Browsing by Author "Oruç, Mehmet"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Article Birleştirilmiş Plakaların Ayrıştırma Verimliliği Üzerine Etkileri(2022) Oruç, Mehmet; Yayla, SedatYeraltından çıkarılan karşımın içinde su, gaz ve bazı katı maddeler mevcuttur. Ham petrol olarak çıkartılan karışımın sudan ayrıştırılmasında en yaygın olarak kullanılan yöntem, yerçekimsel ayrışma metotlarından biri olan oluklu levhaların kullanıldığı ayrışma yöntemidir. Bu çalışma kapsamında, ele alınan petrol-su karışım numunesinin 3 farklı Re sayısı (3500, 4800, 6100), oluklu levhaların 3 farklı delik çapının levha genişliğine oranı (0.017, 0.025, 0.033) ve oluklu levhaların ayrışma sistemine 3 farklı montaj (10, 30, 50 derece) açısı parametrelerinin ayrışma verimliliğine etkisi incelenmiştir. Yapılması gereken deney sayısını azaltmak ve böylece maliyet ve deney süresinden tasarruf sağlamak amacıyla, ayırma veriminin en yüksek değerini bulma olasılığını etkilemeden, Box-Behnken tasarımı ile Yanıt Yüzey Yöntemi (RSM) kullanılıp optimizasyon işlemi gerçekleştirilmiştir. Ayrıca Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği (CFD) programında aynı sistem tasarlanarak optimum deney, sayısal olarak gerçekleştirilmiş ve deneysel ve sayısal sonuçların birbiriyle uyumlu olduğu görülmüştür. En yüksek ayırma verimi %99.25 olarak montaj açısı 27 derece, d/w 0.029 ve Re sayısı 4850 olduğunda elde edilmiştir.Master Thesis Experimental and Numerical Analysis of the Treatment System Designed With Coalescing Plates(2020) Oruç, Mehmet; Yayla, SedatPetrol ve türevi ürünlerin; hayatın her alanına girdiği gerçeği göz önüne alındığı zaman, petrolün üretilmesinden tüketilmesine kadar olan bütün ara işlemlerin ciddi bir titizlikle yapılması gerekmektedir. Yeraltı ve kuyu akışkanları genelde petrol, gaz ve su bileşenlerinin karışımıdır. Bu bileşenlerin her birinin belirli bir uygulamada kullanılması için ayrıştırılması gerekir. Petrol, ayrıştırma sürecinde genel olarak iki işleme tabi tutulmaktadır. Petrol, I. işlemden (kuyudan çıkartılan petrolden çamur, gaz ve suyun bir kısmının ayrıştırıldığı proses) geçirildikten sonra II. işleme (petrolden özellikle suyun ayrıştırıldığı proses) geçilmelidir. II. İşlem kapsamında petrolden bir miktar gaz ve çamur da ayrıştırılsa bile temel amaç petrolün içindeki suyun ayrıştırılmasıdır. Bu çalışmada: suyun ayrıştırıldığı II. İşleme yönelik olarak, ayrıştırma sisteminde kullanılan her bir değişken parametre (birleştirilmiş plaka ebadı, delik çapı, plakalar arası mesafe, birleştirilmiş plakaların sisteme montaj açısı, Re sayısı vb.) göz önünde bulundurularak bu parametrelerin maksimum verimin ayrışma süresine etkisi araştırılmıştır. Yapılması gereken fazla deney sayısından dolayı oluşacak maliyeti azaltmak ve zamandan tasarruf etmek için Box Behnken Tasarımı ile deneme desenleri oluşturulmuştur. Bu deneme desenlerine göre deneyler yapılıp ve sonuç olarak elde edilen ayrışma verimlilik değerleri Yanıt Yüzey Metodu (YYM) ile değerlendirilip optimum deneme deseni ve bu deseninde etkili olan değişken parametreler belirlenmiştir. Bu deneme deseninin deney sonuçları sayısal olarak da bir HAD programı ile 2B olarak elde edilmiştir.Article Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği Kullanılarak Çeşitli Jet Hızları ve Ayırıcı Açıları İçin Bir Pelton Türbin Kepçesine Etki Eden Kuvvetlerin Belirlenmesi(2018) Yayla, Sedat; Oruç, Mehmet; Abdullah, AzhinBu çalışmada, ANSYS-Fluent programı ile gerçekleştirilen sayısal analizlerde iki fazlı akışkan ile akış hacim modeli kullanılmıştır. Güç üretiminin değerlendirilmesi için Pelton türbin kepçesinde mevcut olan kuvveti belirlemek amacıyla, iki farklı kepçe şeklindeki modelin kepçe ayırıcı açıları, giriş hız değerleri ve jet çapları üzerindeki etkileri araştırılmıştır. Her bir parametrenin, kepçe yüzeyinde oluşturduğu kuvvetin üzerindeki etkisinin belirlenmesi için çalışmada; 20, 25, 30, 35 ve 40 m / s'lik çeşitli giriş hızlarındaki iki farklı kova modelinin 55, 75, 90 ve 115 ° 'lik dört farklı ayırıcı açısına sahip 30 ve 40 mm'lik iki jet çapı kullanmıştır. Kova üzerindeki kuvvet ve jet giriş hızı arasında doğrusal bir ilişki olduğu ortaya çıkmıştır; bu nedenle Model 1 ve 2 için daha yüksek jet hızları için kova üzerinde daha yüksek bir kuvvetin elde edilebileceği sonucuna ulaşılmıştır.Article Petrol-su Ayrışma Sistemlerindeki Birleştirilmiş Plakaların Ayrışma Verimliliği Üzerindeki Etkisinin Deneysel Olarak İncelenmesi(2020) Yayla, Sedat; Oruç, MehmetPetrol-su ayrışma sistemleri, sudan arındırılmış petrol elde edilmesi açısından önem taşımakla birlikte suya olan ihtiyacın arttığı günümüz koşullarında ayrışmış suyun da elde edilmesi önem taşımaktadır. Bu çalışma, petrol-sukarışımlarının ayrıştırılması sistemlerinde yaygın olarak kullanılan delikli birleştirilmiş plakalar ile gerçekleştirilen bir dizi çalışma içermektedir. Farklı özelliklere sahip petrol-su karışımları üç farklı petrol sahasından alınarak ayrışma sistemine farklı hız değerlerinde (0.5, 0.7, 0.9 m/s) pompalanmıştır. Deneysel olarak yapılan bu çalışmada ölçümler 25 °C’de gerçekleştirilmiştir. Deney sonucunda elde edilen ayrışmış suyun içindeki petrol oranı ölçülerek ayrışma verimlilik değerleri belirlenmiştir ve her bir numunenin üç farklı Resayısı için petrol-su karışımının ayrışma verimliliği incelenmiştir. Elde edilen ayrışma verimlilik değerleri ile karışımın sisteme pompalanma hızı arasındaki ilişki irdelenip yorumlanmıştır. Yapılan deneyler ve analizler sonucu elde edilen ayrışma verimlilik değerinin Re sayısı ile orantılı olarak belli bir noktaya kadar arttığı daha sonra ise akış karakteristiklerinden ve uygulanan birleştirilmiş plaka geometrisinden dolayı düştüğü gözlemlenmiştir. En iyi ayrışma verimlilik değeri 2660,76 Re sayısında, başlangıçta %11 petrol içeren petrol-su karışımının kullanılmasıyla; ayrışan suda %0.5 petrol oranının ölçülmesi ile elde edilmiştir.