Browsing by Author "Sarman, Abdullah"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Article Determination of Nursing Students Opinions on the Use of Animal-Assisted Interventions in Pediatric Care and Their Animal Love Levels(Wiley, 2025) Sarman, Abdullah; Can, Veysel; Tuncay, Suat; Loutfy, AhmedAnimal-assisted intervention (AAI) integrates animals into health, education, and human services for therapeutic benefits. This study examined nursing students' perspectives and affinity for animals regarding AAI in pediatric care. A descriptive cross-sectional design was used, involving nursing students from a university's Health Sciences Faculty. Data were collected via a sociodemographic form and the & Ouml;ney Animal Love Scale and analyzed using the R programming language. Results showed that 62.6% of participants were female, 30% were first-year students, and 18.7% owned pets. While 83.7% lacked prior AAI knowledge, 4.2% had used AAI. Despite limited awareness, 72.7% found AAI effective, and 52.2% considered it beneficial for children. A mediation analysis indicated that pet ownership positively influenced students' affinity for animals and belief in AAI's effectiveness. Prior AAI experience strengthened this relationship. In conclusion, nursing students had limited AAI knowledge but recognized its benefits. Pet ownership and prior exposure to AAI were key factors in fostering positive attitudes toward its role in pediatric care.Master Thesis The Effect of Earthquake Preparedness Training Given To Mothers With Physically Disabled Children on Psychological Resilience and Earthquake Readiness Levels(2024) Adıyaman, Abdullah; Can, Veysel; Sarman, AbdullahBu araştırma fiziksel engelli çocuğu olan annelere verilen depreme hazırlık eğitiminin, annelerin psikolojik dayanıklılık ve depreme hazırbulunuşluk düzeylerine etkisinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Doğu Anadolu Bölgesinde bulunan bir ilde ve Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde, Ocak 2024-Nisan 2024 tarihleri arasına ön test/son test kontrol gruplu deneysel olarak yapıldı. Araştırmanın evrenini, ilde bulunan 56 rehabilitasyon merkezinde eğitim ve tedavisi devam eden fiziksel engeli olan çocukların anneleri oluşturmaktadır. Verilerin toplandığı merkez, örneklem sayısını karşılayan kurumlar arasından kura yöntemi ile belirlendi. Yapılan G*Power analizinde 60 annenin yeterli olacağı belirlenmiş, ancak araştırma 78 anne dahil edilerek tamamlanmıştır. Annelere ön test uygulandıktan sonra basit rastgele randomizasyon yöntemi ile deney (S=39) ve kontrol grubu (S=39) belirlendi. Deney grubunda bulunan annelere hazırlanan eğitim materyali ile depreme hazırlık eğitimi verildi. Anne Tanıtıcı Bilgi Formu, Çocuk Tanıtıcı Bilgi Formu, Afet Hazırbulunuşluk Ölçeği (AHBÖ) ve Yetişkin Psikolojik Sağlamlık Ölçeği (YPSÖ) veri toplama aracı olarak kullanıldı. Veriler SPPSS V26 programı ile analiz edildi. Araştırma sürecinde etik ilkelere bağlı kalındı. Deney ve kontrol grubunun tanımlayıcı özellikler açısından benzer olduğu saptandı. Eğitim öncesi deney ve kontrol grubunun YPSÖ puanlarının benzer olduğu, eğitim sonrasında ise deney grubu lehine artışın olduğu ve bu durumun istatistiksel fark oluşturduğu bulundu (p<0.05). Eğitim öncesi deney ve kontrol grubunun AHBÖ puanlarının benzer olduğu, eğitim sonrasında ise deney grubunda artışın olduğu ve bu durumun istatistiksel fark oluşturduğu saptandı (p<0.05). Depreme hazırlık eğitiminin fiziksel engelli çocuğu olan annelerin hem psikolojik dayanıklılık hem de depreme hazırbulunuşluk ve deprem konusunda bilgi ile farkındalık düzeyinin arttığı tespit edildi. Fiziksel engelli çocuğu olan ailelerin depreme hazırlanması, deprem konusunda eğitim programları ve materyallerin geliştirilmesi ile bilinç düzeyinin artırılması hem ailenin hem de çocuğun güvende olmasına olanak sağlayacaktır. Anahtar kelimeler: Anne, Deprem, Fiziksel engelli çocuk, Hazırbulunuşluk, Psikolojik dayanıklılıkArticle The Impact of Earthquake Preparedness Training on Mothers With Physically Disabled Children: a Randomized Controlled Study(Nature Portfolio, 2025) Adiyaman, Abdullah; Can, Veysel; Sarman, AbdullahThis study aimed to evaluate the effect of earthquake preparedness training on the psychological resilience and earthquake preparedness levels of mothers with physically disabled children. The study was conducted at a special education and rehabilitation center in a province in eastern Turkey between January and April 2024, using a pre-test/post-test control group experimental design. A total of 78 mothers participated, with 39 randomly assigned to the experimental group and 39 to the control group. The experimental group received earthquake preparedness training. Data were analyzed using SPSS version 26. It was determined that 38.5% of the mothers in the experimental group were between 32-39 years of age, equal numbers of primary (35.9%) and secondary (35.9%) school graduates, 84.6% had nuclear families and 89.7% lived in urban areas. In the control group, 38.5% of the mothers were between 25-31 years of age, 33.3% were primary school graduates, 79.5% had nuclear families and 97.4% lived in urban areas. The experimental and control groups were similar in terms of baseline characteristics. Before the training, Adult Psychological Resilience Scale (APRS) scores were comparable between groups. After the training, the experimental group showed a significant increase in psychological resilience compared to the control group (p < .05). Similarly, Disaster Preparedness Scale (DPS) scores were comparable before the training, but the experimental group showed a significant increase in earthquake preparedness after the training (p < .05). The training enhanced both psychological resilience and earthquake preparedness in mothers, increasing their knowledge and awareness about earthquakes. Developing earthquake preparedness training and materials specifically for families with physically disabled children will contribute to the safety and well-being of both families and their children.