Browsing by Author "Keser, Sezer Cihaner"
Now showing 1 - 7 of 7
- Results Per Page
- Sort Options
Article 20. Yüzyıl Anıtlarının Devrilmesiyle Yıkılmaya Çalışılan Görsel Tarih(2022) Keser, Sezer Cihaner; Yüksel, HanifeHer dönemin ve rejimin heykellerle ilişkisi, iktidarın toplumla, toplumun da bireyle ilişkisini açıkça ortaya koymaktadır. Modern insan, en yoğun biçimde 20. yüzyılda lider tasvirleri ve kahramanlık hikâyelerinden oluşan şehir heykellerini görmeye ve algılamaya başlamıştır. Bu araştırmanın inceleme alanı, özellikle yirminci yüzyıl sonrası döneme denk gelen aynı zamanda çoğunlukla tek partili yönetimlerin tek adam rejiminden hareketle yaptırıldıkları anlaşılan büyük boyutlu heykellere, değişen konjonktür ve iktidarı ele geçiren yeni rejimler sonrasında yapılan saldırıları ve tahribatları kapsamaktadır. Çalışma kapsamında ele alınan, yıkılan ve tahrip edilen anıtsal heykel örneklerinde tarihsel gerçekliğin, geçmişin izlerinin ve görsel tarihin yok edilmesi kaygısı açıkça gözlenmektedir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan doküman analizine uygun bir biçimde yapılmıştır. İlgili dijital arşiv kayıtlarından ve dokümanlardan ulaşılan eserler metaforik anlamlarıyla birlikte ideolojik özellikleri açısından ele alınıp değerlendirilmiş, araştırma sonucunda elde edilen veriler betimsel olarak yorumlanmıştır. Çalışmada, yıkılan anıtların mevcut gücü nasıl yansıttığı ve ideolojik bir araç olarak nasıl kullanıldığı göstergelere dayalı olarak incelenmiş ve mevcut durum değerlendirmesi yapılmıştır.Article Çağdaş Sanatta Mekan Olarak Evin Katmanları(2022) Yüksel, Hanife; Keser, Sezer CihanerÇağdaş sanatta ev, fiziksel bir imge olarak mecazi anlamı ve buluşma noktası olma özelliği ile hassas bir yerde durmaktadır. Birçok yapıtta ev; dağılmış, kırılgan, tereddütlü, olanaksız bir yerleşim mekânı olarak betimlenmiştir. Ev, kayıpların ya da eksik kalan şeylerin sessiz, yarım ve değişken bir tanığı olarak katmanlara ayrılıp sunulmakta ve insan hafızasını koruma konusunda duyarlı bir dileği iletme durumunu da içermektedir. Yapıtlardaki ev, deneyim olarak aktarıldığı gibi kişisel ve ruhsal geçmişin incitici durumları arasında hayata geçirilmektedir. Ev’i özne ve nesne ilişkisi içinde ele alınması, kavramın sanat alanında varlık bulan bir imge olarak incelenmesini kolaylaştırmaktadır. Bu bağlamda araştırmada sanatçı-sanat eseri ve ev -mekân ilişkisi çağdaş sanat eserleri ile örneklendirilerek incelenmiş ve bir değerlendirmeye gidilmiştir.Article Çevresel Sanat Bağlamında Christo- Jeanne Claude Çiftinin Disiplinlerarasıüç Boyutlu Tasarım Uygulamalarında Tekstil Kullanımı(2015) Oskay, Nazan; Keser, Sezer Cihaner20. yüzyılın sonlarına doğru sanat eğitiminde farklı disiplinlerinişbirliği önem kazanmaya başlamıştır. Bu çalışmada özellikle 1960sonrası sanatında birçok sanatçının teknik malzeme olarak kullandığıtekstilin yeryüzü sanatındaki üç boyutlu uygulamalarınıntemsilcilerinden kabul edilen Christo - Jeanne Claude çiftinindisiplinlerarası uygulamaları ele alınmıştır. 20. Yüzyıl arazi sanatınınöncüleri olan çiftin uygulamaları incelendiğinde; doğa-tekstil vemimari-heykel etkileşiminin farklı boyutları gözler önüne serilmektedir.Günümüzde pek çok ülkede, çevresel kalitenin arttırılması, genelestetik beğeninin yükseltilmesi ve insanların bulundukları mekânlardanhoşnutluk duyabilmeleri konularında çalışmalar yapılmaktadır.Çevresel düzenlemelerindeki sanat etkinliği de, mekân imajı ve çevreselkimliğin oluşumunun yanı sıra, çevre içindeki insan davranışlarınımotive etmesi ve görsel bütünlükte estetik bir beğeni yaratmasındandolayı, söz konusu kalite arayışlarında ciddi bir öneme sahiptir.Çevresel sanat uygulamaları yapan sanatçılar herkesin sanat izleyicisiolmasını hedeflemektedir. Bütün çevresel ve kamusal sanat örneklerigöstermektedir ki, izleyici istese de istemese de sanat tüketicisi olmakzorunda kalmaktadır.Çalışmanın evrenini Arazi Sanatında tekstil malzemesini kullananChristo-Jeanne Claude çiftinin uygulamaları oluşturmaktadır.Çalışmada çevresel tasarım uygulamaları bağlamında üç boyutlutasarımlarında teknik malzeme olarak tekstili kullanan çiftin küçük vebüyük boyutlu yüzlerce tasarım ve uygulamasından dünyaca tanınırlığıolan ve görsel anlamda en etkileyici olduğu düşünülen on uygulamakronolojik bir sıralama ile ele alınmıştır. Çift tarafından üç boyutlutasarım ve uygulamalarda tekstil ürünlerinin neden ve nasıl kullanıldığıkonusu ile birlikte uygulamaların plastik irdelemelerine gidilmiştir.Conference Object Current Positions of Fine Arts Faculties of the State Universities in Turkey(Elsevier Science Bv, 2012) Keser, Sezer CihanerThis study focuses on the institutionalisation, functions, and current positions of Fine Arts Faculties of the state universities in Turkey. The basis of the study consists of historical bakground in terms of examination of the case. The main concepts of the study, namely "art", "art education", institutionalisation of art education", and "art education from the 1980s" have been explained under the light of the periodical process of becoming a separate faculty. A case analysis has been aimed by linking institutionalisation of education and Foundation of Higher Education, which is the reflection of the military interference of September, 12th, which dominated Turkey's social, political and cultural life. In addition, as an extension of this process, the rapid multiplication of fine arts faculties together with the emergence of qualitative problems almost simultaneously has also been discussed. (C) 2012 Published by Elsevier Ltd. Selection and/or peer review under responsibility of Prof. Ayse Cakir IlhanArticle Eskiçağda Dinsel ve İdeolojik Söylemlerin Anıtsal Kaya Yontularında Görselleşmesi(2017) Telli, Hale; Keser, Sezer CihanerTarihsel süreç içerisinde sayısız tanımlamalarla karşımıza çıkan sanatın, insanın toplumsal yaşamı ile var olduğu düşünülür. Toplumsal yaşamı oluşturan tüm oluşumlar, yapılar ve değerler ile sanat olgusu, yoğun bir ilişki ve etkileşim içerisinde olmuştur. Kuşkusuz bu oluşumlardan bir olan ideoloji de toplumsal bir yapının ürünü olarak ortaya çıkmıştır. İdeolojik yapılanmalar her çağda etkin olmuş ve bu gücü de çoğu zaman bireylerin, iktidarların, liderlerin ihtiraslarından almıştır. Geçmiş dönemlere ait kalıntıların incelenmesi, bu yapılanmaların en eski çağlarda da kendilerine en çok sanatsal faaliyetlerde yer bulduğunu göstermektedir. Sanat eserleri geçmişten günümüze, estetik haz işlevinin dışında, ideolojilerin ve yönetimlerin propagandasını yapmak gibi amaçlara hizmet etmiştir. Kuşkusuz egemen ideolojinin propagandasını yapmak, sanatın yaygın kabul gören işlevlerinden biridir. Sanat, özellikle de heykel, bu işlevi nedeniyle, birçok dönemde politik erk tarafından kendi iktidarını pekiştirmek amacıyla desteklenmiştir. Yani, heykel bu arenada sırtından en çok geçinilen alan olmuştur. O, hâkim güçlerin en çok barındığı ve korunduğu alanları temsil etmiştir. Tarihin hemen her döneminde mevcut erk ve iktidarların, inançlarının veya ideolojik düşüncelerinin yayılıp kabul ettirilmesi sürecinde, anıtsal uygulamalar görkemli bir yöntem olarak tercih edilmiştir. Anıtsal heykeller, dönemin şartlarıyla ve ekonomisiyle bağlantılı olarak dünyanın çeşitli bölgelerinde ve kültürlerinde genişleyen kullanım alanları, artan hedef kitle, değişen sosyo-ekonomik düzenler ve ideolojiler doğrultusunda mesajlar yüklenerek uygulanmıştır. Çalışmanın inceleme alanını oluşturan büyük boyutlu kaya yontu heykeller; Hitit, Asur, Babil, Miken, Mısır, Pers, Helen, Roma, medeniyetlerinde olduğu gibi, sonralarındaki birçok medeniyette de görülmektedir. Bahsi geçen bu medeniyetlerde figüratif tasvirler ve mitolojik varlıkların betimlendiği büyük boyutlu eser bırakma kaygısı açıkça gözlemlenmektedir. Bu durum, söz konusu dönemlerde, mevcut erkin korunması için, sanat üretimini gerekli gören yönetimleri açıkça gözler önüne sermektedir. Bu çalışmada; Anadolu, Mezopotamya, Mısır ve Uzak Doğu coğrafyalarındaki büyük medeniyetlerin, egemen yönetimleri tarafından özellikle çevreye hakim noktalara konumlandırılmış büyük boyutlu yontu ve rölyeflerin, dini ve ideolojik birer araç olarak nasıl kullanıldığı incelenmektedirArticle #metoo: Sanatçının Başa Çıkma Biçimi(2022) Yüksel, Hanife; Keser, Sezer CihanerHızlı etkileşimi sağlayan ve birçok kamusallıktan oluşan sosyal medya platformları insanları bir takım aksiyon alanlarına da yönlendirmektedir. Bu yönüyle sosyal medya, salt bir özgürlük alanı olmaktan çok toplumsal farkındalık eylemleri üreten bir alan olarak da meşrulaşmaktadır. Sosyal medya aracılığıyla tüm dünyada geniş kitlesel tepkilerin verildiği önemli toplumsal sorunlar arasında yer alan kadına yönelik cinsel ve fiziksel şiddet halen başı çekmektedir. Bu çalışmada feminst-aktivist bir sosyal medya hareketine dönüşen #MeToo hareketinden yola çıkılmış, #MeToo tweeti atan sanatçıların yapıtlarına ve bu tweetler sonrasındaki sanatsal üretimlere odaklanılmıştır. Araştırmada cinsel saldırı ve/veya tecavüze uğrayan, tanıklık eden ya da tepki veren sanatçıların çalışmalarından hareketle, yaşanılan olaylara verdikleri tepkiler ve başa çıkma tutumları irdelenmiştir. Feminist sanatçılar toplumsal hareketlerde her dönem önemli figürler olmuşlardır. Araştırma, feminist sanat literatüründe anılan sanatçıların kapsamını genişletirken aynı zamanda saldırıya maruz kalan ve bunu yansıtan sanatçıların sanatsal söylem ve eylemlerinin irdelendiği bir kaynak olarak alandaki teorik boşluğu doldurma gerekliliğinden hareketle ele alınmıştır.Article On "self-Citation" in Academic Publications(Aves, 2024) Yuksel, Hanife Neris; Keser, Sezer Cihaner; Camsari, TanerThis article examines the phenomenon of self -citation which is a widely discussed topic in the broader scientific literature. Self -citation is a natural part of the scientific publishing process as the researchers should cite themselves to avoid plagiarism. In this short review, we examine various aspects of self -citation by considering how authors include their previous work on a specific subject in their bibliography when conducting research on that subject.