Investigation of Primary School Sixth Grade Students' Mistakes Regarding Decimal Fractions

No Thumbnail Available

Date

2024

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Kesirlerin günlük hayatta kullanımları düşünüldüğünde ondalık sayıların gereği daha da belirgin bir hal alır. Kişinin günlük ihtiyaçlarını gidermesinde çoğu zaman kesirlerden ziyade ondalık sayılarla karşılaşılır, kesirlerdeki dört işlemin yerine hesap makinesinde ondalık sayılar kullanılarak işlemler yapılır. İlköğretim Okulu Matematik Ders Programında (2005) ondalık sayılar konusunun öğretimi 6. sınıfta bitirilmektedir. Bu nedenle bu sınıfa kadar ondalık sayılar ile ilgili edinilen bilgi, beceri ve yapılan uygulamalar, sonraki öğrenmelere ve günlük hayattaki uygulamalara yansıyacağından, ondalık sayılarla ilgili edinilen eksik ve yanlış bilgilerin, kavram yanılgılarının düzeltilebilmesi için 6. sınıftaki ondalık sayıların öğretimi son fırsattır. Bu fırsatın iyi değerlendirilmemesi durumunda edinilen yanlış alışkanlıkların süreklilik kazanacağı açıktır. Konu ile ilgili bugüne kadar yapılan çalışmalara yapılan bu çalışma ile ilave katkı yapılabileceği düşünülmüştür. Bu konudaki eksiklik ve yanlışlıkların minimuma gitmesi yönünde bu çalışma önem arz etmektedir. Alan yazında ondalık gösterimler üzerine çalışmalar sınırlıdır. Ortaokulda 5. ve 6. sınıf düzeyinde ondalık gösterimlerde yapılan hataları inceleyen bir çalışmaya alan yazında rastlanmamıştır. Bu çalışmada 5.sınıf ve 6.sınıf öğrencilerinin ondalık kesirler konusunda yaptıkları hataların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda çalışmada öğrencilere 8 sorudan oluşan bir uygulama sınavı yapılarak ve soruları sesli bir şekilde çözmeleri istenerek hataları tespit edilmiştir.
Considering the use of fractions in daily life, the necessity of decimal numbers becomes even more obvious. In meeting one's daily needs, decimal numbers are often encountered rather than fractions, and instead of the four operations in fractions, operations are performed using decimal numbers on the calculator. In the Primary School Mathematics Curriculum (2005), teaching the subject of decimal numbers ends in the 6th grade. For this reason, teaching decimal numbers in the 6th grade is the last opportunity to correct the missing and incorrect information and misconceptions about decimal numbers, as the knowledge, skills and practices acquired about decimal numbers until this grade will be reflected in subsequent learning and applications in daily life. It is clear that if this opportunity is not used well, the wrong habits will continue. It is thought that this study can make an additional contribution to the studies done so far on the subject. This study is important in minimizing deficiencies and mistakes in this regard. Studies on decimal notations are limited in the literature. No study has been found in the literature that examines the errors made in decimal notation at the 5th and 6th grade levels in secondary school. This study aimed to examine the mistakes made by 5th grade and 6th grade students about decimal fractions. In this context, in the study, students were given a practice exam consisting of 8 questions and their errors were detected by asking them to solve the questions out loud.

Description

Keywords

Matematik, Mathematics

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

Scopus Q

Source

Volume

Issue

Start Page

End Page

90

Collections

Google Scholar Logo
Google Scholar™