Browsing by Author "Akbaş, Elif Ertem"
Now showing 1 - 16 of 16
- Results Per Page
- Sort Options
Article 8. Sınıf Öğrencilerinin Kavram Karikatürleri Etkinlikleri Kullanılarak Gözlenen Öğrenme Çıktılarının Yapısının İncelenmesi: Yansıma Örneği(2023) Akbaş, Elif Ertem; Kılıç, EsraÇalışmada 8. Sınıf öğrencilerinin öğrenme çıktılarını kavram karikatürü etkinlikleri kullanılarak dönüşüm geometrisi konusunun özelinde “yansıma” kavramı örneği kapsamında değerlendirmek amaçlanmıştır. Çalışma, uygulama aşamasında sınıf ortamında süreci gözlemeyi ve geliştirmeyi amaçladığından çalışmada araştırmacı öğretmen (eylem araştırması) yöntemi kullanılmıştır. 8.sınıf öğrencilerinin öğrenme çıktıları değerlendirilirken ve yorumlanırken SOLO taksonomisi tercih edilmiştir. Çalışma problemi çerçevesinde öğrencilerin öğrenme çıktılarının SOLO taksonomisinin hangi seviyesine karşılık geldiği hakkında detaylı bilgi verilmiştir. Kavram karikatürü etkinliklerinin kullanıldığı ortamda öğrenci cevaplarının çoğunluğunun SOLO Taksonomisine göre İY seviyesinin altında yer aldığı görülmüştür. Öğrencilerin yansıma kavramını tanımlamada zorlandıkları görülmüştür. Ayrıca öğrenci görüşleri ve süreç analiz edildiğinde öğrencilerin hepsinin bu öğrenme ortamı hakkında olumlu görüşlere sahip oldukları ve kavram karikatürü etkinliklerinin derslerde kullanılmasının faydalı olacağı sonucuna varılmıştır.Article Eğitim Bilişim Ağı (Eba) Destekli Matematik Öğretiminin 5. Sınıf Kesir Konusunda Öğrenci Başarılarına Etkisi(2019) Akbaş, Elif ErtemBu çalışmada 5. sınıf öğrencilerinin kesirlerle işlemler konusuna ilişkin EBA üzerinde animasyon ders anlatım içeriklerinin kullanımıyla yapılan öğretim ile geleneksel yöntemlerle yapılan öğretimin öğrenci başarısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Çalışma nicel araştırma yöntemlerinden biri olan ön test-son test kontrol gruplu yarı deneysel desen olarak tasarlanmıştır. Kesirlerle işlemler konusu deney grubunda araştırmacı tarafından EBA üzerinde ders anlatım içerikleri ve etkinliklerle destekli öğretim yöntemiyle, kontrol grubunda ise matematik öğretmenleri tarafından geleneksel öğretim yöntemiyle işlenmiştir. Deney (N=20) ve kontrol (N=23) grupları amaçlı örnekleme yöntemi ile belirlenmiştir. Elde edilen verilerin analizinde ilişkisiz örneklemler t-Testi kullanılmıştır. Ek olarak uygulamaya yönelik öğrenci görüşleri alınmıştır. Çalışmada EBA üzerindeki öğretimin geleneksel öğretime göre beşinci sınıf kesirlerle işlemler bilgisinde istatistiksel olarak anlamlı bir etkisinin olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ulaşılan sonuçlar ve öğrenci görüşleri dikkate alınarak çalışmanın eğitimsel ve yöntemsel boyutları tartışılmıştır.Master Thesis Evaluation of 8th Grade Students' Events on Concept Cartoons and the Transformation Geometry by Solo Taxonomy(2020) Kılıç, Esra; Akbaş, Elif ErtemBu çalışmanın amacı matematik dersinin 'geometri ve ölçme' öğrenme alanının 'dönüşüm geometrisi' alt öğrenme alanına ilişkin kavram karikatürü etkinlikleri ile yapılan öğretimde 8.sınıf öğrencilerinin öğrenmelerini SOLO taksonomisine göre değerlendirmek ve yorumlamaktır. Çalışma 2018-2019 eğitim öğretim yılı bahar döneminde Van ili İpekyolu ilçesinde bulunan bir ilköğretim okulunda öğrenim görmekte olan 45 (26 kız, 19 erkek) 8.sınıf öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Çalışma, uygulama aşamasında sınıf ortamında süreci gözlemeyi ve geliştirmeyi amaçladığından çalışmada araştırmacı öğretmen(eylem araştırması) yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada öğrencilere dokuz tane kavram karikatürü etkinliği uygulanmış, etkinlikler doğrultusunda öğrencilerin öğrenme çıktıları incelenmiş ve öğrenme düzeyleri SOLO Taksonomisine göre değerlendirilmiştir. Veriler üçleme tekniği (öğretim sürecince uygulanan öğrenci etkinlik kâğıtları, gözlemler, video-ses kayıtları) gözlemler esnasında araştırmacı öğretmenin tuttuğu notlar ve çalışma boyunca öğrencilerle geçen diyaloglar yardımıyla toplanmıştır. Veri analizine araştırmacı öğretmen ile birlikte SOLO taksonomisi hakkında bilgi sahibi olan bir araştırmacı daha katılmıştır. Araştırmacılar, öğrenci cevaplarını bağımsız olarak okumuş öğrenci cevaplarını SOLO taksonomisine göre uygun olan seviyelere atamışlardır. Çalışmanın sonucunda, 8.sınıf öğrenci cevaplarının çoğunluğunun SOLO Taksonomisine göre İY seviyesinin altında yer aldığı görülmüştür. Öğrencilerin öteleme, simetri ve yansıma kavramlarını tanımlamada zorlandıkları görülmüştür. Bunların yanında öğrenci görüşleri ve süreç analiz edildiğinde öğrencilerin hepsinin bu öğrenme ortamı hakkında olumlu görüşlere sahip oldukları ve kavram karikatürü etkinliklerinin derslerde kullanılmasının faydalı olacağı sonucuna varılmıştır. Anahtar sözcükler: kavram karikatürü, SOLO taksonomisi, dönüşüm geometrisiMaster Thesis Evaluation the 5th Grade Mathematics Course Acquirements of the Activities in the Textbooks in Relation To Stem in the Context of the Opinions of Secondary School Mathematics Teachers(2023) Canan, Hülya; Akbaş, Elif ErtemBu çalışmanın amacı ortaokul 5. sınıf matematik ders kitabında yer alan etkinliklerin STEM ile ilişkilerinin, STEM eğitimi almış ortaokul matematik öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda incelemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme kullanılmıştır. Çalışmada seçilen etkinlikler ve matematik öğretmenleri, çalışmanın örneklemini oluşturmaktadır. Katılımcılar amaçlı örneklem çeşitlerinden ölçüt örneklemesi ile seçilmişlerdir. Çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu teknik neticesinde içerikler içerik analiziyle analiz edilmiştir ve geliştirilen ölçütler dahilinde uygun kod ve kategorileriler oluşturulmuştur. Elde edilen bulgulara göre, matematik öğretim programına göre oluşturulmuş etkinlikler genel olarak STEM'in bir ya da iki alanıyla ilişkilidir. STEM'in dört alanını birlikte barındıran bir etkinlik yer almamaktadır. Seçilen etkinliklerde 21. yüzyıl becerilerine ilişkin problem çözme ve yaratıcılık becerilerinin yüksek düzeyde; girişimcilik, iş birliği ve iletişim becerilerinin ise en az düzeyde olduğu tespit edilmiştir. Etkinliklerde en fazla 5E öğretim yöntemini ve probleme dayalı öğrenme yöntemini seçtikleri belirlenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, tüm katılımcılar inceledikleri etkinliklerde teknolojik bir araç gereç kullanımının olmadığını belirtmişlerdir. Ayrıca etkinliklerin bilişsel alan basamaklarından bilgi-kavrama-uygulama basamaklarına hitap ettiği sonucu elde edilmiştir. Etkinliklerin çoğunda tasarım söz konusu iken özgünlük boyutunun eksik kaldığı elde edilen sonuçlar arasındadır. Bu sonuçlar doğrultusunda, matematik ders kitabında seçilmiş olan etkinliklerin STEM eğitimi yaklaşımına uyumluluk düzeyinin yeterli olmadığı ve bu anlamdaki eksikliklerin giderilmesi adına iyileştirme çalışmaları için ders kitapları içeriklerinin değişmesi gerektiği yazarlara öneri niteliğinde sunulmuştur. Ayrıca STEM eğitimi yaklaşımının matematik öğretim programı ile ilişkilendirmesini kolaylaştırmak için ders kitaplarındaki içeriklerin teknolojik entegrasyonun yapılması gerektiği belirtilmiştir.Article Examining the Attitude Change of Pre-Service Elementary School Teachers Towards a Course of Mathematics Education Within the Framework of Theory of Didactical Situations(2019) Akbaş, Elif Ertem; Gök, MustafaThis study investigated whether the training program given within the framework of theTheory of Didactical Situations (TDS) within a mathematics education course could changethe pre-service elementary teachers’ attitudes towards a mathematics education course in an11-week teaching process. In the study, the mixed method was used. The participants were 86pre-service elementary teachers (52 female and 34 male). In the study, the quantitative researchdata were collected using the Attitude Scale for Mathematics Education Courses (ASMEC),and the qualitative data were collected using semi-structured interviews. For the analysis of thequantitative data, paired samples t-test was applied, and for the analysis of the qualitative data,content analysis was conducted. The results revealed that the training program given in linewith TDS created a statistically significant difference between the pre-test and post-test scoresof the pre-service elementary school teachers with respect to their attitudes towards courses ofmathematics education (t(85)=-2.22, p=.029) and that there was no statistically significantdifference in terms of gender, though (t(84)=.987, p=.327 and t(84)=1.108, p=.258). It wasfound that the training program given in accordance with TDS had a positive influence onchanging and developing the attitudes of the pre-service elementary teachers towardsmathematics education courses.Master Thesis Investigation of 6th Grade Students' Learning About Volume With Geogebra Software Within the Framework of Rme Approach(2021) Alan, Kübra; Akbaş, Elif ErtemGeometrik inşaların her an karşımızda olduğu dünyada bu inşalara ait olan nesnelerin anlamlandırılabilmesi bir zorunluluk teşkil etmektedir. Aksi takdirde zihnimiz temelsiz bir bilgi ile yoğrulacak olup anlam dünyasına sığdıramayacağı ifadelere kapılmış olacaktır. Bu bağlamda bu çalışmada gerçekçi matematik eğitimi (GME) ve Geogebra'nın harmanlanmasıyla birlikte hacim konusunun öğretimini incelemek amaçlanmıştır. Çalışma grubu 12 devamlı öğrenciden oluşmaktadır. Çalışma grubu belirlenirken maksimum çeşit örneklemesi tercih edilmiştir. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması kullanılmış olup elde edilen veriler betimsel ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Araştırmanın veri toplama araçları araştırmacı tarafından hazırlanan GME yaklaşımına uygun etkinlik kâğıtları, yarı yapılandırılmış görüşme formları, video kayıtları ve ses kayıtlarıdır. Elde edilen bulgular incelendiğinde öğrencilerin görselleştirme ve anlamlandırma süreçlerinde meydan gelen olumlu izlenimlerin öğrencilerin matematik cümlesi yazabilmesine olanak tanımakla birlikte matematiksel çıkarımlar yaparak çıktıları yorumlayabilmelerine de neden olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin hacim konusunu öğrenmelerinde var olan formülü kullanmaktan ziyade özgün yaklaşımlar sergilemeye dönük düşünceleri de elde edilen bir başka bulgudur.Article Matematik Derslerinde Sınıf İçi Matematiksel Modelleme Yöntemi Kullanımının Öğrenci Görüşleri Bağlamında Değerlendirilmesi(2024) Karabacak, Soner; Akbaş, Elif ErtemBu araştırmanın amacı, sınıf içi matematiksel modelleme yöntemini kullanımının öğrenci görüşleri bağlamında değerlendirilmesidir. Araştırmanın çalışma grubunu, Van ilinde bulunan bir devlet okulunda 8. sınıf matematik dersi alan 12 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmış ve veri toplama aracı olarak araştırma ekibi tarafından oluşturulan matematiksel modelleme etkinlikleri ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma ile sınıf içi matematiksel modelleme yöntemi kullanımının öğrencilerin farklı çözüm yollarına yönlendirdiği görülmüştür. Bununla birlikte, modelleme etkinlikleri ile öğrencilerin çözüm sürecinde aktif oldukları ve araştırmacının bu süreçte öğrencilere rehber olduğunun ifade edildiği görülmüştür. Ayrıca matematik derslerinde matematiksel modelleme etkinliklerinin kullanılmasının sosyalleşme, kalıcı öğrenme, yaratıcı ve üst düzey düşünme gibi birçok olumlu etkisinin olacağının öğrenciler tarafından belirtilmiştir.Article Matematik Öğretmenlerinin Perspektifinden Diskalkuliye Genel Bir Bakış(2024) Korkmaz, Büşra; Yılmaz, Tuğba Yulet; Akbaş, Elif ErtemBu çalışma, diskalkuli farkındalığı olan ve özel öğrenme güçlüğü tanısı almış çocuklar arasında diskalkulik öğrencilerinin olduğunu düşünen matematik öğretmenlerinin, yaşamış oldukları ortak deneyimlerin incelenmesi ve ortak algının ortaya konulması amacı ile yapılan fenomonoloji araştırmasıdır. Araştırma grubu, Van ve Urfa illerindeki devlet okullarında görev yapan 7 ilköğretim matematik öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırmanın etik izni, Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanlığı Bilimsel Etik Değerlendirme Kurulu'ndan alınmıştır (Tarih: 24.03.2024 ve Sayı: 21788). Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmış, görüşmeler video ve ses kayıtları ile desteklenmiştir. Araştırmadan elde edilen veriler betimsel analiz ve içerik analizi yöntemleri kullanılarak analiz edilmiştir. Öğretmenlerin kendi deneyimlerini yansıtarak, diskalkulik öğrencilerinin daha çok içe kapanık, asosyal öğrenciler olduğunu belirttikleri, dört işlem yapma, ritmik sayma, çarpım tablosu, saat okuma, zamanı anlatma, yer-yön ifade etme gibi matematiğin pek çok alanında sorun yaşadıklarını tespit ettikleri görülmüştür. Öğretmenlerin diskalkulik öğrenciler için en uygun öğretim yaklaşımı olarak; gösterip yaptırma, oyunla matematik öğretimi, bireyselleştirilmiş öğretim, günlük hayat ile ilişkilendirme, etkinlik temelli, teknoloji destekli eğitim yaklaşımlarını belirttikleri görülmüştür. Öğretmenlerin aile desteğine ve çocukların matematiksel becerilerinin gelişimi için yapılacak müdahaleler konusunda uzman desteğine ihtiyaç duyduklarını ifade ettikleri görülmüştür.Article Matematik Öğretmenlerinin Stem Eğitimi Yaklaşımına Yönelik Hazırbulunuşluk Durumlarının İncelenmesi(2023) Canan, Hülya; Akbaş, Elif ErtemBu çalışmanın amacı STEM eğitimi yaklaşımına yönelik matematik öğretmenlerinin hazırbulunuşluk durumlarını ele almaktır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması kullanılmıştır. Çalışma grubunu 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin farklı illerinde görev yapan 11 matematik öğretmeni oluşturmuştur. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formuyla toplanmıştır. Hazırbdulunuşluk durumları içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Analiz sürecinde elde edilen veriler doğrultusunda uygun kodlar ve kategoriler oluşturularak tablolar şeklinde sunulmuştur. Araştırmanın bulgularına göre matematik öğretmenlerinin bu eğitim yaklaşımına yönelik olumlu tutum sergiledikleri görülmüştür. Matematik alanını diğer alanlara entegrasyon konusunda bireylerin yetiştirilmesi gerektiği ortak düşüncelerindendir. Duyuşsal, davranışsal, bilişsel alanlarındaki tutumlarına göre en çok duyuşsal alanı benimsedikleri görülmüştür. Bilişsel alandaki tutumlarına ait düzeyin en az olduğu görülmüştür. Öğretmenlerden alınan görüşlere göre gerekli eğitimi almadıklarından kaynaklanmaktadır. Davranışsal alandaki tutumlarının ise orta düzeyde olduğu görülmüştür. Davranışsal boyuttaki içeriğin zenginliği için gerekli koşulların(araç gereçler) oluşturulması gerekir. Stem eğitimi almış tecrübeli bireylerin bu yaklaşımı derslerine entegre etme boyutundaki hazırbulunuşluk durumları sonraki çalışmalar için ele alınabilir.Article Mathematical Thinking and Problem Solving Performance: the Mediating Role of Hope(2024) Uygun, Tuğba; Dere, Rahime; Akbaş, Elif ErtemThe purpose of the present study is to provide a mediation model by exploring the relationships among mathematical thinking, hope and problem solving performance in mathematics. The participants of the present study were composed of 311 preservice mathematics teachers. In this mixed method research, these preservice mathematics teachers were conducted to the scales of Dispositional Hope and Mathematical Thinking, and Problem Solving Test. Based on the quantitative data analysis, it was observed that statistically significant relationships among the variables of hope, mathematical thinking and problem solving performance. The quantitative data collected through these instruments were also analyzed by mediation analysis techniques. The qualitative data gathered through semi-structured interviews were analyzed by content analysis technique. These data encouraged the findings acquired from quantitative data analysis. The qualitative findings confirmed the findings of the mediator role of hope. The qualitative findings encouraged the relationships among the variables and the role of mediator.Article Metaphors Formed by 6th and 7th Grade Students Regarding the Difficulties They Experienced in the Process of Learning the Subject of Circle(2020) Cancan, Murat; Akbaş, Elif ErtemIn this study, the purpose was to make use of metaphors to determine the difficultiesexperienced by secondary school 6th and 7th grade students in the process of learning the subjectof circle. In the study, the phenomenological research design, one of qualitative researchmethods, was used. The research data were collected from a total of 140 secondary schoolstudents (80 6th grade, 60 7th grade), who were asked to fill in the blanks in the statement of“While learning the geometric shape of circle, I experience the biggest difficulty in …. because…”. For the analysis of the data, content analysis method was used. The results revealed 42different valid metaphors. These metaphors were gathered under seven categories. Amongthese categories, the most frequently produced ones were problems related to the shapes drawnin a circle and tangent problems with circles. Moreover, in the study, it was found that whencompared to the 6th grade students, the 7th grade students produced more metaphors related tothe difficulties experienced in the teaching process of circle. Based on all these results and thestudents’ perceptions, suggestions were put forward regarding the development of students’positive perceptions and understanding of geometry teaching.Article Myo Öğrencilerinin Bilgisayar Destekli Ortamda “limit-süreklilik” Konusundaki Öğrenmelerinin Solo Taksonomisine Göre Değerlendirilmesi: Bir Eylem Araştırması(2020) Akbaş, Elif Ertem; Baki, AdnanBu çalışmada MYO öğrencilerinin bir BCS yazılımının kullanıldığı ortamda limit-süreklilik konusunu nasıl öğrendiklerini anlamak amaçlanmıştır. Eylem araştırması yöntemiyle yürütülen bu çalışmada MYO öğrencilerinin gözlenen öğrenme çıktıları değerlendirilirken ve yorumlanırken SOLO taksonomisi tercih edilmiştir. Çalışma grubunu bir devlet üniversitesinin bir Meslek Yüksekokulu’nda öğrenim gören 32 ön lisans öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma problemine cevap aranırken öğrencilerin öğrenme çıktılarının SOLO taksonomisinin hangi seviyesine karşılık geldiği hakkında detaylı bilgi verilmiştir. Çalışmada BCS yazılımı kullanılan öğrenme ortamı MYO öğrenci cevaplarını hedeflenen öğrenme seviyesine ulaştırmamış olsa da cevapların genel bilgiyi yorumlayabilecek seviyeye gelişim göstermesine katkı sağladığı sonucuna ulaşılmıştır.Article Öğretmenlerin Matematik Eğitim Teorileri ve Etkinlik Tasarımı Kriterlerine İlişkin Paylaşımlarının Değerlendirilmesi(2020) Akbaş, Elif ErtemGünümüz eğitim sistemlerinde öğrencilerin aktif olduğu öğretim durumları önem kazanmaktadır. Bu tarz öğretim ortamlarında çeşitli matematik eğitim teorilerinden yararlanılabilir.Oysa eğitim derslerinde öğrenilen matematik eğitim teorileri, bilimsel süreç becerileri gibi kavramlar bir başka ders alanında uygulama aşamasına uyarlandığında öğretmenlerin çeşitli zorluklar yaşadıklarını görmekteyiz. İşte bu anlamda bu çalışmada, matematik öğretmenlerinin bakış açısıyla öğrenci merkezli bir etkinliğin tasarımında kullanılan matematik eğitim teorileri, bu teorilerin yararları ve etkinlik tasarımı kriterleri hakkındaki görüşlerinin değerlendirilmesi amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu matematik eğitimi programında yüksek lisans öğrenimi görmekte olan ve MEB’de görev yapan 5’i kadın ve 2’si erkek olmak üzere toplam 7 matematik öğretmeni oluşturmaktadır. Çalışma grubu kolayulaşılabilir örnekleme kapsamında amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenmiştir. Yarı yapılandırılmış görüşmeler ve ses kaydı ile elde edilen verilerin analizinde içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular görüşme soruları kapsamında üç ana kategoride toplanmıştır. Yapılan analizler sonucunda matematik öğretmenlerinin matematik eğitim teorilerine ilişkin teorik olarak benzer ve genel bilgiye sahip olduğu, etkinlik tasarımında ise etkinliklerin gerekli olan aşamalarından ziyade özelliklerine ve öğretim ortamına uygunluğuna dikkat ettiği tespit edilmiştir. Ulaşılan sonuçlar dikkate alınarak etkinlik tasarımı kriterlerinin matematik eğitim teorileriyle ilişkilendirilmesi doğrultusunda uygulamada gerekli görülen değişim ve gelişime yönelik öğretmen görüşleri alınarak gerekli olanakların sunulması önerilmektedir.Article Ortaöğretim Öğrencilerinin Olasılık Konusunda Temsil Edilebilirlik İle İlgili Kavram Yanılgıları(2018) Gök, Mustafa; Akbaş, Elif ErtemGünlük hayatta öğrencilerin tercihlerinde önemli bir rolü bulunan olasılık, matematikeğitimi açısından anlaşılması güç nesneler içermektedir. Bu zorluklardan biri, bir olaysonucunda ortaya çıkabilecek örnek bir durumu yansıtan temsil edilebilirliktir. Temsiledilebilirlik, öğretim sürecinde karşılaşılan durumun uygun bir modelinin sunulmasıyladurumu betimleyen ve öğrencilerin duruma ilişkin fikir geliştirmelerine yardımcı olan önemlibir kavramdır. Bu çalışmanın amacı, ortaöğretim öğrencilerinin (9, 10 ve 11. sınıf) olasılıkkonusunda temsil edilebilirlikle ilgili kavram yanılgılarını belirleyerek bu kavramyanılgılarının okul türleri ve sınıf düzeyleri açısından değişimini incelemektir. Araştırmadanicel araştırma yöntemlerinden anlık tarama modeli kullanılmıştır. Amaçlı örneklemeyöntemiyle belirlenen araştırmanın örneklemini Van ilinde farklı türde iki lisede 9, 10 ve 11.sınıflarda öğrenim gören 200 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak güvenirliği0.84 olarak hesaplanan İstatistiksel Muhakemede Temsil Edilebilirlik: Kavram YanılgılarınınBelirlenmesi ve Değerlendirilmesi testi Türkçe’ye uyarlanarak kullanılmıştır. Çalışmanınbulguları, öğrencilerin %41.5’inin olasılık konusunda temsil edilebilirlikle ilgili kavramyanılgısı olduğunu ortaya koymuştur. Kavram yanılgıları okul türleri açısından incelendiğindeaz da olsa nitelikli okullardaki öğrencilerde görülme sıklığı daha düşük oranda seyrettiğibelirtilebilir. Ayrıca sınıf düzeyi arttıkça temsil edilebilirlikle ilgili kavram yanılgı yüzdesininazaldığı belirlenmiştir. Olasılık gibi soyut konuların öğretiminde öğrencilerin günlükyaşamlarında kullandıkları örneklerin ve somut materyallerin tercih edilmesinin temsiledilebilirlik ile ilgili zorlukları azaltabileceği öngörülmektedir.Article Ortaokul Öğrencilerinin Fetemm (Fen-teknoloji-mühendislik-matematik) Alanlarına Yönelik İlgilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi(2019) Balcı, Fatma; Akbaş, Elif Ertem; Cancan, MuratGünümüzde teknolojinin hızla değişip geliştiğine şahit olurken, ülkelerin bu gelişime ayak uydurmak için birçok alanda olduğu gibi eğitim alanında da yeniliklere gittiği görülmektedir. Bu durum aynı zamanda çağımızın gerektirdiği üreten, sorgulayan bireylerin yetiştirilmesi için eğitim programlarında yapılan yenilikleri gerekli kılmıştır. Bu yeniliklerden biri de farklı disiplinlerin entegrasyonuyla nitelikli bireyler yetiştirmeyi amaçlayan ve ülkemizde FeTeMM olarak adlandırılan eğitim programıdır. Bu doğrultuda çalışmanın amacı, son yıllarda ülkemizde sözü edilen bu programın kapsadığı alanlara (Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik)yönelik ortaokul öğrencilerinin çeşitli değişkenler açısından ilgilerini incelemektir. Araştırma kapsamında nicel araştırma yöntemlerinden tarama deseni kullanılmıştır. Amaçlı örnekleme yöntemiyle belirlenen bu çalışmanın örneklemini Van ilinde bir ortaokulda 5., 6., 7., ve 8. sınıflarda öğrenim görmekte olan705 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Pekbay (2017) tarafından Türkçeye uyarlanan ve güvenirlik katsayısı α= .92 olarak hesaplanan “Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Alanlarına Yönelik İlgi Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22 paket programı kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları ortaokul öğrencilerinin FeTeMM alanlarına yönelik ilgilerinin olumlu olduğunu ortaya koymuştur. Cinsiyet açısından değerlendirildiğinde kız öğrencilerin daha olumlu bir yaklaşım sergilediği özellikle Matematik alanına yönelik ilgi puanlarının yüksek olduğu ortaya çıkmıştır. Sınıf düzeyleri açısından Matematik alanında bir farklılaşma olduğu ve sınıf düzeyi attıkça Matematik alanına olan ilgi puanlarının azaldığı belirlenmiştir.Article Yenilenen İlköğretim Matematik Öğretmenliği Lisans Programı İle İlgili Öğretim Elemanlarının Görüşleri(2021) Demir, Nihal; Akbaş, Elif Ertem; Gök, MustafaBu çalışmanın amacı, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı itibariyle uygulanmaya başlanan ilköğretim matematik öğretmenliği lisans programının öğretim elemanlarının görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesidir. Nitel araştırma yaklaşımının benimsendiği ve bütüncül tek durum çalışması deseni ile tasarlanan çalışmanın katılımcılarını, Doğu Anadolu Bölgesi’nde bir devlet üniversitesinin matematik eğitimi anabilim dalında görev yapan 12 öğretim elemanı oluşturmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış ve verilerin analizinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular; derslerle ilgili görüşler, yaşanan/yaşanabilecek sorunlarla ilgili görüşler ve programın yeterlilikleri ile ilgili görüşler temaları altında sunulmuştur. Bu doğrultuda ulaşılan sonuçlar: Yenilenen programda kapatılan derslerle ilgili zıt görüşlerin var olduğu; yeni açılan derslerin, seçmeli derslerin ve derslerin sınıf düzeyine uygunluğunun genel olarak olumlu görüldüğü; derslerin kredilerinin ve içeriklerinin alan bilgisi dersleri açısından olumsuz görüldüğü; kurumsal boyutta, öğrenci boyutunda ve materyal boyutunda birçok sorunun yaşandığı/yaşanabileceği; programın öğretmenlik mesleği açısından yeterli bulunduğu; katılımcıların çoğu tarafından teknolojinin eğitime entegrasyonu ile matematik bilimini öğrenebilme ve öğretebilme açısından programın bazı eksikleri olduğu yönündedir. Bu bağlamda özellikle yenilenen programın alan bilgisinden ziyade alan eğitimine daha çok odaklandığı belirlenmiştir.