Browsing by Author "Bayram, Şevin"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Article Cumhuriyetin İlanından Günümüze 100 Yılda Van Kentinde Bulunan Açık Yeşil Alanların (Parkların) Değişim ve Gelişimi(2023) Alp, Şevket; Bayram, Şevin; Gülen, MustafaKentsel açık yeşil alanlar özellikle Geç Osmanlı ve Erken Cumhuriyet yıllarından itibaren, kent planlamalarında medeniyetin ve çağdaşlaşmanın bir göstergesi olmuştur. Bu bağlamda kentlerde ilk yaygınlaşmaya başlayan en önemli açık yeşil alanlar olarak parklar göze çarpmaktadır. Erken Cumhuriyet dönemi sonrası; yanlış göç politikaları, hızlı kentleşme ve nüfus yoğunluğunun giderek artmasıyla bu politikaların git gide zayıfladığı görülmüştür. Son yıllarda insanların yaşadıkları kentlerden en büyük beklentisi bir planlama unsuru olarak, yoğun yapılaşmadan uzak, doğa ile iç içe olabilme imkanı sağlayan kentsel açık yeşil alanların varlığıdır. Cumhuriyet’in ilanı ile büyük kentlerde artmaya başlayan betonarme yapılar arasında modern çağın bir ihtiyacı olarak parklar, önce İstanbul ve Ankara gibi şehirlerde tesis edilmeye başlandı. Daha sonra Anadolu’nun diğer kentlerinde yaygınlaşmaya başladı. Bu kentler arasında bulunan Van kenti de Cumhuriyet’in ilanıyla açık yeşil alan olarak parkların kullanımı ve hizmeti konusunda ilerleme göstermiştir. Kent içinde halkın kullanım ihtiyacına ve kentteki planlama durumlarına göre Erken Cumhuriyet dönemi ile başlayan park yapımı günümüze kadar devam etmiştir. Bu doğrultuda geçmişten günümüze Van kentindeki açık yeşil alanlar ve parkların tarihi araştırılmış ve ilk kurulan parklar incelenerek günümüzdeki durumları hakkında çıkarımlar yapılmıştır. Çalışma sonucunda Erken Cumhuriyet döneminden başlayarak inşa edilen parkların dönemin mimari ve ideolojik ortamından etkilendiği kendine has özelliklerinin olduğu sonucuna varılmıştır.Master Thesis Planting Design Suggetions for Preventing Stress for Indoor Environments of University Buildings: the Case of Van Yuzuncu Yil University(2021) Bayram, Şevin; Oktay, Hilmi EkinBu çalışmada eğitim ortamlarında yapılabilecek bitkisel tasarımların öğrenci ve öğreticilerin streslerini azaltmaya yönelik etkilerinin araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada Hartig tarafından geliştirilmiş olan 26 maddelik Algılanan Onarıcılık Ölçeğine yönelik bir ön çalışma gerçekleştirilmiş ve ölçeğe faktör analizi uygulanarak ölçeğin 5 maddeden oluşan indirgenmiş versiyonu elde edilmiştir. Bunun yanında farklı bitkisel tasarım senaryolarıyla farklı iç mekan tipleri için mekan görselleri sanal ortamda oluşturulmuş ve bunlar indirgenen ölçekle beraber üniversite iç mekanlarının kullanıcısı olan öğretim görevlileri ve öğrencilere sorulmuştur. Bunun için 157 kişinin katılımıyla bir online anket çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmanın sonuçları göstermektedir ki bitkili ortam görselleri, çoğunlukla, bitkisiz versiyonlara göre anlamlı şekilde daha çok tercih edilmektedir. Çalışma kapsamında indirgenen beş maddeden sadece 'burada öğelerin nsaıl düzenlendiğini görmek kolay' önermesinde bitkili versiyonlarla bitkisiz versiyon arasında anlamlı fark ortaya çıkmamıştır. Diğer dört madde de ve beğenide bütün mekanlarda bitkili versiyonlar ile bitkisiz versiyonlar arasında tercihlerde anlamlı fark tespit edilmiştir. Bu bulgular bağlamında iç mekan sınıflarında bitki kullanılmasının daha onarıcı bir ortam yarattığı sonuç olarak söylenebilir. Çalışmanın onarıcı ortamların eğitim yapısı iç mekanlarında uygulanabilirliği açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir.