Browsing by Author "Azan, Berfin Korkut"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
specialization-in-medicine.listelement.badge Investigation of the Levels of Knowledge and Awareness of Physicians Working in Family Health Centers in Van Province and Family Medicine Assistants of Yüzüncü Yıl University Faculty of Medicine About Autism Spectrum Disorders(2025) Azan, Berfin Korkut; Yağan, AdemGiriş ve Amaç: Bu çalışma ile Van ilindeki aile sağlığı merkezlerinde çalışan hekimlerin ve Yüzüncü Yıl Üniversitesi (YYÜ) Tıp Fakültesi aile hekimliği asistanlarının, OSB'ye (Otizm Spektrum Bozukluğu) yönelik genel tutumlarını belirlemek, OSB hakkındaki bilgi ve farkındalık düzeylerini inceleyerek arttırmak amaçlanmaktadır. Çocukları sadece fiziksel olarak değil; bilişsel, sosyal ve duygusal açıdan değerlendirmenin önemine dikkat çekmek hedeflenmektedir. OSB tanılı çocukların ailelerine gerekli bilgilendirme ve yönlendirmelerin yapılmasını sağlamak amaçlanmaktadır. Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, tanımlayıcı ve kesitsel tipte bir anket çalışmasıdır. Literatür taraması sonucunda, sosyodemografik veri formu ile Sağlık Çalışanlarının Çocukluk Çağı Otizmi Hakkında Bilgi Anketi oluşturulmuş; bu anket, sanal ortamda, Van ilindeki aile sağlığı merkezlerinde çalışan hekimlere ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tıp Fakültesi aile hekimliği asistanlarından oluşan 183 gönüllüye, 01.10.2024-15.11.2024 tarihleri arasında uygulanmıştır. İstatistiksel analizler MS Excel ve SPSS (ver. 27) paket programları kullanılarak yapılmıştır. Kategorik değişkenler için tanımlayıcı istatistikler verilmiş, analizlerde bağımsız örneklem t testi ve Oneway ANOVA testleri kullanılmıştır. İstatistiksel olarak anlamlılık sınırı %5 (p<0.05) kabul edilmiştir. Bulgular: Çalışma kapsamında 183 katılımcıdan elde edilen sonuçlar irdelenmiş ve katılımcıların minimum puanının 7, maksimum puanının 19 ve ortalama puanının ise 13.781 olduğu görülmüştür. Katılımcıların cinsiyeti, medeni durumu, çocuk sahibi olup olmaması, yaşı, meslekte çalışma süresi ve aile hekimliğinde çalışma süresi, tıp fakültesi eğitim sürecinde çocuk psikiyatrisi stajı alıp almaması, aile hekimliği asistanlığı sürecinde çocuk psikiyatrisi rotasyonuna gidip gitmemesi durumlarına göre otizm hakkındaki bilgi düzeylerinde anlamlı şekilde farklılaşma görülmemiş (p>0.05); buna karşın katılımcıların görev türü, otizm hakkındaki bilgi düzeylerini tanımlama şekilleri, otizm tanısı almış bir çocuğun değerlendirme sürecinde yer alma, otizm tanısı almış bir çocuğa sahip olma, çevresinde otizm tanısı almış bir bireyin varlığı, aile hekimliği asistanlığı sürecinde meslek içi eğitim programları içerisinde otizmle ilgili eğitim alma, Sağlık Bakanlığı'nın yürüttüğü 'Otizm Tarama ve Takip Programı' hakkında bilgi sahibi olma durumlarına göre otizm hakkındaki bilgi düzeyleri arasında anlamlı farklar gözlenmiştir (p<0.05). Sonuç: Katılımcıların OSB hakkındaki bilgi ve farkındalıklarını değerlendiren ölçekten aldıkları puan ortalaması 13.781 çıkmıştır. Buna göre katılımcılar, sorulara ortalama %72.5 oranında doğru yanıt vermiştir. Bu oranın %50'nin üzerinde olduğu görülmüştür. Fakat OSB'li bireyle karşılaşma ihtimali çok yüksek olan aile hekimleri için bu oranın daha yüksek olması beklenir. Bu nedenle aile hekimlerinin otizm hakkındaki yetersiz bilgi ve farkındalıklarının nedenlerinin anlaşılması ve bu yetersizliğin giderilmesi gerekmektedir. Özellikle otizm konusunda daha önce eğitim almış hekimlerin, OSB konusundaki bilgilerinin diğer gruplardan anlamlı derecede yüksek olması otizm hakkındaki eğitim ve uygulamaların önemini göstermiştir. Tıp fakültesi ve mezuniyet sonrası eğitimlerle, aile hekimlerinin OSB konusunda sahip olması gereken bilgi düzeyine ulaştırılması ve muayenede bütüncül yaklaşımın öneminin gösterilmesi sağlanmalıdır. Anahtar Kelimeler: Otizm, Otizm Farkındalığı, Otizm Spektrum Bozukluğu, Aile Hekimliği