Browsing by Author "Özbey, Muhammed"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Investigation of the Relationship of Students' Transactional Distance Perceptions With Different Variables by Artificial Neural Networks(2021) Özbey, Muhammed; Kayri, MuratBu tezde 2020-2021 eğitim-öğretim yıllarında Covid-19 pandemi sürecinden dolayı derslerine uzaktan eğitimle devam eden üniversite öğrencilerinin işlemsel uzaklık düzeylerini etkileyen faktörler incelenmiştir. İşlemsel uzaklık üzerinde etkili olan faktörler, veri madenciliği yöntemlerinden Yapay Sinir Ağları ile modellenmiştir. Araştırma verileri Türkiye'deki çeşitli üniversitelerde öğrenim gören 546 erkek ve 1092 kadın olmak üzere toplam 1638 öğrenciden kişisel bilgi formu, İşlemsel Uzaklık Ölçeği ve E-Öğrenme Ortamlarında Sosyal Kaygı Ölçeği kullanılarak toplanılmıştır. Öğrencilerin işlemsel uzaklık düzeyleri bağımlı değişken ve işlemsel uzaklık ile kuramsal olarak ilişkisi olduğu düşünülen sosyal kaygı ve 17 değişken, bağımsız değişken olarak modele dâhil edilmiştir. Araştırma verileri Çok katmanlı Yapay Sinir Ağları ve Radyal Tabanlı Fonksiyonlar Yapay Sinir Ağları yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Ayrıca bu yöntemler tahminleme performansı açısından karşılaştırılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre Çok katmanlı Yapay Sinir Ağları yönteminin, Radyal Tabanlı Fonksiyonlar Yapay Sinir Ağları yöntemine göre daha düşük hatalar ile modeli tahminlediği görülmüştür. Bu nedenle çalışmada Çok Katmanlı Yapay Sinir Ağları yöntemi sonuçları dikkate alınmıştır. Bu yöntem ile gerçekleştirilen analizler sonucunda işlemsel uzaklık bağımlı değişkeni üzerinde en çok etkisi bulunan değişken öğretim elemanının mesajlara dönüt verme süresi olarak belirlenmiştir. İşlemsel uzaklığı etkileyen diğer faktörlerin ise sırasıyla; baba eğitim düzeyi, ders içeriğinin türü (işlemsel, uygulamalı, teorik), öğretim elemanının üslubu (samini, resmi), sınıf düzeyi, öğretim elemanının etkileşim ve paylaşım yapabilmeleri için öğrencilere öğrenme yönetim sistemi dışındaki uygulamalara (Whatsapp, Messenger, e-mail vb.) teşvik ve yönlendirme yapması, internete erişim imkânı, anne eğitim düzeyi, yaş ve öğretim elemanının sınav dışında ölçme ve değerlendirme yapması (öz değerlendirme, akran değerlendirmesi, portfolyo vb.) olduğu görülmüştür. Bu bulgular sonucunda, e-öğrenme ortamında ders veren öğretim elemanları, öğrencilerin işlemsel uzaklık algılarının hangi değişkenlerden etkilenebileceğine dikkat ederek ders içeriği ve yapısını ona göre hazırlamalıdırlar.