Browsing by Author "Oflas, Enver"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis An Investigation Level of Critical Thinking Skills of Primary Students(2009) Oflas, Enver; Yayla, AhmetBu araştırma, ilköğretim okullarının 4.,5.,6.,7.,8. sınıflarında öğrenim görmekte olan ilköğretim öğrencilerinin eleştirel düşünce becerilerinin geliştirilmesine ilişkin görüşlerini ortaya koymak amacıyla yapılmıştır.Araştırma 2004-2005 Eğitim Öğretim Yılı'nda Van Belediye Sınırları içinde yer alan ilköğretim okullarında öğrenim görmekte olan 4.,5.,6.,7.,8. sınıf öğrencilerini kapsamaktadır. Araştırmanın örneklemine, Van Belediye sınırları içindeki 3 eğitim bölgesinden (her bölgeden seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 3 ilköğretim okulu seçilmiştir.) seçkisiz örnekleme yoluyla seçilen 9 ilköğretim okulunda öğrenim görmekte olan 4.,5.,6.,7.,8. sınıf öğrencilerinden 444 kız öğrenci, 456 erkek öğrenci olmak üzere toplam 900 öğrenci alınmıştır.Araştırmada veri toplama aracı olarak anket uygulanmıştır. Anketi hazırlamak amacıyla konu ile alan yazın taraması yapılarak, alanla ilgili uzman görüşlerine başvurulmuştur. Elde edilen bilgiler doğrultusunda 5 boyuttan oluşan 22 soruluk bir anket hazırlanmıştır. Boyutlar; (1) bilgi kaynağının sorgulanması, (2) öğretmenlerin eleştirel düşünen öğrencilere karşı tutumları ve sınıf ortamı, (3) bilimsel düşünme becerisini geliştirme, (4) kendi farklılığının farkına varma ve olumlu düşünce geliştirme, (5) eleştirel düşünme ve otorite çatışması olarak belirlenmiştir. Birinci boyut 2 soru, ikinci boyut 5 soru, üçüncü boyut 6 soru, dördüncü boyut 6 soru ve beşinci boyut 3 sorudan oluşmuştur. Araştırmaya katılan öğrenciler ile ilgili kişisel bilgiler tablo halinde verilmiştir.Araştırmada elde edilen veriler boyut düzeyinde cinsiyet, anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, aile gelir durumu, devam edilen sınıf değişkenlerine bağlı olarak karşılaştırılarak yorumlanmıştır. Araştırmaya katılan öğrenciler cinsiyet değişkenine göre belirtilen görüşler arasında herhangi bir farklılık olup olmadığını test etmek amacıyla ?t? testi, öğrencileri anne eğitim durumu, baba eğitim durumu, aile gelir durumu değişkenlerine göre belirtilen görüşler arasında herhangi bir farklılık olup olmadığını test etmek amacıyla ?Kruskal Wallis H? testi, öğrencilerin öğrenim gördükleri sınıf değişkenine göre belirtilen görüşlerin karşılaştırılmasında ise tek yönlü değişkenlik çözümlemesi ?Varyans Analizi? kullanılmış, anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır.Yapılan bu araştırmada; öğrencilerin anne/baba eğitim durumları yükseldikçe; ailenin gelir durumu arttıkça ve öğrencilerin eğitim seviyeleri yükseldikçe eleştirel düşünme becerilerini geliştirme noktasında daha elverişli şartların oluştuğu ortaya çıkmıştır.Öğretmenlerin; derste işlenen konuları daha çok tartışmaya açmaları, öğrencileri yeni ve farklı fikirler üretme konusunda daha fazla teşvik etmeleri, sınıfta kararlar alınırken öğrencilere karara katılma fırsatı vermeleri, öğrencileri ezbere yönlendirecek bütün tutum ve davranışlardan kaçınmaları, aile gelir durumu düşük olan öğrencilerle daha fazla ilgilenmeleri, kız ve erkek ayırımı yapmadan öğrencilere eşit davranmaları, kendi görüşlerini öğrencilere dayatmamaları gerektiği hususları araştırmamızda sonucunda ortaya çıkan önemli sonuçlardır.Gelecekte, sadece emirleri yerine getiren ve işin gereğini yapan/sorgusuz sualsiz itaat eden kişiler değil; aksine riski paylaşabilen/bedensel ve zihinsel katkıda bulunabilen/eleştirel düşünen, muhakeme gücünü ve kendi inisiyatifini kullanarak uygun kararlar verebilen kişiler olmaları göz önünde bulundurulmaktadır.Eleştirel düşünme yeteneğinin öğrencilere kazandırılmasının sadece okul sınırları içindeki getirileri hesaba katılmamalı ya da sadece bununla yetinilmemeli; bu tarz düşünme öğrenciye bir yaşam öğretisi olarak verilmelidir.İlköğretim okullarında öğrencilerin eleştirel düşünme mantığına göre yetiştirilmeleri eğitimimizin geleceği ve dolayısıyla ülkemizin geleceği açısından oldukça önemli bir konu olarak ele alınmalıdır.