Browsing by Author "Şeker, Güneş"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Level of Ability To Adopt and Apply Organizational Democracy To Primary Schools According To Perceptions of Teachers and Administrators(2010) Şeker, Güneş; Topsakal, CemÖrgütsel demokrasi üstlerin astlarıyla yönetsel gücü paylaşmaları; önemli konularda iş görenlerin karara katılmalarını ve iş görenlerin görevlerini etkili yapabilmeleri için yetkilendirilmelerini kapsamaktadır. Bu nedenle yapılan çalışmada yerelleşme, yetki devri ve karara katılım kavramları ele alınmıştır.Yapılan araştırma, eğitim kurumlarımız olan okullarda demokratik bir sistemin oluşması, okullardaki eksiklerin görülmesi ve eğitim sisteminde yapılmak istenen yeniden yapılandırma çalışmalarına yol göstermesi açısından önemlidir.Genel tarama modelindeki araştırmanın hedef evrenini, Van ili belediye sınırları içindeki resmi ilköğretim okullarında görev yapan yöneticiler ve öğretmenler oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde Van'da bulunan ilköğretim okulları belirlenmiş, bunlar arasından tesadüfi olarak seçilen alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarında çalışan 486 öğretmen ve 71 okul yöneticisine ölçekler uygulanmıştır. Okulların bu şekilde resmi bir sınıflaması olmamakla birlikte, böyle bir sınıflama Van ilinde görev yapan ilköğretim müfettişleri, okul müdürleri ve öğretmenlerden oluşan bir uzman ekipten gerekli görüşler alınarak belirlenmiştir.Araştırma beş bölümden oluşmaktadır. Araştırmada Şeker (2010) tarafından geliştirilen ?Örgütsel Demokrasi Ölçeği? kullanılmıştır. Veriler SPSS paket programı kullanılarak yorumlanmıştır. Gözenekler arası farkın fazla olmasından dolayı parametrik olmayan testler uygulanmıştır. İki kategoriden oluşan değişkenlerde ?Mann Whitney-U? ikiden fazla kategorili değişkenlerde ?Kuruskal Wallis-H? testi ve değişkenler arasındaki farkın belirlenmesinde ?Mann Whitney-U? testi kullanılmıştır.Bu araştırma sonucunda, yönetici ve öğretmenlerin örgütsel demokrasi konusunda olumlu düşüncelere sahip oldukları fakat uygulanabilmesi konusunda olumlu veya olumsuz bir düşünceye sahip olmadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Yönetici ve öğretmenlerin görüşleri göreve ve alana göre farklılaşmaktadır. Örgütsel demokrasinin uygulanabilirliğinde ise farklılıklara rastlanmamıştır. Örgütsel demokrasinin alt boyutları olan yerelleşme, yetki devri ve karara katılım boyutlarında farklılıklar görülmektedir.Anahtar Kelimeler: Demokrasi, Örgütsel Demokrasi, Yerelleşme, Yetki Devri, Karara Katılım, Yerinden Yönetim.Article Yönetici ve Öğretmen Algılarına Göre İlköğretim Okullarında Örgütsel Demokrasinin Benimsenme ve Uygulanabilme Düzeyi(2011) Topsakal, Cem; Şeker, GüneşBu araştırmada, ilköğretim okullarında çalışan yöneticiler ve öğretmenler tarafından örgütsel demokrasinin ne düzeyde benimsendiğini ve uygulanabilir bulunduğu incelenmiştir. Araştırmada Van ilindeki ilköğretim okulları alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeylerine göre sınıflandırılmış ve bunlar arasından tesadüfî olarak seçilen okullarda görev yapan 486 öğretmen ve 71 okul yö-neticisi örnekleme alınmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı Şeker tarafından geliştirilen “Örgütsel Demokrasi Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS istatistik yazılımı kullanılarak yorumlanmıştır. Toplam puanlar üzerinden yapılan Kolmogorov Smirnov testine göre dağılımın normal olmamasından dolayı parametrik olmayan testler uygulanmıştır. İki kategoriden oluşan değişken- lerde “Mann Whitney-U” ikiden fazla kategorili değişkenlerde ise “Kuruskal” testi ve değişkenler arasındaki farkın belirlenmesinde “Mann Whitney-U” testi kullanılmıştır. Araştırmada, yönetici ve öğretmenlerin ilköğretim okullarında örgütsel demokrasiyi benimsedikleri fakat uygulanabilirliği konusunda orta derecede bir görüşe sahip oldukları sonucuna ulaşılmıştır.
