Browsing by Author "Kozikoğlu, İshak"
Now showing 1 - 20 of 56
- Results Per Page
- Sort Options
Article Aday Öğretmenlerin Adaylık Eğitimini Atandıkları İlden Farklı Bir İlde Tamamlamaları: Aday Öğretmenlerin Görüş ve Deneyimleri(2017) Çökük, Kayahan; Kozikoğlu, İshakBu çalışmanın amacı, adaylık eğitimini atanılan ilden farklı bir ilde tamamlayan aday öğretmenlerin adaylık eğitimine ilişkin görüşlerini, eğitimlerini tamamladıkları il/okul ile atandıkları il/okul arasındaki fiziki çevre ve olanaklar, eğitsel materyal, sosyo-kültürel yapı ve öğrenci profili bakımından karşılaştırmak ve oluşabilecek farklılıkları belirlemektir. Durum çalışması olarak desenlenen bu araştırma, farklı bir ilde adaylık eğitimini tamamlayarak Van ilinde göreve Öğretmenlerle yapılan görüşmeler sonucunda elde edilen verilerin analizinde betimsel analiz kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, aday öğretmenlerin farklı bir ilde adaylık eğitimi almalarına ilişkin hem olumlu hem de olumsuz görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir. Ayrıca adaylık eğitimi tamamlanan il/okul ile atandıkları il/okul arasındaki fiziki çevre ve olanaklar, eğitsel materyal, sosyo-kültürel yapı ve öğrenci profili bakımından önemli farklılıkların olduğu ve bu farklılıklardan dolayı aday öğretmenlerin uyum sorunları yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu durumda uyum sorunlarının azaltılabilmesi için adaylık eğitiminin, aday öğretmenlerin atandıkları ilde başlatılması, fakat görev yapacakları okullarda deneyimli danışman öğretmenlerin bulunmaması durumunda atandıkları ildeki farklı bir okulda bu sürecin yürütülmesi önerilebilirArticle Aday Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2018) Senemoğlu, Nuray; Kozikoğlu, İshakBu çalışmanın amacı, mesleğe yeni başlayan (aday) öğretmenlerin mesleğin ilk yılında karşılaştıkları güçlükleri belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırma, 329 aday öğretmenle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, 46 maddelik beşli Likert tipi ölçekten elde edilmiştir. Yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonucunda, ölçeğin 35 maddelik beĢ faktörlü (boyut) bir yapıya sahip olduğu ve toplam varyansın %56.486'sını açıkladığı ortaya çıkmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek amacıyla hesaplanan Cronbach Alpha değerleri; birinci faktör için 0.91, ikinci faktör için 0.81, üçüncü faktör için 0.87, dördüncü faktör için 0.88, beşinci faktör için 0.83, toplam ölçek için ise 0.92 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin aday öğretmenlerin mesleğin ilk yılında karşılaştıkları güçlükleri belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır.Article Akademisyenlerin Bakış Açısıyla Eğitim Fakültelerindeki Değişim: Öğrenci Profili, Taban Puan Uygulaması ve Öğrenci Seçimi(2018) Kayan, Mehmet Fatih; Kozikoğlu, İshakBu çalışmanın amacı; eğitim fakültelerindeki akademisyenlerin son yıllardaeğitim fakültelerindeki öğrenci profilindeki değişim, eğitim fakültelerinegetirilen taban puan uygulaması ve eğitim fakültelerine öğrenci seçimine ilişkingörüşlerini belirlemektir. Bu araştırma, 30 akademisyenle gerçekleştirilmiştir.Araştırma verileri, yarı yapılandırılmış görüşme formuyla elde edilmiştir. Verilerinanalizinde, betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda,akademisyenlerin son yıllarda eğitim fakültesi öğrencilerinin özellikle nitelikolarak kalitesinin daha düşük olduğunu belirttikleri; eğitim fakülteleri içinuygulanmaya başlanan taban puan uygulamasının faydalı olduğunu düşündükleri;eğitim fakültesine öğrenci seçilirken LYS’nin yeterli olmadığını, bunun yanı sıraöğrencilerin kişilik özelliklerinin, duyuşsal ve fiziki özelliklerinin de ölçülmesigerektiğini belirttikleri ortaya çıkmıştır.Article Analysis of University Preparatory School Students' Learning Approaches in Terms of Various Variables(2017) Demirel, Melek; Elgün, İmgehan Özkan; Kozikoğlu, İshakBu çalışmanın amacı, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarını tercih etme düzeylerini ve tercih ettikleri öğrenme yaklaşımlarının cinsiyete, üniversiteye giriş puan türüne, mezun oldukları lise türüne ve İngilizce düzeylerine göre değişip değişmediğini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, bir devlet üniversitesinin Yabancı Diller Yüksek Okulunda hazırlık eğitimi alan 210 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Ekinci (2008) tarafından geliştirilen 54 maddelik beşli Likert tipi \"Öğrenme Yaklaşımları Ölçeği\" kullanılmıştır. Elde edilen veriler betimleyici istatistikler (ortalama ve standart sapma) ve parametrik testlerle (t-testi, ANOVA, MANOVA) çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin daha çok derinlemesine öğrenme yaklaşımını kullanma eğiliminde olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, üniversite hazırlık sınıfı öğrencilerinin öğrenme yaklaşımlarını tercih etme düzeylerinde cinsiyete ve üniversiteye giriş puan türüne göre anlamlı bir farklılık olmadığı; ancak mezun oldukları lise türüne ve İngilizce düzeylerine göre anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir.Master Thesis Classroom Teachers' Opinions About the Factors That Make Values Education Difficult and Their Applications Concerning Values Education(2021) Tosun, Yusuf; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimini zorlaştıran faktörlere ilişkin görüşlerini ve değerler eğitimine yönelik uygulamalarını saptamaktır. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, eş zamanlı iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Araştırma, küme örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen ve Van ilinde görev yapmakta olan 419 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen okullarda görev yapan 20 sınıf öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak 'Değerler Eğitimini Zorlaştıran Faktörler Öçeği' ve 'Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde ortalama, standart sapma, MANOVA ve ANOVA; nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimini zorlaştıran faktörlerden 'aile ve sosyal çevre', 'kitle iletişim araçları ve sosyal medya', 'öğretmen özellikleri', 'öğretim programları ve materyalleri' ve 'sınıfın fiziki yapısı ve olanakları' faktörlerine ilişkin madde ifadelerine yüksek düzeyde; 'öğrenci özellikleri' ve okul yönetimi' faktörlerine ilişkin madde ifadelerine orta düzeyde ve 'öğretmen özellikleri' faktörüne ilişkin madde ifadelerine düşük düzeyde katıldıkları saptanmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerde de benzer sonuçlara ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerin değerler eğitimini zorlaştıran faktörler ölçeğinden aldıkları puanların; cinsiyete ve mesleki deneyime göre anlamlı farklılık gösterdiği; görev yaptıkları yerleşim yerine göre anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin genellikle değerler eğitiminin uygulama sürecinde drama, tiyatro, rol oynama, gezi ve eğitsel oyun gibi yöntem ve tekniklerden faydalandıklarını; sohbet etme, karikatür, afiş ve sloganlar hazırlama, seminer, konferanslar ve örnek şahsiyetlerle buluşmalar düzenleme şeklinde uygulamalar gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Ailelerin, öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin eğitim, konferans, seminer vb. etkinlikler aracılığıyla ilkokul kademesindeki değerler eğitimi hakkında bilinçlendirilmesi önerilebilir. Anahtar sözcükler: Değer, Değerler eğitimi, İlkokulda değerler eğitimini zorlaştıran faktörler, Sınıf öğretmenleri.Article Çocukları Okul Öncesi Eğitim Kurumlarına Devam Eden Ebeveynlerin Tutumlarının İncelenmesi(2020) Kozikoğlu, İshak; Uygun, NurBu araĢtırmanın amacı, 2017-2018 öğretim yılında MEB’e bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam edençocukların ebeveynlerinin tutumlarını incelemektir. Bu araĢtırmada, betimsel tarama modeli kullanılmıĢtır.AraĢtırmanın örneklemini, tabakalı örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 521 ebeveyn oluĢturmaktadır.AraĢtırmada, ebeveynlerin tutumlarını belirmek için “Ebeveyn Tutum Ölçeği” kullanılmıĢtır. AraĢtırma verilerininanalizinde betimsel istatistikler (ortalama, standart sapma) ve fark analizleri (ANOVA, MANOVA) kullanılmıĢtır.AraĢtırmanın sonucunda, çocukların ebeveynlerinin en fazla demokratik tutumu ve aĢırı koruyucu tutumubenimsedikleri, otoriter ve izin verici tutumu daha az benimsedikleri sonucuna ulaĢılmıĢtır. Çocuk sayısı arttıkçaebeveynlerde demokratik tutumun azaldığı, ebeveynlerin eğitim ve gelir düzeyi yükseldikçe demokratik tutumu dahafazla benimsedikleri, otoriter ve aĢırı koruyucu tutumu ise daha az benimsedikleri sonucuna ulaĢılmıĢtır. Ebeveynlerindoğru tutumu benimseyebilmeleri için çocuk yetiĢtirme tutumları ile ilgili seminer, kurs, anne-baba eğitimprogramlarının hazırlanması önerilebilir. Ayrıca, bu eğitimler sayesinde çocuğun iyiliği için yaptığını düĢünen fakatfarkında olmadan bağımlı ve özgüveni düĢük birey yetiĢtiren aĢırı koruyucu tutum sergileyen ebeveynlerin doğrututum olan demokratik tutumu benimsemeleri sağlanabilir.Article A Correlational Study on Primary School Students' School Readiness and Adaptation Problems(2020) Kozikoğlu, İshak; Çökük, KayahanThe aim of this study is to examine the relationship between school readiness andadaptation problems of primary school first-grade students in the 2017-2018 academic year.In this study, correlational survey model was used. The sample of the study consists of 909primary school students studying in İstanbul, Kayseri, Gaziantep and Van provincesdetermined by stratified purposeful sampling method. \"Primary School Readiness Scale\" and\"Adaptation to School Scale\" were used as data collection instruments. Pearson ProductMoment Correlation Coefficient and stepwise regression analysis were used to analyze thedata. The results indicated that a high level, a negative and significant relationship existedbetween school readiness and adaptation problems of primary school students. It wasdetermined that primary school students' readiness concerning affective skills (54.4%),psychomotor skills (4.4%) and cognitive skills (0.5%) accounted for 59.3% of the variance inschool adaptation problems of primary school students. It was concluded that students'readiness for self-care skills did not contribute significantly to the variance in schooladaptation problems. To this connection, it may be advisable to carry out activities such ascollaborative learning, drama, role-play and group work to increase students' affectivereadiness level, especially in the pre-school education period.Master Thesis Critical Pedagogy: Views of Teachers and School Administrators(2022) Cavak, Gizem Dilek; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, öğretmen ve okul yöneticilerinin eleştirel pedagojiye dair görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırma yöntemi ile yapılan bu araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmen ve okul yöneticileri Van İli merkez ilçeleri olan Edremit, İpekyolu ve Tuşba'da görev yapmaktadır. Araştırmaya ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinden ve farklı branşlardan 20 öğretmen ile 15 okul yöneticisi katılmıştır. Araştırmaya katılan öğretmenler maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi, okul yöneticileri ise maksimum çeşitlilik ve ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırma kapsamında geliştirilen 'yarı-yapılandırılmış görüşme formu' kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde içerik analizi ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonunda öğretmen ve okul yöneticileri daha yaşanılır bir toplum için eleştirel ve sorgulayıcı düşünebilen, özgür, kendine ve çevresine faydalı, kendini gerçekleştirmiş bilinçli bireyler yetiştirilmesi gerektiğini belirtmişlerdir. Eğitimin bireyin kendini geliştirme sürecini desteklemesi, bireysel ve toplumsal dönüşüme öncü olması ve bireyin doğasına uygun şekilde hayata hazırlaması gerektiğini vurgulamışlardır. Katılımcılar ilerlemiş, gelişmiş bir toplum oluşturmak, ekonomik ve sosyal adaleti sağlamak için eğitimde fırsat ve imkan eşitliğini sağlayacak çalışmalar yapılması gerektiğini belirtmişlerdir. Öğretmen ve okul yöneticilerinin görüşlerinden eğitimde sert bir otorite ve disiplini uygun görmedikleri, bireyin iç disiplinini geliştirecek, kendilerini rahatça ifade edebilmelerine olanak tanıyacak özgür ve demokratik öğrenme ortamlarını gerekli gördükleri sonucuna ulaşılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen ve okul yöneticilerinin mevcut eğitim sistemini eleştirel pedagoji bağlamında değerlendirmeleri neticesinde ise istenen düzeyde olmadığına dair görüş belirttikleri sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma kapsamında bireyi, toplumu ve eğitim sistemini geliştirecek, daha demokratik ve daha özgür bir eğitim anlayışına dair önerilerde bulunulmuştur.Article Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğretmen ve Öğrenci Görüşleri: Bir Karma Yöntem Çalışması(2020) Özcanlı, Nurullah; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, ortaokul ve liselerde uygulanan destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmada karma araştırma yöntemi desenlerinden açıklayıcı sıralı desen kullanılmıştır. Araştırma, ortaokul ve liselerde destekleme-yetiştirme kurslarına katılan 300 öğrenci ve 30 öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçları olarak “Destekleme ve Yetiştirme Kurslarına İlişkin Öğrenci Görüşleri Ölçeği” ve “Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğrenci ve öğretmenlerin destekleme ve yetiştirme kurslarına ilişkin genel olarak olumlu görüşlere sahip oldukları belirlenmiştir. Kursların eksik yönlerine ilişkin öğretmenler tarafından en çok dile getirilen sorunlar kurslara yönelik kaynakların bulunmaması, süreç içerisinde öğrencilerin yaptıkları devamsızlıklar, öğrencilerin kurslara karşı ilgisizliği, kurslar hafta içi yapıldığı için öğretmen ve öğrencilerin çok yorgun olması olarak belirlenmiştir.Master Thesis Determination of Teachers' Opi̇ni̇ons on Factors That Make Differentiation of Teaching Difficult(2021) Bekler, Ömer; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, öğretmenlerin öğretimi farklılaştırmayı güçleştiren faktörlere ilişkin görüşlerini ve farklılaştırılmış öğretime yönelik uygulamalarını belirlemektir. Bu araştırmada, eş zamanlı iç içe geçmiş desen ve amaçlı tabakalı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Ankara, Konya, Erzurum ve Van illerinde görev yapmakta olan 2022 öğretmen ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla 'Öğretimi Farklılaştırmayı Güçleştiren Faktörler Ölçeği' ve 'Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler, çok değişkenli varyans analizi (MANOVA) ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA); nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin öğretimi farklılaştırmayı güçleştiren faktörlerden 'öğretmen özelliklerine' ilişkin madde ifadelerine düşük düzeyde; 'sınıfın fiziksel düzenlemeleri', 'aile ve sosyal çevre' ile 'eğitim sistemi, plan ve program etkinliklerine' ilişkin madde ifadelerine yüksek düzeyde; 'meslektaşlarla iletişim ve iş birliği' ve 'öğretmen eğitimine' ilişkin madde ifadelerine orta düzeyde katıldıkları belirlenmiştir. Öğretmenlerin öğretimi farklılaştırmayı güçleştiren faktörler ölçeğinden aldıkları puanların; branşa, görev yaptıkları yerleşim yerine, görev yaptıkları ile, okul kademesine, mesleki deneyime, mezun olunan fakülteye göre anlamlı farklılık gösterdiği; cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Öğretmenlerin, öğretimi farklılaştırmaya yönelik uygulamaları hakkındaki görüşleri incelendiğinde; her ne kadar öğretmenler öğrenciyi tanıma, öğretimi planlama, öğretimi uygulama, ölçme ve değerlendirmede öğretimi farklılaştırmaya yönelik çeşitli etkinlikler yapsa da öğretmenlerin sınıftaki tüm farklılıklara göre öğretimi farklılaştırmalarının mümkün olmadığı, fakat özellikle dezavantajlı öğrenciler (öğrenme güçlüğü olan, özel gereksinimli, BEP'li öğrenciler vb.) için düzenleme yaptıkları veya daha çok öğrenme düzeyi, öğrenme hızı, ilgi gibi faktörleri dikkate alarak sınıftaki öğrencileri iki veya üç grup olarak düşünüp öğretimi farklılaştırdıkları (kısmen esnek gruplamalar yaptıkları) sonucuna ulaşılmıştırArticle Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin İçerik Analizi (2009-2014)(2015) Senemoğlu, Nuray; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, 2009-2014 yılları arasında Eğitim Programları ve Öğretim alanında yapılan doktora tezlerini çeşitli açılardan incelemektir. Ulaşılan 165 doktora tezinden, 44'ünün içeriğine erişim izni olmadığı için toplamda 121 doktora tezi araştırmaya dâhil edilmiştir. Bu araştırmada doküman incelemesi yoluyla doktora tezleri üniversite, yıl, araştırma konusu, yöntem, desen, örneklem türü, örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları, veri analiz teknikleri vb. değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma kullanılarak frekans, yüzde gibi betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, 2009-2014 yılları arasında Eğitim Programları ve Öğretim alanında yapılan doktora tezlerinde en çok; öğretme-öğrenme yaklaşımları/modelleri/ yöntem değerlendirilmesi, öğretimi, öğretmen eğitimi programlarının değerlendirilmesi ve öğretmen yetiştirme uygulamaları gibi konuların çalışıldığı ortaya çıkmıştır. çalışmalarının daha çok öğretmen, öğrenci, öğretim elemanları vb. kişilerin görüşleri alınarak yapılan betimsel çalışmalar olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, doktora tezlerinin çoğunda tarama deseninin tercih edildiği, en çok karma yöntemin kullanıldığı, daha çok öğretmen ve lisans öğrencileriyle tez çalışmalarının yürütüldüğü, en çok kullanılan veri toplama araçlarının ise ölçek ve görüşme formu olduğu ortaya çıkmıştır. Eğitim Programları ve Öğretim alanının mevcut durumu değerlendirildiğinde, doktora tezlerinin alanın teorisine katkı sağlayacak biçimde olması gerektiği öneri olarak verilebilir.Master Thesis Evaluation of 2nd Grade English Language Curriculum According To Stufflebeam's Context-Input (cipp) Model(2022) Arkalı, Yonca; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, 2018 yılında güncellenen 2. sınıf İngilizce öğretim programını Stufflebeam'in Bağlam-Girdi-Süreç-Ürün (CIPP) Modeline göre değerlendirmektir. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, eş zamanlı iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Araştırma, küme örnekleme yöntemi ile belirlenen ve Van iline bağlı ilkokullarda görev yapan 100 İngilizce öğretmeniyle yürütülmüştür. Araştırmanın nitel kısmında ise Van iline bağlı ilkokullarda görev yapan 20 İngilizce öğretmeniyle görüşmeler yapılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak '2. Sınıf İngilizce Öğretim Programını Değerlendirme Anketi' ve 'Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde frekans, yüzde ve aritmetik ortalama değerlerine bakılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin genel olarak bağlam boyutuna ilişkin madde ifadelerine orta düzeyde katıldıkları ve programın mevcut eğitim sistemi içerisinde uygulanabilir olduğu, programa ayrılan sürenin yetersiz olduğu, programın uygulanabilmesi için ilkokullardaki fiziki koşulların ve olanakların elverişli olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenler girdi boyutuna ilişkin madde ifadelerine orta düzeyde katılmakla birlikte öğrenci, öğretmen ve program özelliklerinin programın uygulanması için yeterli olduğunu, fakat eğitim materyallerinin programın amacına uygun olmadığını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin süreç boyutuna ilişkin madde ifadelerine yüksek düzeyde katıldıkları, İngilizce öğretme-öğrenme sürecinde uygulamalı etkinliklere, dinleme, konuşma ve yazma etkinliklerine, ölçme-değerlendirme etkinliklerine yer verdikleri ve öğretmenlerin bu süreçte bazı zorluklar yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerin ürün boyutuna ilişkin madde ifadelerine ise orta düzeyde katıldıkları ve programın öğrencilerin İngilizce öğrenmeye ilişkin motivasyonlarını artırmakla birlikte program sonunda öğrencilerin dil becerilerinin tam anlamıyla gelişmediğini düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma kapsamında haftalık ders saatinin artırılması, ders kitaplarının geliştirilmesi, okulların fiziki koşulları ile imkânlarının iyileştirilmesi ve geliştirilmesi önerilmektedir.Master Thesis Expectations of Parents From Pre-School Education and Meeting These Expectations(2022) Yıldırımoğlu, Süheyla; Kozikoğlu, İshakBu araştırma, ebeveynlerin okul öncesi eğitimden beklentileri ve bu beklentilerinin karşılanma düzeyini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmada karma araştırma yöntemi ve eş zamanlı iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Araştırma, küme örnekleme yöntemiyle belirlenen ve Van ilinde çocuğu devlet anaokullarında ve anasınıflarında bulunan 408 ebeveyn ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada veri toplama araçları olarak 'Okul Öncesi Eğitimden Beklentiler Anketi' ve 'Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde frekans, yüzde ve aritmetik ortalama, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda ebeveynlerin okul öncesi eğitime ilişkin çocuk özellikleri, öğretmen özellikleri, okulun/sınıfın fiziki koşulları ve olanaklar, öğretim etkinlikleri ve okul-aile iş birliğine ilişkin ifadeleri kesinlikle önemli buldukları tespit edilmiştir. Okul öncesi eğitimin çocuk özellikleri, öğretmen özellikleri ve öğretim etkinliklerine ilişkin ebeveyn beklentilerini çoğunlukla karşıladığı, okul-aile iş birliği ve okulun/sınıfın fiziki alt yapısı ve olanaklara ilişkin beklentileri ise orta düzeyde karşıladığı belirlenmiştir. Ebeveynlerle yapılan görüşmelerde de benzer sonuçlara ulaşılmıştır. Araştırma sonuçlarından hareketle, öğretmenlerin eğitim sürecinde sosyal aktivitelere daha sık yer vermesi, özel eğitime ihtiyaç duyan çocuklara göre eğitim kurumlarının düzenlenmesi, okul öncesi eğitim kurumlarının fiziksel koşullarının ve olanaklarının iyileştirilmesi önerilebilir.Article Hizmet Öncesi Eğitimin Yeterliğine İlişkin Öğretmen Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2018) Senemoğlu, Nuray; Kozikoğlu, İshakBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin almış oldukları hizmet öncesi öğretmen eğitimininyeterliğine ilişkin algılarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırma, 329 adayöğretmenle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, 40 maddelik beşli Likert tipi ölçekten eldeedilmiştir. Yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonucunda, ölçeğin 25 maddelik ikifaktörlü bir yapıya sahip olduğu ve toplam varyansın %53.691'ini açıkladığı ortaya çıkmıştır.Ölçeğin güvenirliğini belirlemek amacıyla hesaplanan Cronbach Alpha değerleri; birinci faktöriçin .94, ikinci faktör için .89, toplam ölçek için ise .94 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin,öğretmenlerin almış oldukları hizmet öncesi öğretmen eğitiminin yeterliğine ilişkin algılarınıbelirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır.Article İki Dilli Öğrencilerin Okuduğunu Anlamada Yaşadıkları Sorunlar ve Çözüm Önerileri: Bir Durum Çalışması(2020) Kızıltaş, Yusuf; Kozikoğlu, İshakİki dilli olmak günümüzde önemli ve neredeyse kaçınılmaz bir durum olarak dikkat çekmektedir. Bu durum bir avantaj yarattığı gibi çeşitli olumsuz sonuçlar da ortaya çıkarabilmektedir. Özellikle Türkiye’nin belirli bölgelerinde öğrenim gören ilkokul öğrencilerinin iki dilli olmaktan dolayı okuduğunu anlamada sorunlar yaşadıkları bilinmektedir. Bu araştırmanın amacı; iki dilli ilkokul öğrencilerinin okuduğunu anlamada yaşadıkları sorunları tespit etmek ve bu doğrultuda çözüm önerileri geliştirmektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, Van ili Tuşba ilçesindeki ilkokullarda görev yapan 20 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma verileri yarı yapılandırılmış görüşme yolu ile toplanmıştır. Elde edilen verilerin değerlendirilmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmen görüşlerine göre iki dilli öğrencilerin dil çatışması yaşamaları ve kelime bilgisinin kısıtlı olmasından dolayı okuduğunu anlamada tek dilli öğrencilere daha çok zorlandıkları ve bu durumun diğer derslerdeki başarıyı etkilediği belirlenmiştir. Öğretmenlerin iki dilli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmek için çeşitli etkinlik ve stratejiler kullandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Bu durumda, iki dilli öğrencilerin okuduğunu anlama becerilerini geliştirmek için veli katılımının sağlanması ve program/ders kitaplarının bölge şartları dikkate alınarak öğrenci düzeyine uygun hale getirilmesi önerilebilir.Article İlkokulda Değerler Eğitimini Zorlaştıran Faktörler Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2023) Tosun, Yusuf; Kozikoğlu, İshakBu araştırma, ilkokulda değerler eğitimini zorlaştıran faktörlere ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemeye dönük bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada beşli Likert tipi 36 maddelik taslak ölçek formu hazırlanmıştır. 189 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilen Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonuçları, ölçeğin 34 maddelik yedi faktörlü bir yapıya sahip olduğunu ve ölçeğe ait toplam varyansın %68.654’ünü açıkladığını ortaya koymuştur. Ayrıca 419 öğretmenden elde edilen verilerle Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmış ve AFA ile belirlenen, yedi faktörden oluşan 34 maddelik yapının DFA ile doğrulandığı sonucu ortaya çıkmıştır. Ölçeğin alt faktörleri “aile ve sosyal çevre”, “öğretim programları ve materyalleri”, “öğretmen özellikleri”, “okul yönetimi”, “öğrenci özellikleri”, “kitle iletişim araçları ve sosyal medya” ve “sınıfın fiziki koşulları ve olanakları” olarak isimlendirilmiş, ölçeğin alt faktörleri için Cronbach Alpha değerleri sırasıyla 0.89, 0.85, 0.86, 0.89, 0.86, 0.82 ve 0.77 şeklinde belirlenmiştir. Buna göre ölçek maddelerinin amaca hizmet ettiği ve maddelerin ayırt edici olduğu görülmektedir.Article İlkokullarda Yetiştirme Programına (İyep) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme(2020) Tosun, Yusuf; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, ilkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşlerinibelirlemektir. Durum çalışması deseninin kullanıldığı araştırma, Van ve Şanlıurfa illerindegörev yapan 38 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasındayarı-yapılandırılmış görüşme formu ve verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniğikullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin İYEP’i Türkçe ve matematikbecerilerinde yeterli düzeye ulaşamamış öğrencilerin başarılarının artırılması açısından yararlıbir uygulama olarak gördükleri fakat öğretmenlerin yaklaşık olarak yarısının hazırlananprogram tasarısındaki kazanımlar, öğretim materyalleri, uygulama kılavuzları veyönergelerdeki eksikliklerden dolayı öğrencilerin programdan yeterli düzeydeyararlanamadıklarını düşündükleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çoğunun İYEPsürecinde karşılaştıkları sorunlar sırasıyla; öğrencilerin devamsızlık yapmaları, öğrencilereokul derslerinin dışında ek sorumluluklar yüklenmesi, modüllerdeki öğrenci düzeylerindekifarklılıklar, bazı öğrencilerin yaşadıkları güdülenme eksikliği ve velilerin ilgisizliği olarakbelirlenmiştir. Bu durumda, İYEP kapsamında Milli Eğitim Bakanlığı’nca öğretmenleremateryal desteği sağlanabilir ve devamsızlık sorununu çözmek amacıyla veliler ile işbirliğiniartıracak etkinlikler planlanabilir.Article İngilizce Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörlere İlişkin Öğrenci Görüşleri(2022) Kozikoğlu, İshak; Tunç, MerveBu araştırmanın amacı, ortaokul ve liselerde İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörleri öğrenci görüşlerine göre belirlemektir. Bu araştırmada, betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemi tabakalı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Araştırma 2019-2020 öğretim yılında Van ili İpekyolu, Tuşba ve Edremit merkez ilçelerinde bulunan ortaokulların 7. ve 8. sınıflarında, liselerin 9., 10., 11. ve 12. sınıflarında öğrenim görmekte olan 1855 öğrenciyle yürütülmüştür. Bu araştırmada, veri toplama aracı olarak “İngilizce (Dil) Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörler Ölçeği (İÖZF)” kullanılmıştır. Araştırmada verilerin analizinde betimsel istatistikler (ortalama, standart sapma), bağımsız örneklemler için t testi ve ANOVA kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, ölçekte yer alan dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine ortaokul ve lise öğrencilerinin yüksek düzeyde katıldıkları belirlenmiştir. Araştırmada, erkek öğrencilerin kız öğrencilere kıyasla, lise öğrencilerinin ortaokul öğrencilerine kıyasla dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine daha çok katıldıkları ve dil öğrenmede daha çok zorlandıklarını düşündükleri sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin İngilizce başarı notları düştükçe dil öğrenmeyi zorlaştıran faktörlere ilişkin madde ifadelerine daha çok katıldıkları belirlenmiştir. Bu durumda, İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörlerin ortadan kaldırılmasına veya en aza indirilmesine yönelik eylem planlarının hazırlanması önerilebilir.Article İngilizce Öğrenmeyi Zorlaştıran Faktörlere İlişkin Öğretmen Görüşleri(2022) Tunç, Merve; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, ortaokul ve liselerde İngilizce öğrenmeyi zorlaştıran faktörleri öğretmen görüşlerine göre belirlemektir. Bu araştırma, durum çalışması olarak desenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemiyle belirlenen ve Van ilinin merkez ilçelerinde görev yapan 24 İngilizce öğretmeni oluşturmaktadır. Bu araştırmada, veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz ve içerik analizi teknikleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen görüşlerine göre öğrenme kaynaklarından, öğretimin niteliğinden ve öğretmenden, öğretim programından, öğrenenden, öğrenme ikliminden, fiziksel ortam ve olanaklardan, eğitim sisteminden, aile ve çevreden kaynaklı olarak İngilizce öğrenmede çeşitli zorluklar yaşandığı belirlenmiştir. Bu durumda, öğrencilerin dört dil becerisinin gelişmesi için amaca uygun materyallerin hazırlanması ve ders kitaplarının geliştirilmesi/zenginleştirilmesi, İngilizce öğretim programının basitleştirilmesi ve sadeleştirilmesi, ders materyallerinde işlenen konuların öğrencilerin hazırbulunuşluk düzeyine, ilgisine, ihtiyaçlarına ve kültürlerine uygun olacak şekilde günlük yaşamdan seçilmesi önerilebilir.Article Lise Öğrencilerinin İngilizce Dersine Katılım Durumlarının İngilizce Dersine Yönelik Tutum ve İngilizce Konuşma Kaygısına Göre Yordanması(2018) Kanat, Fırat; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin konuşma kaygısının ve İngilizcedersine yönelik tutumlarının derse katılımlarını ne düzeyde yordadığını ortayakoymaktır. Araştırma, 442 lise öğrencisiyle yürütülmüştür. Araştırmada veritoplama araçları olarak; “Derse Katılım Envanteri”, “İngilizce Konuşma KaygısıÖlçeği” ve”İngilizce Dersine Ait Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmadan edilenveriler; betimleyici istatistikler (ortalama ve standart sapma), t testi, ANOVA,Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı (r) ve aşamalı regresyon analizikullanılarak çözümlenmiştir. Araştırmanın sonucunda, İngilizce dersine yöneliktutumun, lise öğrencilerinin İngilizce dersine katılım durumlarına ilişkin varyansınyaklaşık olarak yarısını (%41.2) açıklayacak güçte olduğu, fakat İngilizce konuşmakaygısının lise öğrencilerinin İngilizce dersine katılımlarını anlamlı düzeydeyordamadığı saptanmıştır.
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »