Browsing by Author "Zengin, Mevsim"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Relationship Between the Organizational Trust and the Organizational Citizenship Behaviours of Teachers(2011) Zengin, Mevsim; Memduhoğlu, Hasan BasriBu araştırma, ilköğretim okullarında görev yapan sınıf ve branş öğretmenlerinin okullarındaki güven düzeyi ile vatandaşlık davranışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Planlanan bu araştırma ile okullardaki güven ve vatandaşlık duygularını oluşturan etmenlerin, güven ve vatandaşlık duygularıyla ilgili olumlu ve olumsuz görüşlerin belirlenmesi ve elde edilen sonuçların öğretmen ve yöneticilere okul ortamındaki sosyal ortamın düzenlenmesi çalışmalarına kaynaklık etmesi beklenmektedir.Bu araştırmanın hedef evreni Van il ve ilçe merkezlerindeki ilköğretim okullarında görev yapan toplam 7211 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise bu okullarda görev yapan 500 sınıf ve branş öğretmeni oluşturmaktadır. Tabakalı örnekleme ve seçkisiz olarak belirlenen 500 öğretmene dağıtılan veri toplama araçlarından 401'i geri dönmüş ve değerlendirmeye alınmıştır.Araştırmanın verileri Örgütsel Güven Ölçeği ile Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Örgütsel Güven Ölçeği Daboval ve ark. (1994) tarafından işletmeler için geliştirilmiş, Yılmaz (2005) tarafından okullara uyarlanmıştır. Örgütsel Vatandaşlık Davranışı Ölçeği ise Memduhoğlu ve Zengin (2010) tarafından geliştirilmiştir. Elde edilen verilerin çözümlenmesi, SPSS programı kullanılarak yapılmıştır.Araştırma sonucunda okullardaki örgütsel güven düzeyi ile ilgili katılımcıların görüşleri `çok katılıyorum' düzeyde çıkmıştır. Okullardaki örgütsel güvenin boyutları olan çalışanlara duyarlılık, yöneticiye güven, iletişim ortamı, yeniliğe açıklık ve toplam puanda katılımcıların görüşleri cinsiyete, branşa ve kıdeme göre değişmezken, öğretmen sayısına göre görüşler değişmektedir. Buna göre katılımcılar, küçük okullardaki güven düzeyinin daha yüksek olduğunu belirtmişlerdir.Araştırma sonucunda okullardaki örgütsel vatandaşlık düzeyi ile ilgili katılımcıların görüşleri `büyük ölçüde katılıyorum' düzeyde çıkmıştır. Araştırma bulgularına bakıldığında, okullardaki örgütsel vatandaşlık davranışında, cinsiyete göre anlamlı bir farklılaşma vardır. Buna göre `özgecilik' boyutunda erkekler kadınlara göre daha olumlu düşünmektedir. Branş değişkenine göre ise `örgütsel bağlılık' ve `özgecilik' boyutlarında sınıf öğretmenlerinin görüşleri branş öğretmenlerine göre daha olumludur. Öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışı hakkındaki görüşleri arasında kıdeme göre, `örgütsel bağlılık, saygı ve yardımlaşma, uyum ve itaat, katılımda gönüllülük, özgecilik, vicdanlılık' boyutlarında ve `toplam puanda' farklılaşma anlamlıdır. Buna göre mesleki kıdemi 16 ve üzeri yıl olan öğretmenlerin görev yaptıkları okullardaki vatandaşlık davranışlarına ilişkin görüşleri daha olumludur. Öğretmen sayısı değişkenine göre `özerklik ve değerlilik' boyutunda farklılaşma anlamlıdır. Buna göre küçük okullarda vatandaşlık davranışı daha olumludur.Araştırma sonucuna göre okullardaki örgütsel güven ile öğretmenlerin örgütsel vatandaşlık davranışları arasında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu belirlenmiştir.Anahtar Kelimeler: Örgütsel Güven, Örgütsel Vatandaşlık, Okul Yönetimi.