Browsing by Author "Coskun, Hatıce"
Now showing 1 - 8 of 8
- Results Per Page
- Sort Options
Article 2017 Türkçe Öğretim Programı Esas Alınarak Hazırlanan 5. Sınıf Türkçe Ders Kitabında Yer Alan Yazma ve Konuşma Etkinliklerinin İncelenmesi(2018) Narinç, Fatma Nur; Coskun, HatıceBu çalışmanın amacı MEB’ in yeni programı esas alarak ha-zırladığı 5. Sınıf Türkçe ders kitabındaki yazma ve konuşma et-kinliklerini incelemektir. Etkinliklerin yazma ve konuşma ka-zanımlarını karşılama durumu ortaya konulmuştur. Ayrıca et-kinlikler yazma ve konuşma yöntem teknikleri ve temalara da-ğılımına göre incelenmiştir. Nitel araştırma yöntemine göre düzenlenen çalışmada 248 etkinlik incelenmiştir. Veriler betim-sel analiz yapılarak sunulmuştur. Araştırma sonuçlarına göre kazanımların etkinliklere dengeli bir şekilde dağılım gösterme-diği görülmüştür. Yazma kazanımlarından bazılarına doğrudan hitap eden bir etkinliğe rastlanmamıştır. Konuşma etkinlikle-rinde ise kazanımlara hitap eden en az bir etkinlik bulunmak-tadır. Temaların etkinliklere dağılımında yazma etkinliklerinin konuşma etkinliklerine göre daha fazla yer aldığı görülmüştür. Etkinliklerde en çok yer alan yazma yöntem ve tekniği ‘metin tamamlama’dır. En çok yer verilen konuşma yöntem ve tekniği ise “kendisini karşısındakinin yerine koyarak konuşma”dır.Article 8. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Ders Kitaplarına Yönelik Algılarının Metaforlar Aracılığıyla Belirlenmesi(2018) Coskun, HatıceBu çalışmanın amacı, ortaokul 8. sınıfa devam eden öğrencilerin Türkçe ders kitaplarına ilişkin metaforik algılarını belirlemektir. Nitel araştırma yöntemine göretasarlanan bu çalışma fenomonoloji desenine göre düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu Van merkeze bağlı 3 farklı ortaokulda 8. sınıfta öğrenim gören 120öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma verilerini toplamak amacıyla öğrencilerin metaforlarını yazabilmeleri ve kendilerini açıkça ifade edebilmeleri için bir form geliştirilmiştir. Bu form, “Türkçe ders kitapları ……. gibidir/benzer, çünkü ……..” şeklinde bir cümle biçiminde oluşturulmuştur. Öğrencilerden Türkçe ders kitaplarınıneye benzettiklerini ve bunun nedenini açık bir biçimde ifade etmeleri beklenmiştir.Araştırmanın verileri nitel veri çözümleme tekniklerinden içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre çalışmaya katılan öğrenciler 82 farklımetafor üretmişlerdir. Bu metaforlardan en sık karşılaşılanı hayat, arkadaş, kütüphane, öğretmen ve ampul metaforlarıdır. Bu metaforlar anlamlarından hareketle 11farklı kategori altında toplanmıştır. Bu kategoriler; bilgi kaynağı, gereksiz-özensiz,hayat-yaşam, eğitici-yardımcı, vasıta (hedefe ulaştıran), zenginlik-çeşitlilik, gizem,sonsuzluk, aydınlanma, yenilik-verimlilik ve mutluluk-saflık kategorileridir.Article Kırsal Kesime Atanan Türkçe ve Sınıf Öğretmenlerininmesleğe Uyum Süreci(2018) Bulut, Kenan; Coskun, HatıceBu çalışmanın amacı, kırsal kesimde çalışan Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin mesleğe başladıkları ilk yıllarda karşılaştıkları sorunları tespit etmek ve bunların giderilmesine yönelik çözüm önerilerini ortaya koymaktır. Çalışma Van ilinin kırsal kesiminde çalışan Türkçe ve sınıf öğretmenleriyle yürütülmüştür. Çalışma için özellikle Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin seçilmesinin sebebi, kırsal kesimdeki öğretmenlerin mesleklerini icra ederken karşılaştıkları ilk ve belki de en önemli problemin dil ve iletişim ile ilgili olmasıdır. Bu durum, Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin kırsal kesimde görev yapan öğretmenler arasında söz konusu problemlerle karşılaşan ilk kesim öğretmenler oldukları anlamına gelmektedir. Çalışmada öğretmenlerin ne tür sorunlarla karşılaştıkları, sorunları nasıl çözdükleri ve daha farklı ne tür çözüm önerileri sundukları tespit edilmeye çalışılmıştır. Verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kırsal Kesime Atanan Türkçe ve Sınıf Öğretmenlerinin Mesleğe Uyum Süreci ile İlgili Görüş Alma Formu” kullanılmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın bulguları alanyazında yer alan benzer çalışmalarla karşılaştırılarak tartışılmıştır. Bütün bu merhalelerden sonra ilgili kurum ve kuruluşlara, kişilere, idarecilere ve en önemlisi mesleğe yeni başlayan kırsal kesim öğretmenlerine yönelik önerilere yer verilmiştir.Article Türkçe Ders Kitabındaki Metinlerin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi(2021) Coskun, Hatıce; Derse, Gizem EzgiÇalışmanın amacı Türkçe ders kitabındaki metinleri değerler eğitimi açısından\rincelemek ve öğretmen görüşleri bağlamında değerlendirmektir. Nitel\raraştırma yöntemine göre düzenlenen bu çalışmada veri toplama aracı olarak\ryarı yapılandırılmış görüşme ve doküman inceleme teknikleri kullanılmıştır.\rÇalışma dokümanı 6. sınıf Eksen Yayınları Türkçe ders kitabıdır. 10 Türkçe öğretmeni\rile değer algıları ve değer aktarımında 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki\rmetinler ile ilgili görüşmeler yapılmıştır. 6. sınıf Türkçe ders kitabında bulunan\r40 metinde 27 değerin 247 defa geçtiği tespit edilmiştir. Metinlerde en çok rastlanan\rdeğer sorumluluk değeridir. Metinlerde estetik duyguların geliştirilmesi\rve alçakgönüllülük değerlerine ise hiç rastlanmamıştır. Değerlerin en fazla yer\raldığı metin türü hikâye edici metinler, en az yer aldığı metin türü ise şiirlerdir.\rBilgilendirici ve hikâye edici metinlerde en fazla sorumluluk değerine, şiirlerde\rise en fazla vatanseverlik değerine rastlanmıştır. Öğretmen görüşleri incelendiğinde\rdeğerler eğitimi kavramıyla ilgili öğretmenlerin en sık bahsettiği değerler\rhoşgörü, sevgi ve yardımseverlik olmuştur. Öğretmenler, olumsuz olarak\rdeğerlerin eğitim boyutuyla sınırlandırılması, değerler eğitimine gerekli önemin\rverilmemesi ve sistemden kaynaklanan sorunlar nedeniyle değerlerin geri\rplânda kalması görüşlerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin metinlerde en çok yer\rverilmesini istedikleri değerin saygı değeri olduğu görülmektedir. Görüşmeler\rsonucunda değerlerin ders kitaplarındaki metinler aracılığıyla verilmesi gerektiği\rsonucuna ulaşılmıştırArticle Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesi(2020) Bulut, Kenan; Coskun, HatıceBu çalışmanın amacı, Türkçe öğretmeni adaylarının dil bilincinin ne düzeyde olduğunu belirlemektir. Çalışma, bir üniversitenineğitim fakültesi, Türkçe öğretmenliği bölümü 3. ve 4. sınıfında öğrenim görmekte olan 35 Türkçe öğretmeni adayıyla yürütülmüştür. Çalışmada Türkçe öğretmeni adaylarının Türkçe bilinçlerininnedüzeydeolduğu, bu bilinçlerinigüçlendirmek ve bu konudaki farkındalıklarını arttırmak için neler yaptıkları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma ‘temel nitel araştırma’ desenine göreyürütülmüştür. Veriler, araştırmacılar tarafından geliştirilen “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Dil Bilincinin Belirlenmesine Yönelik Görüş Alma Formu” kullanılarak toplanmış ve içerik analizi ile çözümlenmiştir. Çalışmanın sonunda Türkçe öğretmeni adaylarının çoğunun Türkçe dil bilincine sahip oldukları sonucuna varılmıştır. Çalışmanın bulguları literatürde yer alan benzer çalışmalarla karşılaştırılarak tartışılmıştır. Bütün bu aşamalardan sonra başta Türkçe öğretmeni adayları olmak üzere ilgili kurum ve kuruluşlara, kişilere, program hazırlayıcılarına yönelik önerilere yer verilmiştir.Article Türkçe Öğretmeni Adaylarının Öğretim Materyali Olarak Amaca Uygun Yazdıkları Metinlerin Değerlendirilmesi(2017) Coskun, HatıceBu çalışmanın amacı Türkçe öğretmen adaylarının eğitim ortamlarında ihtiyaç duydukları niteliklerde metinler bulamadıklarında kendilerinin amaca uygun metinler oluşturabilme becerilerinin belirlenmesidir. Nitel araştırma yöntemine göre düzenlenen bu araştırmanın çalışma grubunu üç farklı üniversitenin eğitim fakültesi Türkçe öğretmenliği bölümü dördüncü sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma grubunda 130 Türkçe öğretmen adayı yer almaktadır. Yazma formlarının değerlendirilmesinde araştırmacı tarafından geliştirilen metin değerlendirme formları kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının yazdıkları metinler incelendiğinde genel olarak başlık, anlaşılırlık ve akıcılık, tutarlılık ve sınıf düzeyine uygunluk açısından başarılı oldukları görünse de başarısız olunan metin sayısı bu konuda ciddi problemler olduğunu göstermektedir. Metinler amaç ve ana fikri verme şekline göre değerlendirildiğinde ise amaç ve ana fikrin daha çok sezdirilerek verilmeye çalışıldığı görülmektedir. Öğretmen adayları amaca uygun metin yazma konusunda sorunlar yaşamaktadır. Bu sorunların çözümünde Türkçe öğretmeni yetiştirme programlarında görev yapan öğretim üyelerine, araştırmacılara, özellikle de öğretmen adaylarına önemli görevler düşmektedir. Yazma eğitiminde uygulamaya yönelik çalışmalar yapılması ve öğretim materyali olarak metinlerin taşıması gereken özellikler ve gerektiğinde bu özelliklere uygun metin yazma hususunda öğretmen adaylarının yeterince eğitim alması gerekmektedirArticle Türkçe Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımına ve Teknoloji Destekli Türkçe Öğretiminin Etkililiğine Dair Görüşleri(2020) Coskun, Hatıce; Yürektürk, Fatma NurBu çalışmanın amacı Türkçe öğretmenlerinin derslerinde teknolojiyi kullanma durumlarını veteknoloji destekli Türkçe öğretiminin etkililiğine dair görüşlerini belirlemektir. Nitel araştırmayöntemine göre tasarlanan bu çalışmada veri toplama aracı olarak görüşme tekniği kullanılmıştır.Uzman görüşleri ve pilot uygulama sonrasında, görüşme formunda 16 soruya yer verilmiştir.Çalışma grubunu gönüllü olan 12 Türkçe öğretmeni oluşturmaktadır. Katılımcıların tamamıteknolojik altyapısı olan okullarda görev yapmaktadır. Verilerin analizinde içerik analizi yapılmıştır.Analizin güvenirliği için kodlayıcı güvenirliğine bakılmıştır. Çalışma sonucunda öğretmenlerinçoğunluğunun teknoloji kullanma konusunda kendilerini yetersiz gördüğü ve derslerindeteknolojiyi orta düzeyde kullandıkları görülmüştür. Öğretmenler programdaki teknoloji ile ilgilihedeflerden haberdar olduklarını belirtmişlerdir. Teknoloji, öğretmenler açısından öğretimsürecinde kolaylık sağlamaktadır. Teknoloji Türkçe öğretim sürecinde özellikle dinleme becerisiüzerinde daha çok etkili olmaktadır. Az sayıda öğretmen ise teknolojinin okuma ve konuşmabecerisinin gelişiminde de etkili olduğunu belirtmiştir.Article Yaratıcı Drama Etkinliklerinin 7. Sınıf Öğrencilerinin Sesli Okumalarına Etkisi: Karma Yöntem Araştırması(2024) Doğan, Nesrin; Coskun, HatıceBu çalışmanın amacı yaratıcı drama etkinliklerinin 7. sınıf öğrencilerinin sesli okumalarına etkisini incelemek ve yaratıcı drama etkinliklerinin sesli okumaya etkisine ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemektir. Çalışma karma yöntem desenlerinden açımlayıcı sıralı tasarıma göre düzenlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu 21 deney, 21 kontrol grubu olmak üzere 42 ortaokul 7. sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Nicel verilerin toplanmasında “Sesli Okuma Gözlem ve Değerlendirme Formu”, nitel verilerin toplanmasında “Yapılandırılmış Öğrenci Görüş Alma” formu kullanılmıştır. Deney grubunda beş hafta süren yaratıcı drama etkinlikleri yapılmış, kontrol grubunda ise programın öngördüğü sesli okuma etkinliklerine yer verilmiştir. Deneysel çalışma sonrası yaratıcı drama etkinliklerine katılan öğrencilerle görüşme yapılarak bu etkinliklerin sesli okumalarına etkisine ilişkin bulgulara ulaşılmıştır. Araştırma sonucuna göre deney ve kontrol grupları arasında anlamlı fark olduğu, bu farkın yaratıcı drama etkinliklerine katılan deney grubu öğrencileri lehine olduğu görülmüştür. Görüşme sonuçlarına göre öğrencilerin yaratıcı dramayı karakteri canlandırabilme olarak gördükleri belirlenmiştir. Öğrenciler yaratıcı dramanın özgüveni arttırdığını, sesi doğru kullanmayı geliştirdiğini, role gerçeklik duygusu katmayı sağladığını vurgulamışlardır. Ayrıca öğrenciler karaktere uygun okuyabildiklerini, akıcı okumalarının geliştiğini ve metin okumaya istekli olduklarını ifade etmişlerdir.