Browsing by Author "Batu, Veysel"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Resim Sanatında At İmgesinin Sembolik İfadesi ve Çağdaş Türk Resmine Yansıması(2025) Batu, Veysel; Göktepe, MehmetSemboller, insanların duygu, düşünce ve eylemlerini ifade ettikleri iletişim araçlarıdır. Şekil, simge veya işaret olarak ortaya çıkan semboller iletişimi güçlendirir. İnançlarda, sayılarda, renklerde, hayvan ve bitkileri ifade etmede semboller kullanılır. Semboller toplumların kültürleri ve bu kültürlerin toplumlar tarafından tanınıp anlaşılmasını kolaylaştıran ifade biçimleridir. Sayı sembolleri ele alındığında 'bir' sayısı evrenin birliğini ifade ederken, 'iki' sayısı karşıtlıkları ve dengeyi temsil eder. Renklere bakıldığında; kırmızı gücü ve tutkuyu, sarı neşeyi ve iyimserliği, mavi hakikati ve idealizmi, siyah karanlığı ve ölümü, beyaz ise saflığı, barışı ve ölümsüzlüğü sembolize eder. Çalışmanın ana konusunu içeren at figürünü ele aldığımızda; atın da önemli bir sembolik anlamının olduğu ortaya çıkmaktadır. Özellikle Türk mitolojisinde at sembolü önemli bir yer tutar. Şaman inanışına göre, at kutsal güçlere ulaşmayı sağlayan bir araçtır aynı zamanda ölümün ve sezginin sembolüdür. At, Türk kültüründe özgürlük, güç ve bağımsızlık gibi değerleri de temsil eder. Atlar geniş bozkır arazilerinde özgürce hareket edebilen ve bağımsızlıklarını koruyabilen hayvanlardır. Tüm bu semboller, insanların düşünsel ve kültürel birikimini derinleştirir ve anlam katmanlarıyla dolu bir yaşam deneyimi sunar. Bu bağlamda çalışmanın ilk bölümünde sembol kavramı tanımlanarak sembolün genel özellikleri ve görsel bir ifade aracı olarak kullanımı araştırılmıştır. Çalışmanın ikinci bölümünde at figürünün sembolik ifadelerine değinilerek atın dinde, mitolojide ve rüyada ne anlama geldiği literatür kaynaklarından elde edilen bilgiler ışığında incelenmiştir. Bu kapsamda at imgesinin sembolik ifadesinin Çağdaş Türk resminde nasıl yer bulduğu beş Türk ressamın ikişer çalışması üzerinden ele alınarak değerlendirilmiştir. Üçüncü bölümde tezde incelenen eserler doğrultusunda altı adet özgün ve güncel sanatsal üretimler yapılarak çalışma sonlandırılmıştır
