Browsing by Author "Kaya, Gökhan"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Başarıyla İlgili Çeşitlilikte Sınıf İçi Etkileşim Yönetimi: Bir Konuşma Çözümleme İncelemesi(2024) Sardag, Metin; Kaya, Gökhan; Cakmakci, GultekinBu araştırma, potansiyel olarak yüksek ve düşük başarılı olarak algılanan öğrencilerin, epistemik statülerini etkileşimler içinde nasıl gösterdiklerine ve öğretmenlerin bu gösterilere nasıl karşılık verip yönettiklerine odaklanarak sınıf içi etkileşimlerin iç dinamiklerini incelemektedir. Mikro-analitik bir bakış açısı kullanılan bu çalışmada, araştırma süreci boyunca hem öğrenciler hem de öğretmenler tarafından kullanılan etkileşimsel stratejiler ve özellikler titizlikle incelenmektedir. Veriler, öğretim uygulamalarını geliştirmeyi amaçlayan kapsamlı, uzun vadeli bir mesleki gelişim programının bir parçası olarak Türkiye'deki fen ve matematik sınıflarından toplanmıştır. Bulgular, öğrencilerin epistemik statü olarak adlandırılan ve epistemik statü durumlarına göre değişen belirli etkileşimsel araçları kullandıklarını ortaya koymaktadır. Bu durumlar, öğrencilerin bilgi, anlayış ve öğrenme ortamına katılımlarının göstergeleri olarak işlev görmektedir. Ayrıca çalışma, epistemik erişim kavramına dayanan sınıf etkileşimlerinin kasıtlı tasarımının, fen ve matematik öğretmenlerini sınıflarındaki farklı başarı düzeylerini etkili bir şekilde yönetme araçlarıyla nasıl desteklediğini vurgulamaktadır. Bu tasarım sadece kapsayıcı katılımı teşvik etmekle kalmıyor, aynı zamanda hem yüksek hem de düşük başarılı öğrencilerin öğrenme sürecine aktif olarak katılmalarını sağlıyor. Bu çalışmanın sonuçları, anlık bulguların ötesine uzanmaktadır. Epistemiklerin sınıf ortamlarında sergilenme ve yönetilme biçimlerine ilişkin daha fazla araştırma yapılması gerektiğinin altını çizmektedir. Ayrıca, bu araştırmadan elde edilen bulgular fen ve matematik eğitimi alanlarına önemli katkılarda bulunma potansiyeline sahiptir. Öğretmenler, öğretmen eğitimcileri ve eğitim politikacıları için sınıf içi söylemin kalitesini artırmayı amaçlayan mesleki gelişim programları tasarlama konusunda değerli bir rehberlik sunmaktadır.Article Bilimin Doğası Öğretiminde Kullanılan Söylem Desenleri ve İletişim Yaklaşımları(2016) Yalaki, Yalçın; Dogan, Nihal; Çakmakcı, Gültekin; Kaya, Gökhan; Sardag, Metin; İrez, Osman SerhatBu çalışmanın amacı, doğrudan-yansıtıcı yaklaşım ile bilimin doğası öğretiminde öğretmenlerin kullandıkları söylem desenleri ve iletişim yaklaşımlarının belirlenmesidir. Araştırma uzun sureli mesleki gelişim programı ile öğretmenlerin bilimin doğası öğretimi açısından sınıf içi uygulamalarını desteklemeyi amaçlayan bir araştırma projesi kapsamında gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı doğrultusunda sınıf içi söylem desenleri ve iletişim yaklaşımlarını belirlemek için söylem analizi kullanılmıştır. Analizler için projeye katılan 22 öğretmenden 8'inin sınıf içi sesli ve görüntülü ders kayıtları kullanılmıştır. Bu kayıtlar içerisinden öğretmen ve öğrencilerin diyaloglarının bulunduğu toplam 507 dakikalık diyaloglar analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, öğretmenlerin doğrudan-yansıtıcı yaklaşım ile bilimin doğasının öğretiminde 3 farklı söylem deseni (Üçlü, Zincir, Bitişik sözce) ve 3 farklı iletişim yaklaşımı (Etkileşimli ve Diyaloglu, Etkileşimli ve Otoriter, belirlenmiştir. Söylem desenleri acısından en çok kullanılan desenin üçlü desen (başlatma-yanıtlama-değerlendirme), iletişim yaklaşımları acısından ise etkileşimli ve otoriter yaklaşım olduğu görülmüştür. Bu çalışmadaki analiz türleri ve bulgular bilimin doğası öğretiminde doğrudan-yansıtıcı yaklaşımının daha etkili kullanılması açısından literatüre katkı sağlayacaktır.