Browsing by Author "Şevgin, Hikmet"
Now showing 1 - 5 of 5
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Examination of Teacher Candidates' Smart Phone Addiction Levels in Terms of Different Variables by Logistic Regression Method(2023) Varol, Mehmet; Şevgin, HikmetBu araştırma, öğretmen adaylarının akıllı telefon bağımlılık düzeylerini saptamayı ve bağımlılık düzeyleri ile ilgili olduğu düşünülen çeşitli değişkenlerin Binary Lojistik Regresyon analiziyle derinlemesine incelenmesini amaçlamaktadır. Araştırmaya katılan öğretmen adaylarının akıllı telefon bağımlılık düzeyleri ölçek düzeyinde elde edilmiştir. Araştırma genel tarama modellerinden betimsel yönde ilişkisel tarama yönteminde tasarlanmıştır. Çalışmaya uygun örnekleme yöntemi ile Türkiye'deki üniversitelerde okuyan/öğrenim gören öğretmen adaylarından 497 kadın (%73,5) ve 179 erkek (%26,5) olmak üzere toplam 676 kişi katılmıştır. Örneklem grubuna akıllı telefon bağımlılığı ölçeği, sosyal ağ kullanma ölçeği, anlık mesajlaşma ölçeği, çevrim içi oyun oynama ölçeği, web siteleri kullanma ölçeği, internet bağımlılığı ölçeği ve çeşitli demografik değişkenlerin bulunduğu kişisel bilgi formu uygulanarak veriler toplanmıştır. Verilerin geçerlik ve güvenirliklerine yönelik kanıtlar elde etmek üzere doğrulayıcı faktör analizi ve Chronbach alpha güvenirlik analizleri yapılmıştır. Yine akıllı telefon bağımlılık ölçeği için standart belirlenme çalışması olarak iki aşamalı kümeleme analizi kullanılmıştır. Son olarak bağımlı değişken ile bağımsız değişkenler arasındaki örüntünün modellenmesi için Binary Lojistik Regresyon yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, akıllı telefon bağımlılığı ile öğretmen adaylarının yaşları, akıllı telefon başında günlük ortalama geçirilen süreleri, akıllı telefonla ilişkili olarak bugüne kadar yaşadıkları en önemli olayları, Covid-19 pandemisinin öğretmen adaylarını akıllı telefon başında daha fazla zaman geçirmeye zorlaması, internet bağımlılıkları, anlık mesajlaşmaları ve sosyal ağ kullanma durumları istatistiksel açıdan kurulan modelde anlamlı çıkmıştır. Elde edilen sonuçların dikkate alınması, akıllı telefon bağımlılığının tespiti ve farkındalığı açısından önemli görülmektedir.Doctoral Thesis Examine the Internet Addiction Levels of Students in Türkiye and Iraq Comparatively With the Multivariate Adaptive Regression Splines (mars) Method(2023) Hassan, Hewa Ghafor; Kayri, Murat; Şevgin, HikmetSon yıllarda internet, modern hayatı birçok açıdan değiştirmiştir. Internet teknolojileri; eğitim, sağlık, savunma sanayi, endüstri ve sağlık alanının tümünü yeni bir formata dönüştürmüştür. Bununla birlikte internet, sosyal hayatı ve insan-insan, insan-makine etkileşimini değiştirmiş ve bu etkileşimler çeşitli düzeylerde bağımlılıklar oluşturmuştur. İnternet bağımlılığı, ruh sağlığını etkileyebilecek güncel ve ciddi bir durum olarak kabul edilmektedir. Bu çalışmanın amacı, Çok Değişkenli Uyarlanabilir Regresyon Uzanımları yöntemi ile iki ülke (Türkiye, Irak) öğrencilerinin bağımlılık düzeylerini etkileyen faktörleri modellemektir. Bu çalışmanın birincil amacı; çok değişkenli istatistik yöntemlerinden olan MARS'ın uygulamalı olarak bir veri seti üzerinden performansını izlemek, araştırmada kullanılan ve ölçeklerden elde edilen veri tipleri üzerindeki tahminleme yeteneğini test etmektir. Araştırmada kullanılan değişken tipleri ve veri karakteristiği üzerinde MARS'ın uygulanabilirliğini test etmek ve bu tipteki verilerle çalışacak araştırmacılara bu yöntemin etkililiğini ortaya koymak çalışmanın esas amacı olarak görülmüştür. Çalışmanın ikincil amacı ise; bu çağın önemli bir hastalığı ve tehlikesi olarak görülen internet bağımlılığını tetikleyen faktörleri bazı ölçme araçları üzerinden modellemektir. Burada, internet bağımlılığını etkileyen faktörlerin kültürler arasında farklılık gösterip göstermediği de incelenmek istenmiştir. Bu nedenle, çalışmanın örneklemini Türkiye ve Irak'tan üniversite öğrencileri oluşturmuştur. Tez çalışması kapsamında kullanılan MARS yöntemi, parametrik olmayan bir veri madenciliği yöntemidir. MARS, değişkenler arasındaki ilişkide doğrusallığın biteceği her bir noktaya bir düğüm (knote) koyup, elde ettiği her bir doğrusal uzanım için uygun fonksiyonlar oluşturmaktadır. Bu yönüyle neden-sonuç ilişkisini daha rasyonel bir uzayda modelleyebilmektedir. Tez çalışmasına ait veri setini İnternet Bağımlılık Ölçeği ve demografik/kişisel bilgileri içeren anket formlarından elde edilen veriler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemi, 1220'si (427 erkek ve 793 kız) Türkiye ve 1015'i (465 erkek ve 550 kız) Irak'tan olmak üzere seçkisiz örnekleme yöntemiyle toplamda 2235 öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma kapsamındaki verilerin analizinde, SPM 8.2 programından istifade edilmiştir. MARS analizi sonucunda; Türkiye'deki öğrenciler için 9 (dokuz) temel fonksiyon elde edilirken, Irak'tan oluşan veri seti için ise temel fonksiyon sayısı 20 (yirmi) olarak gözlenmiştir. MARS tarafından oluşturulan modelde; hem Türkiyeli hem de Iraklı öğrencilerin internet bağımlılık düzeyini etkileyen en önemli faktörün 'günlük internet kullanım süresi' olduğu tespit edilmiştir. Çalışmaya ait detaylar ise tezin Bulgular ve Sonuç bölümlerinde yer almaktadır. MARS yöntemi ile internet bağımlılık düzeyini etkileyen faktörlere ilişkin bulguların literatüre katkı sağlayacağını ümit ediyor ve bu tür veri madenciliği yöntemlerinin teorisi ile birlikte yaşama dönük verilere uygulamalı olarak yansıması tavsiye edilmektedir.Article Mars ve Brt Veri Madenciliği Yöntemlerinin Sınıflama Performanslarının Karşılaştırılması: Abide- 2016 Örneği(2022) Önen, Emine; Şevgin, HikmetBu araştırmada öğrenci, öğretmen, okul ve öğretimsel nitelikler ile 8. Sınıf öğrencilerinin fen başarısı arasındaki ilişkiler, Nilsen ve Gustafsson’ın (2016) oluşturdukları kavramsal çerçeve temel alınarak veri madenciliği yöntemlerinden olan MARS ve BRT ile incelenmiştir. Araştırma verileri (n=10407 öğrenci, n=941 öğretmen ve n=865 okul yöneticisi), 2016 yılında Milli Eğitim Bakanlığı tarafından ulusal düzeyde gerçekleştirilen ABİDE çalışmasından elde edilmiştir. MARS ve BRT analizleri SPM 8.2 programında gerçekleştirilmiş ve bu yöntemlerin fen başarısını sınıflandırma performansları; doğru sınıflandırma oranı, duyarlılık ve özgüllük oranları ile F1 istatistik değeri ve ROC eğrisi altında kalan alan dikkate alınarak karşılaştırılmıştır. Bu doğrultuda tüm bu ölçütler açısından BRT yönteminin MARS yöntemine göre daha başarılı olduğu ve fen başarısının en önemli yordayıcılarının da bu iki yönteme göre benzer olduğu bulunmuştur. Araştırma sonuçları fen başarısının en önemli yordayıcılarının öğrencin fene ilişkin özyeterlik algısı, baba mesleği, ailenin aylık geliri, öğretmenin öğretimsel etkinlikleri, öğretmenin deneyimi ve derse hazırlığı ile okul yöneticilerinin okul iklim algısı olduğunu ortaya koymuştur. Bu çalışmada dikkate alınan ölçütler açısından BRT’nin MARS yöntemine göre daha iyi bir performans sergilemesinin nedeninin, BRT'nin çeşitli regresyon ağaçlarının toplamsal birleşimi ile hatalardan öğrenmesi ve sınıflandırmada oluşabilecek hataları en aza indirerek daha güçlü bir sınıflandırma performansı sağlaması olduğu düşünülmektedir. Bu çalışmada bu iki veri madenciliği yönteminin Eğitim Bilimleri alanında kullanılmasının yararları ortaya konulmuş ve bu alanda ilgili yöntemlerin katkısı tartışılmıştır.Master Thesis Reearch of Secondary School Studendents Motivation To the Physical Science With the Method of Ordinal Logistic Regress(2013) Şevgin, Hikmet; Kayri, MuratBu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin Fen Bilimleri dersine yönelik motivasyon düzeylerinin belirlenmesi ve motivasyon üzerinde etkili olan değişkenleri Ordinal Lojistik Regresyon yöntemiyle incelenmesidir. Araştırma, Muş ili Milli Eğitim Müdürlüğü?ne bağlı ortaokullarda 2012-2013 eğitim-öğretim yılında, il ve ilçe merkezlerinde bulunan toplam 14 farklı okulda yapılmıştır. Merkeze bağlı ortaokullarda 240 öğrenci, ilçelere bağlı ortaokullarda ise 604 öğrenci olmak üzere toplam 844 öğrenci örneklem grubunu oluşturmaktadır. Bunların da 432 tanesini kız, 412 tanesini ise erkek öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeylerini belirlemek için Dede ve Yaman (2008) tarafından geliştirilen Fen Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeği ve motivasyonun hangi değişkenlerden etkilendiğini öğrenebilmek için çeşitli demografik değişkenlerin yer aldığı Kişisel Bilgi Formu uygulanmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, bazı değişkenler açısından öğrencilerin Fen Bilimleri dersine yönelik motivasyon düzeyleri, istatistiksel olarak anlamlı bir düzeyde farklılık göstermiştir (p<0.05). Ayrıca, öğrencilerin Fen Bilimleri dersine karşı orta düzeyde bir motivasyon düzeyine sahip oldukları görülmüştür. Öğrencilerin fen öğrenmeye yönelik motivasyon düzeyleri üzerinde anlamlı bulunan değişkenler; kardeş sayısı, ilerideki meslek hayali, annenin öğrenim düzeyi, ailenin aylık ortalama geliri, Fen Bilimleri dersini sevip-sevmeme durumu, seviyorsa hangi düzeyde sevdiği ve derste öğrendikleri ile günlük yaşantısında karşılaştığı olaylar arasında ilişki kurma durumları olarak elde edilmiştir. Bu sonuçlar ışığında, öğrencilere Fen Bilimleri dersini sevdirmenin yolları aranmalı ve hayatla iç içe olan konuların eğitim ortamında işlenmesine özen gösterilmelidir. Ayrıca Ordinal Lojistik Regresyon yönteminin parametre tahminleme gücü yüksek olduğundan Eğitim Bilimleri çalışmalarında kullanılması önerilmektedir. Bu anlamda OLR?nin neden-sonuç temelli çalışmaları yansız ve sapmasız ortaya koyduğu düşünülmektedir. Anahtar sözcükler: Fen Bilimleri, Motivasyon, Ortaokul, Ordinal Lojistik RegresyonArticle Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Başarısı Üzerinde Etkili Olan Değişkenlerin Ordinal Lojistik Regresyon Yöntemiyle İncelenmesi(2022) Kayrı, Murat; Güre, Özlem Bezek; Şevgin, HikmetBu çalışmanın amacı, Ordinal Lojistik Regresyon yöntemi kullanılarak sekizinci sınıf öğrencilerinin fen başarısını etkileyen faktörleri araştırmaktır. Bu çalışmada, ABİDE 2016 uygulamasına katılan 2202’si (%52.1) erkek ve 2022’si (%47.9) kız olmak üzere, toplam 4224 öğrenciden toplanan bilgiler kullanılmıştır. ABİDE 2016 uygulamasına giren öğrencilerin Fen Bilimleri dersinden almış oldukları puanlar belirlenmiş eşik değerlere göre kategorik hale dönüştürülmüştür.Analizde; kategorik hale getirilen fen başarı puanı yordanan değişken; fen başarısını etkilediği düşünülen 15 adet değişken ise yordayıcı değişken olarak kullanılmıştır. Daha sonra elde edilen veriler Ordinal Lojistik Regresyon yöntemi ile incelenmiştir. İnceleme sonucu fen başarısını etkileyen faktörler sırasıyla; akran zorbalığı, öz yeterlilik algısı, derse verilen değer, aile ilgisi, aile baskısı, baba eğitim durumu, anne eğitim durumu, aylık gelir, bilgisayar ya da tablet sahibi olma durumu, kendisine ait odaya sahip olma durumu, öğrencinin eğitimdeki hedefi ve fen destekleme kurslarına katılma durumu olarak belirlenmiştir. Elde edilen sonuçların literatür ile büyük oranda benzerlik gösterdiği görülmüştür. Bu da OLR yönteminin eğitim verileri üzerinde tahmin yeteneğinin yüksek olduğuna işaret etmektedir. Bu tür çalışmaları yansız-sapmasız ele alacağı düşünülmektedir.
