Browsing by Author "Koca, Nigar"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Comparison of the Levels of Self-Care Agency and Self-Efficacy-Sufficiency of University Students Whose Educations Are Related To Health and Not.(2008) Koca, Nigar; Yetkin, AyşenTanımlayıcı, kesitsel karşılaştırmalı ve ilişki arayan tipte olan bu çalışma; eğitimi sağlıkla ilgili olan ve olmayan üniversite öğrencilerinin öz-bakım gücü (ÖBG) ve öz-etkililik-yeterlik (ÖEY) düzeylerini belirlemek ve karşılaştırmak amacıyla yapıldı. Çalışma, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Van Sağlık Yüksekokulu (SYO) ve Fen-Edebiyat Fakültesinde (FEF) 24-28 Aralık 2007 tarihlerinde yapıldı. Çalışmanın evrenini Sağlık Yüksekokulu (117 kişi) ve Fen-Edebiyat Fakültesi (Matematik 1.ve 2. öğretim, Fizik ve Tarih Bölümü) son sınıf öğrencilerinin tümü (149 kişi) toplam (266 öğrenci) alınması planlandı, ancak 60 öğrenci çeşitli nedenlerden dolayı çalışma kapsamına alınamadığından 206 öğrenci çalışmanın evrenini oluşturdu. Veriler; kişisel bilgi formu, ÖBG ve ÖEY ölçeği formu ile toplandı; yüzdelik ve ortalama hesabı, varyans analizi (ONE WAY ANOVA), DUNCAN çoklu karşılaştırma testi ve pearson korelasyon katsayısı analiz yöntemleri ile değerlendirildi. Öğrencilerin %48.5'inin SYO, %51.5'inin FEF, %63.1'inin erkek, %10.2'sinin babasının, %44.2'sinin annesinin eğitim düzeyinin okur-yazar olmadığı, %18.0'ının 9-12 kardeşe sahip olduğu, %25.2'sinin yurtta barındığı, %35.9'unun aylık gelirinin ihtiyaçlarını karşıladığı, %11.2'sinin sağlığını çok iyi algıladığı ve %56.8'inin öz-bakım becerilerini aile bireylerinden edindiği belirlendi. SYO öğrencilerinin ÖBG puan ortalamasının (108.3±17.0), FEF öğrencilerinin puan ortalamasından (101.8±18.9) önemli (p<0.05) bir şekilde yüksek olduğu, SYO öğrencilerinin ÖEY puan ortalamasının ise (87.2±12.6), FEF öğrencilerinin puanından (90.5±11.8) önemli (p<0.05) bir şekilde düşük olduğu, her iki okul öğrencilerinin her iki ölçekten aldıkları, puan ortalamaları arasındaki ilişkinin de (r=.482, p<0.01) önemli olduğu belirlendi. Kız öğrencilerin, erkek öğrencilerden, aylık geliri ihtiyaçlarını karşılayan öğrencilerin diğer öğrencilerden, sigara kullanmayan öğrencilerin kullanan öğrencilerden, kendisini başarılı olarak belirten öğrencilerin, diğer öğrencilerden ÖBG düzeyinin önemli (p<0.05) bir şekilde yüksek olduğu, her iki okul öğrencilerinin öz-bakım becerilerini en çok ailesinden öğrendiği, genel olarak ÖBG'nü yüksek olarak algılayan öğrencilerin ÖBG puanlarının da yüksek olduğu (p<0.05) belirlendi. Öğrencilerin öz-güveni ile sağlığını algılama durumu ?çok iyi? den ?kötü? ye doğru gittikçe hem ÖBG hem de ÖEY puan ortalamalarının önemli (sırası ile: p<0.001, p<0.05) bir şekilde düştüğü, annesi çalışan öğrencilerin ÖEY düzeyinin diğer öğrencilerden daha yüksek (p<0.05) olduğu belirlendi. Diğer taraftan, öğrencinin bölümünün, yaşının, çalışma durumunun, barındığı yerin, sağlık güvencesinin, yaşamının en büyük bölümünü geçirdiği yerin, kardeş sayısının, aile tipinin, babanın iş durumunun, hem annesinin hem babasının eğitim düzeyinin ve medeni durumunun ÖBG ve ÖEY düzeyi üzerine önemli bir etkisinin olmadığı (p>0.05) belirlendi.Anahtar Kelimeler: Öz-Etkililik-Yeterlik, Öz-Bakım Gücü, Üniversite Öğrencileri, Sosyo-Demografik Özellikler.