A Portrayal Study About Elementary School Mathematics Teacher’s Classroom Behaviors and Activities
Abstract
Bu araştırmanın amacı ilköğretim matematik öğretmenlerinin ders sürecindeki; giriş davranışlarını tespit etmek, hangi etkinlikleri gerçekleştirdiklerini saptamak, soru çözme ile konu anlatımı sürelerini karşılaştırmak, ders sonu değerlendirmeleri nasıl yaptıklarını ve öğrencilere görevleri nasıl verdiklerini saptamaktır. Bu araştırma öğrenci başarısına etki eden öğretim durumlarındaki öğretmen davranışlarını ve bu davranışların eksik yönlerini göstermesi bakımından önemlidir.Bu araştırmanın evrenini 2007-2008 eğitim öğretim yılı Kayseri ili ilköğretim okulları 6., 7. ve 8. sınıf matematik öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden gözlem kullanılmıştır. Gözlemler dersin akışını bozmadan doğal sınıf ortamında gerçekleştirilmiştir. Veriler gözlenen öğretmen etkinliklerinin araştırmacı tarafından not alınması ile elde edilmiştir.Verilerin analizi nitel araştırma yöntemlerinde genellikle kullanılan benzer öğretmen davranışlarının tema haline getirilmesi ile yapılmıştır. Bu temalar eğitim bilimleri literatürü kaynak alınarak ait oldukları kümelerin içine yerleştirilmiştir. Daha sonra dersin farklı aşamalarında görülen öğretmen davranışları tablolaştırılmış ve yorum yapılmıştır. Buna göre matematik öğretmenleri:1.Dersler kavram öğretimi ve bununla ilgili soru çözümleri seklinde yürütülmüştür ve her öğretmenin bunlara ayırdıkları zamanlar farklılık göstermiştir.2.Öğretmenler dikkat çekme ve güdüleme etkinliklerini yeterince yapmamışlardır.3.Bütün öğretmenler ön öğrenmelerden bahsetmiştir ancak bunu öğretmenin kendisinin yapması öğrencinin düzeyi hakkında bilgi sahibi olunmasını engellemektedir. Öğretmenler kavram öğretiminde genellikle düz anlatım ve nadiren soru cevap tekniğini kullanmışlardır.4.Öğretmenler ödev kontrolünü genellikle yapmamışlardır bunun sonucunda öğrencilerin sorumluluklarını ne kadar yerine getirdikleri hakkında fikir edinilememiştir.5.Öğretmenler kavram öğretimi ve soru çözümü süreçlerinde düzeltmelere ağırlık vermişlerdir.Öğrencilerin bireysel veya gurup olarak yaptıkları etkinliklere rastlanmamıştır.Yapılan çalışmanın ilköğretim matematik öğretmenlerinin eksikliklerini görmeleri ve yapılan öneriler doğrultusunda düzeltilmesi, matematik öğretmenlerinin hizmet öncesi ve hizmet içi eğitimlerde bu kaynaktan faydalanmaları umulmaktadır.
Aim of this study is to determine elementary school mathematıcs teachers' introduction actions, establish which activities they achieve, compare duration of problem solving and concept teaching time, determine their latest assessment and how they give assignment. this study is important by showıng the behavıours?of teachers and whichs? deficıiency gards in teaching statements.The total field under survey is 2007-2008 training teaching year, Kayseri province's elemantary school 6, 7, and 8th class mathematics teachers. Observatıion -one of the qualitive study method- was applied. observations were done without interrupting spontaneous teaching and learning classroom activities. Data was collected by researcher by taking notes during courses.Data analysis was done one of the generally using observation method that to theme similar teacher behaviors. Taking educational sciences literature as the source, those themes were emplaced in their own heap.According to study results mathematics teachers;1.Lessons were done teaching concept and solving related problems and each teacher spent different time.2.Teachers spend deficient time for attention and motivation.3.Every teacher mentioned pre learnings but pre learnings were done by teachers and so teachers could not understand students' pre learnıngs.4.Teachers generally applied verbal expression for concept learning instead of asking questions. During those times, students became inactive listeners.5.Teachers mostly did not control of assignment. as a result of that, it could not be achived by me how students did their responsibility.6.Teachers gave ponderosity on duration of concept learning and problem solving to adjustments. Did not coincide with any individual or group activities by students.Expected that elementary school mathematics teacher will see their deficients and will adjust by those suggestions, and this study be used as a source during mathematics teachers' pre and in service training.
Aim of this study is to determine elementary school mathematıcs teachers' introduction actions, establish which activities they achieve, compare duration of problem solving and concept teaching time, determine their latest assessment and how they give assignment. this study is important by showıng the behavıours?of teachers and whichs? deficıiency gards in teaching statements.The total field under survey is 2007-2008 training teaching year, Kayseri province's elemantary school 6, 7, and 8th class mathematics teachers. Observatıion -one of the qualitive study method- was applied. observations were done without interrupting spontaneous teaching and learning classroom activities. Data was collected by researcher by taking notes during courses.Data analysis was done one of the generally using observation method that to theme similar teacher behaviors. Taking educational sciences literature as the source, those themes were emplaced in their own heap.According to study results mathematics teachers;1.Lessons were done teaching concept and solving related problems and each teacher spent different time.2.Teachers spend deficient time for attention and motivation.3.Every teacher mentioned pre learnings but pre learnings were done by teachers and so teachers could not understand students' pre learnıngs.4.Teachers generally applied verbal expression for concept learning instead of asking questions. During those times, students became inactive listeners.5.Teachers mostly did not control of assignment. as a result of that, it could not be achived by me how students did their responsibility.6.Teachers gave ponderosity on duration of concept learning and problem solving to adjustments. Did not coincide with any individual or group activities by students.Expected that elementary school mathematics teacher will see their deficients and will adjust by those suggestions, and this study be used as a source during mathematics teachers' pre and in service training.
Description
Keywords
Eğitim ve Öğretim, Matematik Öğretimi, Education and Training, Mathematics Teaching
Turkish CoHE Thesis Center URL
WoS Q
Scopus Q
Source
Volume
Issue
Start Page
End Page
83