Browsing by Author "Orak, Salim"
Now showing 1 - 13 of 13
- Results Per Page
- Sort Options
Article Effect of Physical, Chemical and Electro-Kinetic Properties of Pumice Samples on Radiation Shielding Properties of Pumice Material(Pergamon-elsevier Science Ltd, 2014) Tapan, Mucip; Yalcin, Zeynel; Icelli, Orhan; Kara, Husnu; Orak, Salim; Ozvan, Ali; Depci, TolgaPumice has been used in cement, concrete, brick, and ceramic industries as an additive and aggregate material. In this study, some gamma-ray photon absorption parameters such as the total mass attenuation coefficients, effective atomic number and electronic density have been investigated for six different pumice samples. Numerous values of energy related parameters from low energy (1 key) to high energy (100 MeV) were calculated using WinXCom programme. The relationship between radiation shielding properties of the pumice samples and their physical, chemical and electro-kinetic properties was evaluated using simple regression analysis. Simple regression analysis indicated a strong correlation between photon energy absorption parameters and density and SiO2, Fe2O3, CaO, MgO, TiO2 content of pumice samples in this study. It is found that photon energy absorption parameters are not related to electro-kinetic properties of pumice samples. (C) 2013 Elsevier Ltd. All rights reserved.Article İlköğretimde Taşımalı Eğitim Araştırması Van İl Merkezi Örneği(2007) Yeşilyurt, Mustafa; Tozlu, Necmettin; Uçak, Ayşe; Sezer, Dilek; Orak, SalimTaşımalı ilköğretim uygulaması; nüfusu az ve dağınık yerleşim birimlerindeki zorunlu öğrenim çağındaki çocukların, merkezi okullara günübirlik taşınmaları suretiyle yapılan uygulamadır. Bu araştırmanın amacı, taşımalı ilköğretim uygulamasına ilişkin yönetici, öğretmen ve öğrenci görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini, 2004–2005 Eğitim-Öğretim Yılı’nda Van İl merkezinde görev yapan okul yöneticileri, öğretmenler ve ilköğretim 2. kademe taşımalı öğrenciler oluşturmaktadır. Van İl merkezinde araştırmaya, 16 yönetici, 157 öğretmen ve 350 öğrenci olmak üzere toplam 523 denek katılmıştır. İstatistikî verilerden elde edilen bilgilere göre, 1990–1991 Eğitim- Öğretim Yılı’nda 9 İl’de başlatılan taşımalı ilköğretim uygulaması her yıl arttırılarak yaygınlaştırılmıştır. Ulaşılan sonuçlar ve önerilerin sunumu ile çalışma tamamlanmıştır.Article Kavram Çarkı Diyagramının Öğrenme Başarısına Etkisi(2010) Yeşilyurt, Mustafa; Keser, Ömer Faruk; Ermiş, Ferhat; Orak, SalimBu çalışma; kavram çarkının, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin “kuvvet ve hareket” konusunu öğrenmedeki başarılarına olan etkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bunun için çalışmada, deney ve kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma, 4 farklı ilköğretim okulunda öğrenim gören toplam 372 öğrenci ile yapılmıştır. Kontrol grubundaki öğrenciler (N=189), konuyu, yapılandırmacı öğretim programında öngörülen etkinlikler kapsamında öğrenirken, deney grubundaki öğrenciler (N=183), yapılandırmacı öğrenme etkinliklerinin yanında kavram çarkı tekniğini de kullanarak konuyu öğrenmeye çalışmışlardır. Öğrencilerin konu ile ilgili bilgileri, “Kuvvet ve Hareket Başarı Testi” ile ölçülmüştür. Elde edilen veriler, t-testi kullanılarak çözümlenmiş ve böylelikle, deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre daha çok başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır.Article Magnetoresistivity Properties and Effective Activation Energy in Yba2cu3o7-Ρ Superconducting Thin Film(World Scientific Publ Co Pte Ltd, 2006) Demirel, Ali Ihsan; Orak, SalimThe resistive properties and activation energy of YBa2Cu3O7-delta (YBCO) superconducting materials change in magnetic field. It is explained that magnetoresistive behavior in terms of the presence of two-dimensional vortices being pinned effectively when they are perpendicular to the CuO2 planes and an exponential behavior of the activation energy versus the applied field was obtained. The resulting activation energies ranging from 1 to 5 Tesla were attributed to inter-granular flux creep process.Master Thesis Misconception Encountered in Heat and Temperature Unit and Using Concept Maps To Remove These Misconceptions(2007) Aydın, Zafer; Orak, SalimFen Bilgisi eğitimi ile ilgili yapılan ulusal ve uluslar arası çalısmalar ilköğretim seviyesindeki öğrencilerin kavramları algılamada zorlandıklarını ve fenle ilgili konularda çesitli kavram yanılgılarına sahip olduklarını ortaya koymaktadır. Kavram yanılgılarının temel sebebi fen konularının soyut ve karmasık bir yapıya sahip olmasıdır. Bu durum, eğitimcilerin, kavram yanılgılarının tespiti ve giderilmesi için çesitli çalısmalara yönelmelerine neden olmustur. Bu çalısmada, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin ısı ve sıcaklık konusuyla kavram yanılgılarının tespit edilmesi, tespit edilen kavram yanılgılarının, geleneksel öğretim yöntemiyle ve kavram haritası tekniği kullanılarak desteklenmis bir fen öğretiminin öğrenci basarısına etkililiği incelenmektedir. Kavram yanılgılarının tespiti üzerine yapılan çalısmalar, fen bilimleri eğitiminde üzerinde sıkça durulan konulardan biridir. Ancak, bu yanılgıların belirlenmesinden çok giderilmesine yönelik çalısmalar, yeni bilgilerin yanlıs olanlar üzerine yapılandırılmaması olarak düsünüldüğünde üzerinde daha fazla durulması gereken bir arastırma alanı olarak önem kazanmaktadır. Öğrencilerin mevcut bilgi seviyelerini ve kavram yanılgılarını tespit etmek için, ısı ve sıcaklık konusuyla ilgili olarak bir test hazırlanmıs ve Nihat Kitapçı ?lköğretim Okulu'nun 7-A (deney grubu) sınıfında okuyan 29 ve 7-B (kontrol grubu) sınıfında okuyan 27, toplam 56 öğrenciye ön test olarak uygulanmıstır. Ön testin uygulanmasından sonra, ısı ve sıcaklık konusu; deney grubuna kavram haritası kullanılarak, kontrol grubuna ise geleneksel öğretim yöntemiyle anlatılmıstır. Konunun anlatılmasından sonra, hazırlanan son test, iki grubun basarı seviyelerini karsılastırmak amacıyla uygulanmıstır. Her iki grup öğrencilerinin basarı seviyeleri arasındaki anlamlı farkı belirlemek amacıyla t-testi yapılmıstır. Elde edilen sonuçlar deney grubunun istatistiksel olarak kontrol grubuna göre daha basarılı olduğunu göstermistir. Anahtar kelimeler: Isı, Kavram Haritası, Kavram Yanılgısı, SıcaklıkMaster Thesis Research of Problems Caused by Teachers at Physics Education (Case of Van)(2006) Oğuz, Bekir; Orak, SalimÖZETF Z K ÖĞRET M NDE KARŞILAŞILAN ÖĞRETMEN KAYNAKLIPROBLEMLER N ARAŞTIRILMASI(VAN L ÖRNEĞ )OĞUZ, BekirYüksek Lisans Tezi, Ort. Öğrt. Fen ve Mat. Al. Eğt. A.B.D.Tez Danışmanı : Prof. Dr. Salim ORAKEylül 2005, 120 SayfaBu çalışmada fizik eğitimindeki öğretmen kaynaklı problemleraraştırılmıştır. Bu çalışmaya Van il merkezindeki özel ve devlet okullarında görevyapan 31 fizik öğretmeni ve bu okullarda öğrenim gören 195 öğrenci katılmıştır.Araştırmada bilgi toplama aracı olarak öğretmen ve öğrenci anket formlarıdüzenlenerek, öğretmenlerin fizik eğitim ve öğretimi için öğretmen yeterlilikleriniyerine getirme düzeyleri araştırılmıştır. Anket sonuçlarının güvenilirliğini arttırmakve öğretmenlerin fizik öğretiminde karşılaştıkları sıkıntıları tespit etmek amacıylaankete katılan öğretmenlerle mülakatlar yapılmıştır.Öğretmenlerin yeterlilik düzeylerini ölçmek amacıyla oluşturulan anketler 7bölümden (ders öncesi hazırlık ve öğretime hazırlık, öğretim, öğretim yöntemleri,öğretim faaliyetleri, değerlendirme, alan bilgisi, istenilir kişilik özellikleri) ve 48sorudan oluşmuştur.Beşli Likert tipinde ölçeklendirilen anket maddeleri sorulara verilencevapların değerlendirilmesinde, hiçbir zaman =1, nadiren=2, bazen =3, çoğuzaman=4 ve her zaman=5 şeklinde derecelendirilmiştir. Araştırmanın genel amacıçerçevesinde cevapları aranan problemlere yönelik anket formları ile toplananverilerin betimsel istatistikler olan; (f) frekans, (%) yüzde ve ( X ) aritmetikortalama yöntemleri ile yorumlanmıştır.Bu araştırma beş bölümden oluşmuştur. Birinci bölümde, araştırmanınproblemi, amacı, önemi, varsayımları, sınırlılıklarına yer verilmiş; ikinci bölümde,literatür taraması yapılarak araştırmanın kavramsal çerçevesi oluşturulmuş; üçüncübölümde, araştırma sürecinin açıklandığı yöntem ve teknikler anlatılmış; dördüncübölümde yapılan anket ve mülakatlar sonucu elde edilen verilerin düzenlenmesisonucu ulaşılan bulgulara yer verilmiş; beşinci bölümde ise sonuç ve önerilerkısmına yer verilmiştir.Anahtar Kelimeler: Fizik eğitimi, Fizik öğretimi, Fizik öğretmenleri, Öğretmenkaynaklı problemler.iArticle Resistivity, Esr, and Radiation Shielding Properties of the Volcanic Rock Materials(Hindawi Ltd, 2014) Nuhoglu, Cigdem; Tapan, Mucip; Okutan, Mustafa; Aydin, Sureyya; Yalcin, Zeynel; Icelli, Orhan; Orak, SalimPumices have been used in cement, concrete, brick, and ceramic industries as an additive and aggregate material. It will be important to study pumice types by using a different tool as EPR which is a new technique for related material to be used for industrial aims. Electron spin resonance (ESR) spectra of the pumice types were taken by EMX-type spectrometer. Also, the current-voltage (I-V) and surface resistivity probe stand of the thin films was studied using a four-point probe measurements. The relationship between radiation shielding properties of the pumice samples and their surface resistivity, chemical, and electrokinetic properties was evaluated using simple regression analysis. Simple regression analysis indicated a strong correlation between surface resistivity and density and SiO2, Fe2O3, CaO, MgO, and TiO2 content of pumice samples in this study. It is found that a correlation between determined g-factor by EPR spectroscopy and radiation shielding is established for pumice samples.Master Thesis Teaching of 'force and Motion' Unit by Roundhouse Diagram(2008) Ermiş, Ferhat; Orak, SalimBu çalışma; kavram çarkının, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin ?kuvvet ve hareket? konusunu öğrenmedeki başarılarına olan etkisini tespit etmek amacıyla yapılmıştır. Bunun için çalışmada, deney ve kontrol gruplu yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırma; Van il merkezinde, 4 farklı ilköğretim okulundaki 12 farklı sınıfta, toplam 372 öğrenci ile yapılmıştır. Kontrol grubundaki öğrenciler (N=189) konuyu, yapılandırmacı müfredatta öngörülen etkinlikler kapsamında öğrenirken, deney grubundaki öğrenciler (N=183), yapılandırmacı öğrenme etkinliklerinin yanında kavram çarkı tekniğini de kullanarak öğrenmeye çalışmışlardır. Öğrencilerin konu ile ilgili bilgileri, Kuvvet ve Hareket Başarı Testi ile ölçülmüştür.Elde edilen veriler, t-testi kullanılarak hesaplanmış ve böylelikle, deney grubundaki öğrencilerin kontrol grubundaki öğrencilere göre daha çok başarılı oldukları sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanında, her iki gruptaki öğrencilerin, uygulama öncesinde ve sonrasında fen ve teknoloji dersine karşı tutumlarını belirlemek amacıyla tutum ölçeği uygulanmıştır. Tutum ölçeğinden elde edilen verilere göre; deney ve kontrol grubundaki öğrencilerin, derse karşı tutumlarının yüksek olduğu ve çalışma öncesinde-sonrasında tutumlarında fazla bir değişimin olmadığı saptanmıştır.Master Thesis The Effect of the Computer Technologies on Students? Achievment in the Structural Teaching of Some Subjects in Physics(2009) Kalkan, Yalçın; Orak, SalimBu çalışmada ortaöğretim fizik dersinde bazı konuların, bilgisayar teknolojilerinden ortaöğretim fizik dersi için hazırlanmış multimedya CD ortamları ve Internet kullanılarak öğretilmesinin öğrenci başarısına etkileri araştırılmıştır. Van ili, Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bir ortaöğretim okulunda, 234 öğrenciden 4 deney ve 4 kontrol grubu oluşturulmuştur. Gruplara öncelikle birer ön test uygulanmıştır. Bilgisayar teknolojileri kullanılarak öğretim yapılırken, öğrencilere performans görevleri verildi ve bu görevlerin sonucu öğretim süreci içerisinde incelendi. Daha sonra ürünü test etmek adına bir son test uygulanmıştır. Ayrıca tüm öğrencilerle bir yapılandırılmamış mülâkat da yapılmıştır.Performans görevlerinden elde edilen veriler incelerek değerlendirilmiştir. Hazırlanan dereceli puanlama anahtarı ile performans görevleri puanlanmış ve veriler, testlerden elde edilen veriler ile birlikte SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Deney ve kontrol gruplarının başarı düzeyleri arasında anlamlı farklara ulaşılmıştır. Deney grubu öğrencilerinin derse karşı tutumlarında diğer gruba göre daha olumlu gelişmeler tespit edilmiştir.Master Thesis The Influence of Using Laboratory on the Development of Students? Success of Scientific Progress in Science Lesson in Primary Schools(2010) Keskin, Ayşe; Orak, SalimBu çalı?manın temel amacı; fen bilgisi dersinde laboratuar kullanımının bili?sel, duyu?sal ve psiko-motor becerilerinin geli?imine etkisi, özellikle bili?sel süreç becerilerini ne ölçüde etkilediği ortaya konulmaya çalı?ılmı?tır. Bu temel amaçla laboratuarı bulunan okullardaki öğrenciler ile laboratuarı bulunmayan okullardaki öğrencilerin bilimsel süreç becerilerinin kar?ıla?tırılması, laboratuar kullanımının öğrencinin bili?sel süreç becerilerinin geli?imine etkisi tespit edilmeye çalı?ılmı?tır. Bununla birlikte öğrencilerin sosyo-ekonomik düzeylerinin ve cinsiyetlerinin bilimsel süreç becerileri üzerine etkisinin olup olmadığı belirlenmeye çalı?ılmı?tır. Çalı?mada, öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini ölçmek amacıyla ?Bilimsel Süreç Becerileri Testi (BSB)? kullanılmı?tır. Testi olu?turan maddelerin belirlenmesinde yapılan literatür taramaları sonunda Katleen A. Smith tarafından geli?tirilen ve çalı?manın temel amacına uygun olarak alan uzmanı ve dil uzmanları tarafından Türkçeye uyarlanan ?Bilimsel Süreç Becerileri Testi? kullanılmı?tır. ?lköğretim ikinci kademe için hazırlanan teste öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini ölçmeye yönelik 20 soru yer almaktadır. Test ile ilgili geçerlilik ve güvenirlik çalı?ması yapılmı? ve elde edilen veriler Kuder Richardson- 20 (KR-20) katsayısının hesaplanmasıyla değerlendirilmi?tir. Testin güvenirliği 0.56 olarak tespit edilmi?tir. Uygulanan bilimsel süreç beceri testinin orta güçlükte (0.44) ve iyi derecede (0.33) ayrıt edici olduğu sonucuna ula?ılmı?tır.Bu çalı?manın uygulamasında bilimsel süreç becerileri testi; 2009-2010 eğitim ve öğretim yılında Siirt ?l merkezinde bulunan laboratuarı bulunan ve aktif olarakkullanan üç okul ile laboratuarı olmayan ve kullanamayan üç okul olmak üzere toplam altı okulda uygulanmı?tır. Uygulamaya bu altı okulun seçkisiz ve rastgele seçilen yedinci sınıflarında okuyan öğrenciler katılmı?tır. BSB testi Mayıs ayında uygulanmı? olup laboratuarı olan üç okuldan 166 ve laboratuarı olmayan üç okuldan 193 olmak üzere toplam 359 öğrenciye uygulanmı?tır. Verilerin analizi sonucunda; ilköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri geli?iminde; laboratuar kullananların lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmi?tir. Sosyo-ekonomik düzeyin öğrencilerin bilimsel süreç becerilerini geli?tirmesinde; Üst sosyo-ekonomik düzey öğrencileri orta ve alt sosyo-ekonomik düzeye göre, orta düzey öğrencileri alt düzeye göre daha ba?arılıdır. Sosyo ekonomisi yüksek olanın lehine anlamlı bir farklılık olduğu tespit edilmi?tir. Cinsiyetin ilköğretim öğrencilerinin bilimsel süreç beceri geli?imlerinde etkili bir deği?ken olmadığı saptanmı?tır. Bu analizler sonucunda öğrencilerin laboratuarda bilimsel süreç becerilerini geli?tirecek etkinliklere katılmaları desteklenip, pasif olarak laboratuar kılavuzunda yazılanları ya da bir öğretmen tarafından kendilerine verilen talimatları aynen yerine getirmek için çabalamamaları önerilebilir. Ayrıca okullardaki laboratuar ko?ulları iyile?tirilmeli ve aktif bir ?ekilde kullanıma sunulmalıdır.Master Thesis The Research of Children's Ideas in Some Science Subjects(2003) Kan, Sabri; Orak, SalimÖZET ÇOCUKLARIN BAZI FEN KONULARI HAKKINDAKİ DÜŞÜNCELERİNİN ARAŞTIRILMASI KAN, Sabri Yüksek Lisans Tezi, Fizik Anabilim Dalı Tez Danışmam: Doç. Dr. Salim ORAK Haziran 2003, 63 sayfa Sunulacak bir bilgiyle ilgili öğrencilerin bakış açıları ve önbilgileri eğitimde önemli bir yer tutar, öğretimi yapılacak konunun sonunda hedeflenen başarıyı yakalamak için kullanılan yöntem, teknik ve materyalin yanı sıra öğrenci görüşlerinin bilinmesi eğitime önemli bir katkı sağlayabilmektedir. Bu çalışmada öğrencilerin ilköğretim okullarında fen bilgisi ve liselerde fizik dersleri içinde yer alan ışık, elektrik, ısı ve sıcaklık ile hareket ve kuvvet konulan hakkındaki düşünceleri araştırıldı. Çalışma, 2001-2002 yıllan arasında Van'da merkez ilköğretim okullan ve liselerinde öğrenim görmekte olan öğrencilerle görüşmeler yapılarak gerçekleştirildi. Çalışmada könulann öğretiminde eğitimcilere ışık tutacak önemli yaklaşımlar tespit edilmiştir. Konu yaklaşımlannın aynı yaş aralığında ve aynı sınıfta öğrenim gören öğrenciler için aynı olduğu görülmüştür. Araştırması yapılan konularla ilgili Milli Eğitim müfredatında yer alan davranışların tamamının kazanılmış olması beklenemez. Ancak buna rağmen bu davranışlann büyük bölümünün kazanılmamış olması dikkat çekici bulunmuştur. Araştırmanın bir başka önemli yön de araç-gereç kullanımı ve öğretimi yapılacak konuya göre eğitim ortamının hazırlanmasının öneminin bir kez daha ortaya çıkmış olmasıdır. Anahtar Kelimeler: Fen öğretimi, Işık, Elektrik, Isı ve Sıcaklık, Hareket ve Kuvvet, Kavramlar.Master Thesis The Study on the Effect of Educational Technologies on the Achievment of Secondary School Physics Course(2009) Kalkan, Meltem; Orak, SalimBu çalışmada , orta öğretim fizik dersi konularının, öğretim teknolojilerinden; ortaöğretim fizik dersi için hazırlanmış CD'ler, slaytlar ve asetatlar kullanılarak öğretilmesinin öğrenci başarısına etkileri araştırılmıştır.Van ili, Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bir ortaöğretim okulunda, 210 öğrenciden 4 deney ve 4 kontrol grubu oluşturulmuştur. Gruplara öncelikle birer ön test uygulanmıştır. Öğretim teknolojileri ile fizik öğrenimi yapıldıktan sonra gruplara son test uygulanmıştır. Ayrıca her gruptan rasgele seçilmiş iki öğrenci ile yapılandırılmamış mülâkat yapılarak öğrencilerin görüşleri alınmıştır.Testlerden elde edilen veriler SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre deney grubu ile kontrol grubu arasında anlamlı farklar tespit edilmiştir.Deney grubu öğrencilerinin fizik dersine karşı, kontrol grubu öğrencilerine göre daha olumlu tutumlar geliştirdikleri belirlenmiştir.Çalışmanın sonuçları tartışılmış ve problem çözümü için bazı önerilerde bulunulmuştur.Master Thesis The Teachers Openions About Assessment Activities in Science Instructions (Example for Van)(2006) Doğan, Azize Begtaş; Orak, SalimÖZETFEN ÖĞRET M NDE DEĞERLEND RME ETK NL KLER ÜZER NEÖĞRETMEN GÖRÜŞLER(VAN L ÖRNEĞ )BEGTAŞ DOĞAN, AzizeYüksek Lisans Tezi, Orta Öğretim Fen ve MatematikAlanları Eğitimi Anabilim DalıTez Danışmanı: Prof. Dr. Salim ORAKEylül 2005, 108 sayfaBu çalışmada fen öğretimi süresince fen öğretmenlerinin değerlendirmeetkinlikleri ile ilgili görüşleri araştırıldı. Bu çalışmaya Van ili Merkez ilçesindeki41 ilköğretim okulunda görev yapan toplam 50 fen öğretmeni katıldı. Araştırmadabilgi toplama aracı olarak öğretmen anket formları düzenlenerek, öğretmenlerindeğerlendirme etkinlikleri üzerine görüşleri araştırıldı.Öğretmenlere uygulanan anketler beş bölümden ve alt maddeleri ile birliktetoplam 39 sorudan oluşmaktadır. Bu ölçme aracı beşli likert tipinde `Hiç=1', `Çokaz=2' , `Biraz=3' , `Oldukça=4' , `Tamamen=5' şeklinde derecelendirilmiştir.Anket sonuçları SPSS 10.0 ve MINITAB programlarıyla analiz edilmiştir.Buçalışma beş bölümden ibarettir. Birinci bölümde, araştırmanın problemi, amacı,önemi, varsayımları, sınırlılıkları ve gerekçelerine ve literatür bildirişlerine; ikincibölümde materyal, yöntem ve teknikler anlatılmış; üçüncü bölümde yapılan anketverilerinin analizleriyle elde edilen bulgulara ve tartışmalara; dördüncü bölümdesonuçlara; beşinci bölümde ise önerilere yer verilmiştir.Anahtar kelimeler: Alternatif değerlendirme, Fen öğretimi, Gelenekseldeğerlendirme, Ölçme, Yapılandırıcı değerlendirme.