Browsing by Author "Tosun, Yusuf"
Now showing 1 - 4 of 4
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Classroom Teachers' Opinions About the Factors That Make Values Education Difficult and Their Applications Concerning Values Education(2021) Tosun, Yusuf; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimini zorlaştıran faktörlere ilişkin görüşlerini ve değerler eğitimine yönelik uygulamalarını saptamaktır. Karma araştırma yönteminin kullanıldığı bu araştırmada, eş zamanlı iç içe geçmiş desen kullanılmıştır. Araştırma, küme örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen ve Van ilinde görev yapmakta olan 419 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Ayrıca, maksimum çeşitlilik örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen okullarda görev yapan 20 sınıf öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Araştırmada veri toplama araçları olarak 'Değerler Eğitimini Zorlaştıran Faktörler Öçeği' ve 'Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin analizinde ortalama, standart sapma, MANOVA ve ANOVA; nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sınıf öğretmenlerinin değerler eğitimini zorlaştıran faktörlerden 'aile ve sosyal çevre', 'kitle iletişim araçları ve sosyal medya', 'öğretmen özellikleri', 'öğretim programları ve materyalleri' ve 'sınıfın fiziki yapısı ve olanakları' faktörlerine ilişkin madde ifadelerine yüksek düzeyde; 'öğrenci özellikleri' ve okul yönetimi' faktörlerine ilişkin madde ifadelerine orta düzeyde ve 'öğretmen özellikleri' faktörüne ilişkin madde ifadelerine düşük düzeyde katıldıkları saptanmıştır. Öğretmenlerle yapılan görüşmelerde de benzer sonuçlara ulaşılmıştır. Sınıf öğretmenlerin değerler eğitimini zorlaştıran faktörler ölçeğinden aldıkları puanların; cinsiyete ve mesleki deneyime göre anlamlı farklılık gösterdiği; görev yaptıkları yerleşim yerine göre anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Sınıf öğretmenlerinin genellikle değerler eğitiminin uygulama sürecinde drama, tiyatro, rol oynama, gezi ve eğitsel oyun gibi yöntem ve tekniklerden faydalandıklarını; sohbet etme, karikatür, afiş ve sloganlar hazırlama, seminer, konferanslar ve örnek şahsiyetlerle buluşmalar düzenleme şeklinde uygulamalar gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Ailelerin, öğretmenlerin ve okul yöneticilerinin eğitim, konferans, seminer vb. etkinlikler aracılığıyla ilkokul kademesindeki değerler eğitimi hakkında bilinçlendirilmesi önerilebilir. Anahtar sözcükler: Değer, Değerler eğitimi, İlkokulda değerler eğitimini zorlaştıran faktörler, Sınıf öğretmenleri.Article İlkokulda Değerler Eğitimini Zorlaştıran Faktörler Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2023) Tosun, Yusuf; Kozikoğlu, İshakBu araştırma, ilkokulda değerler eğitimini zorlaştıran faktörlere ilişkin sınıf öğretmenlerinin görüşlerini belirlemeye dönük bir ölçek geliştirmeyi amaçlamaktadır. Araştırmada beşli Likert tipi 36 maddelik taslak ölçek formu hazırlanmıştır. 189 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilen Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) sonuçları, ölçeğin 34 maddelik yedi faktörlü bir yapıya sahip olduğunu ve ölçeğe ait toplam varyansın %68.654’ünü açıkladığını ortaya koymuştur. Ayrıca 419 öğretmenden elde edilen verilerle Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) yapılmış ve AFA ile belirlenen, yedi faktörden oluşan 34 maddelik yapının DFA ile doğrulandığı sonucu ortaya çıkmıştır. Ölçeğin alt faktörleri “aile ve sosyal çevre”, “öğretim programları ve materyalleri”, “öğretmen özellikleri”, “okul yönetimi”, “öğrenci özellikleri”, “kitle iletişim araçları ve sosyal medya” ve “sınıfın fiziki koşulları ve olanakları” olarak isimlendirilmiş, ölçeğin alt faktörleri için Cronbach Alpha değerleri sırasıyla 0.89, 0.85, 0.86, 0.89, 0.86, 0.82 ve 0.77 şeklinde belirlenmiştir. Buna göre ölçek maddelerinin amaca hizmet ettiği ve maddelerin ayırt edici olduğu görülmektedir.Article İlkokullarda Yetiştirme Programına (İyep) İlişkin Öğretmen Görüşleri: Nitel Bir Çözümleme(2020) Tosun, Yusuf; Kozikoğlu, İshakBu araştırmanın amacı, ilkokullarda yetiştirme programına (İYEP) ilişkin öğretmen görüşlerinibelirlemektir. Durum çalışması deseninin kullanıldığı araştırma, Van ve Şanlıurfa illerindegörev yapan 38 sınıf öğretmeniyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerinin toplanmasındayarı-yapılandırılmış görüşme formu ve verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniğikullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda öğretmenlerin İYEP’i Türkçe ve matematikbecerilerinde yeterli düzeye ulaşamamış öğrencilerin başarılarının artırılması açısından yararlıbir uygulama olarak gördükleri fakat öğretmenlerin yaklaşık olarak yarısının hazırlananprogram tasarısındaki kazanımlar, öğretim materyalleri, uygulama kılavuzları veyönergelerdeki eksikliklerden dolayı öğrencilerin programdan yeterli düzeydeyararlanamadıklarını düşündükleri belirlenmiştir. Ayrıca öğretmenlerin çoğunun İYEPsürecinde karşılaştıkları sorunlar sırasıyla; öğrencilerin devamsızlık yapmaları, öğrencilereokul derslerinin dışında ek sorumluluklar yüklenmesi, modüllerdeki öğrenci düzeylerindekifarklılıklar, bazı öğrencilerin yaşadıkları güdülenme eksikliği ve velilerin ilgisizliği olarakbelirlenmiştir. Bu durumda, İYEP kapsamında Milli Eğitim Bakanlığı’nca öğretmenleremateryal desteği sağlanabilir ve devamsızlık sorununu çözmek amacıyla veliler ile işbirliğiniartıracak etkinlikler planlanabilir.Article Öğretmenlerin Kültürel Değerlere Duyarlı Pedagojiye İlişkin Görüşleri İle Kültürel Zekâları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi(2020) Tosun, Yusuf; Kozikoğlu, İshakBu araştırmada, öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşleri ile kültürel zekâ düzeyleri arasındaki ilişkininincelenmesi amaçlanmıştır. İlişkisel tarama modelinde desenlenen araştırma, 341 öğretmenle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçlarıolarak “Kültürel Değerlere Duyarlı Eğitime İlişkin Öğretmen Görüşleri Ölçeği” ve “Kültürel Zekâ Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerinanalizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t testi, ANOVA, Pearson Çarpım Momentler Korelasyon Katsayısı ve basamaklı regresyonanalizi kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin oldukça olumlu görüşlere sahipoldukları ve kültürel zekâ düzeylerinin yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkin görüşleriile kültürel zekâ düzeylerinin cinsiyete göre anlamlı farklılık göstermediği saptanmıştır. Mesleğe yeni başlayan ve Doğu-GüneydoğuAnadolu bölgelerinde yaşayan öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşlerinin daha olumlu olduğu belirlenmiştir.Öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye yönelik görüşleri ve kültürel zekâ düzeyleri arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlıbir ilişkinin olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, öğretmenlerin kültürel zekâlarının öğretmenlerin kültürel değerlere duyarlı pedagojiye ilişkingörüşlerindeki varyansın yaklaşık olarak beşte birini açıkladığı sonucuna ulaşılmıştır.