Browsing by Author "Kuru, Ebrar"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Ethics Change and Ethical Education in the Philosophy of Al-Farabi(2023) Kuru, Ebrar; Kaplan, YunusYaşamın tam içinde kendine yer bulmuş olan ahlâk, insanın eyleme geçtiği her anda karşısına çıkmış ve birtakım sorgulamalara neden olmuştur. İnsan bu ahlâkî sorgulamaları neticesinde ahlâkın değişmesi, ahlâkın kaynağı, iyinin mâhiyeti, ahlâk eğitimi, ahlâkın mutlaklığı ve ahlâkî yaptırım gibi problemlerle karşı karşıya kalmıştır. Ahlâk, kadim geleneklerde olduğu gibi, İslâm düşünce geleneğinde de önemli bir yere sahiptir. Kelâm, tasavvuf, fıkıh gibi disiplinlerde de hakkında birçok yoruma rastlayabileceğimiz ahlâk, İslâm filozofları tarafından da ele alınmış İslâm felsefesinin de merkezi konularından biri olmuştur. Eserleriyle İslâm felsefesini sistemli bir yapıya kavuşturan Fârâbî, ahlâk felsefesi alanında da önemli bir yere sahiptir. Kadim felsefeyi Müslüman bir kimlik ile okuyup özgün ve tutarlı bir felsefî sistem inşâ eden Fârâbî, mutluluğun kazanılması üzerine kurduğu bu sistemde ahlâkı merkezi bir konuma yerleştirmiştir. İnsanın son yetkinliğe ulaşması yani mutluluğu kazanması erdemli bir insan olmasıyla mümkündür. Erdemlerin kazanılması noktasında karşımıza çıkan en önemli husus ise ahlâkın değişmesi ve ahlâk eğitimi konularıdır. Bu çalışmada İslâm düşüncesinde pratik felsefenin ilk defa Fârâbî tarafından kapsamlı bir şekilde ele alınması ve filozofun düşüncelerinin günümüze de hitap etmesi nedeniyle, Fârâbî felsefesinde ahlâkın değişmesi ve ahlâk eğitimi konuları incelenmeye çalışılmıştır. Buna ek olarak Fârâbî'nin ahlâk felsefesinin inşâsında hangi gelenek içinde yer aldığı, ahlâkın değişimi ve ahlâk eğitimi konularını ele alırken kimlerden etkilendiği, ayrıca bahsi geçen konularda ne ölçüde özgünlük taşıdığına da yer yer değinilmiştir. Fârâbî'nin kendi eserlerine, Fârâbî takipçisi filozofların eserlerine ve günümüz felsefe çalışmalarına başvurularak oluşturulan bu tez ile Fârâbî'nin nitelikli bir ahlâk eğitimi ile ahlâkın değişimini mümkün gördüğü ve ahlâk eğitiminde bireysel farklılıkları göz önüne alarak oluşturduğu eğitim yöntemleri incelenmiştir.