Browsing by Author "Selçuk, Muzaffer"
Now showing 1 - 14 of 14
- Results Per Page
- Sort Options
Article 11-13 Yaş Erkek Çocuklarda Futbol Antrenmanlarının Lipid Profili ve Kas Hasarı Belirteçlerinde İyileştirici Etkisi(2018) Çınar, Vedat; Aslan, Tahir Volkan; Temur, Hacı Bayram; Selçuk, MuzafferBu çalışmanın amacı 11-13 yaş erkek çocuklarda futbol antrenmanlarının lipit profili ve kas hasarı belirteçlerinde iyileştiricietkisini araştırmaktır. Çalışmanın örneklem grubunu Van Dumlupınar İlköğretim Okulu'nda öğrenim gören 11-13yaşlarındaki toplam 40 gönüllü öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılara 8 hafta boyunca, haftada 3 gün olmak üzere düzenliolarak ortalama 2 saat çeşitli şiddetlerde futbol çalışmaları yaptırıldı. Veriler uygulanan egzersiz öncesi dinlenik durumda veegzersiz sonrası dinlenik durumunda iken elde edilmiştir. Egzersiz öncesi HDL düzeyi 45,91±12,32 iken egzersiz sonrası HDLdüzeyi 52,05±14,04 olarak belirlenmiş olup istatiksel olarak anlamlı bir sonuç görülmüştür (p< 0.01). CK düzeyi çalışmaöncesi dinlenik durumda iken 359,50±138,06 iken çalışma sonrası 247,15±119,54 olarak tespit edilmiş olup anlamlı birsonuç görülmüştür (p< 0.01). Yine LDL, Kolesterol ve LDH düzeylerinde değişmeler görülmüş olup istatistiksel olarak anlamlıbir sonuç tespit edilmiştir (p<0.01). Kontrol grubu HDL, LDL, Kolesterol, CK, LDH parametlerinde ise herhangi bir anlamlısonuç tespit edilmemiştir (p>0.05). Düzenli olarak yapılan futbol çalışmalarının çocukların biyokimyasal parametrelerindeolumlu değişimlere neden olabileceği, sağlığı olumlu yönde etkileyebileceği düşünülmektedir.Anahtar Kelimeler: Futbol, Lipit Profili, Kas HasarıMaster Thesis Analyzing the Values of Physical Education and Sports Class of Imam Hatip Secondary School Students(2019) Eroğlu, Nurşen; Selçuk, MuzafferBu araştırmanın amacı İmam Hatip Ortaokulu öğrencilerinin beden eğitimi ve spor derslerine ilişkin değerlerini bazı değişkenlere göre incelemektir. Araştırma modeli olarak genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma grubunu 2017-2018 eğitim ve öğretim yılında Van İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı imam hatip ortaokullarında öğrenim gören 300 erkek ve 329 kız olmak üzere toplam 629 öğrenci oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Akif ve Güllü'nün 2017 yılında geliştirdikleri 'Beden Eğitimi ve Spor Dersi Değer Ölçeği (BESDÖ)' kullanılmıştır. Veri analizlerinde Kruskal Wallis Testi ve Mann Whitney U Testi kullanılmıştır. Anlamlılık düzeyi olarak 0,05 seçilmiştir. İmam Hatip Ortaokulu öğrencilerinin farkındalık değer ortalama puanı x=4,45 (1-5 minimumu-maksimum); Sağlıklı yaşam ve beslenme değer ortalama puanı x=4,11, Sporda dayanışma değeri ortalama puanı x=4,27, sporda saygı değer ortalama puanı x=4,26, milli kültür ve beraberlik değer ortalama puanlarının x=3,74 ve spor kültürü değeri ortalama puanının x=3,91 olduğu bulunmuştur. Öğrencilerin cinsiyetleri, yaşları, sınıfları, okul takımı oyuncusu olma, spor kulübünde oynama düzeylerine göre değerler puanları arasında anlamlı fark vardır. Ancak öğrencilerin ailelerinin aylık gelirleri, kardeş sayıları, yaşanan yere göre değer puanları arasında anlamlı fark yoktur. Yapılan araştırmada; İmam hatip okullarında okuyan öğrencilerin beden eğitimi dersine yönelik değer puanları yüksek bulunmuştur. İmam Hatip Ortaokulu öğrencilerinin beden eğitimi dersine yönelik en yüksek değer puanını farkındalık değeri alırken, onu dayanışma, saygı, sağlıklı yaşam ve beslenme, spor kültürü ve son olarak milli kültür ve beraberlik değeri izlemiştir. Erkek öğrencilerin, beden eğitimi dersine yönelik değer puanlarının kız öğrencilere göre daha yüksek olduğu sonucuna varılmıştır. Yaşa göre beden eğitimi dersi değer puanları yaşları ilerledikçe düşmektedir. Okul takımında oynayan öğrencilerin spor kültürü değeri okul takımında oynamayan öğrencilere göre daha yüksek çıkmış ve anlamlı fark görülmüştür. Spor kulübünde oynayan öğrencilerin üç değer alanı olan spor kültürü, dayanışma ve sağlıklı yaşam değerlerinde anlamlı fark bulunmuştur. Öğrencilerin yaşadıkları yere göre ilçede yaşayan öğrencilerin lehine, il de yaşayan öğrencilere göre, farkındalık değerinde anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrencilerin aylık gelirine göre beden eğitimi ve spor dersi ile ilgili değerlerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Öğrencilerin kardeş sayılarına göre beden eğitimi ve spor dersi ile ilgili değerlerinde anlamlı bir fark bulunmamıştır. Anahtar Sözcükler: Beden Eğitimi Dersi, İmam Hatip Ortaokulu, Değerler EğitimiMaster Thesis Determining the Healthy Lifestyle Behavior of Academic Staff at Van Yuzuncu Yil University(2022) Öner, Burcu; Selçuk, MuzafferAmaç: Bu çalışmanın amacı Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde Görev Yapan Akademik Personelin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının Belirlenmesidir. Yöntem: Bu çalışmanın evreni Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde görev yapan akademik personel oluşturmakta olup, örneklemini ise aynı üniversitede görev yapan öğretim üyeleri (Prof. Dr., Doç. Dr., Dr. Öğretim Üyesi) oluşturmaktadır. Araştırmada Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde görev yapan akademik personelin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ne düzeyde olduğunun belirlenmesinde nicel araştırma modeli uygulanmış olup, verilerin toplanması amacıyla sağlıklı yaşam biçim davranışları ölçek kullanıldı. Bu çalışmada katılımcılara cinsiyet, yaş, fakülte, unvan gibi demografik özelliklerinin belirlenmesine yönelik sorular hazırlanmış olup, akademisyenlerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını belirlemek için; Walker ve ark. tarafından geliştirilen Bahar ve ark. tarafından 2008 yılında Türkçeye uyarlama çalışması yapılan Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği-II kullanıldı. Verilerin analizinde SPSS istatistik paket programı kullanıldı. Sayısal değişkenler yüzde, ortalama±standart sapma, kategorik değişkenler ise frekans (f) ve yüzde (%) olarak ifade edildi. Elde edilen verilerin normal dağılım gösterip göstermediğini belirlemek için Kolmogorov-Smirnov normallik testi uygulandı. Veriler normal dağılım göstermediği için gruplar arası karşılaştırmalarda ise Kruskal Wallis-H ve Mann-Whitney U testleri kullanıldı. Anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul edildi. Bulgular: Araştırmaya katılan akademisyenlerin SYBDÖ toplam puan ortalaması 140,8±18,7 olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların SYBDÖ alt boyutları puan ortalamaları ise Sağlık sorumluluğu 21,5±4,31, Fiziksel Aktivite 20,3±4,29, Beslenme 21,9±3,98, Manevi Gelişim 27,2±4,42, Kişilerarası İlişkiler 25,8±4,30, Stres Yönetimi 20,8±3,85 olduğu görüldü. Sonuç: Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi'nde çalışan akademik personelin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının orta düzeyde olduğu görülmüş olup cinsiyete göre SYBDÖ alt boyutlarında herhangi bir anlamlı farklılık görülmedi. Türk Müziği ve Devlet Konservatuarı bölümün en yüksek SYBDÖ davranışına sahip olduğu görülürken Erciş Meslek Yüksekokulu'nun en düşük SYBDÖ puanına sahip olduğu tespit edildi.Master Thesis The Examination of the Effects Interval Studies on People Whodo Cross-Country on Aerobic Capacity, Some Biomotoric and Physical Features(2019) Aşkın, Elif; Selçuk, Muzafferİntensiv interval çalışmalar sporun bütün alanlarında faaliyet gösteren sporcuların verim ve başarılarının ve sporcular arasındaki kalitenin belirlenmesinde motor becerilerinin geliştirilebilmesi hususunda önemli çalışma yöntemlerinden biridir. Literatürde farklı spor alanları için yapılmış intensiv interval çalışmaları bulunmakla birlikte ülkemizde kayak sporuna ilişkin bu tip çalışmaların çok sınırlı olduğu ve 14-16 yaş grubu kayakçılar için bu tür bir çalışmanın yapılmadığı tarafımızdan anlaşılmıştır. Çalışmamız, Tunceli Gençlik ve Spor il müdürlüğüne bağlı olarak faaliyet gösteren Gençlik Spor kulübünde ve Munzur Kayak ve Doğa Sporları kulübünde lisanslı olarak kuzey disiplini takımında yer alan ve 14- 16 yaş aralığında olan 20 Deney ve 20 Kontrol grubu olmak üzere toplamda 40 gönüllü sporcu ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmadan önce gönüllü olarak katılım sağlayan sporculara araştırmanın amacı, antrenman programları, ölçüm süreçleri hakkında gerekli bilgiler verilmiştir. Araştırmaya katılan sporcular sezonluk antrenman programına devam etmekte olup haftanın 6 günü antrenman yapmaktadır. Araştırmamızda kullandığımız testler 30m. Sürat, Otur Eriş Esneklik Testi, Flamingo Denge Testi, Durarak Uzun Atlama, Kalp Kanı Dolaşım Fonksiyonu Testi, Cooper testi, 30saniye Mekik, 30 Saniye Şınav, Dikey Sıçrama ( Anaerobik güç testi ) ve T- testleridir. Bu testlerden ön-test ve son-test olmak üzere iki kez veri elde edilmiştir. Verilerin istatiksel analizleri için non-parametrik testlerden olan Wilcoxon testi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Tüm sonuçlar 0,05 anlamlılık düzeyine göre değerlendirildiğinde, 8 haftalık intensiv interval antrenmanı deney grubunda ön-test ve son-test ölçümlerinde istatiksel olarak anlamlı sonuçlar tespit edildiği görülmüştür. Normal antrenman programına devam eden kontrol grubunun 30m. Sürat testinde, otur-eriş esneklik testinde, flamingo denge testinde, kalp kanı dolaşım fonksiyonu testinde, Cooper testinde, 30saniye şınav-mekik testinde ve dikey sıçrama anaerobik güç testinde anlamlı bir sonuç tespit edilmez iken durarak uzun atlama testinde anlamlı bir sonuç tespit edilmiştir. Anahtar Sözcükler: İnterval Antrenman, Kuzey Disiplini, Aerobik Kapasite, Biyomotorik ÖzelliklerMaster Thesis Examination of the Healthy Lifestyle Behaviors of the Trainers, Working in the Eastern Anatolia Region(2021) Altaş, Enis; Selçuk, MuzafferAmaç: Bu çalışma Doğu Anadolu Bölgesi'ndeki Antrenörlerin Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışlarının incelenmesi amacıyla yapıldı. Yöntem: Bu çalışmanın evreni Doğu Anadolu Bölgesinde (Ağrı, Ardahan, Bingöl, Bitlis, Elazığ, Erzincan, Erzurum, Hakkâri, Iğdır, Kars, Malatya, Muş, Tunceli, Van) görev yapan antrenörler oluşturmakta olup, örneklemini ise yine bu illere görev yapan antrenörler (gönüllük esasına dayanarak) oluşturmaktadır. Araştırmada Doğu Anadolu bölgesinde görev yapan antrenörlerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının ne düzeyde olduğunun belirlenmesinde nitel araştırma modellerinden tarama modeli uygulanıp, verilerin toplanması amacıyla ölçek kullanıldı. Bu çalışmada katılımcılara cinsiyet, yaş, boy, kilo, görev süreniz, çalıştığınız il, antrenörlük kademesi gibi demografik özelliklerinin belirlenmesine yönelik sorular yöneltilmiş olup, antrenörlerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını belirlemek için; Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği-II anketi kullanıldı. Bu çalışmada, Walker ve ark. tarafından geliştirilen Bahar ve ark. tarafından 2008 yılında Türkçeye uyarlama çalışması yapılan ''Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışları Ölçeği-II'' kullanılmıştır. Verilerinin analizinde ortalama, standart sapma ve varyans analizi teknikleri kullanılmıştır. Farklılıkları belirlemek için non-parametrik testlerden ikili değişkenler için Mann- Witney- U testi ikiden fazla gruplar için Kruskal Wallis analizi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular istatistiksel olarak p<0.05 düzeyinde anlamlılık ile test edilmiştir. İstatistiksel analizler için SPSS paket programı kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan antrenörlerin SYBDÖ toplam puan ortalaması 136,8±16,7 olduğu tespit edilmiştir. Katılımcıların SYBDÖ alt boyutları puan ortalamaları ise Sağlık sorumluluğu 21,6±4,00, Fiziksel Aktivite 20,6±3,59, Beslenme 21,7±3,75, Manevi Gelişim 26,8±3,85, Kişilerarası İlişkiler 25,7±3,51, Stres Yönetimi 20,4±3,39 olduğu tespit edildi. Sonuç: Gençlik Spor Bakanlığı'na bağlı Gençlik ve Spor İl Müdürlüklerinde çalışan antrenörlerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının orta düzeyde olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis Individulas That Participated in the Regular Puplic Games Exercises Investigating of Some Effect of the Biomotoric and Physiological Puplic Games University of Yüzüncü Yıl Health Sciences Instute Master Thesis in Department of Physical Education of Sports Van 2007(2008) Sargın, Kemal; Selçuk, MuzafferBu çalışma Yüzüncü Yıl Üniversitesinde Halk Oyunları çalışmalarına katılan ve Yüzüncü Yıl Üniversitesinde öğrenim görmekte olan toplam 44 gönüllü bireyle yapıldı. 12. haftalık bir çalışma programı uygulandı. Veriler çalışma programı öncesi dinlenik durumda, çalışmanın birinci gününde egzersiz sonrası, çalışma programının bitiminde dinlenik ve egzersiz sonrasında elde edildi. Çalışma programı öncesi dinlenik LDH düzeyi 321,818 ± olarak belirlenirken çalışma programı sonrası dinlenik LDH düzeyi 265,136 ± olarak belirlenmiştir. Bu fark çok anlamlı bulunmuştur (p<0.001). CK düzeyi çalışma öncesi dinlenik 169.772± iken çalışma sonrasında dinlenik durumda 113.227± olarak belirlenmiştir. Bu fark çok anlamlı bulunmuştur (p<0.001). Yine çalışma öncesi dinlenik HDL düzeyi 44,690± iken çalışma sonrasında dinlenik durumda 62,490± 'a yükseldiği belirlenmiştir. Fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001). Çalışma öncesi dinlenik LDL düzeyi 85,426± olarak belirlenmişken, çalışma sonrasında dinlenik durumda 67,299 ± bulunmuştur. Fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001).Çalışma programı 1. gün egzersiz sonrası LDH düzeyi 372,136± olarak belirlenirken 12. haftalık çalışma programı bitiminde egzersiz sonrası LDH düzeyi 290,409± (p<0,001) bu fark çok anlamlı bulunmuştur. 1. gün egzersiz sonrası CK düzeyi203,636± iken 12. haftalık çalışma programı bitiminde egzersiz sonrası 120,500± olarak belirlenmiştir. Bu fark çok anlamlı bulunmuştur (p<0.001). Yine Çalışma programı 1. gün egzersiz sonrası HDL düzeyi 44,238± iken 12. haftalık çalışma programı bitiminde egzersiz sonrası 61,181±' e yükseldiği belirlenmiştir. Fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p<0.001). 1. gün egzersiz sonrası LDL düzeyi 85,951± olarak belirlenmişken,12. haftalık çalışma programı bitiminde egzersiz sonrası 64,950± belirlenmiştir. Fark istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur (p< 0.001).Cooper testi ile ölçülen Max.VO2' nin çalışma öncesi düzeyi 39,902± iken çalışma programı bitiminde 42,132± yükseldiği belirlenmiştir. Bu fark anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Çalışma programı öncesi durarak uzun atlama değerleri 174,00± iken, 12. haftalık çalışma programı bitiminde 177,55± (p<0,001) çok anlamlı bulunmuşturMaster Thesis Investigation of Physical Activity Levels of Teachers Working in Different Branches in Secondary Education Institutions (van Province Example)(2022) Kırabalı, Nurşen; Selçuk, MuzafferBu çalışmanın amacı, Van ilinin İpekyolu İlçesinde Ortaöğretim kurumlarının farklı branşlarında görev yapmakta olan öğretmenlerin fiziksel aktivite durumlarının ne düzeyde olduğunu incelemek amaçlanmıştır. Çalışmamızın evrenini; Van ilinin İpekyolu ilçesinde yaşayan, ortaöğretim kurumlarının farklı branşlarında görev yapmakta olan toplamda 1500 öğretmen oluşturmakta olup, örneklemini ise yine Van ilinin İpekyolu ilçesindeki ortaöğretim kurumlarında 16 farklı branşta görev yapmakta olan 282 kadın, 278 erkek toplamda 560 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmada Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ) -kısa form kullanıldı. Katılımcıların demografik bilgileri ve fiziksel aktivite düzeylerinde 'aritmetik ortalama, yüzde frekans standart sapma' analiz teknikleri kullanılmış olup verilerin normallik analizi Shapiro-Wilk test sonuçlarına göre, verilerin normal dağılım gösterdiği ve verilerin analizinde parametrik testler kullanıldı. Grup içi karşılaştırmalar için ikili değişkenlerde İndependent t testi ve ikiden fazla gruplar için One Way (ANOVA) testi kullanıldı. İstatistiksel olarak anlamlı farklılıklar p<0.05 düzeyi ile değerlendirildi. Bulgulara bakıldığında öğretmenlerin fiziksel aktivite düzeylerinde cinsiyet, yaş, medeni durum, branş ve görev sürelerine göre fiziksel aktivite puanlarının daha yüksek olduğu görülmüş olup istatistiksel olarak anlamlı bir sonuç elde edilirken (p<0,05). Öğretmenlerin fiziksel aktivite kategorisi bakımından %21,8'i inaktif, %53,9'u minimal aktif, %24,3'ü çok aktif kategorisinde olduğu tespit edildi. Çalışmamızın sonuçları incelendiğinde Beden Eğitimi ve Spor branşında olan öğretmenlerin aktiflik düzeyinin çok aktif olduğu görülmüş olup Beden Eğitimi ve Spor bölümü dışındaki branşlardan olan öğretmenlerin ise genel olarak minimal aktif olduğu tespit edildi. Fiziksel aktivite düzeyinin kategorisel olarak sınıflandırılmasında ise öğretmenlerin çoğunun aktiflik düzeyi minimal aktif olarak görüldü. Fiziksel aktivitenin önemi üzerinde durularak öğretmenlere Milli Eğitim Bakanlığının onayından geçmiş yetkili kişilerinde izniyle konferanslar, seminerler, sempozyumlar ve birçok hastalığın önlenmesine yönelik fiziksel aktiviteye teşvik edici programlar düzenlenerek öğretmenleri fiziksel aktiviteye yönlendiren çalışmalar yapılabilir.Master Thesis Investigation of Physical Education Teachers' Cognitive Fictionsabout Curriculum Development(2018) Tanhan, Erdal; Selçuk, MuzafferBeden Eğitimi Öğretmenlerinin Program Geliştirme alanına ilişkin olarak bilişsel kurgularının Repertory Gird nitel görüşme tekniği ile belirlenmeye çalışıldığı bu çalışmada, Beden Eğitimi Öğretmenlerinin bilişsel kurguları Beden Eğitimi branşı dışında kalan diğer branş öğretmenlerinin bilişsel kurgularıyla karşılaştırılmıştır. Bu amaçla araştırmanın çalışma grubunu 20 Beden Eğitimi Öğretmeni (10 Kadın, 10 Erkek) ile 20 Branş Öğretmeni (10 Kadın, 10 Erkek) olmak üzere toplam 40 öğretmen oluşturmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu belirlenmesinde seçkisiz olarak araştırmaya katılımda gönüllü olan öğretmenler oluşturmuştur. Araştırmada Beden Eğitimi Öğretmenleri 200 bilişsel kurgu, Branş Öğretmenleri 200 bilişsel kurgu olmak üzere toplam 400 bilişsel kurgu üretilmiştir. Bu bilişsel kurguların 200'ü kadın öğretmenler tarafından, 200'ü ise erkek öğretmenler tarafından üretilmiştir. Üretilen bilişsel kurgular benzerliklerine bakılarak gruplandırılmıştır. Söz konusu gruplandırma çalışma grubunda yer alan tüm katılımcı öğretmenler için kadın ve erkek öğretmenler için ayrı ayrı ve birlikte yapıldığı gibi, benzer biçimde Beden Eğitimi Öğretmenleri için ve Branş Öğretmenleri için ayrı ayrı olarak yapılmıştır. Üretilen bilişsel kurgular, branş ve cinsiyet açısından hem Beden Eğitimi Öğretmenleri ve Branş Öğretmenleri kendi içinde hem de Beden Eğitimi Öğretmenleri ile Branş Öğretmenleri karşılıklı olarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda Beden Eğitimi ve Branş Öğretmenlerinin birlikte ürettikleri bilişsel kurgular incelendiğinde 49.65 ortalamayla Hedefler ve İhtiyaçlar bilişsel kurgu grubu ilk sırada yer almıştır. Kadın öğretmenler için (51,09); erkek öğretmenler için (52,95) de ilk sırada Hedef ve İhtiyaçlar bilişsel kurgu grubu ilk sırada yer almıştır. Beden Eğitimi Öğretmenlerinin geneli için 42,52 ortalama puanla Eğitim Programları bilişsel kurgu grubu ilk sırada olmuştur. Kadın Beden Eğitimi öğretmenleri için Eğitim İçeriği (40,45); Erkek Beden Eğitimi öğretmenleri için ise (46,82) ortalamayla Eğitim Programları bilişsel kurgu grubu birinci sırayı almıştır. Branş öğretmenlerinin geneli için (52,96); kadın branş öğretmenleri için (51,42) ve erkek branş öğretmenleri için (62,15) ortalamayla Hedefler ve İhtiyaçlar bilişsel kurgu grubu ilk sırada kendine yer bulmuştur.Master Thesis Investigation of the Effect of 14 Weekly Extensive Interval Training Program on Some Biomotoric Features Applied To Van Province Football Referees(2019) Yıldırım, Emin; Selçuk, MuzafferBu çalışmada, Van ili futbol il hakemlerine uygulanan 14 haftalık ekstensiv interval antrenman programının bazı biyomotor özelliklere olan etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmaya gönüllü olarak katılan futbol hakemleri, deney grubu (n=16) ve kontrol grubu (n=13) olmak üzere iki gruba ayrıldı. Futbol il hakemleri çalışmanın deney grubunu (XYaş:25,56±4,59 yıl, XV.A.:75,56±4,24 kg XBoy:177,63±4,19 cm), futbol aday hakemleri ise çalışmanın kontrol grubunu (XYaş:21,77±2,45 yıl, XV.A.:74,08±4,66 kg XBoy:176,69±4,79 cm) oluşturdu. Deney grubuna hakemlik antrenmanlarına ek olarak 14 hafta boyunca haftada 2 gün ekstensiv interval antrenman programı uygulanırken kontrol grubuna sadece hakemlik antrenman programı uygulandı. Çalışmada futbol hakemlerinin biyomotor özelliklerini belirlemek amacıyla hakemlere cooper, durarak uzun atlama, otur eriş, dikey sıçrama, 30 m. sürat ve 30 sn. mekik testleri uygulandı. Hakemlerin aerobik ve anaerobik güç değerleri dolaylı olarak belirlendi. Çalışmadan elde edilen verilerin istatistiksel analizleri için SPSS paket programı kullanıldı. Shapiro-Wilk normallik testi uygulanarak verilerin normal dağılım gösterdiği belirlendi. İstatistiksel yöntem olarak α=0.05 anlamlılık düzeyinde paramedik testlerden PairedSamples T Test uygulandı. Deney grubunda aerobik kapasite, esneklik ve 30 sn mekik testinde ön test ve son test ölçümleri arasındaki farkson test lehine istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş (p<0.05) ancak durarak uzun atlama, anaerobik kapasite ve 30 m sürat testlerinde ise fark anlamsız bulunmuştur (p>0.05). Kontrol grubunda 30 sn mekik testinde ön test ve son test ölçümleri arasındaki fark son test lehine istatistiksel olarak anlamlı bulunmuş (p<0.05) ancak aerobik kapasite, durarak uzun atlama, esneklik, anaerobik kapasite ve 30 m sürat testlerinde ise fark istatistiksel olarak anlamsız bulunmuştur (p>0.05). Sonuç olarak futbol il hakemlerine uygulanan ekstensiv interval antrenman programının bazı biyomotor özelliklere olumlu etkisinin olduğu söylenebilir. Anahtar Sözcükler: Futbol, hakem, biyomotor özellikler, interval antrenman.Master Thesis Investigation of the Effect of Different Training Methods on Forehand and Backhand Stroke Speed and Some Selected Motoric Properties in Tennis Players(2019) Altundağ, Mehmet; Selçuk, MuzafferBu çalışma Farklı Antrenman Metodlarının Forehand ve Backhand Vuruş Hızına ve Seçilmiş Bazı Motorik Özelliklere Etkisini İncelenmek amacıyla yapılmıştır. Çalışmaya yaşları 10-14 arasında core antrenman grubu (n=10) , kontrol grubu (n=10), pliometrik antrenman grubu (n=10) ve direnç bandı antrenman grubu (n=10) olmak üzere toplamda 40 kadın tenisçi gönüllü olarak katmıştır. Katılımcılar yaşlarına göre karşılıklı olarak dengelendi gruplara ayrıldı. Kontrol grubu normal antrenmanlarına devam ederken deney grubuna tenis antrenmanlarına ek olarak 8 hafta ,haftada 3 gün, günde 2-3 set core (2 set), pliometrik (2 set) ve direnç lastiği (3 set) antrenmanları yaptırılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 17.0 paket programı kullanılmıştır. Elde edilen verilere normallik homejenlik testi sonucu verilerin normal bir dağılım gösterdiği tespit edilmiş olup parametrik testlerden Paired-sample T testi uygulanmıştır. Veriler (p<0,05) düzeyinde değerlendirilmiştir. Analizler sonucunda; çalışmaya katılan kadın tenisçilerde core, pliometrik ve direnç lastiği antrenman grubunun bazı motorik özelliklerinin istatiksel olarak anlamlı bir sonuç ifade ettiği tespit edilmiştir (p< 0,05). Ön-test ve son-test değerlerinde değişmeler görülmüş olup istatiksel olarak anlamlı bir sonuç elde edilmiştir (p<0,05). Çalışmamızın tenisçilerde kor, direnç lastiği ve pliometrik antrenmanların forehand, backhand vuruş süratleri ayrıca seçilen bazı motorik özelliklere olan etkisini görmüş olduk, elde ettiğimiz bu verilerin daha sonraki çalışmalara da ışık tutacağını ümit ediyoruz.Master Thesis Investigation of the Effects of 12-Week Kettlebell Training on Vertical Jump, Balance and Agility in Male Volleyball Players(2025) Kılınç, Ramazan; Selçuk, MuzafferBu araştırmanın amacı, erkek voleybolcular üzerinde yapılan kettlebell antrenmanlarının dikey sıçrama, denge ve çeviklik gibi parametreler üzerine etkilerini incelemektir. Araştırma modeli olarak deneysel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmaya Hakkari ilinde Türkiye ikinci voleybol liglerinde aktif olarak spor hayatına devam eden 18-22 yaş aralığında deney grubu (n=12),kontrol grubu (n=12) olmak üzere 24 sağlıklı sporcu gönüllü olarak katılım sağlamıştır. Bu iki gruptan deney grubundaki sporculara voleybol antrenmanlarının yanında 12 hafta boyunca düzenli olarak haftanın 3 gününü kapsayan bir dizi kettlebell egzersizi yaptırılmıştır. Kontrol grubu ise yıl içinde yapmış oldukları voleybol antrenmanlarına devam etmiştir. Bu antrenman modeli uygulanmadan önce ve sonra, deney ve kontrol gruplarından dikey sıçrama, denge ve çeviklik testlerine ait ön test ve son test sonuçları analiz edilmiştir. Bu verilerin analizinde SPSS 22 paket program kullanılmıştır. Araştırma hipotezleri test etmek için deney ve kontrol grubu arasındaki farklılıkların tespiti için bağımsız gruplar t testi ve Mann Whitney U testi, iki grubun da ön test ve son test sonuçlarını değerlendirmek için ise bağımlı gruplar t testi ve Wilcoxon işaretli sıralar testi uygulanmıştır. Yapılan ölçümlerdeki anlamlılık değerleri istatistiksel açıdan p<0,05 olarak kabul edilmiştir. Çeviklik ölçümü için her iki gruba Pro-Agility, T testi ve İllionis testi olmak üzere 3 farklı çeviklik testi uygulanmıştır. Denge ölçümü için Y Balance denge testi ile T testi olmak üzere iki farklı test uygulanmıştır. Yapılan bu çalışmanın sonunda 12 haftalık kettlebell antrenmanlarının gruplar arasındaki ön test ve son test sonuçları incelendiğinde deney grubundan yana denge değerlerinde istatistiksel olarak anlamlı farklar meydana gelmiştir (p<0.05). Deney grubunun ön test ve son test sonuçlarının karşılaştırıldığı testlerde dikey sıçrama, denge ve çeviklik özelliklerinde anlamlı farklar bulunmuştur (p<0.05). Anahtar sözcükler: kettlebell, voleybol, dikey sıçrama, denge, çeviklik.Master Thesis The Investigation of the Obstacles in Secondary School Students' Participation in Physical Activity and the Levels of Digital Game Addiction(2025) Yıldırım, Nevzat; Selçuk, MuzafferBu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin fiziksel aktivitelere katılımını engelleyen faktörler ile dijital oyun bağımlılığı düzeylerini incelemek ve bu konuda çözüm önerileri sunmaktır. Bu araştırmaya Bitlis ilinin Adilcevaz İlçesinde Ortaöğretim kurumlarında öğrenim görmekte olan 525'i kız, 421'i erkek toplam 946 öğrenci katılmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden betimsel model kullanılmıştır. Veriler, Özbek (2019) tarafından geliştirilen Lise Öğrencilerinin Fiziksel Aktivitelere Katılımı Engelleyen Faktörler Ölçeği (FİZAKEFO) ve Yalçın Irmak & Erdoğan (2015) tarafından geliştirilen Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği(DOBÖ) ölçekler ile toplanmıştır. Çalışmada ulaşılan verilerin istatiksel analizi uygun istatistik programları kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, dijital oyun bağımlılığı düzeyi için cinsiyet, spor geçmişi, teknolojik cihaz kullanımı ve dijital oyun oynama süresi değişkenlerinde, fiziksel aktivitelere katılma engellerinde ise tüm değişkenlerin bazı alt faktörlerde anlamlı farklılara ulaşılmıştır. Kız öğrencilerin okul ve arkadaş-çevre alt faktörlerinde çerçevesinde fiziksel aktivitelere katılmama oranı erkek öğrencilere kıyasla daha yüksek olduğu, tesis kulüp alt faktörüne göre köyde yaşayan katılımcıların ilçe merkezinde yaşayan katılımcılara kıyasla fiziksel aktiviteye katılmama oranı daha yüksektir. 5 saat ve üzeri dijital oyun oynayan katılımcıların, aile, okul, eğitim sistemi alt faktörlerinde fiziksel aktiviteye katılmama durumu ve dijital oyun bağımlılığı düzeyleri diğer gruplardaki katılımcılara oranla daha yüksektir. Kullandığı teknolojik cihaz sayısı artan katılımcıların dijital oyun bağımlılığı düzeyleri de artmaktadır. En önemli sonuçlardan biri de dijital oyun bağımlılığı artan öğrencilerin fiziksel aktiviteye katılımlarında azalma olduğu görülmektedir. Genel olarak katılımcıların dijital oyun bağımlılığı düzeylerinin yüksek, fiziksel aktiviteye katılım oranlarının ise düşük olduğu araştırma sonuçlarına yansımıştır. Bu çalışmamızla birlikte özellikle okullarda öğretmenlere, evlerde ise ebeveynlere dijital oyun bağımlılığının kritik dönemdeki bu bireyler üzerindeki olumsuz etkilerini, öğrencilerin fiziksel aktivitelere katılımlarının önündeki engelleri ve buna uygun çözümleri öğretmenin, benimsetmenin ve yaygınlaştırmanın bu durum karşısında ne denli bir öneme sahip olduğu vurgulanmıştır. Anahtar sözcükler: Fiziksel aktivite, dijital oyun, bağımlılık.Master Thesis Investigation of the Physical Activity Levels of Studentswho Are Learned in Different Schools(2018) Mamshae, Shaho Hasan Mohammed; Selçuk, MuzafferBu çalışma Van ilinde farklı liselerde eğitim gören öğrencilerin fiziksel aktivite düzeylerinin belirlemek amacıyla yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Van ilinde lise eğitim gören öğrenciler oluşturmakta, örneklemini ise farlı liselerden oluşan 14-17 yaşları arasında 350 öğrenci oluşturmaktadır. Çalışmadaki veriler Uluslararası Fiziksel Aktivite Anketi (IPAQ) - kısa form uygulanmasıyla elde edilmiştir. Çalışmada SPSS 23 programı kullanılmıştır. Verilerin analizi için ortalama, standart sapma analiz teknikleri kullanılmıştır. İkili grup karşılaştırmaları için Independent T testi çoklu grup karşılaştırmaları için One Way Anova testi ve tanımlayıcı istatistiki yöntemler kullanılmıştır.. Elde edilen veriler istatistiksel olarak p<0.05 düzeyinde değerlendirilmiştir. Çalışmamızda Öğrencilerin cinsiyet değişkenine göre erkek öğrencilerin bayan öğrencilere göre fiziksel aktivitelerinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Çalışmaya katılan öğrencilerin Fiziksel Aktivite kategorisi bakımından % 22,7'sinin İnaktif, %54,1'inin minimal aktif, %23,3'ünün ise çok aktif kategorisinde olduğu tespit edilmiştir. Sonuç olarak öğrencilerin Fiziksel Aktivite düzeylerinde herhangi bir farklılık tespit edilmemiştir. Öğrencilerin Fiziksel Aktivite düzeylerinin arttırılması için okullarda fiziksel aktiviteyi geliştirici programların yapılması ve sağlıklı yaşam biçiminin alt dalı olan fiziksel aktivitenin ne denli önemli olduğunu, egzersizi hayatımıza katmamızı ve bu doğrultuda öğrencileri egzersiz yapmaya sempozyumlarla, panellerle teşvik edip bu farkın daha da aza indirgemesine yardımcı olunacağı söylenebilir.Master Thesis The Research of Biometrical and Physiological Effects on Students Who Are Playing Football in Teenage Category Before the Season of Preparation Exercise(2009) Aslan, Tahir Volkan; Selçuk, MuzafferBu çalışma Van Dumlupınar İlköğretim Okulu'nda futbol etkinliklerine katılan ve Van Dumlupınar İlköğretim Okulu'nda öğrenim görmekte olan yaşları11-13 arasında toplam 40 gönüllü öğrenciyle yapıldı. 8. haftalık bir çalışma programı uygulandı. Veriler çalışma programı öncesi dinlenik durumda, çalışmanın birinci gününde egzersiz sonrası, çalışma programının bitiminde dinlenik ve egzersiz sonrasında elde edildi. Çalışma programı öncesi dinlenik LDH düzeyi 545,15 ± olarak belirlenirken çalışma programı sonrası dinlenik LDH düzeyi 496,40 ± olarak belirlendi. Bu fark çok anlamlı bulundu (p< 0.01). CK düzeyi çalışma öncesi dinlenik 359,50± iken çalışma sonrasında dinlenik durumda 247,15± olarak belirlendi. Bu fark çok anlamlı bulundu (p< 0.01). Yine çalışma öncesi dinlenik HDL düzeyi 45,90± iken çalışma sonrasında dinlenik durumda 52,05± 'e yükseldiği belirlendi. Fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p< 0.01). Çalışma öncesi dinlenik LDL düzeyi 73,90± olarak belirlenmişken, çalışma sonrasında dinlenik durumda 64 ± bulundu. Fark istatistiksel olarak anlamlı bulundu (p< 0.01). Çalışma programı 1. gün egzersiz sonrası LDH düzeyi 550,25± olarak belirlenirken 8. haftalık çalışma programı bitiminde egzersiz sonrası LDH düzeyi 475,55± (p<0,01) bu fark çok anlamlı bulundu. 1. gün egzersiz sonrası CK düzeyi 398,65± iken 8. haftalık çalışma programı bitiminde egzersiz sonrası 240,75± olarak belirlendi. Bu fark çok anlamlı bulundu (p< 0.01). Yine çalışma programı 1. gün egzersiz sonrası HDL düzeyi 47± iken 8. haftalık çalışma programı bitiminde egzersiz sonrası 52,45± 'e yükseldiği belirlendi. Fark anlamlı bulundu (p<0.01). 1. gün egzersiz sonrası LDL düzeyi 72,50± olarak belirlenmişken,8. haftalık çalışma programı bitiminde egzersiz sonrası 62,95± belirlendi. Fark anlamlı bulundu (p< 0.01).Motorik testlerden Cooper testine göre Max. VO2' nin çalışma öncesi düzeyi 37,985± iken çalışma programı bitiminde 40,511± 'e yükseldiği belirlendi. Bu fark anlamlı bulunmuştur (p<0,05). Çalışma programı öncesi esneklik değerleri 15,60± iken, 8. haftalık çalışma programı bitiminde 17,69± olarak (p<0,01) bulundu