Browsing by Author "Tortumlu, Selma"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Article The Analysis of the Changes in Integration of Nature of Science Into Turkish High School Chemistry Textbooks: Is There Any Development(Royal Soc Chemistry, 2015) Aydin, Sevgi; Tortumlu, SelmaTo attain the goal of scientific literacy, the nature of science (NOS) is one of the areas that should be addressed. In many countries, the training of scientifically literate generations is a fundamental aim of science education, as a result there is an emphasis on NOS in science curricula and curricular materials. Textbooks prepared to teach curricula should incorporate aspects of NOS for all grades. In Turkey, the secondary science curricula were reformed in 2013. In this document analysis, aspects of NOS were included, the approach adopted for integrating aspects of NOS (i.e., explicit-reflective, implicit, and historical), and content-embeddedness of integration were analyzed in the reform-based and old high school chemistry textbooks published and provided by the National Ministry of Education. The results revealed that from the 9th to the 12th grade, the number of NOS aspects mentioned in the textbooks decreased. The most frequently cited aspects were the tentative nature of scientific knowledge, the empirical basis of science, and the difference between observation and inference. However, models in science, creativity and imagination were NOS aspects that were overlooked. Regarding the approach, contrary to the suggestion of the literature, the implicit approach was employed frequently. Finally, NOS aspects were provided in a content-embedded way in the 9th and 10th grades whereas they were presented mostly in a content-generic way in the 12th grade. Only the 9th grade textbook provided two NOS activities for teaching NOS. Although some changes have been made regarding teaching NOS, some important parts are missing. In light of the results, we suggest that all NOS aspects should be integrated into textbooks in an explicit-reflective way. Additionally, for teaching NOS, explicit-reflective activities should be offered in textbooks.Article The Integration of Nature of Science in the New Secondary Physics, Chemistry, and Biology Curricula(Turkish Education Assoc, 2014) Sardag, Metin; Aydin, Sevgi; Kalender, Nesibe; Tortumlu, Selma; Ciftci, Murat; Perihanoglu, SeymaMaster Thesis Treating of Nature of Science in High School Chemistry Textbooks(2014) Tortumlu, Selma; Aydın, SevgiBilimin doğası fen okur yazarlığı hedefine ulaşmak için öğretilmesi gereken boyutlardan birisidir. Diğer ülkelerde olduğu gibi ülkemizde de, öğretim programlarında bilimin doğasının öğretimi vurgulanmaktadır. Öğretim programları ışığında hazırlanması gereken ders kitaplarında bilimin doğasının boyutları alan yazında belirtildiği üzere doğrudan yansıtıcı ve özellikle içeriğe yedirilmiş bir şekilde tüm sınıf seviyelerinde kitaplarda yer almalıdır. Buradan hareketle, bir dokuman analizi olan bu çalışmada Milli Eğitim Bakanlığı'nı tarafında tüm ülkede kullanılması uygun görülen lise kimya kitapları tüm sınıf seviyeleri için (9-12) bilimin doğasının boyutları, bu boyutların hangi yaklaşım ile (doğrudan-yansıtıcı, dolaylı ve tarihsel) ve içerek ile ilişkilendirilme durumu (içeriğe yedirilmiş ve içerikten bağımsız) incelenmiştir. Analiz sonucu elde edilen verilere göre sınıf seviyesi artıkça kimya kitaplarında değinilen bilimin doğası boyutlarının sayısı azalmaktadır. Bazı boyutlar örneğin; bilimsel bilginin değişebilirliği, deneysellik, gözlem ve çıkarım farkı boyutları genel anlamda vurgulanmıştır. Ancak, modeller, ahlaki boyut, yaratıcılık ve hayal gücü boyutları ise kimya kitaplarında yeterince vurgulanmayan boyutlardır. Tüm kitaplar bazında düşünülecek olura en çok tercih edilen yaklaşım dolaylı yaklaşımdır. İçerikle ilişkilendirilme açısından bakıldığında ise 9. sınıfta büyük çoğunluğunda içeriğe yedirilmiş bir şekilde sunulurken, 12. sınıfa gelindiğinde daha çok içerikten bağımsız bir şekilde kitaplarda yer aldığı görülmektedir. Bulgular ışığında değinilmeyen boyutların içeriğe yedirilmiş ve doğrudan- yansıtıcı bir şekilde ders kitaplarında yer alması gerekmektedir. Ayrıca, bilimin doğasının öğretimi için açık- düşündürücü etkinliklerin ders kitaplarında yer alması önerilmiştir. Anahtar Sözcükler:Bilim doğası, nitel araştırma, dokuman analizi, kimya ders kitapları, kimya eğitimi