1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Keskin, Ayşe"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 1 of 1
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    The Influence of Using Laboratory on the Development of Students? Success of Scientific Progress in Science Lesson in Primary Schools
    (2010) Keskin, Ayşe; Orak, Salim
    Bu çalı?manın temel amacı; fen bilgisi dersinde laboratuar kullanımının bili?sel, duyu?sal ve psiko-motor becerilerinin geli?imine etkisi, özellikle bili?sel süreç becerilerini ne ölçüde etkilediği ortaya konulmaya çalı?ılmı?tır. Bu temel amaçla laboratuarı bulunan okullardaki öğrenciler ile laboratuarı bulunmayan okullardaki öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin kar?ıla?tırılması, laboratuar kullanımının öğrencinin bili?sel süreç becerilerinin geli?imine etkisi tespit edilmeye çalı?ılmı?tır. Bununla birlikte öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeylerinin ve cinsiyetlerinin bilimsel süreç becerileri üzerine etkisinin olup olmadığı belirlenmeye çalı?ılmı?tır. Çalı?mada, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini ölçmek amacıyla ?Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSB)? kullanılmı?tır. Testi olu?turan maddelerin belirlenmesinde yapılan literatür taramaları sonunda Katleen A. Smith tarafından geli?tirilen ve çalı?manın temel amacına uygun olarak alan uzmanı ve dil uzmanları tarafından Türkçeye uyarlanan ?Bilimsel Süreç Becerileri Testi? kullanılmı?tır. ?lköğretim ikinci kademe için hazırlanan teste öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini ölçmeye yönelik 20 soru yer almaktadır. Test ile ilgili geçerlilik ve güvenirlik çalı?ması yapılmı? ve elde edilen veriler Kuder Richardson- 20 (KR-20) katsayısının hesaplanmasıyla değerlendirilmi?tir. Testin güvenirliği 0.56 olarak tespit edilmi?tir. Uygulanan bilimsel süreç beceri testinin orta güçlükte (0.44) ve iyi derecede (0.33) ayrıt edici olduğu sonucuna ula?ılmı?tır.Bu çalı?manın uygulamasında bilimsel süreç becerileri testi; 2009-2010 eğitim ve öğretim yılında Siirt ?l merkezinde bulunan laboratuarı bulunan ve aktif olarakkullanan üç okul ile laboratuarı olmayan ve kullanamayan üç okul olmak üzere toplam altı okulda uygulanmı?tır. Uygulamaya bu altı okulun seçkisiz ve rastgele seçilen yedinci sınıflarında okuyan öğrenciler katılmı?tır. BSB testi Mayıs ayında uygulanmı? olup laboratuarı olan üç okuldan 166 ve laboratuarı olmayan üç okuldan 193 olmak üzere toplam 359 öğrenciye uygulanmı?tır. Verilerin analizi sonucunda; ilköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri geli?iminde; laboratuar kullananların lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmi?tir. Sosyo-ekonomik düzeyin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geli?tirmesinde; Üst sosyo-ekonomik düzey öğrencileri orta ve alt sosyo-ekonomik düzeye göre, orta düzey öğrencileri alt düzeye göre daha ba?arılıdır. Sosyo ekonomisi yüksek olanın lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmi?tir. Cinsiyetin ilköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç beceri geli?imlerinde etkili bir deği?ken olmadığı saptanmı?tır. Bu analizler sonucunda öğrencilerin laboratuarda bilimsel süreç becerilerini geli?tirecek etkinliklere katılmaları desteklenip, pasif olarak laboratuar kılavuzunda yazılanları ya da bir öğretmen tarafından kendilerine verilen talimatları aynen yerine getirmek için çabalamamaları önerilebilir. Ayrıca okullardaki laboratuar ko?ulları iyile?tirilmeli ve aktif bir ?ekilde kullanıma sunulmalıdır.