Ortaokul Öğrencilerinin Çevre Kirliliğine İlişkin Görüşleri

No Thumbnail Available

Date

2025

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

Bu çalışmada, ortaokul öğrencilerinin çevre kirliliği hakkındaki görüşlerine odaklanılmıştır. Katılımcı grubunu Hakkâri il merkezinde öğrenim gören 5, 6, 7 ve 8. sınıf öğrencileri (52 kız-55 erkek) oluşturmaktadır. Nitel araştırma desenine göre oluşturulan çalışmada veri toplama aracı olarak Kelime İlişkilendirme Testi (KİT) kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmış, frekans ve yüzde değerleri Kesme Noktaları (KN) şeklinde sunulmuştur. Elde edilen sonuçlarda öğrencilerin çevre kirliliğinin nedenleri ve sonuçları hakkında bilgi sahibi oldukları ifade edilebilir. Bazı cevaplar çevre kirliliğinin türlerine (hava kirliliği, su kirliliği vb.) yönelik olsa da çoğu cevap kirliliğin nedenlerine (çöp, plastik poşet, pislik vb.) ışık tutmaktadır. Öğrencilerin çevre kirliliğine ilişkin zihinsel kurguları çoğunlukla doğada yok olması uzun zaman alan atıklar üzerinedir. Ayrıca çevre kirliliğinin olası tanım ve sıfatlarından uzak bazı ifadeler bilişsel bilgi eksikliklerinin olduğunu göstermektedir. Çalışmada çevre kirliliğinin, özellikle de kirletici atıkların hem bölgesel hem de küresel etkileri konusunda erken çocukluk döneminden başlayarak eğitim ve öğretim hizmetlerinin önemi ön plana çıkmaktadır. Elde edilen sonuçlara dayanarak, öğrencilerin çevre kirliliğine yönelik sahip oldukları kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve bu yanılgıların giderilmesine yönelik eğitim faaliyetlerinin yürütülmesi önerilebilir. Ayrıca öğrencilerin çöp kavramını en çok hangi metaforlarla ilişkilendirerek ifade ettikleri araştırılabilir.

Description

Keywords

Turkish CoHE Thesis Center URL

WoS Q

N/A

Scopus Q

N/A

Source

Educational Academic Research (Online)

Volume

Issue

57

Start Page

43

End Page

53
Google Scholar Logo
Google Scholar™