Browsing by Author "Ünal, Murat"
Now showing 1 - 20 of 26
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis 9. Sınıf Biyoloji Dersi Güncel Çevre Sorunları ve İnsan Ünitesinin Gezi – Gözlem Yöntemi ile Öğretilmesinin Akademik Başarıya Etkisi(2019) Kazak, Nevzat; Ünal, MuratBu çalışmanın amacı, lise dokuzuncu sınıf biyoloji dersi 'Güncel Çevre Sorunları ve İnsan' adlı ünitenin Gezi-Gözlem yöntemi ile öğretilmesinin akademik başarıya etkisini araştırmaktır. Araştırma yarı deneysel model ile öntest - sontest ve kontrol gruplu desene uygun yapılmıştır. Çalışma, 2013-2014 eğitim-öğretim yıllında, dört haftalık programa göre gerçekleşmiştir. Araştırma Van Merkez Tuşba İlçesi'ne bağlı Ahmed-i Hani Anadolu Lisesi dokuzuncu sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Deney grubunda 26 öğrenci ve kontrol grubunda 32 öğrenci olmak üzere çalışma grubunda toplam 58 öğrenci yer almıştır. Deney grubunda bulunan öğrencilerle dersler doğada gezi-gözlem yöntemi ile işlenirken, kontrol grubunda bulunan öğrencilerle dersler sınıf ortamında sunum (geleneksel) yönteme ile işlenmiştir. Veri elde etme aracı olarak; Biyoloji Akademik Başarı Testi kullanılmıştır. Nicel verilerin analizleri SPSS paket programında t-testi ve ANOVA ile yapılmıştır. Araştırma sonunda iki grup arasında istatistiksel olarak önemli bir fark olduğu görülmüştür (p<0,05). Lise dokuzuncu sınıf biyoloji dersinde okutulan 'Güncel Çevre Sorunları ve İnsan' adlı ünitenin öğretilmesinde gezi-gözlem yönteminin sunum (geleneksel) yöntemden daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Doctoral Thesis Analysis of Phytochemicals and Evaluation of Potential Health Benefits of Plantago Anatolica Tutel & R.r. Mill Plant(2018) Mükemre, Muzaffer; Ünal, Murat; Dalar, AbdullahBu çalışma ile beraber ülkemizin Doğu Anadolu Bölge'sinde yayılış gösteren ve yöre halkı tarafından halk hekimliğinde çeşitli hastalıkların (diyabet, karın ağrısı) tedavisinde yoğun bir biçimde kullanılan endemik bir tıbbi bitki türü olan Plantago anatolica Tutel & R.R. Mill bitkisi farmakobotanik ve farmakognozik açıdan incelenmiştir. Farmakobotanik çalışmalar çiçeklenme ve meyvelenme dönemlerinde toplanan P. anatolica bitki örneklerinin morfolojik ve anatomik açıdan karşılaştırılması aşamalarını kapsamaktadır. Farmakognozik çalışmalar, P. anatolica bitki örneklerinden elde edilen liyofilize ardışık (sırasıyla; n-hekzan, kloroform, etil asetat, aseton, etanol ve saf su), infüzyon, dekoksiyon ve su ekstrelerinin antioksidan kapasite ve enzim inhibisyonu aktiviteleri ve fitokimyasal kompozisyonunun ayrıntılı bir şekilde incelenmesi aşamalarından oluşmaktadır. Farmakobotanik çalışmalar P. anatolica bitkisinin diğer Plantago türlerinden köklerin inulin sferokristallerini içermesi, skapusun enine kesite 11 oluklu, yaprak sapının enine kesitte parankimatik hücreler içine gömülü 7 gelişmiş ve 2 tane az gelişmiş iletim demeti ile yaprağın alt ve üst yüzeylerinde anomositik ve polositik tipte stomaların olması ile anatomik olarak farklı olduğunu göstermiştir. Farmakognozik çalışmalar neticesinde P. anatolica bitki örneklerinden elde edilen ekstrelerin fenolik (kafeik asit, klorojenik asit, apicenin ve kemferol) ve lipofilik bileşikler (palmitik asit, linolenik asit ve benzotiazol) yönünden zengin kaynaklar olduğu tespit edilmiştir. Kafeik asit başta olmak üzere fenolik bileşikler yönünden zengin olarak tespit edilen ekstreler içerisinde, etanol fraksiyonu ve infüzyon ekstresi oldukça yüksek ORAC (1923 ve 1010 µmol Troloks eşdeğeri/g ekstre), FRAP (891 ve 660 µmol Fe2+/g ekstre), DPPH (IC50: 0,87 ve 0,34 mg/ml), demir şelatlama (IC50: 0,09 mg/ml), orta düzeyde antiamilaz (IC50: 4,31 ve 5,32 mg/ml), yüksek antiglukozidaz (IC50: 0,76 ve 0,64 mg/ml) ve antilipaz (IC50: 0,07 ve 0,04 mg/ml) aktiviteleri göstermiştir. Diğer Plantago türlerinden farmakobotanik açıdan farklı olan Plantago anatolica bitkisi fenolik ve lipofilik bileşikler açısından zengin bir kaynak olup, bu bitkiden elde edilen etanol fraksiyonu ve infüzyon ekstresi yüksek antioksidan ve enzim inhibitörlüğü özelliklerinden dolayı in vivo çalışmalar için seçilmiş aktif ekstreler olarak kullanılabilir.Article Çayır Mera Alanlarının Yabancı Ot Florası Üzerine Bir Araştırma: Türkiye, Muş İli Meraları(2022) Demir, İbrahim; Ünal, MuratBu çalışma ile, Türkiye’nin doğusunda yer alan Muş ilinin çayır-mera alanlarında sorun teşkil eden yabancı otların bilimsel olarak tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla Muş ili genelinde 37 çayır mera alanında arazi çalışmaları yapılmıştır. Saha çalışmaları sonucunda toplanan bitki örneklerinin lokasyon, habitat ve rakım gibi bilgileri kaydedilmiştir. Bitki taksonlarının tanımlanması için, “Flora of Turkey and the East Aegean Islands” eserlerinden faydalanmıştır. Belirlenen taksonlar tür düzeyinde değerlendirilmiş, yabancı ot türlerinin zarar şekilleri ilgili literatürlere göre kategorize edilmiştir. Yapılan bu çalışma sonucunda, Muş ili genelinde 22 familyaya ait 211 yabancı ot türü belirlenmiştir. En çok takson içeren familyalar Asteraceae (50 tür), Lamiaceae (36 tür), Cyperaceae (21 tür) ve Ranunculaceae (18 tür) olmuştur. Her bir yabancı ot türünün çayır mera alanlarında zarar şekilleri belirlenmiştir. Sonuç olarak, bazı alanlarda zararlı türlerin yoğun olduğu tespit edilmiştir. Bunun en önemli nedenleri arasında, ilkbahar erken otlatma, kontrolsüz ve kapasitesinin üzerinde yapılan otlatma sayılabilir.Article Comparative Morphological and Anatomical Studies of Hymenocrater Bituminosus Fisch. and C.a. Mey. (Lamiaceae) in Turkey(2007) Ünal, Murat; Satıl, Fatih; Hopa, ErsinHymenocrater bituminosus Fisch. & C.A.Mey., Türkiye’deki Hymenocrater Fisch. & C.A.Mey. cinsinin tek türdür. Bu çalışmada, türün gövde, yaprak, çiçek ve tohumunun morfolojik özellikleri detaylı bir şekilde incelenmiştir. Morfolojik sonuçlar, Türkiye Florası, İran Florası ve Rus Florası ile karşılaştırılmıştır. Çalışma sonucunda türün deskripsiyonu genişletilerek Türkiye Florası’na katkılar sağlanmıştır. Anatomik çalışmalarda, gövde ve yapraktan alınan enine kesitler incelenerek çizim ve fotoğraflarla desteklenmiştir. Ayrıca, gövde, yaprak ve kaliksteki tüy örtüsü incelenmiştir. Türün anatomik özelliklerinin, Lamiaceae familyasının genel anatomik yapısına benzer olduğu gözlenmiştir.Master Thesis Contributions on the Morphology and Taxonomy of Sisymbrium L. (Bülbülotu) (Brassicaceae) Species From Turkey(2014) Sefalı, Abdurrahman; Ünal, MuratBu çalışma; Türkiye'de yayılış gösteren Sisymbrium L. cinsinin taksonomik ve morfolojik özelliklerini açıklamak için hazırlanmıştır. 2010-2013 yılları arasında yapılan arazi çalışmasında toplanan materyalin yanı sıra ziyaret edilen herbaryumlardaki bitki örneklerinin de değerlendirildiği çalışmamız sonucunda; Sisymbrium runcinatum Lag. ex DC. taksonu için varyete ayrımı yapıldı ve S. runcinatum Lag. ex DC. var. hirsutum (Lag.) Coss. Türkiye Florası için yeni kayıt olarak belirlendi. Sisymbrium cinsinin meyve ve tohum yüzey mikromorfolojileri elektron mikroskobu (SEM) ile incelenerek sistematik açıdan ayırt edici karakterler belirlenmeye çalışıldı. Meyve ve tohumun mikromorfolojik özelliklerine dayalı takson teşhis anahtarı yapıldı. Türkiye Sisymbrium'larının bol örnekten ayrıntılı deskripsyonları hazırlanarak taksonların el çizimi ile ayırt edici özellikleri detaylı bir şekilde gösterildi. Türkiye Sisymbrium'larının incelen tüm özelliklerinin ışığında yeni takson teşhis anahtarı hazırlandı. Anahtar kelimeler: Sisymbrium, taksonomi, morfoloji, Brassicaceae, Türkiye.Other Doğu Anadolu Bölgesinin B Karalerinden Toplanan Çeşitli Taksonlarda Belirlenen Varyasyonlar(2001) Ünal, Murat; Behçet, LütfiBu çalışmada; Baskil ( Elazığ ) ve Pirreşit Dağı Florası ile ilgili çalışmalarda ve Tatvan ( Bitlis ), Bingöl ve Van'da çeşitli lokalitelerden toplanan 55 taksonun bilinen özelliklerinden ( Türkiye Florasmdaki ) farklılık gösteren varyasyonlar üzerinde durulmuştur. Ayrıca Puschkinia scilloides Adams'ın; Bingöl çevresinde ve Pirreşit Dağında ( Muradiye- Van ) geliştiği toprakların özellikleri karşılaştırılarak varyasyon sebepleri üzerinde durulmuştur.Master Thesis The Effect of Teaching Photosynthesis Using Comic Strip Materials on the Academic Achievement of 12th Grade High School Biology Students(2024) Sönmez, Sinan; Ünal, MuratBu çalışmanın amacı lise 12. sınıf biyoloji dersinde işlenen Fotosentez konusunun karikatür materyalleri ile öğretiminin öğrencilerin akademik başarılarına olan etkisini ölçmektir. Fotosentez, biyoloji derslerinin önemli bir konusu olup, bitkilerin hayatta kalması ve ekosistemlerin dengesinin korunmasında önemli bir süreçtir. Bu nedenle, bu konunun etkili bir şekilde öğretilmesi ve anlaşılması büyük önem taşımaktadır. Araştırmada yarı deneysel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2023-2024 eğitim ve öğretim yılı bahar döneminde Cumhuriyet Eğitim Merkezi'nde eğitim hizmeti alan 12. sınıfında öğrenim gören 26 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Biyoloji Bilgi Testi 1 (BBT 1), Biyoloji Bilgi Testi 2 (BBT 2) kullanılmıştır. Çalışmada deney ve kontrol grubunun ön test-son test puanlarının karşılaştırılmasında veri normal dağılım gösterdiği için Bağımsız Örneklemler t testi kullanılmıştır. Her bir grubun (kontrol ve deney) ön test ve son testlerden aldıkları puanların karşılaştırılması amacıyla Bağımlı Örneklemler için t testi kullanılmıştır. Deney grubundaki 13 öğrenci, kontrol grubundaki 13 öğrenciye göre daha yüksek notlar elde etmiş ve biyoloji dersine daha fazla ilgi göstermişlerdir. Araştırma sonuçları, karikatür materyalleri ile desteklenmiş fotosentez konusunun öğretilmesinin öğrencilerin akademik başarılarını olumlu yönde etkilediğini ve akademik başarılarını artırdığını göstermektedir. Sonuç olarak, bu araştırma, biyoloji derslerinde karikatür materyalleri ile öğrenmenin akademik başarılarına olumlu bir etkisi olduğunu göstermektedir. Bu bulgular, eğitimde karikatür materyallerin etkili bir şekilde kullanılmasının önemini vurgulamakta ve öğretim stratejilerinin geliştirilmesine katkıda bulunmaktadır.Master Thesis The Effect of Using Some Ethnobotanic Information About Hakkari Province in Biology Education on Academic Success of Students(2021) Azad, Atilla; Ünal, MuratDünyada ve ülkemizde; öğretim ortamları, ulusal düzeyde genel geçer, uzak ve yakın hedefler gözetilerek planlanmaktadır. Kırsal nüfusun yoğun olduğu, etnobotanik bilginin güncel hayatta etkili olduğu çevrelerde, yerel bilginin öğretim ortamında kullanılmasına büyük bir ihtiyaç duyulmaktadır. Araştırma alanı olarak seçilen Hakkâri ili, gerek büyük şehirlerden uzaklığı gerekse engebeli bir coğrafik yapıya sahip olmasından dolayı; yerel özelliklerini korumuştur. Hakkâri ilinde etnobotanik bilgi kullanımının ve bu bilgilerin güncel hayata etkisinin belirginliği, bu ilin seçiminde teşvik edici olmuştur. İlin bu özelliğinin biyoloji öğretiminde kullanılabilme potansiyeli, çalışmamızın esasını oluşturmaktadır. Çalışmamızda Fen Lisesi Biyoloji Müfredatı incelenmiş, doğal çevrenin en fazla yer aldığı, 10. Sınıf Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları adlı ünitede, yerel bilginin kullanılabileceği tespit edilmiştir. Söz konusu ünitenin okutulduğu dönem içerisinde hazırlanan, Etnobotanik Eğitim Kitapçığı ile öğretimde yerel bilgi kullanımı, öğrencilere anlatım tekniği kullanılarak sunum yolu ile aktarılmıştır. Ön-test ve son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılan araştırmamızda deney ve kontrol grubunun ön-test ve son-test puanları SPSS programı kullanılarak karşılaştırılmıştır. Çıkan sonuçlar ile etnobotanik eğitim verilen deney grubunun ön-test ve son-test puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşmamıştır. Ancak deney grubunun ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında, son-test puanları lehine anlamlı bir fark oluştuğu sonucuna ulaşılmıştır.Article The Flora Of Kırmızı Tuzla (Karaçoban, Erzurum/turkey) And Bahçe Tuzlası (Malazgirt, Mus/turkey) And Their Environment(2009) Ünal, Murat; Özgökçe, Fevzi; Behçet, Lütfi; Karabacak, OsmanBu araştırma 2006-2007 yılları arasında, Kırmızı Tuzla (Karaçoban/Erzurum) ile Bahçe Tuzlası (Malazgirt/Muş) ve çevrelerinin florasını tespit etmek üzere yapılmıştır. Araştırma bölgesinde 75 familyaya bağlı 374 cins ve 1056 tür ve türaltı takson tespit edilmiştir. Bunlardan 70 takson B9 karesi için yeni kayıt, 4 takson kriptogam grubuna ve 1052 takson ise fanerogam grubuna aittir. Alandan toplam 101 (% 9. 56) endemik takson belirlenmiştir. Endemik ve nadir olan taksonların tehlike kategorilerine dağılımları: 2 takson kritik “CR”, 8 takson tehlikede “EN”, 30 takson zarar görebilir “VU”, 16 takson tehdit altına girebilir “NT”, 63 takson az endise verici “LC” ve 2 takson(Inula discoidea Boiss. ve Cicuta virosa L.) veri yetersiz “DD” şeklindedir. Inula discoidea Boiss. türü veri yetersiz kategorisinden (DD) çıkarılarak zarar görebilir (VU) kategorisine konuldu. En büyük üç familya; Asteraceae (170), Brassicaceae (97) ve Fabaceae (84)’dir. En büyük cinsler; Astragalus, Centaurea ve Silene’dir.Article Interesting Distribution of Some Plants in Turkey(2003) Ünal, Murat; Behçet, LütfiNympha alba L. ve Oenanthe aquatica (L.) Poiret sucul türleri Türkiye'nin doğusundan (C6 karesinin doğusundaki kısımlar) ilk defa kaydedilmiştir. Öksin elementi olan ve Türkiye'de sadece Rize çevresinden (A8) bilinen Hyalopoa pontica (Ball.) Tzvelev'ın Süphan dağındaki yayılışı ilginçtir. Endemik taksonlardan Puccinellia bulbosa (Grossh.) Grossh. subsp. caesarea Kit Tan Kayseri çevresindeki (B5) tuzcul steplerde, Cephalaria anatolica Schchian Erzurum çevresinde (A8) sınırlı bir alanda yayılışı bilinen taksonlardır. B9 karesi için 37, B7 karesi için 7, toplam 44 takson yeni kayıt olarak verilmiştir. B9 - B7 kareleri için verilen yeni kayıtlardan 9'u İran-Turan fitocoğrafik bölge elementi, 3'ü Avrupa-Sibirya, 3'ü Euxine fitocoğrafik bölge elementi ve 1 'ü Akdeniz fitocoğrafik bölge elementidir. Yeni karelerin 11 'i endemiktir.Master Thesis Investigation of the Effect of High School 10th Grade Students' Academic Success Levels in Heritage on the Levels of Misconceptions(2021) Baştürk, Müjdat; Ünal, MuratBiyoloji canlılarla ilgilenen, canlıların yapısını, işlevlerini, canlı ve cansız çevreyle ilişkilerini, dağılımlarını, değişimlerini ve çeşitliliğini inceleyen bir bilimdir. Biyoloji öğretiminde kullanılan kavramların çoğunun soyut olması ve Latince dilinin teknik olarak biyolojik yapıların ve canlıların isimlendirilmesinde kullanılmasından dolayı biyoloji öğretiminde güçlükler yaşanmaktadır. Bu sebeplerden dolayı öğrenciler biyoloji konularını anlamamakta kavramlar arasında ilişki kuramamakta hatta kavram yanılgıları ortaya çıkmaktadır. Biyoloji dersinde kavram yanılgısı görülen konulardan biri de 'Kalıtım' konusudur. Öğrencilerin bu konuda kavram yanılgılarına sahip olduğu yapılan birçok araştırmada görülmüştür. Bu çalışmanın amacı, Lise 10. sınıftaki Biyoloji öğrencilerinin kalıtım konusundaki akademik başarı düzeylerinin kavram yanılgılarına sahip olma düzeylerine etkisini ortaya koymak olmuştur. Çalışma 2020-2021 Eğitim-Öğretim yılında Van İli İpekyolu ilçesi Mesut Özata Anadolu Lisesinde yapılmıştır. Araştırmaya Lise 10. Sınıfta öğrenim görmekte olan 113öğrenci katılmıştır. Yapılan araştırmada 2 test kullanılmıştır. Bu testler; Akademik Başarı Testi ve Kavram Yanılgıları testidir. Araştırmanın amacına yönelik olarak İlişkisel Tarama Yöntemi kullanılmıştır. Araştırma bulgularına göre Akademik Başarı düzeyleri ile Kavram Yanılgıları düzeyleri arasında pandeminin yoğun olarak etkisini gösterdiği bir dönemde ve elektronik ortamda ölçümlerin yapılmasından dolayı anlamlı bir ilişkinin olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.Research Project Kırmızı Tuzla (Bulanık-Muş), Bahçe Tuzlası (Malazgirt-muş) ve Çevrelerinin Florası(2007) Ünal, Murat; Özgökçe, Fevzi; Behçet, Lütfi-Master Thesis Materials Development Study for the Subject of 'nitrogen Cycle' With the Use of Aquaponic System(2023) Ayhan, Abdulkadir; Ünal, MuratÖğretim materyalleri, öğretme ortamlarında görev alan kişilerin soyut kavramları somutlaştırmak ve öğretimi daha etkili bir biçimde gerçekleştirebilmek için kullandıkları araçlardır. Bunun yanında öğretim materyallerinin dikkat çekme, zor konuları basitleştirme ve öğrenme ortamını zenginleştirme gibi birçok faydası bulunmaktadır. Mevcut 10. sınıf Biyoloji dersi 'Ekosistem Ekolojisi ve Güncel Çevre Sorunları' ünitesinde 'Azot Döngüsü' konusu yer almaktadır. Azot döngüsü konusu direkt olarak gözlenebilen bir olay değildir. Dolayısıyla bu konu soyut kalmaktadır. Bu nedenle öğrenciler azot döngüsü konusunu tam anlamıyla kavramakta zorluk yaşamaktadırlar. Bununla birlikte azot döngüsü öğretiminde kullanılacak halihazırda bir materyal bulunmamaktadır. Bu sebeple azot döngüsü konusu için bir materyal hazırlanarak konunun somutlaştırılması ve öğrencilerin konuyu daha iyi kavramaları amaçlanmıştır. Materyal tasarımında aquaponik sistem kullanılmıştır. Aquaponik sistem balık yetiştiriciliği ve topraksız sebze üretiminin birleşimidir. Daha sonra geliştirilen öğretim materyalinin etkililiği test edilmiştir. Bu bağlamda çalışmada öntest sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak ''Biyoloji Bilgisi Testi'' ve ''Biyoloji Dersi Tutum Ölçeği'' kullanılmıştır. Veriler SPSS 22 paket programında analiz edilmiştir. Uygulanan bağımlı T testi ve bağımsız T testi sonuçlarına göre tasarlanan materyal öğrencilerin hem akademik başarılarını hem de biyoloji dersine yönelik tutumlarını anlamlı olarak arttırmıştır.Master Thesis Morphological and Taxonomical Studies on Sterigmostemum M.bieb. (Hiriksusun) (Brassicaceae) Species in Turkey(2013) Yıldızhan, Kenan; Ünal, MuratBu çalışma; Türkiye'de yayılış gösteren Sterigmostemum M. Bieb. cinsine ait taksonomik ve morfolojik özelliklerini açıklamak için hazırlanmıştır. 2011-2013 yılları arasında yapılan arazi çalışmasında toplanan materyalin yanı sıra ziyaret edilen herbaryumlardaki bitki örneklerinin de değerlendirildiği çalışmamız sonucunda; Sterigmostemum acanthocarpum (Fisch. & C.A.Mey.) Kuntze Türkiye Florası için yeni kayıt olarak belirlendi. Sterigmostemum sulphureum (Banks & Soland.) Bornm. subsp. gIandulosum Hub.-Mor. & Reese taksonunun statüsü değiştirilerek tür statüsüne çıkartıldı ve Sterigmostemum glandulosum (Hub.-Mor. & Reese) Ünal & Yıldızhan comb. et stat. nov. olarak isimlendirildi. Böylece, önceleri 2 tür ve 1 alttür olmak üzere 3 taksondan bilenen cinsin takson sayısı 4 türe yükseltildi. Türkiye Sterigmostemum'larının bol örnekten ayrıntılı deskripsyonları hazırlanarak tohum özellikleri ve gövde tüyleri mikroskoptan fotograflanarak ayrıntılı olarak incelendi. Türkiye Sterigmostemum'larının incelen tüm özelliklerinin ışığında yeni takson teşhis anahtarı hazırlandı. Endemik ve nadir olan S. glandulosum ve S. acanthocarpum taksonlarının tehlike kategorileri tartışılarak bölgesel ölçekte yeni IUCN kategorileri teklif edildi. Sterigmostemum'ların dünya üzerindeki yayılışları bir harita üzerinde işaretlenerek cinsin gen merkezi üzerinde tartışmalar yapıldı. Anahtar kelimeler: Sterigmostemum, taksonomi, morfoloji, Brassicaceae, Türkiye.Other Other A New Record for Turkey: Euclidium Tenuissimum (Pall.) B. Fedtsch. (Brassicaceae)(2003) Ünal, Murat; Behçet, LütfiEuclidium tenuissimum (Pali.) B.Fedtsch. (Brassicacecae) türü Türkiye'den (B9 Van) ilk defa kaydedilmiştir. Türün bilinen özelliklerinden farklılık gösteren bazı varyasyonları verilmiştir.Article A Nex Genus (Leptaleum Dc.) Record for Turkey(2007) Özgökçe, Fevzi; Ünal, MuratMonotipik bir cins olan Leptaleum DC. (Cruciferae/Brassicaceae) Türkiye'den ilk defa kaydedilmektedir. Leptaleum filifolium (Willd.) DC un tanıtıcı özellikleri, yetişme ortamı ve koruma durumu belirtilmektedir.Research Project Norduz Yaylası (Van) Florası(2009) Özgökçe, Fevzi; Ünal, MuratMaster Thesis Possibilities of Using Local Names of Plants Used by People in Kirkuk (iraq) in High School Biology Teaching(2023) Dawooda, Ahmed Azad Ahmed; Ünal, Murat; Hamad, Abdulmueen ShabeebBu çalışmada, eğitimin yakın çevreden uzak çevreye, bilinenden bilinmeyene yapılması ilkelerine uygun olarak, Kekkük İlinde yerel halk tarafından kullanılan bitki isimleri tespit edildi. Tespit edilen 38 adet bitki isminin içerisinden en fazla bilinen ilk 10 bitki ismi seçildi. 3 farklı dilde eğitim öğretim gören öğrencilerin lise biyoloji ders kitaplarında geçen isimlerle karşılaştırıldı. Kerkük ilinin araştırma alanı olarak seçilmesinin en önemli sebeplerinden biri 3 dilde eğitim yapan liselerin bulunmasından dolayı zengin bir dil kullanımının bitki bilinmesine ve bu bilginin farklı dilde biyoloji eğitimine yansımasını görmekti. Bu amaç doğrultusunda Kerkük'te yayılışı ve halk tarafından kullanılışı olan bitkilerin listesi pazar araştırmaları, halk anketleri ve okul ziyaretleri ile ortaya kondu. Bu listeden seçilen 10 adet bitki lise biyoloji kitapları ile karşılaştırıldı. 3 adet bitki (Hurma, Mısır, Fırıncı) ismi biyoloji kitaplarında yer aldığı gözlendi. Toplamda 11 kez tespit etmiş olduğumuz isimler tekrar edilmektedir. Üç dilde eğitim öğretim yapılan Kerkük İlinde, üç dilde basılmış lise biyoloji kitaplarının benzerlik oranına bakıldığında Soranice Kürtçesi ile hazırlanmış ve Arap alfabesi ile basılmış biyoloji kitabı farklı bir konu anlatımı ile ortaya çıkmakta ve Arapça ve Türkmence kitaplara benzememektedir. Sorani Kürtçesi ile hazırlanan biyoloji kitabında bitkiler 11. Sınıfta 'Canlıların Çeşitliliği' ünitesinde 9. Bölüm Bitkiler şeklinde geçmektedir. Ancak Arapça ve Türkmence biyoloji kitaplarında Soranice Kürtçesi ile hazırlanan kitaplardan farklı olarak 'Canlıların Çeşitliliği' ünitesi bulunmamakta bunun yerine tüm canlılarda cereyan eden canlılık faaliyetlerinin anlatımı esnasında bitkilerden bahsedilmektedir. Arapça biyoloji ders kitabı ile Türkmence biyoloji ders kitabı birebir aynı anlatımı ve içerik bilgisini içermektedir. Tek fark Türkmence kitabının latin alfabesi ile yazılmış olmasıdır. Ayrıca bazı bölümlerine ek fotoğraflarda eklenmiş olarak gözlenmiştir. Alanda yapılan anketlerde yerel halkın bitki bilimine olan ilgisinin yüksek olduğu ancak lise biyoloji eğitiminde kullanımının oldukça sınırlı olduğu ortaya konmuştur. Anahtar sözcükler: Yerel bitki isimleri, Biyoloji Eğitimi, Kerkük İli, IrakMaster Thesis Taxonomic Revision of Trigonosciadium Boiss. (Apiaceae) Members Which Have Spreading in Turkey(2014) Eroğlu, Hüseyin; Behçet, Lütfi; Ünal, MuratÇalışmamızın temelini Türkiye'de doğal olarak yayılış gösteren Trigonosciadium Boiss. cinsine ait taksonlar üzerinde yapılan anatomik, morfolojik, palinolojik, moleküler ve ekolojik çalışmalar oluşturmaktadır. 2011-2014 yılları arasında Trigonosciadium Boiss. cinsinin çiçeklenme ve meyvelenme dönemi olan Mayıs ve Temmuz ayları arasında çalışmamız için gerekli olan materyaller Türkiye Florası'nda ve lisansüstü tezlerde verilen lokalitelerden toplanmıştır. Taksonların betimleri ve cins anahtarı yeniden düzenlenmiş ve arazi gözlemlerine dayanılarak türlerin yayılış alanları ve IUCN kategorileri yeniden belirlenmiştir. Çalışmamız esnasında tip lokalitesi ülkemiz olan fakat 1888 yılından beri toplanamamış, örnekleri ülkemiz herbaryumlarında bulunmayan ve Türkiye Bitkileri Kırmızı Kitabında DD kategorisine dahil edilen T. tuberosum Boiss. türünün örnekleri yeniden tip lokalitesinden yeterli miktarda toplanmıştır. Şimdiye kadar ülkemizde dört tür ve bir alttür ile temsil edilen Trigonosciadium Boiss. cinsi; T. tuberosum subsp. undulatum (Yıld.) Menemen'un T.viscidulum Boiss. & Hausskn. türüne aktarılmasıyla ikisi endemik olan dört tür ile temsil edilecektir. Anahtar kelimeler: Apiaceae, Trigonosciadium, anatomi, palinoloji, ITS, ekoloji, Türkiye