkelerin de ekonomi, ticaret ve özellikle dış ticaret, şirket kurma çabaları, siyasi durum ve yönetim anlayışı, demografik ve sosyal durum, bilim ve teknik yenilikler, siyasi, ekonomik ve din temelli mücadeleler gibi unsurlar, etkili olmuş ve farklı bir yapıya bürünmesine neden olmuştur. Bu makalede, merkantilizmin ortaya çıkışı ve merkantilist düşüncenin temel özellikleri ile Osmanlı İmparatorluğu'nun merkantilizm karşısında iktisadi yaklaşımı ele alınacaktır.Article An Evaluation of the Student's Opinions on the Associate Degree Program in Home Management at the Department of Management and Organization of Theopen Education Faculty at Anadolu University(2015) Şahbudak, Ercan; Sen, Erdal; Yücel, Ali Serdar; Karta, Nurullah; Korkmaz, Murat; Germir, Hatice NurThis study aims to evaluate the students' opinions about their Associate Degree Program in Home Management at the Department of Management and Organization of the Open Education Faculty at Anadolu University which offers distance education. For this purpose, a questionnaire with 33 questions was conducted with the participants of the study. The study firstly presents information on the aim, function, courses and the number of students of the Associate Degree Program in Home Management, which is an education program primarily for women. Then, the study addresses the topic of women in distance education in the world and in Turkey, provides statistical data on women and men regarding education and examines the positive and negative aspects of distance education for women. 796 participants, who were selected through random sampling method, took part in the study. Data obtained through the study were analyzed and assessed through the SPSS 20.00 software. Then, Independent Samples t-Test, ANOVA, Kruskal Wallis Test and Jonckheere-Terpstra Test were used in the analysis of the data. The study concluded that the demographic characteristics of the students (age, gender, income, occupation, place of residence etc.) varied to different degrees by the reasons for choosing the program, by the courses benefited in social life, in family relationships and in working life, by the opinions about the curriculum, by the use of computer and the Internet, and by the contribution of the program to getting a vocation, to developing oneself as an individual and to raising awareness about women's rightsMaster Thesis Problems and Solutions Proposals of History Teaching in Vocational High School According To Teachers Opinion (in Sample of Van)(2019) Akın, Osman; Karta, NurullahBu çalışma, Mesleki ve Teknik Anadolu Liselerinde Tarih öğretiminin Öğretmen Görüşlerine Göre Problemlerini (Van Örneği) tespit etmeyi ve tespit edilen problemlere çözüm önerileri getirmeyi amaçlamaktadır. Van il merkezinde bulunan farklı türlerdeki meslek liselerinde görev yapmakta olan toplam 50 tarih öğretmeni çalışma alanı içerisinde yer almaktadır. Meslek liselerindeki tarih öğretiminin problemlerini Van İli'nden hareketle tespit edebilmek amacıyla öğretmen görüşlerine başvurulmuştur. Bu amaçla hazırlanan anket meslek liselerinde görev yapan tarih öğretmenlerine uygulanmıştır. Veriler elde edildikten sonra, sonuçlar SPSS (Sosyal Bilimler İstatistik Paket Programı) Paket İstatistik Programıyla değerlendirilmiştir. Literatür taramasıyla ortaya konulan ve anketten çıkan çözüm önerilerinin meslek liselerinde tarih öğretiminin problemlerinin çözümüne katkı sağlaması ümit edilmektedir. Kamuoyunda son yıllarda sıkça gündeme gelen 'Meslek Liselerinin Eğitim-Öğretim Problemleri' konusuna, acaba 'Tarih Öğretiminin Problemleri' nelerdir? Sorusuyla yaklaştığımız bu araştırma altı bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde problemin durumu, tarih öğretimi, araştırmanın amacı, problem cümlesi, alt problemler, sayıltıları, sınırlılıklar ve tanımlar; ikinci bölümde konuyla ilgili araştırmalar yer almaktadır. Üçüncü bölümde araştırmanın yöntemi, modeli, evreni, örnekleminin yanı sıra, araştırmada kullanılan veri toplama aracı ve verilerin analizi; dördüncü bölümde bulguların nasıl analiz edildiği konularına yer verdik. Beşinci bölümde tartışma ve sonuç kısmına, altıncı bölümde ise önerilere yer verilmiştir. Üçüncü Bölümde araştırmanın bulguları ve bu bulgulardan elde ettiğimiz bilgilerin yorumlanması, son bölümde ise sonuç ve önerilere yer verilmiştir. Anahtar Sözcükler Mesleki Eğitim, Tarih Öğretimi, Tarih Öğretmeni, Problem durumu.Master Thesis Problems Faced in History Education in Secondary Schools and Recommendations for Solutions (Van City Example)(2014) Ataş, Mehmet Sena; Karta, NurullahBu çalışma, ortaöğretimde Tarih öğretiminde karşılaşılan problemleri çeşitli envanter çalışmaları irdelenip, öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda araştırılarak karşılaşılan problemlere çözüm önerileri bulmayı amaçlamaktadır. Çalışma 2012-2013 Eğitim-Öğretim yılında, Van merkez ve ilçelerindeki ortaöğretimde görev yapan 116 tarih öğretmen üzerinde yapılmıştır. Bu araştırma ile tarih öğretiminde karşılaşılan problemler araştırılarak, tarih öğretiminin mevcut durum değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Bu araştırma ortaöğretimde tarih dersi veren öğretmenlerin görüşlerine dayalı olarak yapılmıştır. Bu tez çalışmasında, anket çalışması yapılarak, ayrıca çalışmaya yardımcı olabilecek kaynaklar araştırılarak yararlı görünen bilgiler alınmaya çalışılmıştır. Çalışmalar neticesinde elde edilen bulgular ve çözüm önerileri çalışmanın sonucunda verilmiştir. Problemlerin değerlendirilmesinde SPSS istatistik programı kullanılmıştır. Uygulanan anket çalışmasında katılımcıların hem sunulan sorunlara hem de sorunlara yönelik sunulan çözüm önerilerine büyük oranda katıldığı görülmüştür. Bu çalışmanın tarih öğretiminde karşılaşılan problemlere yardımcı olacağı ümit edilmektedir. Anahtar Kelimeler: Eğitim, eğitim problemleri, tarih, tarih öğretimiConference Object The Role of Women on The Ottoman Economics(Pressacademia, 2016) Karta, NurullahThere is no sifficient Research was conducted on the participation of women on the Ottomon Economic system. Most of the time, women in Ottoman State described from the framework of harem. However, truth is very different. The role of the women is significant in economic activities. The Ottoman women was participated in economic and social issues very actively. In the classical era of Ottoman State, participation of women was weaker than men in the areas of social, economic, and political life. The role of women especially in the area of education is significant. The participation of women in working life is much more than thought. As a dominant economic sector, women heavily participated in agriculture and have bigger role in it. People in Anatolia as general, and women and children as special were spent time in agriculture, animal husbantry. In peace time or war time women lead the economic affairs. Women worked in textile industry, home economics according to archive documents. In the West, first time women worked for somewhere else for a certain wage in the industry era in England. In the beginning of 19th century in West, women started to work in textile and production sectors. Women started to work after Tanzimat in service and production sectors in Ottoman State. Furthermore, there are examples that women in Anatolia engaged in shopping, and opened stores. For example, silk production facilities in Bursa was owned heavily by women. Also, most of the workers were muslim and nonmuslim women. There were also baker women. This study, the role of the women in Ottoman State is studied acccording to the Archives of Ottomon of Prime Ministry.Master Thesis Sözlü Tarih Kavramı ve Sözlü Tarihin Tarih Öğretimindeki Rolü(2014) Küpüç, Esra; Karta, NurullahBu çalışmanın amacı, sözlü tarih kavramını detaylı bir şekilde irdelemek, söz ile tarih kavramları arasındaki bağlantıyı vurgulamak ve Türkiye'deki sözlü tarih çalışmaları hakkında bilgi vermektir. Bu çalışma ile birlikte sözlü tarihin, tarih öğretimindeki rolü saptanarak, eğitim tarihi açısından sözlü tarihin yeri ve önemi değerlendirilecektir. Ayrıca sözlü tarihin amaçları, kaynakları, faydaları, sınırlılıkları, çalışma esnasında dikkat edilecek noktalar ve sözlü tarih çalışmasının yöntemi ile ilgili de bilgilendirme yapılacaktır. Anahtar Sözcükler Sözlü tarih, Söz, Tarih, Tarih ÖğretimiMaster Thesis The Transcription and Evaluation of Heritage Records of Edremit District in Karasi Province(2018) Gülşen, Ercan Alim; Karta, NurullahTereke (miras) kayıtları, son yarım asırdır sosyal tarih çalışmalarının önemli ögelerinden biri konumundadır. Bu kayıtlar küçük yerleşim yerlerinde şer'iyye sicilleri içine kaydedilmektedir. Nüfusun daha fazla olduğu şehirde ise sadece bu kayıtlardan oluşan defterler mevcuttur. Edremit Tereke kayıtları da kendilerine, Edremid Şer'iyye Sicilleri içinde yer bulmuştur. Bu çalışmada 1220, 1221, 1222, 1223 ve 1224 numaralı defterler incelenmiş 1645 ila 1732 yılları arasında tutulmuş olan tereke kayıtlarının transkripsiyon ve değerlendirmesi yapılmıştır. Bu çalışma 40'ı kadın, 99'u erkek, toplamda 139 kişinin tereke kaydını içermektedir. Kayıtlarda yer alan kişilerin; servet miktarına bakıldığı zaman çoğunluğunun orta düzeyde olduğunu söylemek mümkündür. 139 tereke sahibinin, 527 mirasçısı olduğu görülmüştür. XVII. ve XVIII. yüzyılda Edremit'in ekonomik hayatının genelde tarıma dayalı olduğu tarımın da, zeytincilik ve bağcılık temelli olduğu anlaşılmaktadır. Hayvancılık ve ticaretin daha geri planda olduğu elde edilen verilerden anlaşılmaktadır. Bu çalışmada XVII. ve XVIII. yüzyıldaki Edremid Kazasının sosyo-kültürel ve sosyo-ekonomik yapısı hakkında arşiv belgelerine dayanan doğru ve geçerli bilgiler ortaya konulmaya çalışılmıştırMaster Thesis Transcription and Evaluation of the Registry of Tarsus Sharia Number 348 (h. 1315-1316 M. 1897-1898. 1898-1899)(2019) Namaz, Ümran; Karta, Nurullah'348 Numaralı Tarsus Şerʻiyye Sicili'nin Transkripsiyon ve Değerlendirilmesi' başlığıyla şerʻiyye sicillerinin önemi ve mâhiyeti kronolojik sıralamaya tâbi' tutularak ele alınmış ve şer'iyye sicilleri açıklanmıştır. Şerʻiyye sicilleri, Osmanlı Devleti'nin hukukî yapısında önemli bir yere sahiptir. Şer'iyye sicilleri ayrıca, yazıldığı dönemde-ki toplumun dini, kültürü, ekonomik gibi pek çok alan hakkında bilgi sağlamaktadır. Çalışmada Tarsus hakkında bilgi verilmiştir. Osmanlı Devleti'nin hukukî yapısı ve konuya bağlı başlıklar bulunmaktadır. Şerʻiyye sicilleri ile ilgili açıklamalar verilmiştir. 348 Numaralı Tarsus Şer'iyye Sicili'nin özet tablosu belirtilmiştir. 348 Numaralı Tar-sus Şerʻiyye Sicili ele alınarak transkripsiyonu yapılmıştır. Transkripsiyonda; sicillerin sayfa numaraları, hüküm numaraları ve sicillerin yazıldığı tarihler verilmiştir. Transk-ripsiyonu yapılan sicillerin vermiş olduğu bilgiler dâhilinde değerlendirme bölümünde sicillerin değerlendirmesi tablolar ile belirtilerek ele alınmıştır. Ayrıca sicillere bağlı olarak sosyal hayat, ekonomik hayat ve yer isimleri gibi konulara değinilmiştir.