Browsing by Author "Çelik, Şehnaz Nigar"
Now showing 1 - 3 of 3
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis The Evaluation of English Language Teacher Education Program in Turkey According To the Views of Students, Lecturers and English Teachers(2019) Çelik, Şehnaz Nigar; Memduhoğlu, Hasan BasriBu çalışmanın amacı, 2006 yılında uygulamaya konulan İngilizce Öğretmenliği lisans eğitim programını üniversite son sınıf öğrencileri, öğretim elemanları ve İngilizce öğretmenleri görüşleri doğrultusunda değerlendirmektir. Bu çalışma İngilizce öğretiminin önemli bir boyutu olan öğretmen eğitimine ilişkin bir değerlendirme sunarak yabancı dil öğretimine yönelik çalışmalara katkı sağlamayı hedeflenmektedir. Betimsel tarama modelinde desenlenen bu çalışmada karma yöntem kullanılmıştır. Bu araştırmanın evreni, 2016-2017 öğretim yılında eğitim fakültelerinin İngilizce Öğretmenliği bölümünün dördüncü sınıfında okuyan üniversite öğrencileri, ilgili bölümlerdeki öğretim elemanları ve Milli Eğitim Bakanlığına bağlı devlet okullarında görev yapan ve meslekte beş yılını doldurmamış İngilizce öğretmenlerinden oluşmaktadır. Araştırmada, amaçlı örnekleme yöntemlerinden tabakalı amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 10 üniversitenin son sınıfında okuyan 524 İngilizce öğretmenliği son sınıf öğrencisi, bu üniversitelerde görev yapan 35 öğretim elemanı ve 11 İngilizce öğretmeniyle yürütülmüştür. Araştırma verileri; araştırmacı tarafından geliştirilen İngilizce öğretmenliği lisans programı değerlendirme anketi, İngilizce öğretmenliği program yeterlik ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formları kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada nicel verilerin analizinde betimsel istatistikler ve fark istatistikleri, nitel verilerin analizinde ise betimsel analiz ve içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS paket programından ve nitel veriler için ise NVİVO-11 programından yararlanılmıştır. Çalışma sonuçları Yükseköğretim Kurulu Başkanlığınca yenilen 2018 İngilizce öğretmenliği lisans programıyla karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda ulaşılan sonuçlar aşağıda özetlenmiştir: • Çalışmaya katılan öğrencilerin çoğu üniversiteleri/fakülteleri sınıfların teknolojik altyapısı, internet erişimi ve kütüphane açısından yeterli bulurken, öğretim elemanları sınıfların fiziki yapısını, internet erişimini ve kütüphanelerdeki basılı kaynakları yetersiz bulmaktadır. • Öğrenciler ve öğretim elemanları Erasmus ve Mevlana gibi yurtdışı programları yeterli bulurken, öğretim elemanları gidilen üniversitelerin sınırlı olduğunu ve yurtdışından yeterli sayıda öğrenci gelmediğini düşünmektedir. • Öğrenciler bölümlerdeki öğretim elemanlarını sayı ve nitelik açısından yeterli bulurken öğretim elemanları bölümlerde yeterli sayıda akademik personelin olmadığını ve bunun iş yüklerini çok arttırdığını düşünmektedir. • Öğrenciler İngilizce öğretmenliği lisans eğitim programını güncellik, ilgi ve ihtiyaçlara uygunluk, teori ve uygulama dengesi açısından yeterli bulmaktadır ancak öğretim elemanları programın güncellenmesi gerektiğini düşünmektedir. • Öğrenciler alan bilgisi, meslek bilgisi ve genel kültür bilgisi alanlarında kendilerini yeterli bulmaktadır. Öğrenciler kendilerini en fazla programın alan bilgisi boyutunda yeterli bulmaktadır. • ÖğretimelemanlarıveIngilizceöğretmenlerimeslekbilgisigrubundayeralanderslerinalanayönelikveİngilizceolarakverilmesinigerektiğinidüşünmektedir. • Öğretimelemanlarıveİngilizceöğretmenlerilisansprogramındayeralanİngilizcedilyeterliliğidersleriniyetersizbulmaktavedilyeterliklerinigeliştirmeyeyönelikdahafazladerseklenmesigerektiğinidüşünmektedir. • İngilizceöğretmenlerilisanseğitimindeöğrendikleriniöğretmenlikyaptıklarıgerçekortamlardauygulayamadıklarınıdüşünmektedir. • Öğretimelemanlarıveİngilizceöğretmenleriprogramıngenelkültürbilgisigrubundayeralanderslerinhedefdilinkültürünütanımayayönelikderslerdenoluşmasıgerektiğinidüşünmektevebualandayeralandersleriyetersizbulmaktadır.Master Thesis Evaluation of the 4th Grade English Coursebook in Terms Ofteacher Views(2023) Yağızel, Kader; Çelik, Şehnaz NigarBu araştırma 4. sınıf İngilizce ders kitabını öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırmada, karma araştırma yöntemi kullanılmıştır. Araştırma, 2021- 2022 öğretim yılında Van ili merkez ilçelerinden olan Edremit, Tuşba ve İpekyolu'nda görev yapmakta olan 115 İngilizce öğretmeni ile yürütülmüştür. Araştırmada veri toplamak amacıyla 'Ders Kitabı Değerlendirme Anketi' ve 'Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Formu' kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 12 İngilizce öğretmeni ile ayrıca görüşme yapılmıştır. Çalışmaya katılan öğretmenler, kitapta kullanılan görsellerin, kitabın genel görünüşünün ve yazı puntosunun iyi düzeyde olduğunu düşünmektedir. Öğretmenlerin çoğunluğu kitabın içeriğinin kazanımlara ve öğretim ilkelerine uygun olduğu görüşüne sahiptir. Öğretmenlerin kitabın alıştırma ve etkinliklerine ait maddelere ise orta düzeyde katıldıkları belirlenmiştir. Öğretmenler, alıştırma ve etkinliklerin öğrencileri motive etmesi gerektiğini ve kitapta kullanılan alıştırmaların çeşitlendirilmesi gerektiğini düşünmektedir. Ders kitabı, öğretim sürecinde en önemli materyallerden biridir ve ders kitabı hazırlama sürecinin öğretim programı, kazanımlar, öğrenci ve öğretmen ihtiyaçları dikkate alınarak yapılması gerekmektedir. Kitabın içeriğinde kullanılan alıştırma ve etkinliklerin yanı sıra kitabın biçimsel özelliklerine de önem verilmelidir. Özellikle küçük yaş grupları için hazırlanan ders kitaplarında kullanılan alıştırma ve etkinliklerin öğrenciyi öğrenmeye özendirmesi ve aynı zamanda eğlendirmesi gerekmektedir. Anahtar sözcükler: Yabancı dil öğretimi, materyal değerlendirme, ders kitabı, İngilizce ders kitabı.Master Thesis Evaluation of the Turkish Education System in the Context of Critical Pedagogy Principles: a Scale Development Study(2024) Adanaş, Ertan; Çelik, Şehnaz NigarBu araştırmanın amacı, eleştirel pedagoji ilkeleri bağlamında Türk eğitim sistemini değerlendirmeye yönelik geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmektir. Çalışmanın diğer amaçları ise öğretmenlerin eleştirel pedagoji ilkeleri bağlamında eğitim politikasına, eğitim programlarına ve öğretmenin rolüne ilişkin görüşlerinin ortaya koyulması ve öğretmenlerin eleştirel pedagojiye yönelik bakış açılarının öğrenim durumu, kıdem ve branş değişkenleri açısından farklarının incelenmesidir. Ölçek geliştirme sürecinde öncelikle 40 maddelik madde havuzu elde edilmiştir. Benzer ifadeler elenerek madde havuzu uzman görüşüne sunulmuştur. Uzman görüşleri analiz edilerek ölçeğin kapsam geçerlilik çalışması yapılmıştır. 38 maddeden meydana gelen ölçek formu pilot uygulama ile 251 kişiye uygulanmıştır. Elde edilen veriler ile geliştirilen bu ölçeğin yapı geçerliliği için 'Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA)' yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizinden sonra 28 madde ve üç faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Bu ölçek formu ile 615 öğretmenden veri toplanarak geçerlik güvenirlik analizleri yapılmıştır. Geliştirilen bu ölçeğin Yapı geçerliğini belirlemek, psikometrik özellikleri incelemek amacıyla 'Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA)' yapılmıştır. Üç faktörden oluşan yapı toplam varyansın %63'ünü açıklamıştır. Doğrulayıcı faktör analizinde üç faktörlü yapı doğrulanmış̧tır. Çalışmada doğrulayıcı faktör analizi kapsamında χ2 / df (ki-kare / serbestlik derecesi) değeri 3.50, AGFI değeri ise 0.85, GFI değeri 0.86, RMSEA değeri 0.064, NFI değeri 0.91, CFI değeri 0.93, PGFI değeri 0.736, TLI değeri .930 olarak bulunmuştur Uyum indekslerinin bazıları iyi uyuma, bazıları kabul edilebilir uyumu işaret etmektedir. Ölçeğin boyutlarına ait Cronbach Alpha değerleri .959, .936 ve .836 olarak bulunmuştur. Eleştirel pedagoji ilkeleri bağlamında Türk eğitim sistemini değerlendiren 'Eleştirel Pedagoji Ölçeği'nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir. Ayrıca araştırma sonuçları, öğretmenlerin eleştirel pedagoji ilkelerine katılım düzeylerinin orta seviyede olduğunu göstermektedir. Nihai ölçekle öğretmenlerin eleştirel pedagojiye yönelik bakış açılarının öğrenim durumu, kıdem ve branş değişkenlerinde anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Çalışma kapsamında araştırma sonuçları dikkate alınarak uygulayıcı ve araştırmacılara yönelik önerilerde bulunulmuştur.
