Browsing by Author "Coşkun, Hatice"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis The Analysis of Turkish Textbooks in Terms of Vocabulary Teaching and the Evalutation of Them According To Teacher's View(2021) Genç, Gurbet; Coşkun, HaticeBu çalışmanın amacı, Türkçe ders kitaplarının kelime öğretimi açısından incelenmesi ve öğretmen görüşlerine göre değerlendirilmesidir. Nitel araştırma yöntemine göre düzenlenen bu çalışmada veri toplama aracı olarak doküman inceleme ve yapılandırılmış görüşme kullanılmıştır. Çalışmanın dokümanı 2020-2021 eğitim-öğretim yılında Diyarbakır ilinde okutulan ortaokul Türkçe ders kitaplarındaki kelime öğretimi etkinlikleridir. Türkçe öğretmenlerinin kelime öğretimi uygulamaları ile ilgili görüşlerini belirlemek için ise 6 soru ve bu sorulara bağlı alt sorulardan oluşan yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma grubunda Diyarbakır ilinde görev yapan 28 Türkçe öğretmeni yer almıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yapılarak çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre kelime öğretimi uygulamalarının sınıf seviyelerine göre dengeli bir dağılım göstermediği belirlenmiştir. En çok rastlanan kelime öğretimi uygulamalarının sözlükten yararlanma, kelimenin anlamını tahmin etme uygulamaları olduğu görülmüştür. Çalışmaya katılan Türkçe öğretmenleri ders kitaplarındaki kelime öğretimi uygulamalarına hâkimdir. Öğretmenler kelime öğretimine ayrılan sürenin yetersiz olduğu görüşündedir. Katılımcılara göre öğrenciler kelime öğretimi etkinliklerinde sorun yaşamakta, bunun en önemli nedeni olarak da yeni öğrenilen kelimelerin kullanılmaması ve metinlerin dilinin ağır olması görülmektedir. Türkçe öğretmenlerine göre ders kitaplarında en çok kullanılan kelime öğretimi uygulamaları kelimenin anlamını tahmin etme, en az ise bulmacadır. Öğretmenlerin en yetersiz buldukları kelime öğretimi uygulaması anlamından hareketle kelimeyi tahmin etmedir. Öğretmenler en çok yabancı dillerden Türkçeye yerleşmiş ve sosyal hayatta kullanılmayan kelimelerin öğretiminde zorlanmaktadır. Katılımcılara göre kelime öğretiminde kitaplardaki etkinlikler dışında en etkili olan uygulamalar eğitsel oyunlar, görsellerden yararlanma ve yaratıcı drama gibi uygulamalardır.Master Thesis Determining the Opinions of 8th Grade Students on the Writing Process and Examining the Turkish Textbook in This Context(2022) Yaşar, Burak; Coşkun, HaticeBu çalışmanın amacı 8. sınıf öğrencilerinin yazma sürecine ilişkin görüşlerinin belirlenmesi ve Türkçe ders kitabındaki yazma etkinliklerinin bu bağlamda incelenmesidir. Bu amaç çerçevesinde nicel ve nitel araştırma yöntemlerinden yararlanılmıştır. Öğrenci görüşlerini belirlemek için nicel araştırma yöntemi veri toplama tekniklerinden anket kullanılmış, Türkçe ders kitabındaki etkinlikleri incelemek için ise nitel araştırma yöntemi veri toplama tekniklerinden doküman inceleme yapılmıştır. Çalışmaya, 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Hakkâri ili Yüksekova ilçesindeki devlet okullarına devam eden 352 8. Sınıf öğrencisi dahil edilmiştir. Yazma etkinliklerinin incelendiği Türkçe ders kitabı ise bu öğrencilere okutulan 8. Sınıf Türkçe ders kitabıdır. Anket yoluyla elde edilen verilerin analizinde betimsel istatistik (frekans, yüzde, ortalama), t-testi ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Doküman inceleme yoluyla elde edilen veriler ise betimsel analize tabi tutulmuştur. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre 8. Sınıf öğrencilerinin yazma sürecindeki davranışları orta düzeyde (kısmen) gerçekleştirdikleri belirlenmiştir. Yazma süreçleri ile ilgili görüşler genel olarak incelendiğinde kız ve erkek öğrenciler arasında kız öğrenciler lehine anlamlı fark olduğu görülmektedir. Görüş alma formunu oluşturan kategoriler arasında ise anlamlı ve olumlu yönde bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Türkçe ders kitabındaki yazma etkinlikleri incelendiğinde planlı yazma süreçlerine yer verildiği fakat basamaklardaki uygulamalarla ilgili birtakım eksiklikler olduğu belirlenmiştir. Çalışmada elde edilen sonuçların yazma eğitimi sürecine, Türkçe ders kitaplarının hazırlanmasına ve özellikle alandaki diğer araştırmacılara önemli bir katkı sağlaması beklenmektedir.Master Thesis The Effect of Creative Drama Activities on 7th Grade Students' Oral Reading(2020) Doğan, Nesrin; Coşkun, HaticeBu araştırmanın amacı, yaratıcı drama etkinliklerinin 7.sınıf öğrencilerinin sesli okumalarına etkisini ortaya koymaktır. Çalışmada karma yöntem araştırma deseni çerçevesinde nicel ve nitel araştırma yönteminin veri toplama araçları ve veri analizi teknikleri kullanılmıştır. Yaratıcı drama uygulamalarının öğrencilerin sesli okumalarına etkisini incelemek amacıyla ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen kullanılmıştır. Deneysel çalışma sonucunda öğrencilerde meydana gelen değişimler istatistiksel birtakım işlemlerle ortaya konulduktan sonra öğrencilerin kendi gelişimleri ile ilgili değerlendirmeleri araştırılmak istenmiş ve nitel araştırma yöntemi veri toplama tekniklerinden görüşme aracılığıyla öğrencilerden yaratıcı drama etkinliklerinin gelişimlerine etkisine yönelik görüşleri alınmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2019–2020 eğitim-öğretim yılı Van'ın İpekyolu ilçesinde bir okuldaki 42 (21 deney grubu, 21 kontrol grubu) 7. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada nicel verilerin analizi t- testi ile, nitel verilerin analizi ise içerik analizi ile yapılmıştır. Veri analizinde kodlayıcı güvenirliğine bakılmıştır. Araştırma sonucunda yapılan son test analizlerine göre deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark olduğu ve bu farkın deney grubu lehine olduğu görülmüştür. Yaratıcı drama etkinlikleri tamamlandıktan sonra deney grubundaki öğrencilerle yapılan görüşme sonuçlarına göre 7 tema elde edilmiştir. Bu temalar; yaratıcı drama kavramı, yaratıcı drama uygulamalarının öğrencilere katkısı, gerçeğe yakın canlandırma, gelişim, sesli okuma, ilgi ve okuma metinlerinde karakteri yansıtmadır. Yapılan deneysel çalışma sonucu ve öğrenci görüşleri yaratıcı drama etkinliklerinin öğrencilerin sesli okumalarını olumlu yönde geliştirdiğini göstermektedir. Bu sonuç yaratıcı drama etkinliklerinin özelde okuma becerisine genelde de Türkçe öğretim sürecinde katkısını ortaya koyması açısından önemlidir.Master Thesis Evaluation of Technology-Based Turkish Classes in the Context of Teacher and Student Views(2019) Yürektürk, Fatma Nur; Coşkun, HaticeBu araştırma, teknolojiye dayalı yürütülen Türkçe derslerinin öğretmen ve öğrenci görüşleri bağlamında değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemiyle yapılan bu araştırmanın çalışma grubunu; Van ili, İpekyolu ilçesinde bulunan altı ortaokulda görev yapan 12 Türkçe öğretmeni ve bu öğretmenlerin derslerine girdiği 24 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama sürecinde yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Araştırmanın bulguları Türkçe öğretmenlerinin derslerinde teknolojiyi kullanma durumlarıyla ilgili öz değerlendirmeleri ve teknoloji destekli yürütülen Türkçe derslerinin etkililiği ile ilgili öğretmen ve öğrenci görüşlerinden oluşmaktadır. Araştırmanın sonuçlarına bakıldığında hem öğretmenler hem öğrenciler teknoloji kullanımının faydalı olabileceğini ifade etmişlerdir. Teknoloji kullanımının, öğrenme isteğini artırdığı, öğrenme materyallerinin daha çok duyuya hitap edecek şekilde etkileşimli olmasını sağlayabildiği, öğrenme kaynaklarının niceliği ve niteliğinin geliştirilmesine katkı sunduğu; ayrıca dört temel dil becerisi edindirme sürecinde yardımcı olabildiği görülmektedir. Öğretmenler tarafından teknoloji kullanımının dört temel dil becerisinden en çok dinleme becerisine katkı sağladığı belirtilmektedir. Öğretmenlerin büyük bir çoğunluğunun teknoloji kullanımı konusunda kendini kısmen yeterli veya yetersiz hissettiği görülmektedir. Öğrencilerin görüşlerine dair sonuçlara bakıldığında öğrenciler, teknoloji ile işlenen dersleri salt öğretmen anlatımıyla işlenen derslere tercih ettiklerini söylemektedir. Teknoloji destekli sürdürülen derslerin, dersleri sıkıcılıktan kurtardığı ve daha eğlenceli hale getirdiği de öğrencilerin büyük bir çoğunluğu tarafından belirtilmektedir. Öğretmenler ve öğrenciler teknoloji kavramını kolaylık tanımı üzerinden yapmakta ve zamandan tasarruf sağladığını ifade etmektedir. Ayrıca öğretmenler EBA'dan yararlandıklarını belirtirken öğrenciler de ders işleme sürecinde en çok EBA'daki içeriklerden faydalandıklarını belirtmektedir.Master Thesis Evaluation of Transition To High Schools System (lgs) Turkish Course Questions From the Perspective of Education Stakeholders(2023) Kolçelik, Sinan; Coşkun, HaticeBu çalışmanın amacı eğitim paydaşlarının gözünden Liselere Geçiş Sistemi (LGS) Türkçe dersi sorularının değerlendirilmesidir. Temel nitel araştırma desenine göre tasarlanan çalışmada veri toplama aracı olarak görüşme formları kullanılmıştır. Çalışma gurubunda 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Van ili merkez ilçelerinde farklı okullarda görev yapan Türkçe öğretmenleri, farklı branş öğretmenleri, bu okullarda eğitime devam eden 8. sınıf öğrencileri ve bu öğrencilerin velileri yer almaktadır. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yapılmış, kodlayıcı güvenirliğinden yararlanılmıştır. Çalışmada ulaşılan sonuçlar kısaca şöyledir: LGS Türkçe dersi soruları öğrencilerin bu derse olan motivasyonları üzerinde hem olumlu hem olumsuz bir etkiye sahiptir. Öğrencilerin en çok zorlandıkları soru tipleri mantık ve muhakeme sorularıdır. Türkçe dersi sorularında sağlanan başarı LGS sınavının genel başarısını doğrudan etkilemektedir. Özellikle okuduğunu anlamada öğrencilerin sorun yaşadıkları bu durumun da farklı branşlardaki başarıyı etkilediği görülmektedir. Eğitim paydaşlarının tamamının birleştiği ortak nokta LGS sorularının okuduğunu anlamaya dayalı olması ve bu becerinin de Türkçe dersiyle doğrudan ilişkili olduğudur. Araştırmada ulaşılan sonuçların, üst düzey düşünme becerileri gerektiren LGS sorularında beklenen başarının Türkçe dersi ile doğrudan ilişkili olduğunu ortay koyması açısından önemlidir. Ayrıca eğitim paydaşlarının görüşlerini ortak bir paydada birleştiren bir çalışma olması önem arz etmektedir.Master Thesis Examination of the Texts in 6th Grade Turkish Coursebooks in Terms of Values Education and Evaluation in Context of Teachers Opinions(2019) Derse, Gizem Ezgi; Coşkun, HaticeÇalışmanın amacı, 6. sınıf Eksen Yayınları Türkçe ders kitabındaki metinleri değerler eğitimi açısından incelemek ve öğretmen görüşleri bağlamında değerlendirmektir. Nitel araştırma yöntemine göre düzenlenen bu çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme ve doküman inceleme kullanılmıştır. Çalışmada doküman olarak 6. sınıf Eksen Yayınları Türkçe ders kitabı ele alınmıştır. Ayrıca öğretmenlerin değer algılarını öğrenmek ve değer aktarımında 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinler ile ilgili düşüncelerini belirlemek üzere yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, Türkçe öğretmenleriyle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bunların sonucunda araştırmacı tarafından yapılan tespitler uzman görüşlerinin alınması ile sonuçlandırılmıştır. 6. sınıf Eksen Yayınları Türkçe ders kitabında bulunan 40 metinde toplam 247 değer cümlesi tespit edilmiştir. 26 değer cümlesi ile metinlerde en çok rastlanan değer sorumluluk değeridir. Metinlerde estetik duyguların geliştirilmesi ve alçakgönüllülük değerlerine ise hiç rastlanmamıştır. Değerlerin en fazla yer aldığı metin türü 116 değerle hikâye edici metinler, en az yer aldığı metin türü ise 46 değerle şiir türünde metinler olmuştur. Bilgilendirici ve hikâye edici metinlerde en fazla sorumluluk değerine, şiirlerde ise en fazla vatanseverlik değerine rastlanılmıştır. Öğretmen görüşleri incelendiğinde değerler eğitimi kavramıyla ilgili öğretmenlerin en sık bahsettiği değerler hoşgörü, sevgi ve yardımseverlik olmuştur. Öğretmenler, olumsuz olarak: değerlerin eğitim boyutuyla sınırlandırılması, değerler eğitimine gerekli önemin verilmemesi ve sistemden kaynaklanan sorunlar nedeniyle değerlerin geri plânda kalması görüşlerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin metinlerde en çok yer verilmesini istedikleri değerin saygı değeri olduğu görülmektedir. Görüşmeler sonucunda değerlerin ders kitaplarındaki metinler aracılığıyla verilmesi gerektiği ayrıca değerleri aktarırken canlandırma, soru-cevap ve tartışma gibi yöntem ve tekniklerin kullanılmasının yararlı olacağı sonuçlarına ulaşılmıştır.Article Oku-ma: Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Kitap Okumaya Yönelik Tutumlarını Etkileyen Etmenler(2017) Rakap, Asiye Parlak; Coşkun, HaticeSon yıllarda, beyin üzerinde yapılan araştırmalar okul öncesi dönemin, bir diğer tabirle \"sihirli yıllar\"ın, insanın gelişiminde kritik bir öneme sahip olduğunu göstermiştir. Bu yıllarda çocuğa verilecek eğitim, onun ileriki yıllarda nasıl bir yetişkin olacağının sinyallerini vermektedir. Bu nedenle, okul öncesi dönemde başta öğretmenler olmak üzere çocuklarla vakit geçirecek personelin yeterlilikleri önem arz etmektedir. Gerek genel öğretmen yeterlilikleri gerek okul öncesi öğretmenleri ve aday öğretmenleri için belirlenmiş özel yeterlilikler incelendiğinde ve değerlendirildiğinde göze çarpan en önemli özellik okul öncesi öğretmeninin iyi bir okur-yazar olmasıdır. İyi bir okur-yazar olabilmek ise bir serüvendir. Bu araştırmada, Doğu Anadolu bölgesinde bulunan bir üniversitenin okul öncesi öğretmen yetiştirme programında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarının okumayla ilgili tutumlarının gelişimi incelenmiştir. Çalışmada, okul öncesi öğretmen yetiştirme programında öğrenim görmekte olan ve ikinci sınıfa devam eden 58 okul öncesi öğretmen adayından nitel araştırma teknikleri kullanılarak veri elde edilmiştir. Öğrencilerle açık uçlu sorularla yapılmış olan görüşmeler, konuyla ilgili yazılarıyla birlikte analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgular okuma ve eğitim kategorileri altında toplanmıştır. Okuma kategorisinin, engeller, teşvik, insan gelişimi, çevresel faktörler ve zaman alt kategorileri; eğitim ana kategorisinin ise nitelikli eğitim, niteliksiz eğitim ve çevresel faktörler olarak üç farklı alt kategorisi oluşmuşturMaster Thesis A research on secondary school students' problems related to lıstenıng skılls(2020) Köprü, Melek Uzunyol; Coşkun, HaticeBu çalışmanın amacı, öğretmen ve öğrenci görüşlerinden hareketle ortaokul öğrencilerinin dinleme sorunlarını ve bu sorunların kaynaklarını tespit etmek, bu sorunlara ilişkin öğretmenlerin çözüm yollarını ve çözüm önerilerini belirlemektir. Bu amaç çerçevesinde derinlemesine veri toplamak için nitel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak da nitel veri toplama tekniklerinden yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çalışma grubunu, Van merkez ilçelerinden Tuşba ve İpekyolu'nda bulunan 5 ortaokulda görev yapan 10 Türkçe öğretmeni ve 10 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Çalışma grubunun seçiminde tecrübenin önemli olduğu düşünüldüğünden öğretmenlerin 3 yıl ve üstü görev yapmış olmaları göz önünde bulundurulmuştur. Görüşmelerle elde edilen verilerin analizinde içerik analizi kullanılmıştır. Analiz güvenirliği için kodlayıcı güvenirliğine başvurulmuştur. Çalışmanın bulguları dinleme sorunları, dinleme sorunlarının kaynakları, dinleme sorunlarına ilişkin öğretmenlerin çözüm yolları, dinleme sorunlarına ilişkin öğretmenlerin çözüm önerileri ve öğrencilerin görüşlerine göre dinleme sorunları başlıklarından oluşmaktadır. Araştırma sonucuna göre ortaokul öğrencilerinin dinleme sorunları genel olarak ortaya konulmuştur. Öğretmenlerin görüşlerinden hareketle aileden, çevreden, hazırbulunuşluktan, konuşmacıdan, dinleyiciden, eğitim ve dinleme materyalinden kaynaklı dinleme sorunları olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenler bu sorunları nasıl çözdüklerini belirtmişler ve bu sorunların çözüm yollarına ilişkin detaylı öneriler getirmişlerdir. Öğretmenlerin çözüm yolları ve çözüm önerileri dinleme sorunlarının kaynağında belirtilen temalar çerçevesinde sunulmuştur. Dinleme sorunları ve bu sorunların kaynağına ilişkin öğrenci görüşleri ise aile, çevre, hazırbulunuşluk, dinleyici ve dinleme materyali temalarında ortaya çıkmıştır. Dinleme sorunları ve bu sorunların kaynağına ilişkin öğretmen ve öğrenciler arasında benzeyen ve farklılaşan yönler olduğu tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları alan yazında yapılan diğer araştırmalarla farklı açılardan tartışılmıştır.