Browsing by Author "Sak, Ramazan"
Now showing 1 - 20 of 57
- Results Per Page
- Sort Options
Article Anne-babaların Perspektifinden Alan Gezisi Etkinlikleri(2018) Sak, Ramazan; Kızıltaş, EmineBu araştırmanın amacı çocukları alan gezisi etkinliklerine katılan anne-babaların alan gezisi etkinliklerine ilişkindeneyim ve görüşlerinin incelenmesidir. Nitel olan bu araştırma olgu bilim deseninde olup, çalışmanın katılımcılarıamaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Çalışmanın katılımcılarını çocukları birdönem boyunca haftada bir alan gezisi etkinliklerine katılan 13 anne ve 10 baba olmak üzere toplamda 23 ebeveynoluşturmuştur. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşmeformu kullanılmıştır. Yapılan içerik analizi sonucunda, anne-babaların alan gezilerine ilişkin tanımlarının alanyazınauygun olduğu, alan gezisi yapılma sıklığının haftada bir veya daha fazla olması gerektiği, alan gezilerinin çocuklar,öğretmenler ve aileler açısından bir takım yararlarının olduğu, alan gezisi etkinliklerinin uygulanmasına ilişkingörüşlerinin alanyazına uygun olduğu ve alan gezilerinde sorunlar ile karşılaşmadıkları belirlenmiştir.Article Behavior Management Strategies: Beliefs and Practices of Male and Female Early Childhood Teachers(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2015) Sak, Ramazan; Sak, Ikbal Tuba Sahin; Yerlikaya, IbrahimThis article reports on a comparison of male and female early childhood teachers' beliefs and self-reported practices related to behavior management (BM). The respondents comprised 46 male and 46 female teachers, and independent-samples t-tests were conducted to compare beliefs and self-reported practices about BM strategies across these two groups. There were significant differences between the male and female teachers' self-confidence scores, and the ways in which they interacted with their pupils' parents. However, no significant differences were found between the male and female respondents' beliefs relating to the usefulness of BM strategies, or the frequency of their use of these strategies. Two-way ANOVAs were also conducted to explore the impact of gender/teaching experience, gender/educational level, and gender/class size on teachers' self-confidence; their perceptions of the usefulness of BM strategies; the frequency with which they used such strategies; and their interactions with parents. None of these relationships were statistically significant.Article Bir Araştırma Yöntemi Olarak Doküman Analizi(2021) Nas, Eşref; Sak, Ramazan; Şendil, Çağla Öneren; Şahin-sak, İkbal TubaDoküman analizi, araştırma verilerinin birincil kaynağı olarak çeşitli dokümanların toplanması, gözdengeçirilmesi, sorgulanması ve analizi olarak tanımlanabilen bilimsel bir araştırma yöntemidir. Bu yöntem,alanyazında çoğunlukla diğer araştırma yöntemlerinin tamamlayıcısı olarak hizmet ederken, tek başınabir yöntem olarak da kullanılmaktadır. Sosyal bilimlerde çalışma yöntemi olarak doküman analizininkullanıldığı araştırmaların sayısında bir artış göze çarpmaktadır. Bu artışa rağmen diğer yöntemlerlekarşılaştırıldığında doküman analizinin kullanımının oldukça sınırlı olduğu söylenebilir. Dokümananalizinin bir araştırma yöntemi olarak birçok avantajı olmasına rağmen az kullanılmasınınsebeplerinden birinin bu yöntem hakkındaki bilgi yetersizliği olduğu düşünülmektedir. Bir araştırmayöntemi olarak doküman analizi hakkında daha detaylı bilgilere ihtiyaç duyulmaktadır. Bu nedenle buçalışmada doküman analizinin tanımı, mantığı, aşamaları, avantajları ve dezavantajlarının ortayakonulması amaçlanmıştır. Bununla birlikte, doküman analizine ilişkin bazı yanlış çıkarımlar sözkonusudur. Buradan yola çıkarak bu çalışma kapsamında, (1) doküman analizi bir araştırma yöntemi mi,bir nitel veri toplama tekniği mi yoksa bir nitel veri analiz yöntemi mi, (2) yöntem çeşitlemesi(triangulation) ile veri çeşitlemesi aynı şey mi ve (3) doküman analizinin kullanıldığı bir araştırma biralanyazın taraması mı tartışmalarına değinilmiştir. Ayrıca, doküman analizi yönteminde geçerlik vegüvenirliği sağlamak için dokümanları yalnızca incelemek yerine, kaynağı ve oluşma biçimiyle birlikteyorumlamaya çalışmak, dokümanlardan çıkarılan sonuçları farklı kaynaklardan doğrulamak vegerektiğinde doküman analizi dışındaki yöntemleri de kullanmak ve bütün araştırma yöntemlerindeolduğu gibi doküman analizinde de araştırma standartlarına ve etiğe sıkı sıkıya bağlı kalmak gerektiğiüzerinde durulmuştur.Article Child-Centred Education: Preschool Teachers' Beliefs and Self-Reported Practices(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2016) Sak, Ramazan; Erden, Feyza Tantekin; Morrison, George S.This study analyses the beliefs and self-reported practices of preschool teachers with regard to the concept of child-centred education, as well as the consistency between these beliefs and practices. Data were collected via interviews with 20 female teachers employed in public preschools in Ankara, Turkey. The results indicated that the participants' beliefs and practices related to developmental domains were not consistent with child-centred education, whereas their beliefs and practices involving the physical environment of the classroom, instructional activities, relationships, behaviour management, assessment, and parental involvement were partially consistent with it. Congruence between beliefs and practices in the sphere of child-centred education was strongest with respect to developmental domains and less strong in the other areas studied.Article Chinese and Turkish Parents Reflective Parenting: Accelerating Shifts in Contemporary Parenting During Pandemic Contexts(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2025) Lehner-Mear, Rachel; Xu, Yuwei; Liu, Chang; Yu, Yun; Toran, Mehmet; Sak, Ramazan; Sahin-Sak, Ikbal TubaDuring the COVID-19 pandemic, particularly during periods of quarantine, parents and children were sometimes together in ways which contrasted their pre-pandemic life. This paper uses a reflective parenting lens and processual approach to analyse the quarantine experiences of twenty-four parents of three-to-six-year-olds from China and T & uuml;rkiye, gathered in semi-structured interviews. The paper reveals not only that Chinese and Turkish parents were reflective but that such reflections engaged with contemporary shifts in parenting, in particular: (i) the role of the parent; (ii) 'fixing' the child; (iii) the parent-child hierarchy; and (iv) grandparent involvement in parenting. The practicalities of the pandemic context are shown to enhance social evolution towards reflective parenting by increasing parent-child interaction. The paper also highlights that practising reflective parenting is sometimes challenging, uncomfortable and partial. Structural issues in Chinese and Turkish contemporary life which hinder reflective parenting are highlighted, including working patterns, grandparent involvement, and social scripts that interact with parenting practices. Reflective parenting, assumed to be less common in these contexts, may be inhibited by structural dimensions which had reduced impact in the quarantine period. However, when parents are reflective, they define their own practices and resist, at least in part, traditional notions of parenting.Article A Comparative Study of Male and Female Early Childhood Teachers' Job Satisfaction in Turkey(Springer, 2016) Sahin, Fatma Tezel; Sak, RamazanThe aim of the present study is to provide a comparative analysis of job satisfaction among male and female teachers in early childhood education. A total of 163 teachers participated in the study, which utilized Tahta's (An analysis of job satisfaction of preschool teachers, Hacettepe University, Ankara, 1995) Job Satisfaction Survey and a Personal Information Form as data-collection tools. Gender and other variables were compared to mean scores extracted from seven sub-scales of the survey using two-way ANOVA. The job-satisfaction levels of the female teachers in the sample with regard to wages, physical conditions, co-working status and organizational climate were found to be higher than those of their male colleagues. Moreover, among female teachers aged 21-25, job satisfaction was also higher when it came to development and promotion opportunities, as compared to male teachers of all ages. However, the other variables measured with gender-co-working status, class size and teaching experience-had no statistically significant effect on any of the sub-scales of the survey.Article Comparing the Job Satisfaction of Hourly Paid and Salaried Preschool Teachers in Turkey(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2018) Yayla, Ahmet; Sak, Ramazan; Sak, Ikbal Tuba Sahin; Taskin, NecdetThis two-phase mixed-methods study compares the job satisfaction of Turkish preschool teachers who are paid hourly against the satisfaction of those on regular contracts. The participants in its first, quantitative phase were 260 preschool teachers, of whom 81 also participated in the second, qualitative phase. Initial data collection from all phase-one participants was via the Job Satisfaction Scale. Then, in phase two, the members of the hourly paid group were asked three open-ended questions, and the regular-contract teachers two of the same questions, related to the advantages and disadvantages of hourly paid teaching. The results indicated a significant difference in job satisfaction levels between the two types of teachers. None of the interactive effects between preschool teachers' working status and their gender, age, marital status, and in-service training was statistically significant. In phase two, moreover, more than half of the 41 hourly paid teachers (n = 22) emphasised that they worked as hourly for economic reasons, while more than a third (n = 30) of the overall phase-two sample stated that there was no advantage of working as an hourly paid teacher. Working conditions for hourly paid teachers were described as disadvantageous by almost half the members of the phase-two sample (n = 37).Article Compassion as a Source of Satisfaction and Fear in Professionals Who Work With People(Sage Publications inc, 2023) Sak, Ramazan; Nas, Esref; Sahin-Sak, Ikbal Tuba; Oneren-Sendil, Cagla; Tekin-Sitrava, Reyhan; Taskin, Necdet; Kardes, ServetBackground Compassion satisfaction and fear of compassion affect the mental health of professionals who work with people. In addition, each of these two variables can be important indicators of the quality of the services such professionals provide. Methods This study examines compassion as a source of satisfaction and fear among 293 professionals work with people, including 158 teachers, 57 police officers, 45 nurses and 44 imams. A personal information form, the Fear of Compassion Scale, and the Compassion Satisfaction Scale were used as data collection tools. Results Neither fear of compassion nor compassion satisfaction varied significantly according to the sampled professionals' genders, educational levels, monthly incomes or area of residence. However, both these measures did exhibit statistically significant variation by the respondents' professional roles, ages, numbers of children and marital statuses. A significant negative relationship between the participants' fear of compassion and their compassion satisfaction was also identified. Conclusion Courses related to kindness and social interaction should be provided in schools, to help the adults of the future.Article Compassion Fatigue Among Obstetricians and Gynecologists(Springer, 2021) Dirik, Deniz; Sak, Ramazan; Sahin-Sak, Ikbal TubaObstetricians and gynecologists are likely to be at risk of occupational distress because their quality of life is affected as a result of their experiences of assisting with traumatic births and/or providing abortions, among others. Nevertheless, there have been few studies of this group of doctors' compassion fatigue. This study aimed to examine obstetricians and gynecologists' compassion fatigue. This survey-based quantitative study examined 107 obstetricians and gynecologists' compassion fatigue. Data were collected using a demographic information form and the Compassion Fatigue Short Scale. This established that had low levels of compassion fatigue related to secondary trauma and job burnout, but moderate levels of it overall. Among female obstetricians and gynecologists, compassion fatigue was higher than among their male counterparts, and respondents who worked at private hospitals had higher compassion fatigue related to secondary trauma than those who worked in state-run hospitals. The data also revealed that obstetricians and gynecologists with 11-15 years' seniority scored higher on the job-burnout subdimension of compassion fatigue, and overall, than their more senior counterparts. Interestingly, however, no statistically significant differences in the participants' compassion fatigue were found to be associated with their ages, marital statuses, numbers of children, number of patients seen per day, or number of daily operations performed. Professional sharing groups that allow doctors to share their experiences and to gain awareness about their colleagues' traumas should be organized. Teamwork should also be encouraged; and various prevention strategies should also be considered.Article Czech and Turkish Preschool Teachers' Compassion and Psychological Well-Being(Springer, 2024) Sak, Ramazan; Skutil, Martin; Sahin-Sak, Ikbal Tuba; Zikl, Pavel; Nas, Esref; Herynkova, MarieThis quantitative survey-based study examines 366 Czech and 532 Turkish preschool teachers' compassion levels and psychological well-being. The Adult Compassion Scale and Psychological Well-being Scale were used as the data-collection tools, and Mann-Whitney U testing and Kruskal Wallis-H testing were used for data analysis. Although Turkish preschool teachers' compassion levels were found to be higher than Czech participants, the Turkish preschool teachers' psychological well-being was lower. While participants' compassion did not differ significantly across gender, parent/non-parent status, or the presence/absence of children with special needs in their classrooms, significant differences were associated with age, seniority, personal education level, marital status, age group of children taught, class size, and faith. While psychological well-being did not differ significantly across presence/absence of special-needs children, seniority, personal education level, age group of children taught, or faith, there were significant differences across gender, age, parenthood, marital status and class size. There was also a positive and moderately significant relationship between the preschool teachers' compassion and their psychological well-being.Article Early Childhood Teachers and Computers: Beliefs and Self-Reported Practices(Nesibe Aydin Education inst, 2016) Sak, Ramazan; Erden, Feyza Tantekin; Sak, Ikbal Tuba Sahin; Esmeray, HadiThere are disadvantages as well as advantages to the use of computers, and early childhood teachers have an important role to play in the appropriate incorporation of computer technology into learning. To fulfill this role, they not only need to have the skills and knowledge to implement this relatively new way of learning, but also to have a positive attitude towards and belief in the validity of the use of computer technology in the classroom. Thus, it is important to analyze early childhood teachers' beliefs about computer use, since these are keys to understanding their practices in the classroom. The current study aims to determine early childhood teachers' beliefs and self-reported practices relating to computer use in the context of Turkey. The participants in this study were selected purposefully and consisted of 16 early childhood teachers. Data was obtained via a semi-structured interview protocol and analyzed through the word-repetition technique. Following data analysis, five themes were determined: (1) the availability and use of computers and the Internet, (2) the aims of computer use, (3) the advantages and disadvantages of computer use, (4) the teacher's role in computer use and (5) teachers' suggestions for effective computer use in early childhood classrooms. The teachers who participated in this study recognized the benefits of computer technology. However; they also expressed a need for more access to technology and more training. It is hoped that, with the help of technology-development projects, the early education of children will be enhanced.Article Ebeveyn Olarak Okul Öncesi Öğretmenleri: Nitel Bir Çalışma(2017) Sak, Ramazan; Ayyürek, Osman; Şahin-sak, İkbal Tuba; Taskın, NecdetÖğretmenlerin çocuk gelişimi ve eğitimine ilişkin anne-babalara söylediklerini, veliler, -öğretmenin- kendi çocuğunda da uyguladığını görmek isterler. Bu çalışmada da, okul öncesi öğretmenlerinin velilerine çocuk bakımı ve eğitimi ile ilgili söylediklerini kendi çocuklarında uygulayıp uygulamadıklarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi amaçlandı. Bu nitel çalışmanın katılımcılarını 50 okul öncesi öğretmeni oluşturuyor. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanıldı. Veri analizi için ise kelime listeleme tekniğinden yararlanıldı. Çalışmanın bulgularına göre, okul öncesi öğretmenleri, velilerden çocuklarıyla ilgilenmelerini ve onların özellikle öz bakım becerilerini desteklemelerini beklediklerini ifade ettiler. Bununla birlikte, çalışmaya katılan öğretmenler, öğretmen olarak velilerden beklentileri ile anne-baba olarak kendi uygulamaları arasında farklılıklar olduğunu dile getirip; bu farklılığa neden olarak da, kendi çocuklarına karşı duygusal davranmalarını ve kararlı olamamalarını gösterdilerArticle The Effects of Motivational Enhancement Training on the Motivation and Vocational-Outcome Expectations of Male Preservice Preschool Teachers(Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2023) Sak, Ramazan; Sahin-Sak, Ikbal Tuba; Oneren-Sendil, Cagla; Tantekin-Erden, Feyza; Tuncer, Nuran; Taskin, NecdetThis study examines the effects of Motivational Enhancement Training on male preservice preschool teachers' motivation and vocational-outcome expectations, using a randomized pretest-posttest control group design. Of the 34 participants, 17 formed the experimental group and the other 17, the control group. A Personal Information Form, Adult Motivation Scale and Vocational Outcome Expectation Scale, all adopted from prior literature, were used as data-collection tools. Data analysis relied on two-way analysis of variance for repeated measurements and t-testing. This revealed that Motivational Enhancement Training increased both the motivation and vocational-outcome expectations of the participants in the experimental group significantly as compared to those in the control group.Article Eğitim Paydaşlarının Okul Öncesi Eğitimin Zorunlu Olmasına İlişkin Görüşleri(2020) Sak, Ramazan; Taskın, Necdet; Şahin-sak, İkbal Tuba; Şendil, Çağla ÖnerenBu nitel çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmen, veli ve yöneticilerinin Türkiye’de okul öncesi eğitimin zorunlu olmasına ilişkin görüşlerini incelemektir. Çalışmaya, çeşitli okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan 25 öğretmen, 15 yönetici ve çocuklarıbu okullara devam eden 14veli katılmıştır. Verisiyarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanan ve kelime tekrarı ile kesme-sınıflandırma teknikleri kullanılarak analiz edilen çalışmanın sonundabeş ana temaya ulaşılmıştır. Bunlar, okul öncesi eğitimin (1) zorunlu olup olmaması, (2) zorunlu olma yaşı, (3) zorunlu olmasının çocuklar açısından değerlendirilmesi, (4) zorunlu olmasının aileler açısından değerlendirilmesi ve (5) zorunlu olmasının okulöncesi öğretmenleri açısından değerlendirilmesidir. Çalışmanın bulguları, katılımcıların büyük çoğunluğunun (n=50) okul öncesi eğitimin zorunlu olması gerektiğini,yaklaşık yarısının (n=29) ise zorunlu okul öncesi eğitim yaşının 48 ay olması gerektiğini düşündüklerini göstermiştir. Ayrıca okul öncesi eğitimin zorunlu olmasının, çocuklar, veliler ve okul öncesi öğretmenleri açısından birtakım olumlu ve olumsuz yönleri olacağı, bütün katılımcılar tarafından farklı şekillerde dile getirilmiştir.Master Thesis The Evaluations of People With Preschool Children Regarding Their Own Structure(2024) Koçak, Abdülselam; Sak, Ramazan; Nas, EşrefBu araştırmanın temel amacı, okul öncesi dönem çocuğu olan ebeveynlerin kendi ebeveynlik tutumlarına ilişkin değerlendirmelerinin incelenmesidir. Bu amaç kapsamında öncelikle, ebeveynlerin sahip oldukları tutumların ebeveyn tutum ölçeğiyle belirlenmesi ve ardından ebeveynlerin kendi ebeveynlik tutumlarını nasıl değerlendirdiklerinin görüşme yoluyla ortaya koyulması hedeflenmiştir. Ayrıca ebeveynlerin ebeveynlik tutumları demografik değişkenler açısından incelenmiştir. Açıklayıcı karma araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmanın çalışma grubunu Kars İli Sarıkamış İlçesinde yaşayan ve okul öncesi dönem çocuğu olan 429 ebeveyn oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak 'Ebeveyn Tutum Ölçeği', 'Ebeveyn Görüşme Formu' ve 'Demografik Bilgi Formu' kullanılmıştır. Toplanan nicel veriler SPSS-26 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Nitel veriler için ise içerik analizi yapılmıştır. Ebeveyn Tutum Ölçeğinden elde edilen verilere göre, çalışmaya katılan ebeveynlerin hiçbiri demokratik ebeveynlik tutumunu benimsemezken büyük çoğunluğu, otoriter tutuma sahiptir. Bunu sırasıyla, izin verici ve aşırı koruyucu ebeveynlik tutumları izlemiştir. Ebeveynlerin kendi değerlendirmelerine göre ise, çoğu ebeveyn demokratik bir tutuma sahipken, bunu sırasıyla izin verici, aşırı koruyucu ve otoriter ebeveynlik tutumlarının takip ettiği belirlenmiştir. Bu durumda ebeveynlerin, Ebeveyn Tutum Ölçeğine göre belirlenen ebeveynlik tutumlarıyla kendi değerlendirmelerine göre ortaya çıkan tutumları arasında farklılıklar olduğu görüşmüştür. Ebeveynlerin ebeveynlik tutumları, çocuğa yakınlık durumlarına, çocuğun cinsiyetine ve yaşına, annenin ve babanın yaşına, çocuk sayısına, anne ve baba eğitim durumuna göre Ebeveyn Tutum Ölçeğinin bazı alt boyutlarında anlamlı farklılık göstermiştirMaster Thesis Examination of Preschool Children's School Readiness Levels in Terms of Native Language Variable(2020) Yorgun, Emin; Sak, RamazanBu çalışmanın amacı, okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden ve anadili Türkçe olan ve anadili Türkçe olmayan çocukların ilkokula hazırbulunuşluk düzeylerinin karşılaştırılmasıdır. Çalışma betimsel-ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini, Şırnak ilinde Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bağımsız anaokullarına ve ilkokullar bünyesindeki anasınıflarına devam eden çocuklardan tesadüfî örnekleme yöntemiyle belirlenmiş, anadili Türkçe olan 119, anadili Türkçe olmayan 326 olmak üzere toplam 445 çocuk oluşmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kişisel Bilgi Formu ile Sak ve Yorgun tarafından geliştirilen 'Gelişimsel İlkokula Hazırbulunuşluk Ölçeği' kullanılmıştır. Çalışmanın verileri SPSS 22 (Statistical Package for Social Sciences) programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çocukların ilkokula hazırbulunuşluk düzeylerinin anadillerine ve bazı demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemek için parametrik testlerden bağımsız örneklemler için t-testi, Tek Faktörlü Varyans Analizi ve İki Faktörlü ANOVA kullanılmıştır. Analizler sonucunda, anadili Türkçe olan ve anadili Türkçe olmayan (anadili Kürtçe olan) okul öncesi dönem çocuklarının ilkokula hazırbulunuşluk düzeylerinin öğrenme yaklaşımı, sosyal duygusal gelişim, fiziksel gelişim ve sağlık, matematik, yaratıcı sanatlar ve fen teknoloji alt boyutları ile ölçeğin genel toplamında anlamlı bir farklılık göstermediği ancak, dil, iletişim ve okuryazarlık alt boyutu ile sosyal bilimler alt boyutunda anlamlı bir farklılık gösterdiği bulunmuştur. Farklılık olduğu belirlenen her iki boyutta da anadili Türkçe olan çocukların hazırbulunuşluk düzeylerinin anadili Kürtçe olan çocuklarınkinden daha yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca anadili-yaş, anadili-cinsiyet, anadili-ailedeki çocuk sayısı, anadili-annenin eğitim düzeyi, anadili-babanın eğitim düzeyi ve anadili-ailenin aylık geliri değişkenlerinin ortak etkisinin çocukların ilkokula hazırbulunuşluk düzeyleri üzerinde etkili olmadığı bulunmuştur. Anadili-okul öncesi eğitim alma süresi değişkenlerinin ortak etkisinin ise çocukların ilkokula hazırbulunuşluk düzeyleri üzerinde etkili olduğu belirlenmiştir. Anahtar sözcükler: anadil, ilkokula hazırbulunuşluk, okul öncesi dönemMaster Thesis Examination of the Psychological Well-Being of Preschool Children and the Psychological Well-Being of Their Parents and Teachers(2024) Özcan, Şebnem Berivan; Sak, RamazanBu araştırmanın amacı, okul öncesi dönem çocuklarının, ebeveynlerinin ve öğretmenlerinin psikolojik iyi oluşlarının çeşitli sosyodemografik değişkenlere göre incelenmesidir. Tarama yönteminin kullanıldığı bu nicel araştırmanın örneklemini, 5-6 yaş aralığındaki okul öncesi dönem çocukları ile bu çocukların ebeveynleri ve öğretmenleri oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak çocuklar için '5-6 Yaş Çocukları İçin Psikolojik İyi Oluş Ölçeği'; ebeveynler ve öğretmenler için ise 'Psikolojik İyi Oluş Ölçeği' kullanılmıştır. Araştırma sonucunda okul öncesi dönem çocuklarının, ebeveynlerinin ve okul öncesi öğretmenlerinin psikolojik iyi oluş düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Çocukların psikolojik iyi oluşu ile ebeveynlerinin psikolojik iyi oluşu arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki bulunmuş ancak, okul öncesi dönem çocukları ile öğretmenlerinin psikolojik iyi oluşları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Ayrıca, çocukların psikolojik iyi oluşlarının çocuğun yaşı, okul öncesi eğitimi alma süresi, ailenin aylık geliri, annenin ve babanın eğitim durumuna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Ebeveynlerin psikolojik iyi oluşlarının medeni durum, anne eğitim durumu, annenin yaşı ve aylık gelire; okul öncesi öğretmenlerinin psikolojik iyi oluşlarının ise cinsiyet, yaş, eğitim durumu, çalışılan yaş grubu, çalışılan okul türü ve sınıf mevcuduna göre anlamlı bir farklılık gösterdiği ortaya çıkmıştır.Master Thesis Examining the Relationship Between Preschool Children's Opposition Definition Disorder and Their Parents' Parental Attitudes(2024) Akyapı, Melek; Sak, RamazanBu araştırmada okul öncesi dönem çocuklarının Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu ile ebeveynlerinin ebeveynlik tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amaçlanmıştır. Tarama modelinde hazırlanmış olan bu nicel araştırmanın örneklemini Millî Eğitim Bakanlığı'na bağlı okul öncesi eğitim kurumlarına devam eden çocuklar ve bu çocukların ebeveynleri oluşturmuştur. Araştırmada Ebeveyn Bilgi Formu, Erken Çocukluk Envanteri- 4 Ebeveyn Formu (EÇE-4: EF) ve Ebeveyn Tutum Ölçeği (ETÖ) kullanılmıştır. Çalışmanın verileri, SPSS-26 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Toplanan 1002 veri içerisinden Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu olan 74 çocuk belirlenmiş ve analizler bu 74 çocuğa ait veriler üzerinden yürütülmüştür. Yapılan analizler sonucunda Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu ile demokratik ebeveynlik tutumu arasında negatif yönlü, Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu ile otoriter ebeveynlik ve izin verici ebeveynlik tutumları arasında pozitif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu ile aşırı koruyucu ebeveynlik tutumu arasında ise anlamlı düzeyde bir ilişki bulunmamıştır. Ebeveynlerin benimsediği 'otoriter tutum' ve 'izin verici tutum' düzeylerinin düşük olduğu; 'demokratik tutum' ve 'aşırı koruyucu tutum' düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Ebeveynlerin ebeveynlik tutumlarının çocuğa yakınlık durumlarına göre demokratik ebeveynlik ve otoriter ebeveynlik tutumlarında; çocuk sayılarına göre demokratik ebeveynlik tutumunda ve anne eğitim durumuna, baba eğitim durumuna, annenin çalışma durumuna, çocuğun okul öncesi eğitim alma süresine ve çocuğun doğum sırasına göre aşırı koruyucu ebeveynlik tutumunda anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Okul öncesi dönem çocuklarının Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğu ortalamalarının düşük ve orta düzey sınırında olduğu saptanmış ve çocukların Karşıt Olma Karşı Gelme Bozukluğunun baba eğitim durumuna ve ailenin aylık gelirine göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir.Article Gelişime Uygun Uygulamalar İnanç Ölçeğinin Türkçeye Uyarlanması(2017) Sak, İkbal Tuba Şahin; Sak, RamazanUygulamalara ilişkin Kim ve Buchanan (2009) tarafından geliştirilen öğretmen inanç ve uygulama ölçeğinin inanç alt ölçeğini Türkçeye uyarlamak, ölçeğin geçerlik ve güvenirlik analizlerini yapmaktır. Ölçek İngilizceden Türkçeye araştırmacılar tarafından çevrilmiş ve İngiliz dili ve okul öncesi eğitim alanlarında beş uzmanın görüşleri doğrultusunda yöntemiyle belirlenen 686 okul öncesi öğretmeninden elde edilen veriler açımlayıcı faktör analizi, 416 öğretmenden toplanan veriler ise doğrulayıcı faktör analizi için kullanılmıştır. Beşli Likert tipi, biri açık uçlu olmak üzere toplam 29 maddeden oluşan ölçeğin, açımlayıcı faktör analizi sonucunda Gelişime Uygun Olan (GU), Gelişime Uygun Olmayan (GUO) ve Aile, Kültür ve Kaynaştırma olmak üzere 3 alt boyuttan oluştuğu saptanmıştır. Ölçeğin tüm maddeleri için hesaplanan toplam güvenirlik katsayısı (Cronbach alpha) .85 olarak bulunmuştur. Ayrıca ölçeğin 3 faktörlü yapısı, doğrulayıcı faktör analizi ile de doğrulanmıştır. Bu çalışmanın sonucunda; Gelişime Uygun (GUUÖİÖ), öğretmenlerin gelişime uygun uygulamalara ilişkin inançlarını ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu saptanmıştır.Article Gelişimsel İlkokula Hazırbulunuşluk Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirlik Analizi(2020) Yorgun, Emin; Sak, RamazanBu çalışmanın amacı 44-69 aylık çocukların ilkokula hazırbulunuşluklarını belirlemek için kullanılacak Gelişimsel İlkokula Hazırbulunuşluk Ölçeğinin (GİHÖ) geçerlik ve güvenirlikanalizlerini yapmaktır. GİHÖ, HighScope temel gelişim göstergelerinden ve alanyazına dayalı kültürel ve eğitimsel farklılıklardan yararlanılarak oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışmagrubunu okul öncesi eğitim kurumuna devam eden 428 okulöncesi dönem çocuğu oluşturmuştur. Ölçeğin yapı geçerliğiniincelemek için Açımlayıcı ve Doğrulayıcı Faktör analizleri yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda ölçekte yer alan59 madde 8 faktör altında toplanmıştır. Ortaya çıkan bu 8 faktörlü yapı toplam varyansın %81.03’ünü açıklamıştır. Ölçeğin 8faktörlü yapısı, doğrulayıcı faktör analizi ile de doğrulanmıştır.GİHÖ’nün iç tutarlılık katsayısı .96, yarı güvenirlik katsayısı ise.95 olarak bulunmuştur. Bu çalışmadan elde edilen bulgular sonucunda Gelişimsel İlkokula Hazırbulunuşluk Ölçeğinin (GİHÖ) 44-69 aylık çocukların ilkokula hazırbulunuşluklarını belirlemek için kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıolduğu saptanmıştır
- «
- 1 (current)
- 2
- 3
- »