Browsing by Author "Yüksel, Hanife"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Article 20. Yüzyıl Anıtlarının Devrilmesiyle Yıkılmaya Çalışılan Görsel Tarih(2022) Keser, Sezer Cihaner; Yüksel, HanifeHer dönemin ve rejimin heykellerle ilişkisi, iktidarın toplumla, toplumun da bireyle ilişkisini açıkça ortaya koymaktadır. Modern insan, en yoğun biçimde 20. yüzyılda lider tasvirleri ve kahramanlık hikâyelerinden oluşan şehir heykellerini görmeye ve algılamaya başlamıştır. Bu araştırmanın inceleme alanı, özellikle yirminci yüzyıl sonrası döneme denk gelen aynı zamanda çoğunlukla tek partili yönetimlerin tek adam rejiminden hareketle yaptırıldıkları anlaşılan büyük boyutlu heykellere, değişen konjonktür ve iktidarı ele geçiren yeni rejimler sonrasında yapılan saldırıları ve tahribatları kapsamaktadır. Çalışma kapsamında ele alınan, yıkılan ve tahrip edilen anıtsal heykel örneklerinde tarihsel gerçekliğin, geçmişin izlerinin ve görsel tarihin yok edilmesi kaygısı açıkça gözlenmektedir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan doküman analizine uygun bir biçimde yapılmıştır. İlgili dijital arşiv kayıtlarından ve dokümanlardan ulaşılan eserler metaforik anlamlarıyla birlikte ideolojik özellikleri açısından ele alınıp değerlendirilmiş, araştırma sonucunda elde edilen veriler betimsel olarak yorumlanmıştır. Çalışmada, yıkılan anıtların mevcut gücü nasıl yansıttığı ve ideolojik bir araç olarak nasıl kullanıldığı göstergelere dayalı olarak incelenmiş ve mevcut durum değerlendirmesi yapılmıştır.Article Çağdaş Sanatta Mekan Olarak Evin Katmanları(2022) Yüksel, Hanife; Keser, Sezer CihanerÇağdaş sanatta ev, fiziksel bir imge olarak mecazi anlamı ve buluşma noktası olma özelliği ile hassas bir yerde durmaktadır. Birçok yapıtta ev; dağılmış, kırılgan, tereddütlü, olanaksız bir yerleşim mekânı olarak betimlenmiştir. Ev, kayıpların ya da eksik kalan şeylerin sessiz, yarım ve değişken bir tanığı olarak katmanlara ayrılıp sunulmakta ve insan hafızasını koruma konusunda duyarlı bir dileği iletme durumunu da içermektedir. Yapıtlardaki ev, deneyim olarak aktarıldığı gibi kişisel ve ruhsal geçmişin incitici durumları arasında hayata geçirilmektedir. Ev’i özne ve nesne ilişkisi içinde ele alınması, kavramın sanat alanında varlık bulan bir imge olarak incelenmesini kolaylaştırmaktadır. Bu bağlamda araştırmada sanatçı-sanat eseri ve ev -mekân ilişkisi çağdaş sanat eserleri ile örneklendirilerek incelenmiş ve bir değerlendirmeye gidilmiştir.Article #metoo: Sanatçının Başa Çıkma Biçimi(2022) Yüksel, Hanife; Keser, Sezer CihanerHızlı etkileşimi sağlayan ve birçok kamusallıktan oluşan sosyal medya platformları insanları bir takım aksiyon alanlarına da yönlendirmektedir. Bu yönüyle sosyal medya, salt bir özgürlük alanı olmaktan çok toplumsal farkındalık eylemleri üreten bir alan olarak da meşrulaşmaktadır. Sosyal medya aracılığıyla tüm dünyada geniş kitlesel tepkilerin verildiği önemli toplumsal sorunlar arasında yer alan kadına yönelik cinsel ve fiziksel şiddet halen başı çekmektedir. Bu çalışmada feminst-aktivist bir sosyal medya hareketine dönüşen #MeToo hareketinden yola çıkılmış, #MeToo tweeti atan sanatçıların yapıtlarına ve bu tweetler sonrasındaki sanatsal üretimlere odaklanılmıştır. Araştırmada cinsel saldırı ve/veya tecavüze uğrayan, tanıklık eden ya da tepki veren sanatçıların çalışmalarından hareketle, yaşanılan olaylara verdikleri tepkiler ve başa çıkma tutumları irdelenmiştir. Feminist sanatçılar toplumsal hareketlerde her dönem önemli figürler olmuşlardır. Araştırma, feminist sanat literatüründe anılan sanatçıların kapsamını genişletirken aynı zamanda saldırıya maruz kalan ve bunu yansıtan sanatçıların sanatsal söylem ve eylemlerinin irdelendiği bir kaynak olarak alandaki teorik boşluğu doldurma gerekliliğinden hareketle ele alınmıştır.