Browsing by Author "Çakar, Nurtaç"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Foundations of Geometric Abstraction in Turkish Painting and Its Reflections on Erol Akyavaş's Works(2023) Angay, Ercan; Çakar, NurtaçSanatın oluşum süreci tamamen içsel bir arayış veya ifade etme gücünün estetik bir kaygıyla hayat bulmasıdır diyebiliriz. İlk çağdan günümüze, sürekli bir gelişim ve dönüşüm gösteren bu algı, dini değerler ışığında toplumsal ve bölgesel ifade şekilleriyle hayat bulmuş, hayatın her alanına sirayet etmiş fıtri bir durumdur. Estetik değerler temelinde yansıtılan sanat, birçok evreden geçmiş, son noktada eserin üzerinde bir etkiyle sanatçının ruhsal ve içsel durumu dikkate alınarak bir yorum kazanmıştır. Modern dünyanın insan hayatına olumlu ve olumsuz etkileri sonucu kimi zaman tepki olarak, kimi zamanda aydınlatıcı bir ışık gibi dünyaya yol gösterici bir görev üstlenmiştir. Soyut sanat algısı, içsel ve ruhsal yönü itibariyle, insanda sonsuz bir hayal dünyasına yolculuk imkânı sunarak çizgiler, tonlar, geometrik şekiller ve lekesel bir anlatım şekliyle, güçlü bir ifade şekline öncülük etmiştir. Bu değer şüpesiz kavramsal anlamda sağlam temellere sahip olan, geçmişi insanlık tarihi kadar eski, sürekli bir liman olma özelliğiyle, insanların içsel doyuma ulaşma noktasında aydınlığa ulaştıkları mistisizm kavramı olmuştur. Doğu batı tüm bölgelerde karşılığı olan bu düşünce yapısı, birçok dini yapı içinde kendine yer bulmuş, felsefik söylemlerin, dini düşüncelerin, açıklamakta zorlandığımız, birçok kavramın anahtarı konumunda olmuştur. Soyut sanatın temel taşları, bu düşünce yapısı üzerine inşa edilmiş, ulaşılmak istenen nokta, maddenin batıni yönü olmuştur. Batı Resim sanatında Soyut sanatın öncü isimleri arasında yer alan Kandinsky, Mondrian, Maleviçh ve Klee gibi sanatçılar incelenmiş, kavramsal anlamda etkilenmiş oldukları Teosofi düşünce yapısı araştırılarak, etkilendikleri noktalar tespit edilmiştir. Birçok düşünce yapısını içinde barındıran Teosofi öğretileri, Tasavvuf düşünceleriyle karşılaştırılıp, sanatçılar üzerinde nasıl ifade şekline dönüştüğü incelenmiştir. Bu anlamda Türk resim sanatında geleneksel anlayışa çağdaş bir yaklaşımla ifade kazandırmış olan, Erol Akyavaş' ın sanat anlayışı incelenmiş, geometrik soyutlama yöntemiyle yapmış olduğu eserlerin, batılı soyut sanatçılarla benzerlikleri değerlendirilmiştir.Master Thesis Hybridization in the Painting-Ceramic Union After 1960(2024) Duman, Arzu; Çakar, Nurtaç'Melezlik' kavramı Latince'de 'hibrida' kökünden gelmesi ile bilinmektedir. Karşılığı ise iki farklı türün birleşmesiyle oluşan yeni bir tür için kullanılmaktadır. Daha çok Biyoloji biliminde kullanılan 'Melezlik' kavramı zamanla farklı alanlarda da yer bulmuştur. Nitekim bunun en önemli örneği özellikle 1960 ve daha sonraki yıllarda melez kelimesinin plastik sanatlarda yer bulması olmuştur. Melezliğin modern sanat döneminde Kübizm sanat akımında kullanımı 'bilinçsiz melez sanat' olarak görünse de 1960 yıllarından günümüze yoğun bir şekilde sanat örneklerinde karşımıza çıkmaktadır. Söz konusu melez oluşum plastik sanatlardan özellikle seramik ve resim birlikteliğinin olduğu örneklerde görülmektedir. Bu araştırmada da 'melezlik' kavramın bu boyutu incelenmiştir. 1960 sonrası sanat eğilimleri incelenerek melez kapsamındaki örnekleri incelenmiştir. Resim-seramik veya seramik-resim disiplinlerinin kendine özgü olan sanat formlarının, anlatım ve tema, malzeme ve teknik gibi unsurlarının nasıl bir melez anlatım biçimi oluşturduğu örnek çalışmalar üzerinde irdelenmiştir. Ulusal ve uluslararası güncel sanatçılar tespit edilerek bu sanatçılardan birkaçının melez sanat anlayışını yansıtan eserleri analiz edilmiştir. Bunun yanı sıra literatür taraması yoluyla yazılı ve görsel kaynaklardan yararlanılarak ele alınan yabancı ve Türk sanatçıların eserleri, melezlik kapsamında değerlendirilerek güncel sanattaki yansımaları incelenmiştir. Bunlara ek olarak tez çalışması kapsamında kişisel uygulamalardan birkaç tane örnek çalışma oluşturulmuştur. Oluşturulan bu çalışmaların resim ve seramik dallarının malzeme ve tekniklerinin harmanlanması sonucu meydana gelen melez olgu irdelenmiştir.