Browsing by Author "Oğrak, Abdullah"
Now showing 1 - 13 of 13
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis A Comparative Study of Customer Satisfaction on Service Quality in Public and Private Banks in the Northern Iraq Region City of Erbil(2020) Alnaqshabandı, Hawzhın Jalal Abdulrahman; Oğrak, AbdullahGünümüzün rekabetçi pazarında çoğu kuruluşun önem verdiği en önemli unsurlarından biri, ürün ve hizmetlerde müşteri memnuniyetidir. Günümüz bankacılık sektörü, teknolojideki ilerlemeler nedeniyle rekabetçi bir ortamda bulunduğundan, hizmet kalitelerini iyileştirmeleri ve mevcut müşterilerine hizmet vermenin yanı sıra yeni müşteriler de çekmeyi hedeflemek zorundadır. Çünkü müşteriler başarılı bir işin mihenk taşıdır. Bu çalışmanın amacı, müşteri memnuniyet düzeyini ve hizmet kalitesi ile müşteri memnuniyeti arasındaki ilişkiyi öğrenmek için Irak bölgesi Erbil'deki iki kamu bankası (Zagros ve Choli) ile iki özel banka (Cihan ve Ish)'nın hizmet kalitesini, Somutluk, Güvenilirlik, Güvence , Duyarlılık ve Empati olmak üzere beş boyutlu SERVQUAL modelini kullanarak karşılaştırmak ve analiz etmektir. Veriler 5 puan Likert ölçeği ve 295 örneklem büyüklüğü ile toplanmıştır. Regresyon sonuçları algılanan hizmet kalitesi ile genel olarak müşteri memnuniyeti arasında pozitif bir korelasyon gösterirken, kamu bankaları özel bankalara göre daha iyi performans göstermektedir. Somutluk boyutunda negatif etkiler gösteren özel bankalar haricinde, sonuçlar tüm SERVQUAL model boyutlarının hem kamu hem de özel bankalarda. Anahtar kelimeler :Kamu Bankaları, Özel Bankalar, Hizmet Kalitesi, Müşteri Memnuniyeti, SERVQUALMaster Thesis Crisis Management in Businesses During the Covid-19 Pandemic: Example of Van Province Organised Industrial Zone(2022) Kütük, Yüksel; Oğrak, AbdullahAni ve beklenmedik gelişmeler olarak tanımlanan kriz kavramı, hayatın doğal seyri içerisinde insanı ve insanla alakalı her konuyu etkilemektedir. Kriz öncesi dönemi etkili bir hazırlıkla geçiren işletmeler kriz henüz büyümeden sinyalleri yakalamakta ve krizin olumsuz etkilerini en aza indirebilmekte, hatta krizin sunduğu fırsatlardan istifade edebilmektedir. 2019 yılında Çin'in Wuhan eyaletinde ortaya çıkan ve kısa sürede tüm dünyaya yayılan Covid-19 salgını da hayatın birçok alanına olduğu gibi işletmelere de büyük tesirleri olan bir krizdir. Bu araştırmanın amacı Covid-19 salgını kaynaklı krizin yönetilmesinde yürütülen faaliyetlerin kriz yönetim süreci ölçekleri vasıtasıyla değerlendirilmesidir. Araştırmanın verileri Van ili organize sanayi bölgesinde faaliyet gösteren 81 işletmenin başkan/sahip veya yöneticiyle yapılan yüz yüze görüşmeden elde edilmiştir. Verilerin toplanması sürecinde 'Çevresel Tarama Ölçeği', 'Hazırlık ve Planlama Ölçeği', 'Faaliyetler ve Tedbirler Ölçeği', 'Krizin Yansımaları Ölçeği' ve 'Krizden Öğrenilenlerin Uyarlanması Ölçeği' beş kriz yönetim safhasının ölçümlenmesi maksadıyla kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler, Kruskal Wallis-H testi, Bonferroni düzeltmesi ve Mann Whitney-U testine başvurulmuştur. Araştırma sonucunda, işletmelerin çevresel tarama safhasını kabul edilebilir ölçüde, hazırlık ve planlama safhasını büyük ölçüde yerine getirdikleri, buna rağmen faaliyetler ve tedbirler safhası özelliklerinin ise az ölçüde icra edildiği sonucuna varılmıştır. Araştırmada, krizin pazar payını, işletmelerin itibarını ve büyüklüğünü olumsuz etkilediği sonuçlarına ulaşılmıştır. İşletmelerin uyguladıkları yönetim, üretim, satış, pazarlama, satış sonrası servis süreçleri ile iş modelinin iyi yönde değiştiği, üretilen mal veya hizmetin ise değişmediği belirlenmiştir. Ayrıca işletmenin ve katılımcının demografik özelliklerine göre fark analizlerinin sonuçlarına yer verilmiştir.Doctoral Thesis The Effect of Intellectual Capital on Service Innovation Performance: a Research in Van Accommodation Businesses(2022) Doğaç, Aysel; Oğrak, AbdullahEntelektüel sermaye, bir işletmenin müşterileriyle olan ilişkilerinden, çalışanlarının verimliliğinden, bilgi teknolojisi ağlarından ve organizasyonel işlevlerden kaynaklanan tüm maddi olmayan varlıkları ifade eder. İnovasyon, işletmenin sahip olduğu entelektüel sermayenin sonucu toplumsal ve ekonomik değişimlerin faydaya dönüştüğü, büyüme ve kalkınma amaçlı, yeni fikir, ürün ya da hizmettir. Bu çalışmada entelektüel sermayenin hizmet inovasyon performansına etkisi araştırılmıştır. Araştırmanın temel amacı, işletmelerin sahip oldukları entelektüel sermaye ile hizmet inovasyon arasındaki ilişkilerin belirlenmesi ve demografik farklılıkların olup olmadığı da incelenmiştir. Çalışmanın araştırma bölümünde Van'da bulunan 4 ve 5 yıldızlı otel işletmelerinde toplamda 264 çalışan tarafından uygulanmıştır. Araştırma yönteminde ilk olarak SPSS (ver. 26) programında veriler analiz edilmiştir. Sonraki aşamasında Smart PLS (ver. 3.2.9) (Partial Least Square/PLS) analiz programı kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde entelektüel sermaye boyutlarının (İnsan, yapısal ve müşteri) hizmet inovasyon performansını önemli derecede etkilediği bulunmuştur. Ayrıca bazı demografik parametrelere göre (gelir, eğitim düzeyi, medeni durum ve hizmet sektöründe çalışma süreleri) entelektüel sermaye ve hizmet inovasyon performansının istatistiksel olarak farklılıklar olduğu tespit edilmiştir.Doctoral Thesis The Effect of Intrapreneurship and Organizational Factors on the Innovation Performance: an Application in Public Hospital(2019) Ekingen, Erhan; Oğrak, AbdullahHizmet ve ürünlerde gerçekleşen inovasyonlar, bir yandan işletmeye ve ekonomiye yeni katma değerler sağlarken diğer yandan da sektörlerin gelişimini desteklemektedir. Özellikle hizmet sektöründe gerçekleştirilen hizmet inovasyon performansı birçok işletmenin ayrılma noktasıdır. İnovasyonun tetikleyicisi olan örgütsel faktörler ve iç girişimcilik, hizmet inovasyon performansını arttırmada etkili bir araç olabilir. Bu araştırmanın amacı; iç girişimcilik ve örgütsel faktörlerin hizmet inovasyon performansına etkisini yapısal eşitlik modellemesi ile test etmektir. Yapılan analizler sonucu model uyumunun olduğu görülmüştür. Analiz sonuçlarına göre iç girişimcilikteki bir birimlik artış hizmet inovasyon performansında 0,83 birimlik artış meydan getirmektedir. Örgütsel faktörlerin hizmet inovasyon performansı üzerinde doğrudan etkisi 0,25 puan olarak ölçülmekteyken devreye iç girişimciliğin girmesi ile 0,64 düzeyinde dolaylı etkinin olduğu tespit edilmiştir. Buna göre örgütsel faktörler düzeyinde bir birimlik artış iç girişimcilik aracılığı ile hizmet inovasyon performans düzeyinde 0,89 birimlik artış (toplam etki) sağlamaktadır. Çalışmada ayrıca hastane çalışanlarının mesleki ve demografik özelliklere göre iç girişimcilik ve hizmet inovasyon performansı puanlarının fark gösterip göstermediği de araştırılmıştır. Sonuç olarak, çalışanların örgütsel olarak desteklendiği bir yapıda iç girişimcilik eğilimi yüksek olan işletmelerinde hizmet inovasyon performans düzeyi yüksek olacaktır. Mesleki ve kişisel özelliklerden dolayı ortaya çıkan farklılıklarda dikkate alınarak, iç girişimcilik ve hizmet inovasyon performansını arttırmaya yönelik yapılacak çalışmalar ile kaynakların daha etkin ve verimli kullanılması sağlanacaktır.Master Thesis The Effects of Mobbing on the Employee Turnover Rateof Public Institutions: an Examplary Application(2019) Özdinç, Serdar; Oğrak, AbdullahGünümüzde teknoloji alanında ortaya çıkan yenilikler, iĢletmelerin, kurum ve kuruluĢların arasındaki farkların azalmasını beraberinde getirmektedir. Bedeli karĢılığında her kesimin bilgiye ve teknolojiye ulaĢabilmesi, bu veriler ile aynı sonuca ulaĢacağı anlamına gelmemektedir. Teknoloji ve iletiĢimin kullanımının yaygınlaĢması ile birlikte bilgiye ulaĢmanın kolay hale geldiği günümüzde, iĢletmeleri birbirinden ayıran en önemli unsurlardan biri, yetiĢmiĢ iĢgücü olarak karĢımıza çıkmaktadır. Kendi alanında yetiĢmiĢ ve tecrübe sahibi çalıĢanlara sahip olmak her kurum ve kuruluĢun istediği bir durum olmasına karĢın, farklı farklı sebeplerden ötürü iĢten ayrılmalar meydana gelir ve ne yazık ki, yetiĢmiĢ iĢgücünü kaybetmiĢ olmak iĢletmeleri- kurumları negatif yönde etkileyebilmektedir. ÇalıĢanların iĢten ayrılmasına neden olabilecek kiĢisel ve önlenemez nedenlerden ötürü (askerlik, evlilik, doğal afetler vs.) iĢten ayrılmaların yanı sıra, mobbing de iĢten ayrılma sebepleri arasında son derece önemli sebeplerden bir tanesidir. Bu çalıĢmada Ekim 2017 – Nisan 2018 tarihleri arasında, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi ile Hakkari Üniversitesinin personel devir hızları hesaplanmıĢ, çalıĢan 183 akademik ve 181 idari personelin mobbing algıları 70 sorudan meydana gelen bir anket yardımı ile ölçülmeye çalıĢılmıĢtır. Akademik ve idari personel grupları birbiri ile t-testi yardımı ile karĢılaĢtırıldıktan sonra, gruplar kendi içlerinde çeĢitli faktörlere göre alt sınıflara ayrılarak ANOVA testine tabi tutulmuĢ ve alt sınıflar arasındaki fark tespit edilmeye çalıĢılmıĢtır. Elde edilen veriler ıĢığında mobbing algılarının iĢten ayrılma noktasında ne kadar etki ettiği belirlenmeye çalıĢılmıĢtır. Elde edilen sonuçlara göre, çalıĢanların mobbing algılarının yüksek olduğu ancak bu yüksek seviyedeki mobbing algılarının iĢten ayrılma düĢüncesi üzerinde istatistiki anlamda etki etmediği, mobbing nedeniyle iĢten ayrılma seviyesine gelinmediği tespit edilmiĢtir. Akademik kadrodaki çalıĢanların mobbing algılama seviyelerinin idari personelden daha yüksek olduğu belirlenmiĢtir. Akademik personelin mobbing algı seviyeleri değerlendirildiğinde yüksek lisans mezunu ve doktora mezunu grupları arasında fark olduğu, yüksek lisans mezunlarının mobbing algı seviyelerinin daha yüksek olduğu tespit edilmiĢtir.Master Thesis Impact of Human Resource Management Practices on the Innovation and Creativeness in Erbil-Iraq(2019) Mahmood, Falah Saeed; Oğrak, AbdullahBu bilimsel araştırma, insan kaynakları yönetimi uygulamalarının beceri ve yaratıcılık ve yenilik üzerindeki etkisini göstermektedir.Bu çalışma, endüstriyel firmalarda insan kaynakları yönetiminin önemini göstermekte ve çalışanın yaratıcılığını ve yenilikçiliğini arttırmak için insan kaynakları yönetimi sürecinin rolünü ortaya koymaktadır.Bu hedeflere ulaşmak için, ankete yanıt vermek üzere beş şirket seçildi, araştırmaya katılan çalışan sayısı 130 olup, bu çalışanlardan veri toplandı ve analiz edildi. Bu bilgileri test etmek için SPSS v.25 programı kullanıldı. Bu çalışmada, insan kaynakları yönetim unsurlarının yaratıcılığı nasıl etkilediğini göstermeye çalışılmış ve insan kaynakları yönetiminin beceri üzerinde nasıl bir etkisi olduğunu göstermeye çalışılmıştır.Genel olarak, bu çalışma güçlendirme, iş analizi, eğitim, tazminat ve istihdam olmak üzere beşeri insan kaynakları yönetimi uygulamalarına odaklanmıştır ve her faktör, değişkenleri azaltmak için yapılan birkaç soruyu, yapılan faktör analizini içermektedir.Ayrıca, bu çalışmada, güvenilirlik verilerin iyi bir tutarlılık ölçümü olduğunu gösterir ve korelasyon değişkenler arasında pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğunu ve değişkenler arasındaki bağlantının da iyi bir seviyede olduğunu göstmektedir. Regresyon analizi istatistiksel olarak, insan kaynakları yönetimi uygulamalarının her bir yenilik, yaratıcılık, beceri ve benzerleri üzerinde yüksek ve önemli bir etkisinin olduğunu göstermiştir.Sonuç olarak, regresyon analizi tarafından kabul edilen Sağlık Risk Yönetimi Programı bileşenlerinin yaratıcılık ve beceri üzerindeki etkilerini desteklediği görülmektedir. Anahtar Kelimeler : İnsan Kaynakları Yönetimi, İnsan Kaynakları Yönetimi Amaç, Yaratıcılık, Yenilikler, Tazminat, Güçlendirme ve Beceri. Sayfası Adedi : 82 Tez Danışmanı : Dr. Öğrt.Ü.Abdullah OğrakMaster Thesis Impact of Organizational Innovation on Performance Management System; a Research in the City of Batman(2019) Eldemir, Mazlum; Oğrak, Abdullahİnovasyon, günümüzde firmalarda yenilikçi faaliyetlerin ve üretim sürecinde kalkınmanın temel dayanağıdır. İnovatif faaliyetler; yeni ürünler veya hizmetler geliştirme, yeni üretim süreçleri, pazarlama ve yeni örgütsel yapılar geliştirmeyle ilgili çabaları kapsamaktadır. Ayrıca firmalar arasında rekabetin etkin olduğu günümüzde firmaların yönetim birimlerinin sahip olduğu performans yönetim sistemi sürecinde de etkilidir. İnovasyon sürecinde özellikle örgütsel inovasyonda geliştirilebilir yeniliklerin, örgütlerin performanslarını pozitif bir biçimde etkileyebileceği öne sürülebilir. Bu çalışmada; örgütsel inovasyonun performans yönetim sistemi üzerindeki etkisi, seçilen işletmeler temelinde incelenmiştir. Batman ili Organize Sanayi Bölgesinde faaliyet gösteren 40 işletmeden oluşan evrenden toplanan 169 örneklemden toplanan veriler incelenmiştir. Faaliyette bulunan bu işletmelerde örgütsel inovasyonun performans yönetim sistemi üzerinde etkisi var mıdır? Ayrıca örgütsel inovasyon ile performans yönetim sistemi arasında ilişki var mıdır? Soruları tez çalışmamızın ana problem cümleleridir. Gerçekleştirilen araştırma ve analizler sonucunda tüm inovasyon türlerinin performans yönetim sistemi üzerine göreli önem sırası; ürün inovasyonu, örgütsel inovasyon, süreç inovasyonu ve pazar inovasyonudur. Ürün inovasyonu değişkeninin performans yönetimi üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu tespit edilmiş. Süreç inovasyonu, pazar inovasyonu ve örgüt inovasyonu değişkenlerinin ise performans yönetimi üzerinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkiye sahip olmadığı sonucuna varılmıştır. Anahtar Kelimeler : İnovasyon, İnovasyon Türleri, Örgütsel İnovasyon, Performans, Performans Yönetim SistemiMaster Thesis The Influence of Human Resource Management Practices on Employee Performance in the Telecom Industry of the North of Iraq and Turkey(2020) Shırwany, Goran Mohammed Rahman; Oğrak, AbdullahBu araştırmanın amacı, İKY politikalarının, Türkiye'nin Van şehri ve Irak'in Kuzeyindeki Telekom Endüstrisinde çalışanların performansı üzerindeki etkisini araştırmaktır. Bunu gerçekleştirmek için dört araştırma sorusuna cevap vermeye çalışıldı; personel seçimi ve işe alımın (İKYP), Kuzey Irak ve Türkiye telekom endüstrisinde çalışanların performansına etkisi nedir? Irak'ın kuzeyinde ve Türkiye'nin telekom endüstrisinde çalışanların performansı üzerindeki eğitim ve gelişimi (İKYP) üzerindeki etkisi nedir? Tazminat, ödüller ve teşvikler (İKYP) Kuzey Irak ve Türkiye'nin telekom endüstrisindeki çalışanların performansına etkisi nedir? Performans değerlendirmesi (İKYP), Kuzey Irak ve Türkiye'nin telekom endüstrisindeki çalışan performansına etkisi nedir? , Hipotez ile yapılan araştırmalar, seçme ve işe alımın (İKYP), Irak'ın kuzeyindeki telekom endüstrisi ve Türkiye'deki çalışan performansıyla olumlu yönde ilişkili olduğunu göstermektedir. Eğitim ve gelişme (İKYP), Irak'ın kuzeyindeki telekom endüstrisi ve Türkiye'deki çalışan performansıyla üzerinde olumlu etkisi tespit edilmiştir. Araştırmada,tazminat, ödüller ve teşvikler (İKYP), Irak'ın kuzeyindeki telekom endüstrisi ve Türkiye'deki çalışanların performansı arasında olumlu yönde bir ilişki ortaya çıkmıştır. Olumlu Performans değerlendirmesi (İKYP), Irak'ın kuzeyinde ve Türkiye'de telekom endüstrisindeki çalışan performansıyla ilgili olmuştur. Burada ayrıca, 6 şirketin 3621 personeli bulunmaktadır. Olması gerektiği gibi, zorlayıcı ve üretken bir bilgi toplama için bir soruşturma hazırlamak üzere, tabakalı düzensiz inceleme yoluyla seçim içinde yer alan 111 değişmeyen personelden oluşan bir test taslağı yapılır. Toplanan bilgiler daha sonra beklentileri aşmaya girer ve bundan sonrakı surec, soruşturma için IBM Sosyal Bilimler için Paketin (SPSS) 24.0 ile değiştirilmiştir. Anlaşılan ve ankete katılanların yarısından fazlasına bakın haklarındaki düşüncenin keşfedilmesi İKY uygulamalarının işteki üst kısım çalışanlarında bir fark yarattığı konusunda hemfikirdir. Genişleme, bilgisinin en dikkat çekici olduğu yanıt verenlerin bir aslan payı, yaklaşımın hedeflerin gerçekleştirilmesi için bir ilham kaynağı olarak gelişim ve kariyer hareketine açıklıklar vermesi gerektiğini düşündü. Ayrıca, yönetim kadrosuna özel bilgi incelemesi, düzenlemenin yürütme değişikliğini güçlendirmek için bir öğrenme organizasyon kültürü yarattığını ortaya çıkarmıştır. Anahtar Kelimeler: İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamaları, Irak ve Türkiye'nin Kuzeyindeki Çalışan Performansı ve Telekom EndüstrsıMaster Thesis Kamu Sektöründe Stratejik İnsan Kaynakları Yönetiminin Çalışan Motivasyonuna Etkisi' (bir Vaka Çalışması Olarak, Kuzey Irak Erbil(2022) Sherwanı, Emdad Khaleel Mahmood; Oğrak, AbdullahStrategic human resource management includes a future-oriented preparation of creating and executing HR programs that address and fathom organizational issues and specifically contribute to major long-term commerce goals. In order to achieve this purpose, the researcher was required to get the questionnaire filled out by employees working at different organizations. The focused-on populace estimate for the consideration is 390 representatives chosen arbitrarily in Erbil – Iraq. The sample of the questionnaire incorporates all the representatives within the public sector. A survey 40 has been planned and utilized to record data based on a Likert scale (five scores) incorporated around the employees' characteristics and the motivational variables. The gotten information was analyzed with the SPSS program by utilizing strategies containing descriptive statistics and binary logistic regression. The comes about demonstrated that the viable variables that motivating force the employees within the organizations are in line with the multidimensional structure of mental and sociological issues and recognizing all these errands and acing them and proposing and submitting arrangements make the assignments and duties of the directors more troublesome. The research includes 'Commitment', 'Involvement', 'Self-efficacy', 'HRMS support', 'Satisfaction', 'Education', 'Income', and 'Experience' lastly play a significant role in motivating employees.Master Thesis The Relation Between Entrepreneurial Orientations of Firms and Employee Performance: The Case of Van Organized Industrial Zone(2021) Aslan, Suna Tatar; Oğrak, AbdullahBütün işletmeler bazı amaçlarla kurulur ve faaliyetlerini bu amaçlara ulaşmak için gerçekleştirir. İşletmelerin performansı amaçlarına ulaşma derecesini ortaya koymaktadır. Bu nedenle işletmelerin performanslarını değerlendirmeleri ve sonuçlara göre aksiyon almaları gerekmektedir. Bu bağlamda işletme performansının önemli belirleyicilerinden biri olan işgören performansı ve işgören performansını etkileyen kişisel, çevresel ve örgütsel faktörler önem arz etmektedir. Örgütlerin risk alma, yenilikçilik, girişkenlik, rekabetçilik ve özerklik özelliklerinin işgören performansına yansıması beklenmektedir. Bu araştırmanın amacı işletmelerin girişimsel yönelimleri ve işgören performansı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın verileri Van ili organize sanayi bölgesinde faaliyet gösteren firmalarda çalışan 302 katılımcıdan elde edilmiştir. Verilerin toplanması sürecinde 'Girişimsel Yönelim Ölçeği' ve 'İşgören Performansı Ölçeği' kullanılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler, bağımsız gruplar için t testi, ANOVA testi, Pearson çarpım momentler korelasyon katsayısı ve basamaklı regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, işletmelerin girişimsel yönelim özelliklerinin orta düzeyin üzerinde olduğu, katılımcıların girişimsel yönelime ilişkin görüşlerinin cinsiyete göre farklılık göstermediği; sektöre, işletmedeki çalışan sayısına, işletmenin yaşına, katılımcıların eğitim düzeyine ve işletmedeki deneyim süresinde göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Araştırmada işgören performansının yüksek düzeyde olduğu, işgören performansının eğitim düzeyi, medeni durum ve yaşa göre anlamlı farklılık göstermediği; cinsiyet, sektör, işletmedeki çalışma süresi ve işletmenin yaşına göre ise anlamlı farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak, girişimsel yönelim özellikleri (risk alma, yenilikçilik, proaktiflik, rekabetçi agresiflik ve özerklik) ile işgören performansı arasında orta düzeyde, pozitif yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu; proaktiflik, rekabetçi agresiflik ve özerkliğin işgören performansını %27.4 oranında etkilediği sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis The Role of Human Resource Management in Achieving Organizational Success' (duhok Polytechnic University in Northern of Iraq as a Case Study)(2020) Alozaır, Ahmed Nayıf Mustafa; Oğrak, AbdullahBu çalışma, iki ana değişkenden oluşan Duhok Politeknik Üniversitesi'nde örgütsel başarıyı sağlamada insan kaynakları yönetimi uygulamalarının rolünü tanımlamayı amaçlamaktadır: dört boyutu içeren insan kaynakları yönetimi uygulamalarını temsil eden bağımsız değişken (İnsan Kaynakları Planlaması, İnsan Kaynaklarının Çekmek, İnsan Kaynaklarının Seçilmesi ve Kullanılması ve İnsan Kaynakları Eğitimi) ve dört boyutu içeren örgütsel başarıyı temsil eden bağımlı değişken (Organizasyon kültürü, Organizasyonun Gelişimi, Organizasyonel Performans ve Stratejik Planlama). Bu çalışma, çalışma değişkenleriyle ilgili kavramları açıklığa kavuşturmak için kitaplar, makaleler ve araştırmalar gibi bilimsel kaynaklara dayanmaktadır. Çalışmanın uygulama bölümünde Kuzey Irak'ta Dohuk Teknik Üniversitesi'ne bağlı bazı enstitüler ve kolejler örnek alınırken, 120 anket formu geçerli olarak kabul edilmiş ve analiz edilmiştir. Çalışma değişkenleri arasındaki ilişkiyi belirlemek için, 'Sosyal Bilimler için İstatistiksel Paket'de (SPSS (V. 22) ) bir dizi istatistiksel yöntemle iki ana hipotez ve alt hipotez önerilmiş ve test edilmiştir. Sonuçlar, Duhok Teknik Üniversitesi'nde etkisi zayıf olan insan kaynakları eğitimi hariç, tüm insan kaynakları yönetimi uygulamalarının boyutları ile kurumsal başarı arasında pozitif bir korelasyon ve etki olduğunu göstermiştir. Bulgular ayrıca, insan kaynakları yönetimi rolünün etkinleştirilmesinin Duhok Teknik Üniversitesi'nde başarıyı sağlamaya yol açtığını ve mevcut ve gelecekteki hedeflerine ulaşılmasına yardımcı olduğunu gösteriyor. Ayrıca, çalışma Duhok Teknik Üniversitesi için bir dizi öneri de sunmuştur. Örneğin, Duhok Teknik Üniversitesi'nin insan kaynakları için sürekli eğitim programlarına ilgiyi artırmak. II Anahtar Kelimeler: İKY'nin Hedefleri, İKY'nin Uygulamaları, İnsan Kaynakları Planlaması, İnsan Kaynakları Eğitimi, Örgütsel Başarı, Örgütsel Kültür ve Örgütsel Gelişim. Sayfası Adedi: 109 Tez Danışmanı: Dr. Öğrt.Ü.Abdullah OğrakDoctoral Thesis Tokenism Perception of Disabled Personnel Working in the Public Sector: an Application in Van Province(2021) Ataman, Sıddık; Oğrak, AbdullahÖrgütsel yapılar içerisinde faaliyette bulunan bireyler, cinsiyet, ırk, etnik köken gibi aidiyetleri sebebiyle baskın bir grup içerisinde azınlık durumunda bulunduklarında çeşitli olumsuz deneyimlerle karşılaşmaktadırlar.Organizasyonlar içerisinde dezavantajlı durumlarından kaynaklı bireylerin karşılaştıkları olumsuzlukları ele alan tokenizm teorisi, örgütsel yapı içerisinde sayısal olarak %15 ve daha az oranda bulunan bireylerin, sayısal dengesizliklerden kaynaklı çeşitli olumsuz durumla yüz yüze kaldığını ifade etmektedir. Kanter'in(1977) çalışması ile yönetim alanında popülerleşen bir kavram olarak ortaya çıkan tokenizm teorisi, baskın bir grup içerisinde azınlık durumunda olan bireylerin yükseltilmiş sınırlar, performans baskısı ve rol kuşatması olmak üzere üç temel olumsuz durumu deneyimlediklerini ifade etmektedir. Tokenizm teorisine göre hakim grup üyesi tokenist olarak ifade edilirken azınlık durumunda olan ve dezavantajlı olduğu düşünülen birey ise token olarak tanımlanmaktadır. Hakim grup içerisinde azınlık durumunda olan engelli bireylerin deneyimledikleri olumsuzlukları belirlemeye yönelik yapılan bu çalışmanın ana temasını tokenizm teorisi oluşturmaktadır. Tokenizm teorisinin ortaya koyduğu belirlemeler ışığında yapılan bu doktora tez çalışmasında, kamu sektöründe istihdam edilen engelli bireylerin de token olarak değerlendirilip değerlendirilemeyeceği belirlenmeye çalışılmıştır. Engelli bireylerin, engel durumundan kaynaklı olarak dezavantajlı grup olarak değerlendirildiği bu çalışmada kamu sektöründe görev yapmakta olan 20 engelli kamu çalışanı ile derinlemesine görüşmeler yapılmıştır. Görüşmeler sonucunda elde edilen veriler, nitel araştırma yöntemlerinden biri olan fenomenoloji (olgubilim) desenine bağlı kalınarak değerlendirilmiştir. Araştırmada elde edilen verilerin değerlendirilmesinde, nitel araştırma yöntemlerinde araştırmacıya çeşitli kolaylıklar sağlayan MAXQDA 2020 nitel analiz programı kullanılmıştır. Nitel analiz yöntemi ile yapılan bu araştırmada, kamuda çalışan engelli bireylerin de Kanter'in (1977)tokenizmin olumsuz sonuçları olarak ifade etmiş olduğu performans baskısı, yükseltilmiş sınırlar ve rol kuşatmasını deneyimledikleri ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan bu sonuçlara bağlı olarak literatürde bireyin ırk, etnik köken, cinsiyet, cinsel yönelim gibi aidiyetlerine ek olarak bireyin engel durumunun da tokenizmi olumsuz sonuçlarına maruz kalmasına sebep olduğu tespit edilmiştir. Yapılan görüşmelerin değerlendirilmesi sonucu elde edilen sonuçlara bağlı olarak kamu sektöründe azınlık durumunda bulunan engelli bireylerin token, hakim grup üyesi olan engelli olmayan bireylerinde tokenist olarak tanımlanabileceği değerlendirilmektedir. Yapılan bu tez çalışmasından elde edilen sonuçlara bağlı olarak, tokenizm teorisinin olumsuz sonuçlarına sadece ırk, etnik köken, cinsiyet aidiyetlerinden dolayı azınlıkta olan bireylerin değil, engelli bireylerin de bu olumsuz sonuçlara maruz kaldığı ileri sürülerek tokenizmteorisine önemli katkılarda bulunmaktadır. Ayrıca bu çalışma Türkiye'deki akademik çalışmalarda henüz çok yeni olan ve çok sınırlı sayıda çalışma ile ele alınan tokenizm teorisinin daha fazla popülerleşmesini sağlayarak tokenizm teorisi alanında çalışma yapacak araştırmacılara kaynak teşkil edeceği düşünülmektedir.Article Yenilik, Örgüt Kültürü ve Sinizm: Van Yyü’de Örnek Bir Uygulama(2019) Erol, Fırat; Oğrak, AbdullahÇalışmanın amacı, örgütlerin hızla gelişen çevrede rekabet avantajını sürdürebilmekaçısından oldukça önemli bir kavram olan yenilikçiliğin ne olduğunu anlamak ve örgütkültürüne yansımalarını araştırmaktır. Aynı zamanda bir diğer amaç ise, örgüt içi tutumile davranışları etkileyen çağımızın hastalığı da denilebilecek toplumsal yaşamda karşılaşılanve her şeye karşı olumsuz algıları yansıtan bir kişilik özelliği olan sinizm algısınınörgütteki etkilerini incelemektir. Bu bağlamda, Van Y.Y.Ü. İdari Personelleri üzerindekisinizm seviyeleri ve bu algının örgüte etkileri incelenmiştir. Bu çalışmanın teorik kısmınınhazırlanmasında konu ile ilgili basılmış olan kitap, tez, internet kaynakları, makalelervb. kaynaklardan faydalanılmıştır. Uygulama kısmında ise, anket çalışması yapılmış veelde edilen sonuçlar SPSS istatistiki program kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırmayakatılan Van Y.Y.Ü. İdari Personel katılımcılarda, sinizm algısına yönelik ilişkiler tespitedilmiştir. Elde edilen veriler, katılımcıların küreselleşen dünyanın yoğun temposundabaşta çalıştıkları iş kolu olmak üzere, üst yönetime, çalışma düzenine ve kendilerine ciddizararlar verebilecek sinik davranışlar sergilediği ön plana çıkmakta, panzehrinin ise;olumsuzluklar, hayal kırıklıkları, şüphe duygusu, güvensizlik ve şikâyet gibi düşüncelerdenoluşan sinizm algısından uzak durularak, dürüstlük, samimiyet, adalet, doğruluk,örgütsel bağlılık, iç iletişim, örgütsel özgüven gibi stratejilerin geliştirmesi gerekliliğininolmasıdır.