Browsing by Author "Kaya, Tuğba"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Investigation of Personal Characteristics, Social Media Addiction, Academic Procrastination, Perceived Stress and Sleep Levels of High School Students(2023) Kaya, Tuğba; Özok, Halil İbrahimBu araştırmanın amacı Lise öğrencilerinin kişisel özellikleri, sosyal medya bağımlılığı, akademik erteleme, algılanan stres ve uyku düzeylerinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli ile yürütülen bu çalışmada çalışma grubunu 719 kız ve 327 erkek öğrenci olmak üzere toplam 1046 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmaya katılan öğrencilere Bilgilendirilmiş Onam Formu, Demografik Bilgi Formu, Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği, Akademik Erteleme Ölçeği, Algılanan Stres Ölçeği ve PUKİ Uyku Kalite İndeksi uygulanmıştır. Verilerin analizinde, IBM SPSS 22.00 ve SPSS Prosess Macro (v.4.2) programları kullanılmış olup bağımsız örneklem t testi, tek yönlü Anova, Pearson korelasyon analizi ve çoklu regresyon analizi uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda, araştırma kapsamında ele alınan kişisel bilgilere yönelik değişkenlerin anlamlı farklılıklara sahip olduğu gözlemlenmiştir. Aynı zamanda, sosyal medya bağımlılığı, akademik erteleme, algılanan stres ve uyku düzeyleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişkiler bulgulanmıştır. Sosyal medya bağımlılığı ile uyku düzeyleri arasında pozitif yönlü ve anlamlı ilişkiler bulgulanmıştır. Sosyal medya bağımlılık düzeyi ile uyku süresi alt boyutu arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür. Lise öğrencileri arasında yapılan çalışmada, kız öğrencilerin sosyal medya bağımlılık düzeyleri yüksekken, erkek öğrencilerde akademik erteleme eğilimi daha yüksek olarak bulunmuştur. Kız öğrencilerin algıladıkları stres düzeyi, baş etme puanları, uyku kalitesi ve uyku bozuklukları puanları erkek öğrencilere kıyasla anlamlı derecede yüksek çıkmıştır. Sosyal medya bağımlılığı ile algılanan stres arasında pozitif, uyku süresi ile negatif bir ilişki bulunmuştur. 12.sınıf öğrencilerinde akademik erteleme davranışı diğer sınıf düzeylerine göre daha yüksek, 11. sınıf öğrencilerinde ise algılanan stres, uyku süresi ve uyku bozuklukları daha yüksek olarak ortaya çıkmıştır. Evde kalan öğrencilerde stres düzeyi yüksek bulunmuştur. Düşük başarı düzeyine sahip öğrencilerin sosyal medya bağımlılığı, akademik erteleme, algılanan stres düzeyi ve uyku kalitesi açısından diğer öğrencilere kıyasla farklılık gösterdiği bulgulanmıştır. Baba eğitim seviyesi ile sosyal medya bağımlılığı ve akademik erteleme arasında ilişki bulunmuştur. Sosyal medya bağımlılığı ile öznel uyku kalitesi, uyku bozukluğu, uyku ilacı kullanımı, alışılmış uyku etkinliği ve gündüz işlev bozukluğu gibi alt . iii faktörlerde pozitif yönlü ve anlamlı bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte, sosyal medya bağımlılığı ile uyku süresi arasında negatif yönlü ve anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Aracı model analizleri sonucunda, stres, uyku ve uyku bozuklukları değişkenlerinin, sosyal medya bağımlılığı ile akademik erteleme ilişkisinde aracı etkiye sahip oldukları görülmektedir. Sosyal medya bağımlılığı ile akademik erteleme arasındaki ilişkide algılanan stres, uyku değişkenlerinin aracılık rolünü inceleyen bu araştırmada, ayrıca algılanan stres ve uyku bozuklukları alt boyutunun da aracılık role sahip olduğu ortaya konmuştur. Elde edilen sonuçlar, ilgili literatüre katkı sağlama potansiyeline sahip olsa da daha detaylı araştırmalarla desteklenebilir.