Browsing by Author "Oztay, Elif Selcan"
Now showing 1 - 9 of 9
- Results Per Page
- Sort Options
Article Development of Pre-Service Teachers' Pedagogical Content Knowledge Through a Pck-Based School Experience Course(Royal Soc Chemistry, 2021) Ekiz-Kiran, Betul; Boz, Yezdan; Oztay, Elif SelcanThe purpose of this study was to improve the pedagogical content knowledge (PCK) of pre-service chemistry teachers using a school experience course enriched with PCK development tools such as CoRe as a lesson planning form, observations of mentor teachers' teaching by using an observation form prepared based on PCK components, discussion sessions on these observations, and reflections on their teaching. Some valuable results of the study indicated that pre-service teachers' science teaching orientations did not change during the study. However, all participants' knowledge of learners and knowledge of instructional strategies improved by the end of the study. Knowledge of curriculum and knowledge of assessment are the components of PCK in which some pre-service teachers showed no improvement.Article Examination of Pre-Service Chemistry Teachers' Stem Conceptions Through an Integrated Stem Course(Mehmet Tekerek, 2021) Aydin-Gunbatar, Sevgi; Oztay, Elif Selcan; Ekiz-Kiran, BetulDue to international calls for the use of the integrated Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) approach to train learners pursuing STEM-related careers and citizens who are competitive problem solvers, teachers' training for the integrated STEM approach is imperative. Given the importance of integrated STEM teacher training, this study aimed to examine how pre-service chemistry teachers' integrated STEM conceptions have been changed through the integrated STEM course. The STEM reflection protocol was administered to 13 pre-service chemistry teachers both at the beginning and at the end of a 13-week-long integrated STEM course. The training included experiencing STEM activities, studying with mentors, and reflecting on own development. The deductive, inductive, and constant comparative data analysis revealed that most of the pre-service chemistry teachers enriched their STEM conceptions in terms of the engineering design process as a context and integration of the disciplines. However, very few participants' STEM conceptions remained the same. Integrated STEM teacher education should include an explicit emphasis on disciplines' integration and engineering design process to enhance pre-service teachers' integrated STEM conceptions.Article Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Etkileşimli E-kitap Kullanımına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi(2022) Özekinci, Onur; Oztay, Elif SelcanBilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere paralel olarak, eğitim ve öğretim ortamlarına teknoloji entegrasyonu önem kazanmaktadır. Eğitim alanında gerçekleştirilen yeniliklere uyum sağlamak, geri kalmamak ve teknolojinin sunduğu imkânlardan yararlanmak için Türkiye’de birçok yenilik hayata geçirilmektedir. Bu yeniliklerin başında teknoloji destekli öğretime uyumlu olacak şekilde etkileşimli e-kitapların kullanılması gelmektedir. Bu çalışmanın amacı fen bilimleri öğretmenlerinin etkileşimli e-kitapların kullanımına yönelik görüşlerinin alınmasıdır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak yürütülen çalışma, devlet okullarında görev yapan 8 Fen bilimleri öğretmeni ile yürütülmüştür. Çalışmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşmeler ile toplanmıştır. Elde edilen veriler içerik ve betimsel analiz yoluyla analiz edilmiştir. Elde edilen bulgulara göre etkileşimli e-kitabın öğretmenlerin gözünden avantajları öğrenmeyi kolaylaştırması, konuyu pekiştirmeye yardımcı olması ve hızlı erişim imkânı sağlamasıdır. Öğretmenlere göre etkileşimli e-kitapların öğrenciler açısından avantajları çoklu ortam desteğini kullanarak , öğrencilerin derse aktif katılım sağlaması ve kalıcı öğrenmenin desteklenmesidir.Etkileşimli e-kitapları canlı derslerde kullanmanın zorlukları ile ilgili öğretmenler çoğunlukla internet erişim sıkıntısından, zaman kısıtlamasından ve ek donanım ihtiyacından bahsetmiştir. Öğretmenlerin çoğunlukla EBA sistemi ve etkileşimli e-kitap kullanımına yönelik bir eğitim almadıklarını ve bu öğretim teknolojilerini kullanmak için eğitime ihtiyaç duyduklarını belirtmişlerdir. Ayrıca, öğretmenler etkileşimli e-kitapların içeriğinin geliştirilmesi gerektiğini düşünmektedirler.Article Küresel İletişim Çağında Öğretmen Adaylarının Medya Okuryazarlık ve Eleştirel Düşünme Düzeylerinin İncelenmesi(2021) Oztay, Oguz Han; Oztay, Elif Selcanİçinde bulunduğumuz çağda yoğun olarak kullanılan medya ve kitlesel iletişim araçlarının bireyleri siyasi, kültürel, ekonomik ve eğitim açısından etkilediği söylenebilir. Medyanın doğru ve eleştirel bir şekilde kullanılması ise, 21. yüzyıl becerilerinden medya okuryazarlığı ve eleştirel düşünme becerilerine sahip olmayı gerektirmektedir. Bu becerilere sahip bireylerin, kitle iletişim araçları ile elde ettikleri bilgileri eleştirel bir bakış açısı ile yorumlamaları, değerlendirmeleri ve çözümlemeleri gerekmektedir. Medya okuryazarlığı kavramı hem iletişim bilimleri hem de eğitim bilimlerinin çalışma kapsamına giren disiplinler arası bir kavramdır. Çalışmanın amacı öğretmen adaylarının medya okuryazarlık ve eleştirel düşünme beceri düzeylerini ve medya okuryazarlığı ile eleştirel düşünme beceri düzeyleri arasındaki ilişkiyi ortaya çıkarmaktır. Çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini 2018-2019 eğitim öğretim yılında bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde farklı sınıf seviyelerinde öğrenim görmekte olan 185 Fen bilgisi, Türkçe ve Sınıf öğretmeni adayı oluşturmaktadır. Veriler kişisel bilgi formu, Medya Okuryazarlık Ölçeği ve Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanarak toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, dağılımların normalliğine bakmak için Kolmogorov-Smirnov testi, değişkenler arasındaki farklılık durumuna bakmak için Mann-Whitney testi ve Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Çalışmanın sonucunda öğretmen adaylarının medya okuryazarlık ve eleştirel düşünme becerilerinin cinsiyete, interneti kullanma süresine ve TV programlarında aradıkları temel işleve göre anlamlı bir fark göstermediği bulunmuştur. Ayrıca, eleştirel düşünme beceri düzeyi öğretmen adayının okuduğu öğrenim seviyesi ve ana bilim dalına göre farklılık göstermezken, öğretmen adaylarının medya okuryazarlık beceri düzeyleri öğrenim seviyesine ve ana bilim dalına göre farklılık göstermektedir. Sosyal medya araçları açısından bakıldığında eleştirel düşünme düzeyi yüksek çıkan öğretmen adaylarının Twitter kullanmayı daha çok tercih ettiği, medya okuryazarlık düzeyi yüksek olan öğretmen adaylarının ise Twitter ve Facebook tercih ettiği bulunmuştur. Ayrıca, eleştirel düşünme ve medya okuryazarlığı düzeyleri arasında istatistiksel olarak pozitif bir ilişki olduğu tespit edilmiştir.Article Pre-Service Chemistry Teachers' Pedagogical Content Knowledge for Integrated Stem Development With Lesmer Model(Royal Soc Chemistry, 2020) Aydin-Gunbatar, Sevgi; Ekiz-Kiran, Betul; Oztay, Elif SelcanThis study aimed to examine pre-service teachers' (PST) personal and declarative pedagogical content knowledge (PCK) for integrated science, technology, engineering, and mathematics (STEM) through a 13 week training course. A new model based on research-based practices was proposed. The model includes Learn, Experience, Study with Mentors, and Reflection on own development and learning, and the acronym LESMeR has been coined as the name for this model. The data were collected through Content Representation (CoRe) as pre- and post-lesson plans, semi-structured interviews conducted after the training, and reflection papers written on a weekly basis. Inductive and deductive data analyses were employed. Results revealed that all participants started the training with a topic-specific PCK (PCK A). None of the participants' pre-CoRe included essential features of integrated STEM. However, after the training, eight participants were able to balance among STEM disciplines, and integrated at least two STEM disciplines; this was coded as PCK for integrated STEM (PCK C). Five PSTs showed PCK for integrated STEM development to some extent but they were unable to achieve balance among STEM disciplines; this was coded as transitional PCK (PCK B). Results revealed that PCK for integrated STEM development requires considerable time and support. Implications are provided for integrated STEM education.Article Revealing the Development of Interaction Among Components of Pedagogical Content Knowledge in Teaching Chemical Equilibrium(Royal Soc Chemistry, 2023) Oztay, Elif Selcan; Ekiz-Kiran, Betul; Boz, YezdanThis study aimed to capture the development of interaction among the components of pre-service chemistry teachers' enacted PCK throughout the school experience course. Data were collected from four pre-service teachers using content representation (CoRe), observations, field notes, and semi-structured interviews. Secondary analysis was conducted by re-analyzing the pre-existing data for the previous study (Ekiz-Kiran B., Boz Y. and Oztay E. S., (2021), Development of pre-service teachers' pedagogical content knowledge through a PCK-based school experience course, Chem. Educ. Res. Pract., 22(2), 415-430.) from a different perspective to find out the interaction among the components of pre-service chemistry teachers' enacted PCK. In order to analyze data, we used three approaches: an in-depth analysis of explicit PCK, an enumerative approach, and the constant comparative method. Results were presented as PCK maps, and results indicated that the development of the integration of the PCK components was idiosyncratic. Moreover, the most significant development was seen in the connections between knowledge of curriculum and other components, especially knowledge of assessment. Additionally, knowledge of instructional strategy (KoIS) was the most frequently integrated component with the other PCK components. Implications for research and science teacher education are included.Article Supporting Pre-Service Teachers' Integration of Engineering Into Stem Lessons Throughout Engineering-Infused Training(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Gunbatar, Sevgi Aydin; Oztay, Elif Selcan; Kiran, Betul EkizBackground Training both pre - and in-service teachers who are capable of planning and enacting engineering design-based science instruction are critical for integrating engineering into K-12 science curricula. Purpose This study investigates pre-service teachers' efforts to integrate engineering into their lesson plans. Sample 13 pre-service chemistry teachers, enrolled in a 13-week engineering-infused integrated STEM course, were the participants of the study. Design and Method Considering the purpose of the study, qualitative design was deemed to be the best fit including qualitative data collected through lesson plans and reflection papers. To assist pre-service teachers' learning, 13-week engineering-infused integrated STEM was started with the information about the engineering profession and how engineers work. Additionally, pre-service teachers engaged in six integrated STEM activities including engineering design cycle. After each activity, the participants were asked to write a reflection paper on what they learned about engineering, the engineering design process, and integrated STEM. Finally, the participants had three chances for analyzing strong and weak integrated STEM lesson plans and planning integrated STEM lesson planning experience with mentors. The pre-and post-course lesson plans (n=26) were analyzed using existing codes from the related literature, which is a deductive coding process. Later, an inductive approach was used to determine the categories of engineering integration into the lesson plans. Four categories (ranging from a complete engineering lesson to a science lesson with no engineering link) were formed. Reflection papers were used to support the findings. Result The results showed that none of the pre-plans included engineering. However, after participated in a 13-week integrated STEM course, all post-course lesson plans integrated engineering through the use of engineering design processes to some extent. Conclusion The training with different experiences seems promising for pre-service teachers to learn engineering integration into STEM lesson plans.Article A Systematic Review of Green and Sustainable Chemistry Training Research With Pedagogical Content Knowledge Framework: Current Trends and Future Directions(Royal Soc Chemistry, 2025) Gunbatar, Sevgi Aydin; Kiran, Betul Ekiz; Boz, Yezdan; Oztay, Elif SelcanThis study reviewed the green and sustainable chemistry education (GSCE) research that provided training at the tertiary level from 2000 to 2024. The Web of Science and ERIC databases were screened using title and abstract review. In total, 49 studies were analysed. The analysis instrument has two main parts, namely, general characteristics of the training, which was formed in light of the GSCE literature (i.e., chemistry sub-disciplines, type of implementation, and context), and analysis of the training through the lens of pedagogical content knowledge (PCK) construct that is the commonly-used framework for the analysis of training regarding orientation to teaching GSCE, learner, curriculum, assessment, and instructional strategies utilised. Results showed that organic chemistry (n = 15) is the most emphasised branch of chemistry in the articles. Regarding the learner component, the studies were inadequate, and very few studies provided information about the misconceptions and difficulties that students may encounter while learning GSC. Regarding the curriculum component, among the green chemistry principles, 'use of renewable feedstocks' was the most emphasised, while the least emphasised ones were 'reduce derivatives' and 'real-time pollution prevention'. Fourteen studies used subject-specific teaching strategies (e.g., cooperative teaching and project-based strategies). Although representations are not used in GSCE, most of the studies included laboratory studies (n = 31). Finally, regarding the assessment, very few studies focused on measuring students' skills (laboratory skills, discussion skills, etc.) and affective variables. In light of the findings, GSCE training should get more benefit from the literature on science/chemistry teaching strategies. Moreover, alternative assessment tools (e.g., rubrics and concept maps) should be utilized regarding the instruments utilized to assess the participants' GSC knowledge.Article Türkiye’de Fen Eğitiminde Teknoloji Entegrasyonu Üzerine Öğretmenler ile Yapılan Çalışmaların İçerik Analizi(2021) Çelikkıran, Ayşegül Tarkın; Oztay, Elif Selcan; Devran, PelinBu çalışma, 2013-2020 yılları arasında yayınlanan, Türkiye’de, fen eğitiminde teknoloji entegrasyonu üzerine öğretmenler ile yapılan çalışmaları incelemeyi amaçlamaktadır. Bu kapsamda Google Akademik, DergiPark ve Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi veri tabanları ‘‘fen’’, ‘‘fizik’’, ‘‘kimya’’ ve ‘‘biyoloji’’ anahtar sözcükleri ile ‘‘teknoloji entegrasyonu’’, ‘‘teknoloji kullanımı’’ ve ‘‘teknolojik pedagojik alan bilgisi (TPAB)’’ anahtar sözcüklerinin ikili kombinasyonları kullanılarak taranmıştır. Tarama sonucunda belirlenen toplam 49 bilimsel araştırma (makale, yüksek lisans ve doktora tezi) içerik analizi yöntemine göre incelenmiştir. Araştırmaların her biri yayın yılı, konu alanı, araştırma yöntemi, örneklem özellikleri, veri toplama araçları, veri analiz yöntemleri, geçerlik ve güvenirlik için kullanılan stratejiler, üzerine çalışılan eğitim teknolojileri bakımından incelenmiştir. Ek olarak TPAB modeli perspektifinden ele alınan araştırmalar ise çalışılan alt boyutlar bakımından analiz edilmiştir. Bulgular, ilgili alanda son yıllarda daha çok araştırma yapıldığını, araştırmaların en çok teknolojinin fen eğitimine entegrasyonu konusundaki öğretmen görüşlerine odaklandığını, eğitim teknolojilerinden en çok akıllı tahta üzerine araştırmalar yapıldığını, nitel ve nicel araştırma deseninin, karma desene göre daha çok tercih edildiğini, anket/ölçek kullanımının en çok tercih edilen veri toplama aracı olduğunu, geçerliği sağlamak için uzman incelemesinin ve güvenirliği sağlamak için Cronbach alfa katsayısının daha çok tercih edildiğini göstermektedir. TPAB modeli perspektifinden ele alınan çalışmalarda ise tümünde TPAB modelinin TPAB alt boyutu üzerine, en az ise pedagojik bilgi (PB) alt boyutu üzerine çalışıldığı görülmüştür. Bu sonuçlar ışığında araştırma konusuna yönelik yapılacak sonraki çalışmalar için önerilerde bulunulmuştur.