Browsing by Author "Soyalp, Hayriye"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Effect of Preschool Teachers' Developmentally Appropriate Beliefs on 3-6 Year-Old Children's Social Skills: a Longitudinal Study(2019) Soyalp, Hayriye; Sak, İkbal Tuba ŞahinBu çalışmanın amacı, okul öncesi öğretmenlerinin gelişime uygun uygulamalara yönelik inançlarının sınıflarındaki 3-6 yaş arası çocukların sosyal becerilerine etkisinin boylamsal olarak incelenmesidir. Çalışma grubunu, 350 okul öncesi öğretmeni ve 350 okul öncesi dönem çocuğu oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, 'Kişisel Bilgi Formu-öğretmenler için, Kişisel Bilgi Formu-çocuklar için, Gelişime Uygun Uygulamalar Öğretmen İnanç Ölçeği (GUUÖİÖ) ve Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme Ölçeği-OSBED Öğretmen Formu' ile toplanmıştır. Veri analizi için Bağımsız Örneklemler için t testi ve Tekrarlı Ölçümler İçin Tek Yönlü Varyans Analizi yapılmıştır. Çalışmanın sonunda, okul öncesi öğretmenlerinin GUU ile ilgili inanç ortalamalarının orta aralıkta olduğu, ancak yükseğe çok yakın olduğu bulunmuştur. Okul öncesi öğretmenlerinin yaşlarının, kıdemlerinin, öğrenim düzeylerinin, çalışma şekillerinin (kadrolu-ücretli), çalıştıkları kurum türünün (anaokulu-anasınıfı) GUU'ya ilişkin inançları üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığı bulunmuştur. Özel sektörde çalışan okul öncesi öğretmenlerinin GUU'ya ilişkin inanç ortalamalarının, devlet okullarında görev yapan öğretmenlerin inanç ortalamalarından daha yüksek olduğu bulunmuştur. Eğitim-öğretim yılının başında yapılan ölçümlerde okul öncesi eğitim alan çocukların sosyal becerilerinin başlangıç becerileri, akademik destek becerileri, arkadaşlık becerileri ve duyguları yönetme becerileri alt boyutlarında öğretmenlerinin GUU'ya ilişkin inançlarına göre anlamlı düzeyde bir farklılaşma göstermediği bulunmuştur. Eğitim-öğretim yılının ortasında yapılan ölçümlerde GUU'ya ilişkin inanç düzeyi yüksek olan okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında yer alan çocukların sosyal becerilerinin başlangıç becerileri ve akademik beceriler alt boyutlarında inançları düşük olanların sınıfındakilerden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Arkadaşlık becerileri ve duyguları yönetme becerileri alt boyutlarında ise anlamlı bir farklılık bulunmamıştır. Eğitim-öğretim yılının sonunda yapılan ölçümlerde GUU'ya ilişkin inanç düzeyi yüksek olan okul öncesi öğretmenlerinin sınıflarında yer alan çocukların sosyal becerilerinin başlangıç becerileri, akademik destek becerileri, arkadaşlık becerileri ve duyguları yönetme becerileri alt boyutlarında inançları düşük olanların sınıfındakilerden daha yüksek olduğu bulunmuştur. Bu bulgular göz önünde bulundurulduğunda, özellikle inanç düzeyleri düşük olan okul öncesi öğretmenlerine GUU felsefesini destekleyebilecek şekilde hizmet içi eğitimler verilebilir. Hizmet içi eğitimler düzenlenip öğretmenlerle, GUU'nun felsefesine ve ilkelerine uygun olarak, çalıştıkları grubun yaş özellikleri, bireysel özellikleri ve içinde yaşadığı toplumun özellikleri de göz önünde bulundurularak çocukların sosyal becerilerini destekleyecek etkinlikler hazırlanabilir. Anahtar sözcükler: gelişime uygun uygulamalar, sosyal beceriler, öğretmen inançları, okul öncesi eğitim, boylamsal çalışmaArticle Investigation of Beginning Teachers', Mentor Teachers' and School Administrators' Opinions About Teacher Induction Program(Hacettepe Univ, 2018) Kozikoglu, Ishak; Soyalp, HayriyeThe aim of this study is to examine the opinions of beginning teachers', mentor teachers' and school administrators' opinions about induction program. The study designed as a case study as one of the qualitative research methods was conducted with 15 beginning teachers, 15 mentor teachers and 10 school administrators working in Van province. Research data were collected with semi-structured interview forms. Content analysis technique was used for data analysis. As a result of the research, according to the participant's opinions, it was found that teacher induction program has some positive aspects for beginning teachers such as preparing them for the teaching profession by gaining them experience, providing them to have experience in administrative affairs and learn school's functioning, learning how to communicate with students, parents, and other school personnel, recognizing relevant institutions, having knowledge about the functions of the institutions and thus knowing which institution they should contact when they need. However, beginning teachers emphasized some negative aspects of induction program such as having to fill too many forms/reports; beginning teachers', mentor teachers' and school administrators' not adequately being informed about the program, beginning teachers' not spending the first six months of the program in the schools where they were appointed, having problems in practice despite being good in theory, etc. In this case, it may be suggested to make the current induction program more effective and functional by completing the deficiencies of the program, and to inform the target stakeholders thoroughly before the implementation process.Article Okul Öncesi Eğitim Programı Değerlendirme Ölçeğinin Geliştirilmesi(2016) Karahan, Osman; Aslan, Mecit; Soyalp, Hayriye; Altuntaş, MuhammetBu çalışmanın amacı, Stufflebeam'ın Bağlam, Girdi, Süreç, Ürün Değerlendirme Modelini temel alarak okul öncesi eğitim programını değerlendirecek bir ölçme aracının geliştirilmesidir. Çalışma, Van il merkezinde ve ilçelerinde görev yapmakta olan 200 okul öncesi eğitim öğretmeni ile yürütülmüştür. Ölçeğin geliştirilmesi sürecinde ilgili literatür taranmış, madde havuzu oluşturulmuş, uzman ve alan öğretmenlerinin görüşü alınmış ve taslak form son haline getirilerek uygulama gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veri SPSS paket programı ile analiz edilmiştir. Ölçeğin geçerlik ve güvenirliğini sağlama noktasında; yapı geçerliği için açımlayıcı faktör analizi, madde ayırt ediciliklerini belirlemek için bağımsız gruplar t-testi, alt ölçekler arasındaki ilişkiyi belirlemek için pearson_korelasyon analizi yapılmış ve iç tutarlık katsayısını belirlemek için Cronbach Alpha (Cr?) değerlerine bakılmıştır. Geçerlik ve güvenirlik analizleri sonucunda 50 madde ve 4 boyuttan (bağlam, girdi, süreç, ürün) oluşan bir ölçek elde edilmiştir