Browsing by Author "Senemoğlu, Nuray"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Article Aday Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2018) Senemoğlu, Nuray; Kozikoğlu, İshakBu çalışmanın amacı, mesleğe yeni başlayan (aday) öğretmenlerin mesleğin ilk yılında karşılaştıkları güçlükleri belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırma, 329 aday öğretmenle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, 46 maddelik beşli Likert tipi ölçekten elde edilmiştir. Yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonucunda, ölçeğin 35 maddelik beĢ faktörlü (boyut) bir yapıya sahip olduğu ve toplam varyansın %56.486'sını açıkladığı ortaya çıkmıştır. Ölçeğin güvenirliğini belirlemek amacıyla hesaplanan Cronbach Alpha değerleri; birinci faktör için 0.91, ikinci faktör için 0.81, üçüncü faktör için 0.87, dördüncü faktör için 0.88, beşinci faktör için 0.83, toplam ölçek için ise 0.92 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin aday öğretmenlerin mesleğin ilk yılında karşılaştıkları güçlükleri belirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır.Article Eğitim Programları ve Öğretim Alanında Yapılan Doktora Tezlerinin İçerik Analizi (2009-2014)(2015) Senemoğlu, Nuray; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, 2009-2014 yılları arasında Eğitim Programları ve Öğretim alanında yapılan doktora tezlerini çeşitli açılardan incelemektir. Ulaşılan 165 doktora tezinden, 44'ünün içeriğine erişim izni olmadığı için toplamda 121 doktora tezi araştırmaya dâhil edilmiştir. Bu araştırmada doküman incelemesi yoluyla doktora tezleri üniversite, yıl, araştırma konusu, yöntem, desen, örneklem türü, örneklem büyüklüğü, veri toplama araçları, veri analiz teknikleri vb. değişkenler açısından incelenmiştir. Araştırma kullanılarak frekans, yüzde gibi betimsel istatistiklerden yararlanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, 2009-2014 yılları arasında Eğitim Programları ve Öğretim alanında yapılan doktora tezlerinde en çok; öğretme-öğrenme yaklaşımları/modelleri/ yöntem değerlendirilmesi, öğretimi, öğretmen eğitimi programlarının değerlendirilmesi ve öğretmen yetiştirme uygulamaları gibi konuların çalışıldığı ortaya çıkmıştır. çalışmalarının daha çok öğretmen, öğrenci, öğretim elemanları vb. kişilerin görüşleri alınarak yapılan betimsel çalışmalar olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, doktora tezlerinin çoğunda tarama deseninin tercih edildiği, en çok karma yöntemin kullanıldığı, daha çok öğretmen ve lisans öğrencileriyle tez çalışmalarının yürütüldüğü, en çok kullanılan veri toplama araçlarının ise ölçek ve görüşme formu olduğu ortaya çıkmıştır. Eğitim Programları ve Öğretim alanının mevcut durumu değerlendirildiğinde, doktora tezlerinin alanın teorisine katkı sağlayacak biçimde olması gerektiği öneri olarak verilebilir.Article Hizmet Öncesi Eğitimin Yeterliğine İlişkin Öğretmen Algı Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2018) Senemoğlu, Nuray; Kozikoğlu, İshakBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin almış oldukları hizmet öncesi öğretmen eğitimininyeterliğine ilişkin algılarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirmektir. Araştırma, 329 adayöğretmenle yürütülmüştür. Araştırmanın verileri, 40 maddelik beşli Likert tipi ölçekten eldeedilmiştir. Yapılan Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonucunda, ölçeğin 25 maddelik ikifaktörlü bir yapıya sahip olduğu ve toplam varyansın %53.691'ini açıkladığı ortaya çıkmıştır.Ölçeğin güvenirliğini belirlemek amacıyla hesaplanan Cronbach Alpha değerleri; birinci faktöriçin .94, ikinci faktör için .89, toplam ölçek için ise .94 olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin,öğretmenlerin almış oldukları hizmet öncesi öğretmen eğitiminin yeterliğine ilişkin algılarınıbelirlemek için geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu sonucuna varılmıştır.Article Mesleğe Yeni Başlayan Öğretmenlerin Karşılaştıkları Güçlükler: Nitel Bir Çözümleme(2018) Senemoğlu, Nuray; Kozikoğlu, İshakBu çalışmanın amacı, mesleğe yeni başlayan (aday) öğretmenlerin mesleğin ilkyılında karşılaştıkları güçlükleri belirlemektir. Araştırma; İstanbul, Konya, Gaziantep veVan illerinde mesleğe yeni başlayan 33 aday öğretmenle yürütülmüştür. Araştırmaverileri, araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı-yapılandırılmış görüşme formukullanılarak elde edilmiştir. Verilerin analizinde, betimsel analiz ve içerik analiziteknikleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, aday öğretmenlerin mesleğin ilkyılında öğretimi planlama ve uygulamada, sınıf yönetiminde, toplum ile ilişkiler vefiziksel çevreye uyumda, meslektaş, yönetici, veli ve rehber (danışman) öğretmenleilişkilerde ve okulun fiziki altyapı eksikliklerinden kaynaklı çeşitli güçlükler yaşadıklarıortaya çıkmıştır. Aday öğretmenlerin mesleğin ilk yılında en çok karşılaştıkları güçlükdurumları dikkate alınarak mevcut hizmet öncesi öğretmen eğitimi ve adaylık eğitimiprogramlarının gözden geçirilmesi önerilebilir.