Browsing by Author "Arslan, Muhammed Emin"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Investigation of Multidimensional Leadership Orientations and Decision-Making Skills of High School Students Who Play and Don't Do Sports(2023) Arslan, Muhammed Emin; Kaplan, ŞeyhmusBu çalışmada, spor yapan ve yapmayan lise öğrencilerinin çok yönlü liderlik yönelimleri ile karar verme becerilerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmanın evrenini Van İli Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı liselerin tüm kademelerinde eğitim gören 14-18 yaş arlığındaki öğrenciler oluştururken örneklem grubunu ise farklı okullarda okuyan (188 kadın, 262 erkek) 450 öğrenci oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından hazırlanmış olan kişisel bilgi formları, Mann ve arkadaşları (1998) tarafından geliştirilen, Deniz (2004) tarafından Türkçeye çevrilen, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılan 'Melbourne Karar Verme Ölçeği (MKVÖ)' ve Dursun, Günay ve Yenel (2019) tarafından geliştirilen ''Çok Yönlü Liderlik Yönelimleri Ölçeği (ÇYLYÖ)'' kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS paket programı kullanılarak yapılmıştır. Veriler normal dağılım göstermediği için iki düzeyli değişken karşılaştırılmasında Mann Whitney U testi, ikiden fazla grupların karşılaştırılmasında Kruskall-Wallis H testi kullanılmıştır. Bu çalışmada anlamlılık düzeyi p˂0,05 olarak kabul edilmiştir. Sonuç olarak, cinsiyet değişkenine göre dikkatli karar verme sıra ortalamasına göre kadınlar lehine anlamlı farklılık görülmüştür (p<0.05). Liderlik alt boyutları politik, yapısal, insan kaynaklı ve karizmatik liderlik sıra ortalamalarında ise erkekler lehine anlamlılık görülmüştür (p<0.05). Karar verme özsaygı, kaçıngan karar verme, erteleyici karar verme, panik karar verme alt boyutlarında anlamlılık tespit edilememiştir (p>0,05). Spor yapma değişkenine göre kaçıngan karar verme sıra ortalamalarına baktığımızda spor yapmayanlar lehine anlamlı farklılık görülmüştür. Karizmatik liderlik sıra ortalamalarında ise spor yapanların lehine anlamlı farklılık görülmüştür (p<0.05). Kitap okuma değişkeni sıra ortalamalarına göre karar verme alt boyutlarında sadece erteleyici karar vermede kitap okumayanların lehine anlamlılık görülmüştür (p<0.05). Anahtar sözcükler: liderlik yönelimleri, karar verme becerisi, spor, lise öğrenciler.