Browsing by Author "Yakamoz, Hamdi"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Investigation of Attention Deficit and Hyperactivity Disorder With Stress Perceptions of University Students Studying in Special Talent Departments According To Different Variables(2021) Yakamoz, Hamdi; Özkan, ZekiyeBu çalışmada Özel Yetenek Bölümlerinde Eğitimlerini Sürdüren Üniversite Öğrencilerinin Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu İle Stres Algılarının Farklı Değişkenlere Göre Araştırılması hedeflenmiştir. Tarama modeli ile yapılan araştırma 2020-2021 eğitim-öğretim döneminde gerçekleştirilmiştir. Çalışmaya 223 kadın ve 229 erkek olmak üzere toplam 452 birey katılmıştır. Toplanan verilerin analizi SPSS istatistiksel paket programı kullanılarak yapılmıştır. İstatistiksel analizde ölçümler, hem Kolmogorov-Simirnov testi hem de Shapiro Wilk testleriyle değerlendirilmiş, değişkenlerin dağılımının normal olmadığı görülmüştür. İki düzeyli değişken karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi p˂0,05 olarak alınmıştır. Araştırmada elde edilen bulgular değerlendirildiğinde, Anne eğitim durumu DEHB toplam ve alt boyutlarında anlamlı fark bulunmazken p>0,05, stres algısı toplam puan ve alt boyutlarında ise anlamlı fark bulunmuştur p˂0,05. Baba eğitim durumlarında DEHB toplam ve alt boyutlarında anlamlı fark bulunmaktadır p˂0,05. Babası liseden mezunu olan öğrencilerin DEHB toplam ve alt boyutlarında DEHB belirti düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Baba eğitimi durumu stres stres toplam ve rahatsızlık boyutunda anlamlı farklılık bulunurken p˂0,05, stres yetersiz özyeterlik algısı boyutunda ise anlamlı fark bulunamamıştır p˂0,05. Stres toplamda babası okuryazar olmayan bireylerin, stres rahatsızlık boyutunda ise babası lise mezunu olan bireylerin stres algı düzeyleri daha yüksek bulunmuştur. Cinsiyet değişkeni değerlendirildiğinde; kadın ve erkek öğrencilerin DEHB toplam ve alt boyutlarında fark bulunmazken p>0,05, stres toplam ve stres rahatsızlık boyutunda ise anlamlı farklılık bulunmuştur p˂0,05. Kadın bireylerin stres algıları daha yüksek bulunmuştur. Stres yetersiz özyeterlik boyutunda ise anlamlı fark bulunamamıştır. Okudukları bölüm değişkeninde DEHB toplam ve alt boyutlarında ve stres rahatsızlık boyutunda anlamlı fark bulunmuştur p˂0,05. Antrenörlük bölümlerinde eğitimlerini sürdüren bireylerin diğer bölümlerde eğitimlerini sürdüren bireylere göre DEHB belirti düzeyleri ve stres rahatsızlık algı düzeyleri daha yüksek olduğu saptanmıştır. Sonuç olarak özel yetenek bölümlerinde eğitimlerini sürdüren öğrencilerin stres algıları ve DEHB durumları birçok sosyodemografik özellikten etkilenmektedir. Öğrencilerin DEHB ve stres algılarının azaltılmasına yönelik yapılacak eğitim programlarının hem özel hem de eğitim hayatlarına olumlu katkı sağlayacağı düşünülmektedir.