Kelamî Açıdan Dünya Hayatının Degeri
No Thumbnail Available
Date
2013
Authors
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Abstract
Allah-âlem ilişkisi kapsamında yapılan araştırmada, dünyanın şahid âlem denilen duyular âlemini ifade ettiği ve eşyanın hakikatlerine ilişkin bilgileri sunduğu kanısına varılmaktadır. Burada dünya, bir taraftan eşyanın genel geçer prensiplerini verirken diğer taraftan aşkın bir alana ilintilenmiş olarak işaretler âlemine dönüşmektedir. Allah?ın varlığının tasavvur ve tasdik edildiği zemini ifade etmesinin yanında Âhiret hayatının yaşanılan ana yakın kısmı olarak hayatın diğer bileşeni olduğu sonucuna ulaşılmaktadır. Ancak eşyanın ibahasına aykırı olarak ?arzu? ve ?kaygı?ların, düşünen insanın karakteri üzerinde etkiler yaptığı, böylece doğrusal zamanın kısmi bölünmelere uğradığı ve bunun neticesinde varlık, değer ve bilgi alanında bir parçalanma yaşandığı tespit edilmektedir. Bu parçalanmanın görünen âleme indirgenen yüzü olarak sekülerleşme ve onun aşkın alana yansıması olarak ruhçuluğun insanın dünyevi hayatıyla ilgili sorunlarını çözemediği sonucu olgusal yönleriyle tespit edilmektedir. Böylece her iki uç dünyevileşme eğilimi arasında dengeli bir yolu bulma arayışları, ekseninde insan olan İslam?ın dünyevileşme projesini önemli kılmaktadır. Kur?ân?ın, inanç ve vahiy karakterleri etrafında dünyevileşme sahaları keşfedilmeye çalışıldığında dünya hayatının Âhiret'in kazanılmasında bir zaman kesiti olduğu ancak bunun dünyanın değersizliğine yorumlanmayacağı sonucuna varılmaktadır. Cezalandırmanın bireysel ve sosyal yönlerinin olması dünya hayatının, insanın ahlak ve riyazetteki gelişmesine paralel olarak değiştiğini göstermektedir. Burada, İslam?ın dünyaya bakışının proaktif olduğu görülmektedir. Hiç ölmeyecekmiş gibi dünyaya çalışırken yarın ölecekmiş gibi ahirete çalışmayı salık vermektedir. Dünya hayatında çalışmayı tavsiye ederken öncelemeyi; Âhiret hayatı için çalışmayı tavsiye ederken de önemsemeyi vurgulamaktadır. Bu ilahi denge, dünya hayatını, ahretin sorgusu altında yaşamayı zorunlu kılmaktadır. Bu bağlamda Âhiret düşüncesinin aynı zamanda bir otokontrol sistemi olduğu, burada insanın, günü birlik olarak bu muhtevayı yakalaması gerektiği sonucuna varılmaktadır.
As a resultof resurches about Allah-Universe relationship itis considenedthat theearth represents the world of senses which calledasthe world of witness and provides information about realities of goods. the world represent generally accepted principles of goods and the other hand, it turns into the the world of signs. The world is the place to conceive and confirm the existense of Allah. Besides this, it is concluded that is another componenet of life ashereafter life's closes part to the present life.
As a resultof resurches about Allah-Universe relationship itis considenedthat theearth represents the world of senses which calledasthe world of witness and provides information about realities of goods. the world represent generally accepted principles of goods and the other hand, it turns into the the world of signs. The world is the place to conceive and confirm the existense of Allah. Besides this, it is concluded that is another componenet of life ashereafter life's closes part to the present life.
Description
Keywords
Din, Ahiret, Ahlak, Antropolojik Analiz, Din Felsefesi, Din-Ahlak İlişkisi, Dünya Görüşü, Sekülerleşme, Tabiat Varlıkları, Religion, Hereafter, Morality, Anthropological Analysis, Religious Philosophy, Religion-Moral Relation, World View, Secularization, Natural Wealts
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
165