Browsing by Author "Dülek, Bulut"
Now showing 1 - 19 of 19
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Assessment of Quality of Life Perceptions(2022) Esmaeili, Narmin; Dülek, BulutYaşam kalitesi bireylerin yaşam koşullarının elverişliliği ve memnuniyet durumlarını ifade etmektedir. Yaşam kalitesi araştırmaları ağırlıklı olarak tıbbî, psikolojik ve sosyal alanlarda yapılmıştır. Yaşam kalitesi algılamalarının üniversite akademik personelleri tarafından değerlendirilmesi bu çalışmanın amacını oluşturmaktadır. Bu doğrultuda bu çalışmada yaşam kalitesi algılamaları Urmiye ve Van Yüzüncü Yıl üniversitelerinde yapılan uygulama ile ölçülmeye çalışılmıştır. Araştırmanın temel sorusu, yaşam kalitesinin durumunu incelemek ve yaş, evlilik vb. bağlamsal değişkenleri yaşam kalitesi ile karşılaştırmaktır.Bu araştırma, betimsel-analitik yöntemle yürütülmüş ve anket yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak Dünya Sağlık Örgütü tarafından geliştirilen yaşam kalitesi ölçeğinden yararlanılmıştır. Bu araştırmanın istatistiksel evreni, Van Yüzüncü Yıl ve Urmiye üniversitelerinin tüm akademik personelidir. Örneklemesi ise Cochran'ın formülüne dayalı orantısal tahsis türü tabakalı rastgele örnekleme yöntemi ile ulaşılan 335 akademik personeldir. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Araştırma hipotezlerinin test edilmesinde tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistiksel yöntemlerden yararlanılmıştır.Urmiye ve Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi akademisyenleri arasında yaşam kalitesi ve fiziksel, sosyal, çevresel, zihinsel ve genel kalite bileşenlerinin incelenmesi sonucunda Urmiye Üniversitesi öğretim üyelerinin fiziksel sağlık durumlarının daha yüksek bir ortalamaya sahip olduğunu görülmüştür. Katılımcıların sosyal sağlık durumları karşılaştırıldığında, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi öğretim üyelerinin sosyal sağlık puan ortalamalarının Urmiye Üniversitesi öğretim üyelerinin ortalama puanlarından daha yüksek olduğu görülmüştür. Çevre sağlığı ve halk sağlığı analizleri sonucunda; Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi öğretim üyelerinin ortalamaları daha yüksektir. Bu sonuçlar doğrultusunda ekonomik faydalar, çevresel koşullar ve sosyal yaşam gibi faktörlerin daha fazla yaşam kalitesini de arttırdığı değerlendirilmiştir. Çalışma sonuç kısmının yazılması ve çeşitli önerilerde bulunularak tamamlanmıştır.Master Thesis The Effect of Word of Mouth Marketing on Consumer Purchasing Behaviors: an Application in Van(2020) Çiçeksay, Nazlı; Dülek, BulutBu araştırmada pazarlama ve ağızdan ağıza pazarlama kavramları literatürdeki bilgiler ışığında tanımlanarak aktarılmış ve bu kavramların işletmeler açısından önemi üzerinde durulmuştur. Ağızdan Ağıza Pazarlamanın Satın Alma Davranışları Üzerindeki Etkisi Van ili özelinde incelenmiştir. Araştırmada tesadüfi örneklem yöntemi kullanılarak ulaşılan 400 kişiye anket uygulanarak elde edilen veriler SPSS 26 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Kullanılan ölçeğin güvenilirliğini ölçmek amacı ile güvenilirlik analizi tanımlayıcı istatistiklerin belirlenmesi amacıyla frekans analizini, iki bağımsız değişkenli analizler için bağımsız t-testi, bağımsız ikiden fazla değişkenli analizler için tek yönlü varyans analizi, gruplar arasındaki farklılıkları belirlemek amacıyla post-hoc testi, ve ağızdan ağıza pazarlama iletişimi ölçeğinde bulunan faktörlerin satın alma kararına etkisinin incelenmesi amacıyla regresyon ve korelasyon analizleri yapılmıştır. Demografik değişkenlerin grupları açısından Ağızdan Ağıza Pazarlama İletişimi Ölçeğindeki faktör ortalamalarında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Ve 'Alıcının Uzmanlığı', 'Kaynağın Uzmanlığı', 'Algılanan Risk' ve 'Bağ Gücü (Kişisel Yakınlık)' faktörlerinin Satın Alma Kararı verilirken etkili bir rol aldığı; ancak 'Demografik Benzerlik' faktörünün Satın Alma Kararını etkilemediği sonucuna varılmıştır.Master Thesis Evaluation of Managers' Perceptions About Outsourcing and the Effect of Outsourcing on Efficiency: an Application on Public Hospitals(2023) Kuşak, Yasemin; Dülek, BulutDış kaynak kullanımı hem özel sektörde hem de kamu sektöründe yaygın bir şekilde kullanılmaktadır ve genellikle işletmeler tarafından asıl işleri dışındaki işler için tercih edilmektedir. Bir kamu sektörü olarak sağlık hizmetleri de hem destek hem de tıbbi hizmet alanlarında dış kaynak kullanımından yararlanmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı, sağlık sektöründe dış kaynak kullanımının nedenlerini, kalite ve verimliliğe etkilerini ve risklerini ortaya koymaktır. Araştırma ile Van İl Sağlık Müdürlüğü'ne bağlı kamu hastanelerinde görev yapan sözleşmeli ve bakanlık onaylı hastane yöneticilerinin dış hizmet kullanımına ilişkin algıları ve dış hizmet kullanımının hastane verimliliğine etkisi ölçülmeye çalışılmıştır. Bu araştırma, betimsel-analitik yöntemle yürütülmüş ve anket yöntemiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma evrenini 57 hastane yöneticisi oluşturmaktadır ve bu yöneticilerin 41'i bu çalışmaya katılmıştır. Verilerin analizinde SPSS programı kullanılmıştır. Araştırma sorularının test edilmesinde tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistiksel yöntemler kullanılmıştır. Van'daki hastanelerde destek ve sağlık hizmetleri alanında dış kaynak kullanımının yüksek oranda tercih edildiği, ancak destek hizmetlerine göre tıbbi hizmetler alanında daha az dış kaynak kullanıldığı belirlenmiştir. Literatürde yer alan dış kaynak kullanım gerekçeleri ve riskleri ile araştırmadan elde edilen bulgular arasında yüksek oranda uyum olduğu ortaya çıkmıştır. Hastane yöneticilerinin değerlendirmelerine göre dış kaynak kullanımı ile sağlık hizmetlerinin kalitesi-verimliliği arasında pozitif yönde güçlü bir ilişki bulunmuştur. Dış kaynak tedarikçilerinden yöneticiler büyük bir memnuniyet duyarken, tedarikçilerle ilgili az sıklıkta problem yaşadıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak, dış kaynak kullanımının riskli yönleri olmasına rağmen kaliteyi ve verimliliği artırdığı anlaşılmaktadır. Sonuç olarak bu araştırma ile dış kaynak kullanımının riskli yönlerine rağmen kalite ve verimliliği artırdığı ortaya çıkmıştır. Bu nedenle, sağlık departmanları başta olmak üzere, dış kaynak kullanan sektörler riskleri azaltıcı önlemler almak zorundadır.Article Facebook'ta Verilen Reklamların, Reklam Güvenilirliği ve Bilgilendiriciliği Üzerindeki Etkisinin Araştırılması(2022) Kendir, Saim Sabah; Karataş, İbrahim Atilla; Aydın, İbrahim; Dülek, BulutBu çalışmanın başlıca amacı Facebook’ta verilen reklamların, reklam güvenilirliği ve bilgilendiriciliği üzerindeki etkilerini farklı demografik değişkenleri de göz önünde bulundurarak araştırmaktır. Çalışmanın evreni Van’ın Erciş ilçesinde yaşayanlardır. Örneklem ise basit seçkisiz yöntem ile ulaşılan 426 kişidir. Çalışma verileri 2019’un ekim ve kasım aylarında yüz yüze anket yoluyla toplanmıştır. Çalışmanın bağımlı değişkenleri Facebook’ta verilen reklamların güvenilirliği (FRG) ve bilgilendiriciliği (FRB) iken bağımsız değişkenleri cinsiyet, eğitim durumu, yaş ve elde edilen gelirdir. Elde edilen sonuçlara göre Facebook’ta verilen reklamların bilgilendirici ve güvenilir olmadığı görülmüştür. Kadınlar ve erkekler arasında Facebook’ta verilen reklamların güvenilirliği ve bilgilendiriciliğine yönelik tutumda bir farklılığa rastlanmamış, farklı gelir düzeylerine sahip olanlarda ise Facebook’ta verilen reklamların güvenilirliği ve bilgilendiriciliğine yönelik tutuma olan etkisinde farklılığın olduğu görülmüştür. Elde edilen verilerin analizi için tek örneklem t testi, tek yönlü çok değişkenli varyans analizi ve tek faktörlü varyans analizi kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan ölçekler, bu amaca uygun bir çalışmadan alınıp, uyarlama yapılarak kullanılmıştır.Article Factors Affecting Positive Word-Of Communication Intention for Drone-Based Delivery Service in Retailing(2022) Dülek, Bulut; Çelik, ZübeyirDrones, which have recently grown in popularity and provide endless potential in a variety of fields, are a useful commercial tool in addition to being a fun hobby. This study aimed to analyse the direct effects of perceived trust, perceived speed, and problem awareness on positive word-of-mouth communication intention for drone-based delivery services. In addition, the effect of drone-based delivery service on positive word-of-mouth communication intention and whether consumers' positive word-of-mouth communication intentions for drone-based delivery service differ significantly by gender and generation were also analysed. The online survey method was used to reach 433 people for the study. Many different statistical analyses were used to analyse the obtained data. As a result of the study, it was concluded that the positive effect of the drone-based delivery service on positive word-of-mouth communication intention was significant. It has also been concluded that perceived trust, perceived speed, and problem awareness have direct significant and positive effects on positive word of mouth communication intention for drone-based delivery services. However, no significant difference was found in consumers' positive word-of-mouth communication intentions by gender and generation. The results of the study were discussed, and suggestions were made.Article Hizmet Kalitesinin Marka Sadakati Üzerine Etkisinde Marka Deneyiminin Aracılık Rolü(2022) Dülek, BulutMarka deneyimi müşterilerin ilgi çekici, keyifli duygularla marka ile etkileşim içinde olmasını ifade eden bir kavramdır. Pazar ortamlarında rekabetçi bir strateji geliştirmek isleyen işletmeler açısından marka deneyiminin önemli bir farklılaşma aracı olduğu söylenebilir. Bu çalışmada hizmet kalitesi algılamalarının marka sadakati üzerine etkisinde marka deneyiminin aracılık rolü analiz edilmektedir. Araştırma amacı doğrultusunda anket yöntemi kullanılarak Van ilinde yaşayan 417 banka müşterisine ulaşılmıştır. Yapılan analizler sonucunda marka deneyiminin hizmet kalitesinin marka sadakati üzerinde etkisinde kısmi aracılık etkisi olduğu sonucuna varılmıştır. Ayrıca hizmet kalitesinin marka deneyimi ve marka sadakati üzerinde etkisi bulunurken marka deneyiminin de marka sadakati üzerinde etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Master Thesis The Impact of Experiental Marketing on Brand Value(2022) Yoldaş, Cansu; Dülek, BulutBu çalışmanın amacı deneyimsel pazarlamanın marka değeri üzerine etkisinin incelenmesidir. İlişkisel tarama modeli çerçevesinde tasarlanan çalışmanın örneklemini Van ilinde faaliyet gösteren 87 kişilik beş yıldızlı otel çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmada ölçme aracı olarak anket kullanılmıştır. Araştırmaya katılanların demografik verilerine yönelik sorulara frekans analiz uygulanmış, araştırmada kullanılan Deneyimsel Pazarlama Alt Boyutları ve Marka Değeri ölçeğine ait ifadelerin ortalama ve standart sapmaları değerlendirilmiştir. Deneyimsel Pazarlama Alt Boyutları ve Marka Değeri ölçeğinin demografik verilere göre farklılık gösterip göstermediği anlamlılık testleri ile analiz edilmiştir. Hangi analizin kullanılacağına karar vermeden önce, verilerin normal dağılıma uyup uymadığı Kolmogorov-Smirnov ve Shapiro-Wilk sınamaları ile değerlendirilmiştir. Ayrıca değişkenlerin Skewness ve Kurtosis değerlerinin +1,5 ve -1,5 arasında olduğu belirlenmiştir. Normal dağılıma uyan verilerin; analizi için ikili karşılaştırmalarda Bağımsız Örneklem t testi, ikiden fazla değişkenin karşılaştırılmasında ise; ANOVA kullanılmıştır. Araştırmanın analizinde SPSS v23 istatistik programı kullanılmıştır. Deneyimsel pazarlamanın marka değeri üzerindeki etkisi değerlendirildiğinde ise; tüm boyutların etkisinin söz konusu olduğu tespit edilmiştir.Master Thesis The Impact of the Application of Total Quality Management on the Satisfaction of Workers: Case of Private Schools in Bursa(2020) Marashı, Joudı; Dülek, BulutToplam kalite yönetiminin uygulanması, çoğu kuruluşta, özellikle eğitim kurumlarında önemli bir faktördür. Çünkü çalışan memnuniyetinin kazanılmasında önemli rol oynar. Bu çalışmanın amacı, müşteri ve çalışan memnuniyetini artırmada toplam kalite yönetiminin uygulanmasının rolünü netleştirmektir. Çalışan memnuniyetini ve bağlılığını sağlamak için kullanılabilecek toplam kalite yönetimi kavramını ve ilgili boyutları tanımlamanın yanı sıra bu boyutlar için iyileştirme yöntemlerini açıklamak. Bu çalışma, eğitim kurumlarının toplam kalite yönetimini uygulayabilmesi ve ardından çalışan memnuniyetini ölçebilmesi için toplam kalite yönetiminin eğitim kurumlarında uygulama kapsamına odaklanmaktadır. Çalışma, eğitim kurumlarının karşılaştığı tüm yön ve problemlerde sürekli araştırma ve incelemenin önemini vurgulamaktadır. Türkiye'de çalışmanın pratik ve pratik önemi, birçok eğitim kurumunun uğradığı yüksek devir oranlarının ortadan kaldırılmasına veya sınırlandırılmasına ve seçkin beceri ve yeteneklere sahip insanları çekmek ve çekmek yönünde rekabet birliğine katkıda bulunmaya odaklanmıştır. Özel okulları ziyaret ederek ve bu okullarda çalışanlara anket dağıtarak 377 anket doldurulmuş ve bu anketler analiz edilmiştir. (SPSS) hipotezi oluşturularak, çeşitli istatistiksel analizleri yapılmıştır, Toplam Kalite Yönetimi ile personellerin memnuniyeti arasındaki ilişki ve regresyon incelenmiştir. Özel eğitim sektöründe daha fazla güven kazanmak için Toplam Kalite Yönetiminin iyileştirmesi konusunda gerekli öneriler sunulmuştur. Araştırma sonucunda Toplam Kalite Yönetimi uygulamasının personellerin memnuniyetini artırdığı tespit edilmiştir.Master Thesis The Impact of Time Management on Employee Productivity: a Study at Private Universities in Erbil City-Iraq(2020) Mahmood, Waleed Khorsheed; Dülek, BulutZaman, akademik kurumlar için mevcut en değerli kaynaklardan biridir, istikrarlı ve dinamik bir kaynaktır ve istenen kurumun hedeflerine ulaşmanın yanı sıra akademik ve idari süreçlerin başarıyla yürütülmesinde çok önemli bir rol oynar. Bu nedenle, bu çalışma Erbil ilindeki özel üniversitelerde zaman yönetimi kavramını ve uygulamasının gerçekliğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu çalışma aynı zamanda Irak'ın Erbil Şehri'ndeki özel üniversitelerin çalışan verimliliğine zaman yönetiminin etkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Çalışma tarafından uygulanan metodoloji, birkaç soruyu araştırarak, ilişkinin doğasına, etkiye ve bağımsız ve bağımlı değişken arasındaki varyansa odaklanan çalışma problemini sınıflandırmaktır. Hipotezlerin kabul edilmesini veya reddedilmesini sağlamak için düşünülen ve birkaç hipotez oluşturan kavramsal bir modelin yanı sıra, bunlar birkaç istatistiksel teste tabi tutulur: Cronbach alfa, faktör analizi, tanımlayıcı istatistikler, korelasyon testi ve çoklu doğrusal regresyon analizleri. Çalışma yöntemi, üç üniversitede temsil edilen Erbil kentindeki özel üniversitelerde araştırma değişkenlerini ve boyutlarını tanımlamak için kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemleri ise (122) anket sorularına verilen yanıtlarla ankete katkı sağladığından ve SPSS 25 sürümü ile inceleme ve istatistiksel analiz yöntemleri için elde edildiğinden akademik üyelerdir. Sonuçlar, bağımsız değişkenin tüm boyutlarının Erbil ilindeki özel üniversitelerde öğretim üyelerinin çalışan verimliliğini artıracağını göstermiştir. Bununla birlikte, sırasıyla, zaman düzenleme, zaman planlama ve zamanı yönlendirme, anket yapılan özel üniversitelerde akademik personelin çalışan üretkenliği üzerindeki etkiyi motive eden önemli boyutlar ve daha sonra, zaman yönetiminin diğer üç boyutundan en düşük etkiye sahip olan zaman kontrolüdür. Çalışma, zaman yönetiminin özel üniversitelerin çalışan üretkenliği ve Erbil kentindeki fakülteleri ile pozitif bir ilişkisi olduğunu ortaya koydu. Çalışma aynı zamanda üç boyutun, yani zamanı yönetme, zaman planlama ve zaman kontrolü, çalışan üretkenliği ile anlamlı ve olumlu ilişkilere sahip olduğunu buldu. Bununla birlikte, zamanı organize etmenin çalışan verimliliği ile diğer iki boyuta kıyasla daha düşük bir ilişkisi vardır. Dahası, regresyon sonuçları, istatistiksel olarak zaman yönetiminin çalışan verimliliğini etkilediğini göstermektedir; bu nedenle, çalışma modeli, zaman yönetimi ve boyutlarının çalışan verimliliğini artırmayı nasıl etkilediği açısından önemli olmuştur. Zaman yönetimi boyutlarının çalışan verimliliği üzerindeki etkisini de inceledik. Sonuç olarak çalışma, üç boyutun, yani zamanı yönlendirme, zaman planlama ve zaman kontrolü, çalışan üretkenliğini önemli ölçüde etkilediğini, zaman düzenlemesinin ise çalışan üretkenliği üzerinde zayıf bir etkiye sahip olduğunu buldu. ANOVA ve bağımsızlık t-testi, cinsiyet özelliğine göre zaman yönetiminde bir farklılık bulamadı. Bununla birlikte, zaman yönetiminde yaşlara göre farklılıklar vardı; dolayısıyla yaşlı olanlar, gençlere göre zamanlarını daha iyi yönetebilirler. Ancak araştırma, Erbil'deki özel üniversitelerde öğretim üyelerinin akademik derecelerine göre zaman yönetimine yönelik herhangi bir farklılık bulamadı. Bilimsel başlığa göre zaman yönetimine yönelik bir farklılık olmasa da, son olarak, yüksek öğretim kurumlarındaki genel iş deneyimi için, zaman yönetimine yönelik farklılıklar vardı; Deneyimli olanlar daha az deneyimle zamanlarını bir kereden daha iyi yönetebilirler. ANOVA ve bağımsızlık t-testi sonuçları, çalışan üretkenliğindeki tüm demografik değişkenler için hiçbir farklılık göstermedi. Anahtar Kelimeler: Zaman, Zaman Yönetimi, Çalışan Verimliliği ve ÜniversitelerArticle Metaverse: Bibliometric Analysis, Conceptual Model Proposal, and Marketing-Oriented Approach(2022) Dülek, Bulut; Aydın, İbrahim; Çelik, Zübeyir; Saydan, RehaArticle Mutluluğun Çevrim İçi Alışverişte Müşterilerin Tekrar Satın Alma Niyetlerine Etkisi(2023) Çelik, Zübeyir; Dülek, Bulutİlgili literatür incelendiğinde, mutluluğun alışveriş öncesi tüketici davranışları üzerindeki etkisine ilişkin bir araştırma boşluğu olduğu görülecektir. Bu çalışma, bu araştırma boşluğunu doldurmak için yapılmıştır. Bu çalışmanın amacı, mutluluğun müşterilerin çevrim içi alışveriş yaptıklarında tekrar satın alma niyetlerini nasıl etkilediğini araştırmaktır. Ayrıca, bu çalışmada algılanan çevrim içi alışveriş zevki ve faydasına odaklanılarak mutluluğun çevrim içi tekrar satın alma niyeti üzerindeki dolaylı etkisi araştırılmaktadır. Veriler, çevrim içi anket yoluyla 296 katılımcıdan toplanmıştır. Araştırma hipotezlerini test etmek için regresyon ve Process Macro analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, mutluluğun algılanan çevrim içi alışveriş zevki, algılanan çevrim içi alışveriş faydası ve çevrim içi tekrar satın alma niyeti üzerinde olumlu ve anlamlı bir doğrudan etkisi vardır. Buna ek olarak, algılanan çevrim içi alışveriş zevki ve algılanan çevrim içi alışveriş faydası, çevrim içi tekrar satın alma niyeti üzerinde olumlu ve anlamlı bir doğrudan etkiye sahiptir. Dahası, algılanan çevrim içi alışveriş zevki ve algılanan çevrim içi alışveriş faydası, mutluluğun çevrim içi tekrar satın alma niyeti üzerindeki dolaylı etkisine aracılık etmektedir. Çalışmada öneriler sunulmuştur. Uygulayıcılar, alışveriş öncesi mutluluğun, algılanan çevrim içi alışveriş zevkinin ve algılanan çevrim içi alışveriş faydasının tüketicileri çevrim içi alışverişe yönlendirebileceğini dikkate almalıdır.Article Mutluluk-davranış Modeli: Tüketicilerin Mental İyi Oluş Hâlinin Online Fiili Satın Alma Davranışına Etkisi(2020) Dülek, Bulut; Çelik, ZübeyirBu çalışmada, mental iyi oluş hâlinin online fiili satın alma davranışı üzerindeki etkisi ve onlinealışverişin algılanan faydası ve algılanan zevkinin aracı rolü incelenmiştir. Anket yöntemi ileveriler 239 katılımcıdan elde edilmiştir. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS 18 veLISREL 8.70 paket programları ile incelenmiştir. Çalışmanın sonuçları, mental iyi oluş hâlinin,online alışverişin algılanan faydası ve algılanan zevki üzerinde doğrudan olumlu bir etkiye sahipolduğunu göstermektedir. Buna ek olarak, çalışma sonucuna göre, online alışverişin algılananfaydası, mental iyi oluş hâlinin online fiili satın alma davranışı üzerindeki dolaylı olumluetkisine aracılık etmektedirArticle Online Alışverişte Web Sitesi Çekiciliğinin Davranışsal Niyet Üzerindeki Etkisi ve Duygusal Çekiciliğin Aracılık Rolü(2022) Dülek, BulutBu makale, çevrimiçi web sayfasının görsel ve duygusal çekiciliğinin tüketicilerin davranışsal niyetleri üzerindeki etkisini analiz etmektedir. Ayrıca duygusal çekiciliğin görsel çekiciliğin davranışsal çekicilik üzerindeki etkisinde aracılık rolü de test edilmiştir. Araştırma amacı doğrultusunda online perakendecilikte alışveriş yapan 208 katılımcıya anket yöntemi kullanılarak ulaşılmıştır. Araştırma modelinin geçerliği ve hipotezlerin test edilmesi process macro analizi ile yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre görsel çekicilik, duygusal çekicilik ve davranışsal niyet üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkiye sahiptir. Duygusal çekiciliğin davranışsal niyet üzerinde olumlu ve anlamlı bir etkisi bulunmuştur. Ayrıca, görsel çekiciliğin davranışsal niyet üzerindeki dolaylı etkisinde duygusal çekiciliğin de aracı bir role sahip olduğu görülmüştür.Article Sosyal Medya Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketici Temelli Marka Değeri Boyutlarıüzerine Etkisi(2021) Yaşar, Mehmet Emin; Dülek, Bulutİşletmeler açısından markalarıyla ilgili farkındalık ve çağrışım oluşturma, algılanan kaliteyi artırma ve marka sadakat düzeyini genişletme gibi rekabet avantajı sağlayacak faaliyetlerin sürdürülmesinde sosyal medya araçları önemli bir yere sahiptir. Bu çalışmada işletmelerin sosyal medya pazarlamasına yönelik faaliyetlerinin tüketici temelli marka değeri boyutları üzerine etkisi analiz edilmektedir. Bu amaç doğrultusunda sosyal medya araçlarını sıklıkla kullanan üniversite öğrencilerinin markalara yönelik algılamaları ve davranışları analiz edilmeye çalışılmıştır. Araştırma Bingöl Üniversitesinde öğrenim görmekte olan 349 öğrenci ile yüz yüze görüşme yapılarak uygulanan anket metoduyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin analiz edilmesi ve araştırma hipotezlerinin test edilmesinde ise doğrulayıcı faktör analizi ve yapısal eşitlik modellemesi uygulanmıştır. Elde edilen bulgular sonucunda sosyal medya pazarlama faaliyetlerinin tüketici temelli marka değeri boyutları üzerinde anlamlı bir etkisi olduğu sonucuna ulaşılmıştır.Article Sosyal Medya Pazarlamanın Elektronik Ağızdan Ağıza İletişim, Marka Sadakati ve Satın Alma Niyetine Etkisi(2020) Dülek, Bulut; Aydın, İbrahimSosyal medyanın günün her saatinde kullanılabilmesi ve mobil araçlar sayesinde insanlara cepleri kadar yakın olması, pazarlamacılara sosyal medyayı kullanarak tüketicilere ulaşmak için büyük fırsatlar sunuyor. Sosyal medyanın elektronik ağızdan ağıza iletişim, marka sadakati ve satın alma niyeti üzerindeki etkisi şüphesiz önemlidir. Bu çalışmanın amacı, sosyal medya pazarlamasının marka sadakati, elektronik ağızdan iletişim ve satın alma niyeti üzerindeki etkisinin yanı sıra marka sadakati ve elektronik ağızdan iletişimin satın alma niyeti üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırmanın örneklemini sosyal medyada ürün veya hizmet markalarını takip eden ve satın alan Van Yüzüncü Yıl Üniversitesindeki 375 öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen verilerin analizinde yapısal eşitlik modellemesi kullanılmıştır. Çalışmada, sosyal medya pazarlamasının marka sadakati ve elektronik ağızdan ağıza iletişim üzerinde olumlu bir etkisi olduğu, ancak satın alma niyeti üzerinde olumlu bir etkisi olmadığı, marka sadakatinin satın alma niyeti üzerinde olumlu bir etkisi olduğu, ancak elektronik ağızdan ağıza iletişimin olumlu bir etkisi olmadığı sonucuna varıldı. Bulgulara göre, sosyal medya pazarlaması dolaylı olarak satın alma niyetini artıracaktır çünkü doğrudan satın alma niyetini etkilemese de marka sadakati üzerinde onun olumlu bir etkisi vardır. Bulgulara göre, sosyal medya pazarlaması işletmeler için önemli bir iletişim aracıdır.Article Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde Tüketicilerin Kripto Para Kullanım Niyetlerinin İncelenmesi(2022) Dülek, BulutBu çalışma, teknoloji kabul modeli çerçevesinde tüketicilerin kripto para kullanım niyetlerinin incelenmesini amaçlamıştır. Çalışmada kolayda örnekleme yöntemi kullanılmış ve kripto para kullanımı deneyimine sahip 228 katılımcıya online anket yöntemi kullanılarak ulaşılmıştır. Elde edilen verilerin istatistiksel analizi SPSS 18 ve LISREL 8.70 paket programları ile incelenmiştir. Araştırma amacı doğrultusunda oluşturulan araştırma modeli ve kurulan hipotezler yapısal eşitlik modellemesi ile test edilmiştir. Araştırma modeli algılanan kullanım kolaylığı, algılanan fayda, kullanıma yönelik tutum ve kullanım niyeti değişkenlerinden oluşmaktadır. Çalışma sonucunda kripto paralara ilişkin algılanan kullanım kolaylığının algılanan fayda üzerinde olumlu yönde ve pozitif etkisi bulunmuştur. Algılanan kullanım kolaylığının kullanıma yönelik tutum üzerinde ise anlamlı bir etkisi bulunamamıştır. Bir başka sonuçta kripto paralara ilişkin algılanan faydanın kullanıma yönelik tutum ve kullanım niyeti üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak kripto paralara ilişkin kullanıma yönelik tutumun kullanım niyeti üzerinde etkili olduğu da görülmüştür. Araştırma sonuçları tartışılarak hem alan yazındaki araştırmacılara hem de uygulayıcılara önerilerde bulunularak çalışma nihayete erdirilmiştir.Article Toplam Kalite Yönetimi Uygulamasının Çalışanların Memnuniyeti Üzerindeki Etkisi: Bursa İlinde Özel Okullar Örneği(2020) Marashi, Joudi; Dülek, BulutToplam kalite yönetiminin uygulanması, çoğu kuruluşta, özellikle eğitim kurumlarında önemli bir faktördür. Çünkü çalışan memnuniyetinin kazanılmasında önemli rol oynar. Bu çalışmanın amacı, müşteri ve çalışan memnuniyetini artırmada toplam kalite yönetiminin uygulanmasının rolünü netleştirmektir. Çalışan memnuniyetini ve bağlılığını sağlamak için kullanılabilecek toplam kalite yönetimi kavramını ve ilgili boyutları tanımlamanın yanı sıra bu boyutlar için iyileştirme yöntemlerini açıklamak. Bu çalışma, eğitim kurumlarının toplam kalite yönetimini uygulayabilmesi ve ardından çalışan memnuniyetini ölçebilmesi için toplam kalite yönetiminin eğitim kurumlarında uygulama kapsamına odaklanmaktadır. İş tatminin faktörlerden biri olduğu ve misyonun organizasyondaki hizmet kalitesini etkileme olduğu durumlarda. Çalışma, eğitim kurumlarının karşılaştığı tüm yön ve problemlerde sürekli araştırma ve incelemenin önemini vurgulamaktadır. Türkiye'de çalışmanın pratik ve pratik önemi, birçok eğitim kurumunun uğradığı yüksek devir oranlarının ortadan kaldırılmasına veya sınırlandırılmasına ve seçkin beceri ve yeteneklere sahip insanları çekmek ve çekmek yönünde rekabet birliğine katkıda bulunmaya odaklanmıştır. Özel okulları ziyaret ederek ve bu okullarda çalışanlara anket dağıtarak 377 anket doldurulmuş ve bu anketler analiz edilmiştir. (SPSS) hipotezi oluşturularak, bu istatistiksel analizler gerçekleştirilmiş ve TKY ile çalışan memnuniyeti arasındaki ilişki ve regresyon incelenmiştir. Özel eğitim sektöründe daha fazla güven kazanmak için Toplam Kalite Yönetiminin uygulama kapsamını iyileştirmek için gerekli öneriler sunulmuştur. Araştırma sonucunda TKY uygulamasının çalışan memnuniyetini artırdığı tespit edilmiştir.Article Tüketicilerin Alışveriş İçin Dijital Para Birimini Kullanma Niyetlerinin İncelenmesi(2022) Dülek, Bulut; Çelik, ZübeyirBu çalışma, tüketicilerin alışveriş için dijital para birimini kullanma niyetlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu amaçla online anket yöntemi kullanılarak 230 kişiden veri toplanmıştır. Hipotezlerin analizi için istatistiksel analizler yapılmıştır. Tek örneklem t-testi sonucuna göre; dijital para birimi, tüketicilerin alışveriş için dijital para birimini kullanma niyeti üzerinde önemli olumlu bir etkiye sahiptir. Bağımsız örneklem t-testi sonuçlarına göre; cinsiyetler arasında dijital para birimi kullanma niyetinde anlamlı bir farklılık vardır. Erkekler, dijital para birimini kullanarak satın alma yapma konusunda daha isteklidir. Ancak ANOVA sonuçlarına göre; jenerasyonlar arasında dijital para birimi kullanma niyetinde anlamlı bir farklılık yoktur. Basit doğrusal regresyon analizi sonuçlarına göre, algılanan yenilikçilik, zevk, kullanım kolaylığı, fayda, erişim hızı ve güven, dijital para birimi kullanma niyeti üzerinde anlamlı olumlu bir etkiye sahiptir. Algılanan risk, dijital para birimi kullanma niyeti üzerinde anlamlı olumsuz bir etkiye sahiptir. Ancak, algılanan finansal maliyetin dijital para birimi kullanma niyeti üzerindeki etkisi anlamlı değildir. Öneriler çalışmanın sonunda verilmiştir.Article Tüketicilerin Marka Kaçınması Davranışlarının Demografik Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi: Van İli Örneği(2021) Dülek, BulutMarka tüketici ilişkilerinin önem kazandığı pazar ortamlarında tüketicilerin markaya bağlılık sebeplerinin analiz edilmesi kadar tüketicilerin markadan kaçınma eğilimlerinin de analiz edilmesinin gerekli olduğunu düşünüyoruz. Bu çalışmada GSM operatörü kullanıcısı tüketicilerin marka kaçınma davranışları demografik değişkenler açısından ele alınmıştır. Çalışma da marka kaçınmasının deneyimsel kaçınma, kimlik kaçınması, ahlaki kaçınma ve eksik değer kaçınması boyutlarının tüketicilerin cinsiyet, medeni durum, yaş, eğitim düzeyi ve gelir durumlarına göre farklılık gösterip göstermediği analiz edilmiştir. Araştırma anket yöntemi kullanılarak ulaşılan 655 GSM operatörü kullanıcısı ile Van ilinde yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda tüketicilerin marka kaçınması davranışlarının medeni durum, eğitim düzeyi ve gelir seviyesi değişkenlerine göre farklılaşma gösterdiği görülmüştür.