Browsing by Author "Parlak, Vildan"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Examining the Effects of Argumentation-Based Stem Activities on the Development of 5th Grade Students' Argumentation and Creative Thinking Levels on the Subject of Electricity(2025) Parlak, Vildan; Tüysüz, MustafaBu araştırmanın amacı, fen eğitiminde argümantasyon temelli STEM etkinliklerinin 5. Sınıf öğrencilerinin elektrik konusunda argümantasyon ve yaratıcı düşünme seviyeleri gelişimlerine etkisini incelemektir. Bu çalışma, 2023-2024 Eğitim- öğretim yılında, İstanbul ili Bahçelievler ilçesine bağlı bir okulda 5. Sınıfta öğrenim gören 45 öğrenci ile yapılmıştır. Çalışmada deney grubu 22 öğrenci, kontrol grubu 23 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada deney grubu öğrencilerine argümantasyon temelli STEM etkinlikleri ile ders işlenirken kontrol grubu öğrencilerine mevcut öğretim yöntemi ile ders işlenmiştir. Çalışmada öğrencilerin argümantasyon seviyeleri ile yaratıcılık seviyelerinin gelişimlerine dair nitel ve nicel veriler bir arada incelendiği için karma yöntem araştırmalarından iç içe karma desen kullanılmıştır. Araştırmalarda karma yöntemin bir ihtiyaç olarak kullanılmasının arkasında yatan en temel neden geçerlilik ve güvenirlik sağlama amacıyla olduğu söylenebilir (Nair ve Prem, 2020; Creswell ve Plano Clark, 2018). Karma yöntem deseni nitel veriler ile nicel verilerin birlikte toplanılarak veya ayrı ayrı toplanılarak çalışmalarda kullanılan bir yöntemdir (Frankel vd., 2012; Mills ve Airasian, 2012). Bu çalışmada ise veriler ayrı ayrı toplanmıştır. Çalışma haftada 4 ders saati olmak üzere 3 hafta boyunca uygulanmış ve toplam 12 ders saati sürmüştür. Çalışmada nicel kısmında öğrencilerin yaratıcılık seviyelerini belirlemek amacıya 'Bilimsel yaratıcılık ölçeği' kullanılmıştır. Bu ölçek uygulama yapılmadan önce ve sonra deney ve kontrol grubu öğrencilerine ön test ve son test olarak uygulanmıştır. Ayrıca çalışma süresince öğrencilerin argümantasyon seviyelerine dair veriler ise araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan argümantasyon temelli çalışma kâğıtları kullanılarak elde edilmiştir. Öğrencilerin çalışma kağıtlarında oluşturduğu argümanlar 'Argümantasyon Seviye Belirleme Ölçeği' ile değerlendirilerek nicel veriler elde edilmiştir. Çalışmanın nitel kısmında ise nicel kısımdaki toplanan verilerin derinlemesine araştırılması için deney ve kontrol grubunun her birinden gönüllü olarak seçilen dört öğrenci ile görüşmeler yapılmıştır. Bireysel yaratıcılık ölçeğinden elde edilen nicel veriler hipotezlerin geçerliliğinin test edilmesi ve verilerin yorumlanması için t-testi kullanılarak analiz edilmiştir. Ön test sonuçlarına göre deney ve kontrol gruplarındaki öğrencilerin yaratıcılık puanları arasında anlamlı farklılığın olmadığı analizler sonucunda görülmüştür. Uygulama sonrasında öğrencilerin yaratıcılık puanları arasında ön test ve son test sonuçları arasında deney grubu yararına anlamlı düzeyde farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Deney grubundaki öğrencilerin argümantasyon seviyeleri incelendiğinde argümantasyon seviyelerinde artış meydana geldiği gözlemlenmiştir. Araştırmada görüşmelerden elde edilen nitel veriler ise içerik analizi yöntemi kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, argümantasyon temelli STEM etkinlikleri ile yapılan eğitimin öğrencilerin yaratıcı düşünme seviyelerini ve argümantasyon seviyelerini arttırdığı ayrıca yapılan görüşmeler sonucunda deney grubu öğrencilerinin bu eğitim yaratıcılık ve argümantasyona olan düşüncelerini olumlu yönde etkilenmiştir. Anahtar sözcükler: Argümantasyon, STEM, fen bilimleri, elektrik, yaratıcılık.Article Öğretmenlik Kariyer Basamakları Sürecinde İzlenen Eğitim Videolarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi(2023) Bakırcı, Hasan; Kaya, Mustafa; Parlak, VildanBu çalışmanın amacı, öğretmenlik kariyer basamakları sürecinde izlenen eğitim videoları hakkında öğretmen görüşlerini belirlemektir. Bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden durum çalışması ile yürütülmüştür. Çalışmanın katılımcıları, 2022-2023 eğitim öğretim yılında Van’da görev yapan farklı branştan 13 öğretmenden oluşmaktadır. Katılımcıların tamamı devlet okullarında görev yapmaktadır. Katılımcılar, amaçlı örneklem yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örneklemeye göre belirlenmiştir. Çalışmanın verileri dört sorudan oluşan yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde nitel analiz çeşitlerinden içerik analiz kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenler videolarla kişisel gelişimi arttırma, sınıf yönetimini etkili hâle getirme, gelişen teknolojiye ayak uydurma, özel eğitim ve rehberlik, eğitim öğretimi bütün olarak ele almak, sosyal etkileşim ve iletişim, okul güvenliği temel etkinliklerinin edindirilmeye çalışıldığını belirtmişlerdir. Ayrıca izletilen videoların sınav için yetersiz olduğunu, ilgili materyallerde düz bir anlatımın olduğunu, videoların gereğinden fazla uzatıldığını, bireyin ilgisini çekmeyecek nitelikte olduklarını, görsel materyallerle yeterince desteklenmediklerini ifade etmişlerdir. Görüşlerine başvurulan öğretmenler, video içeriklerinin uzun olmasının sosyal hayatlarını olumsuz yönde etkilediklerini, günlük yaşama stresli başladıklarını, fiziksel ve psikolojik yorgunluk yaşadıklarını, ailelerini ihmal ettiklerini, ilgili tatilden hiçbir şey anlamadıklarını dile getirmişlerdir. Öğretmenler ayrıca bu kadar video izlemenin ortaya çıkardığı sorunların yanı sıra genel itibariyle sınav kaygısı yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenlerin görüşleri doğrultusunda videolar yeniden düzenlenebilir.