Erzurum İlinde Nüfusun Yapısı ve Eğitim Durumunda Çeyrek Asırda (1990-2015) Meydana Gelen Değişim

No Thumbnail Available

Date

2017

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Bu çalışmanın amacı Erzurum ilinde nüfusun cinsiyet oranı, yaş yapısı, bağımlılık oranı ve eğitim durumunun son 25 yıldaki değişimini incelemektir. Erzurum ili Doğu Anadolu Bölgesi’nin Erzurum-Kars Bölümü’nde yer almaktadır. Yüksek bir sahada yer alan ilde, karasal iklim özellikleri görülmektedir. Ekonomik kaynakların sınırlı olduğu Erzurum’da uzunca bir süredir göç yaşanmaktadır. Nitekim son 15 yılda il nüfusu her yıl % -1,2 oranında azalmıştır. Erzurum’da nüfusun cinsiyet oranı yüksektir (2015-1005). 1990 yılında il nüfusunun % 40,9’u 0-14 yaş grubundan oluşurken 2015’te bu oran % 27,3’e düşmüştür. Aynı dönemde çalışma çağındaki nüfus oranı % 55,5’ten % 64,5’e yaşlı nüfus oranı da % 3,6’dan % 8,2’ye çıkmıştır. İlde 1990’da nüfusun bağımlılık oranı % 80 iken 2015’te bu değer % 55’e düşmüştür. Erzurum ilinde nüfusun eğitim durumunda 1990 yılı ile 2015 yılı arasında önemli değişimler yaşanmıştır. 1990 yılında ilde okumayazma bilenlerin oranı % 73,9 iken 2015 yılında bu oran % 92,6’ya yükselmiştir. Okuma-yazma oranının değişimi cinsiyet bazında incelendiğinde aynı dönemde kadınların okuma-yazma oranının % 62,1’den % 88,1’e yükselerek büyük bir ilerleme sağladığını görmekteyiz. Erkek nüfusta okuma-yazma oranı % 85,6’dan % 97,1’e çıkmıştır. Okuma-yazma oranının 25 yılda önemli ölçüde yükseldiği ilde halen okuma-yazma bilenlerin % 70,1’i okur-yazar, ilkokul mezunu ve ortaokul mezunlarından oluşmaktadır. Daha üst öğrenim kademelerindeki mezun oranı sadece % 29,9’dur. İlde orta öğretim ve daha üst öğrenim düzeyindeki okullaşma oranının ve mezun sayısın arttırılması için ciddi çalışmalara ihtiyaç vardır.

Description

Keywords

Nüfus İstatistikleri Bilimi, Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

MARMARA COĞRAFYA DERGİSİ

Volume

0

Issue

36

Start Page

162

End Page

174
Google Scholar Logo
Google Scholar™