1. Home
  2. Browse by Author

Browsing by Author "Korkmaz, Zafer"

Filter results by typing the first few letters
Now showing 1 - 2 of 2
  • Results Per Page
  • Sort Options
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Doctoral Thesis
    Comparison of Schema Therapy and Bibliotherapy Based Psychoeducation Programs in Terms of the Effects on Teachers' Depression and Happiness Levels
    (2021) Korkmaz, Zafer; Tanhan, Fuat
    Bu araştırmada, Şema Terapi ve Bibliyoterapi temelli psikoeğitim programlarının öğremenlerin depresyon ve mutluluk düzeyine etkisi açısından karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırmada deneysel modelin öntest-sontest- izleme testli deney gruplarının karşılaştırılıldığı desen kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan 2x3'lük split-plot (karışık) desenden birinci faktör işlem gruplarını (1. Deney grubu, 2. Deney grubu), ikinci faktör ise bağımlı değişkene ilişkin ölçümleri (öntest, sontest, izleme) göstermektedir. Araştırma modelinde iki bağımsız, iki bağımlı değişken bulunmaktadır. Araştırmanın bağımsız değişkenleri Şema Terapi Temelli Psikoeğitim Programı ve Bibliyoterapi Temelli Psikoeğitim Programı; bağımlı değişkenleri ise öğretmenlerin depresyon ile mutluluk düzeyleridir. Araştırmanın deneysel bir çalışma olduğu için bir evren ve örnekleme çalışması yoluna gidilmemiştir. Araştırmada 'çalışma grubu' kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu belirlemek için 2020- 2021 eğitim öğretim yılında Batman İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı Batman merkez ve ilçelerinde bulunan okul öncesi, ilkokul, ortaokul, lise, rehberlik ve araştırma merkezinde görev yapan 148'i kadın (%44), 194'ü erkek (%56) olmak üzere 342 öğretmen ile çalışılmıştır. Bu kişilere araştırmada kullanılan Beck Depresyon Ölçeği ve Oxford Mutluluk Ölçeği uygulanmıştır. Ölçeklerin değerlendirme sonucunda depresyon puanı yüksek, mutluluk puanı düşük olan 31 öğretmen seçilmiştir. Bu öğretmenler seçkisiz olarak 1. deney ve 2. deney gruplarına atanmıştır. Araştırma, 1. deney ve 2. deney grubu ile yürütülmüştür. Araştırmada toplanan veriler, kullanılan Beck Depresyon Ölçeği ve Oxford mutluluk Ölçeği ile elde edilmiştir. İlişkisel tarama modelinde yürütülen araştırmada verilerin analizi için SPSS programı kullanılmıştır. Şema Terapi Temelli Psikoeğitim Programının uygulandığı 1. deney grubunda psikoeğitim programının genel amaçları doğrultusunda katılımcıların erken dönem uyumsuz şemaları neticesinde gelişmiş içsel yanlarını(modlarını), yaşam örüntülerini anlayıp değiştirmelerine yardımcı olmaya çalışılmıştır. Bu içsel yanların(modların) katılımcılarda yarattığı problemlerin çözümlerine yönelik gerekli becerileri onlara kazandırarak, onların depresyon düzeyini düşürüp mutluluk düzeyini arttırmak hedeflenmiştir. 2. deney grubunda ise, Bibliyoterapi Temelli Psikoeğitim Programı uygulanmış, programın her oturumunda katılımcılarla mutluluk üzerine literatüre dayandırılarak hazırlanan metin okumaları yapılıp katılımcılar ile metinler üzerine karşılıklı tartışma yürütülmüştür. 1. Deney grubu katılımcılarının psikoeğitim programı öncesi Beck Depresyon Ölçeği ön-test uygulamasında aldıkları puanların ortalaması X̄ =19,937 iken, psikoeğitim uygulaması ardından aynı testten aldıkları puanların ortalamasının X̄ =9,153, izleme testinden ise X̄=10,538 olduğu görülmektedir. 2. Deney grubunun ise ön-test puan ortalaması X̄ =20,466 iken bu ortalama son-test uygulamasında X̄ =13,692, izleme testi uygulamasında ise X̄=15,250 olmuştur. Buna göre 1. deney grubunda uygulanan şema terapi temelli psikoeğitim programının ardından 1. deney grubu katılımcılarının depresyon düzeyinde azalma olduğu görülmektedir. Ayrıca 2. deney grubunda uygulanan Bibliyoterapi temelli psikoeğitim programının ardından da 2. deney grubu katılımcılarının depresyon düzeyinde azalma olduğu görülmektedir. Bu fark yapılan analizler sonucunda istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. 1. Deney grubu katılımcılarının psikoeğitim programı öncesi Oxford Mutluluk Ölçeği ön-test uygulamasında aldıkları puanların ortalaması X̄ =86,625 iken, psikoeğitim uygulaması ardından puanların ortalamasının X̄=106,538, izleme testinden ise X̄=103,923 olduğu görülmektedir. 2. deney grubunun ise ön-test puan ortalaması X̄ =86,400 iken bu ortalama son-test uygulamasında X̄ =99,769 izleme testi uygulamasında ise X̄=98,333 olarak bulunmuştur. Buna göre 1. deney grubunda uygulanan Şema Terapi temelli psikoeğitim programının ardından 1. deney grubu katılımcılarının mutluluk düzeyinde artış olduğu görülmektedir. Ayrıca, 2. deney grubunda uygulanan Bibliyoterapi temelli psikoeğitim programının ardından da 2. deney grubu katılımcılarının mutluluk düzeyinde artış olduğu görülmektedir. Bu fark yapılan analizler sonucunda istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Yapılan analizler neticesinde hem 1. deney hemde 2. deney grubunda anlamlı düzeyde katılımcıların depresyon düzeyi düşmüş mutluluk düzeyi artmıştır. Fakat gruplar arası fark testlerine bakıldığında Şema Terapi Temelli Psikoeğitim Programı alan öğretmenlerin, Bibliyoterapi Temelli Psikoğitim Programı alan öğretmenlere oranla depresyon düzeylerinde anlamlı bir düşüş olduğu ve bu değişmenin uzun süreli olduğu gözlenmektedir. Ayrıca Şema Terapi Temelli Psikoeğitim Programı alan öğretmenlerin, Bibliyoterapi Temelli Psikoğitim Programı alan öğretmenlere göre mutluluk düzeylerinde anlamlı bir yükselişin olduğu ve bu değişmenin uzun süreli olduğu gözlenmektedir. Anahtar sözcükler: şema terapi, bibliyoterapi, depresyon, mutluluk.
  • Loading...
    Thumbnail Image
    Master Thesis
    The Investigation of the Mutual Perception of the School Counselors and Class Guidance Teachers
    (2011) Korkmaz, Zafer; Tanhan, Fuat
    Bu çalışmada okul psikolojik danışmanları ile sınıf rehber öğretmenlerinin birbirlerine ilişkin algılarının incelenmesi hedeflenmiştir. Çalışma, genel tarama yöntemlerinden betimsel ve ilişkisel tarama modeli niteliğindedir. Nicel verilere dayalı istatistiksel teknikler kullanılarak modele ilişkin varsayımlar sınanmıştır. Okul psikolojik danışmanına ilişkin algıyı belirlemek için araştırmada evren Batman ilindeki tüm sınıf rehber öğretmenleridir. Örneklem grubu ise bu evrenden seçilen 234 sınıf rehber öğretmenidir. Sınıf rehber öğretmenine ilişkin algıyı belirlemek için evren, Batman'daki tüm okul psikolojik danışmanları olup örneklem ise 103 psikolojik danışmandan oluşmaktadır. Birinci örneklem grubu olan sınıf rehber öğretmenlerine 'Okul Psikolojik Danışmanına İlişkin Algı Ölçeği' ve 'Kişisel Bilgi Formu' uygulanmıştır. İkinci örneklem grubu olan okul psikolojik danışmanlarına ise 'Sınıf Rehber Öğretmenine İlişkin Algı Ölçeği' ve 'Kişisel Bilgi Formu' uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS programında çözümlenmiştir.Ölçeklerden elde edilen toplam puanlara ilişkin yapılan veri analizlerinde toplam puanların normallik ve homojenlik durumlarına göre parametrik testlere ihtiyaç olduğu görülen sınıflı değişkenlerden iki alt gruptan oluşanlara T- Testi, ikiden fazla alt gruptan oluşanlara ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) Testi uygulanmıştır. Verilerin analizinde parametrik olmayan testlere ihtiyaç duyulduğunda iki alt gruptan oluşanlara T- Testinin parametrik olmayan alternatifi olan Mann¬Whitney U Testi, ikiden fazla alt gruptan oluşanlara ise Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) Testinin parametrik olmayan alternatifi olan Kruskal Wallis Testi uygulanmıştır.Bu araştırmada elde edilen bulgulara göre; sınıf rehber öğretmenlerinin okul psikolojik danışmanlarına ilişkin algısı, sınıf rehber öğretmenlerinin 'çalıştığı okul türüne, yaptığı göreve, okuldaki öğrenci sayısına' göre değişmekte; 'cinsiyetine, kıdem yılına ve eğitim ile ilgili yayın okuma alışkanlığına göre ise değişmem ektedir. Okul psikolojik danışmanlarının sınıf rehber öğretmenlerine ilişkin algısı ise psikolojik danışmanın' çalıştığı okul türüne, mezuniyet alanına, görev yaptığı okulun çalışma koşullarına, okulundaki öğrenci sayısına, kıdem yılına ve eğitim ile ilgili yayınları takip etme düzeyi' ne göre değişmekle birlikte 'cinsiyetine ve rehberlik çalışmalarında okul idaresinden aldığı desteğe' göre değişmemektedir. Algı düzeyleri olumlu düzeyde algı, orta düzeyde algı ve olumsuz düzeyde algı olarak belirlenmiştir. Bu algı düzeyleri göz önüne alınınca, sınıf rehber öğretmenlerinin okul psikolojik danışmanlarına; okul psikolojik danışmanlarının da sınıf rehber öğretmenlerine ilişkin orta düzeyde bir algıya sahip oldukları belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Okul psikolojik danışmanına ilişkin algı, Sınıf rehber öğretmenine ilişkin algı,