Browsing by Author "Dayan, Engin"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Doctoral Thesis Examination of User Response States To Information Center Services Using a Data Mining Approach(2025) Dayan, Engin; Kara, MahmutGeleneksel kütüphane hizmet anlayışından farklı olarak günümüzde çok yönlü ve büyük miktarlarda üretilen bilgi gerçek kullanıcısı için erişilebilir olmuştur. Bu paradigma değişimi, kullanıcıların bilgiye erişimini kolaylaştırma görevini üstlenen kütüphaneler için çeşitli zorlukları beraberinde getirmiştir. Bu zorlukların yanı sıra, kullanıcıların bilgiyi elde etme davranışında karşılaştığı olumsuzluklar çevrimiçi bilgiye erişim sürecini erken sonlandırmalarına veya tamamen terk etmelerine neden olabilmektedir. Araştırma sürecinden ayrılma riski taşıyan kullanıcıların davranışlarının ve bilgi erişimindeki olası başarısızlıklarının erken aşamada tahmin edilmesi, kütüphane kullanım sürecinin etkinliğini artırmak açısından kritik bir rol oynamaktadır. Bu çalışma kapsamında, kütüphane kullanıcılarının bilgi erişim süreçleri ve kütüphane kaynaklarının kullanımına ilişkin veriler titizlikle analiz edilerek anlamlı bilgilere dönüştürülmüştür. Elde edilen bulgular doğrultusunda, kullanıcıların bilgiye erişim sürecinde karşılaştıkları güçlükleri ortadan kaldırmaya veya en aza indirmeye yönelik uygulanabilir bir model önerisi geliştirilmiştir. Bu çalışma kapsamında kullanıcıların araştırma süreçleri ile ilgili verilerin toplandığı üniversite kütüphanesi otomasyonu araştırma amacı çerçevesinde kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan veriler bu otomasyonda biriken büyük web günlük dosyalarından elde edilmiştir. Kullanıcıların araştırma başarım performansının, çevrimiçi ortamdan elde edilen değişkenlere dayalı olarak modellenmesi, araştırma sürecini terk etme eğilimi gösteren bireylerin erken aşamada belirlenmesi ve araştırma sürecinin sonunda ortaya çıkabilecek olası başarısızlıkların öngörülmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Elde edilen modeller, uyarlanabilir çevrimiçi araştırma ortamlarında kullanıcıların faaliyet düzeylerini değerlendirerek otomatik olarak sınıflandırılmasına veya otomatik uyarlamaların gerçekleştirilmesine yönelik araçlar olarak işlev görebilir. Çalışma Ocak 2022'den Haziran 2023 tarihleri arasındaki 18 takvim ayını kapsayan kullanıcı verilerinden oluşmaktadır. Veriler, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Ferit Melen Merkez Kütüphanesi otomasyonu üzerinden elde edilmiştir. Otomasyon sağlayıcı firmadan günlük olarak tutulmuş log dosyası şeklindeki veriler alınmıştır. Veriler günlük işlemleri kapsayan toplam 459 adet txt. formatlı dosyadan oluşmaktaydı. Log dosyasını excel dosyası dönüşümü sonrasında toplam 328 bin 100 satırdan oluşmaktadır. Her bir eylem, kullanıcılara özgü benzersiz bir kimlik kodu (kullanıcı IP'si) ile temsil edilmiştir. Bu şekilde bireysel düzeyde izlemi anonim bir şekilde sağlamıştır. Arama sürecinden ayrılma riski taşıyan kullanıcıları belirlemek amacıyla toplam yapılmış kullanım verileri üzerinden veri analizi gerçekleştirilmiştir. Kullanıcıların etkinlik değişkenleri hesaplanmıştır. Bununla birlikte kullanıcı eylemleri, veri kümesinde bulunan diğer kullanıcıların eylemleriyle karşılaştırılarak çeşitli ölçümler oluşturulmuş ve arama davranışını yansıtan 18 adet değişken belirlenmiştir. Kullanıcıların araştırma ii performansları ise hipotetik hesaplama kullanılarak 'geçti' – 'kaldı' biçiminde kodlanmıştır. Bu araştırmanın parametreleri dâhilinde, kullanıcıların araştırma faaliyetlerine ilişkin verilerin toplanmasını kolaylaştıran üniversite kütüphanesi otomasyon sistemi, bilimsel inceleme amacıyla kullanılmıştır. Bu analizde kullanılan veriler, söz konusu otomasyon sistemi içerisinde biriken kapsamlı web günlük dosyalarından elde edilmiştir. Çevrimiçi ortamdan çıkarılan değişkenlere dayalı olarak kullanıcıların araştırma başarı performanslarının modellenmesi, araştırma sürecinden ayrılma eğilimi gösteren bireylerin öngörülmesi ve olası başarısızlıkların erken aşamada belirlenmesi açısından büyük önem taşımaktadır. Elde edilen modeller, uyarlanabilir çevrimiçi araştırma bağlamlarında kullanıcıların otomatik sınıflandırılmasına olanak tanıdığı gibi, ortamda gözlemlenen etkinlik yoğunluğuna bağlı olarak otomatik düzenlemeler yapılmasını da sağlayabilir. İlk araştırma sorusuna yanıt aramak amacıyla, kullanıcıların araştırma başarı performanslarını en iyi şekilde tahmin edebilecek algoritma ve değişkenleri belirlemek için çeşitli sınıflandırma algoritmaları ve ön işleme teknikleri sistematik bir şekilde karşılaştırılmıştır. Araştırma başarısıyla ilgili bir diğer problem kapsamında, seçilen algoritma ve değişkenler kullanılarak, kullanıcıların araştırma performanslarının önceki haftalarda öngörülüp öngörülemeyeceği araştırılmıştır. Son araştırma sorusu bağlamında ise, çevrimiçi öğrenme ortamında benzer davranış örüntüleri sergileyen kullanıcı grupları belirlenmiş ve bu grupların araştırma başarı performansı ile olan ilişkisi incelenmiştir. Veritabanlarında gizli kalmış içgörüleri ve örüntüleri ortaya çıkarmak için kabul gören yöntemlerden biri olan veri madenciliğinden yararlanılmıştır. Öngörüsel analizler için sınıflandırma algoritmaları kullanılırken, benzer kullanıcı gruplarını tespit etmek amacıyla kümeleme algoritmalarından faydalanılmıştır. Öngörü analizlerinde elde edilen sonuçların genelleştirilmesi ve kümeleme analizinde en uygun küme sayısının belirlenmesi için çapraz geçerlilik yöntemi uygulanmıştır. Çalışma sonucunda, araştırma süresi boyunca kullanıcı aktivitelerindeki değişimlerin belirlenmesinin, risk altındaki kullanıcıların henüz araştırma sürecini bırakmadan önce gerçek zamanlı olarak tespit edilmesine yardımcı olabileceği bulunmuştur. Süreç boyunca kullanıcı verilerinin aylık olarak incelenmesi, genel ortalamalardan sapma gösteren, olağan dışı davranış sergileyen kullanıcıları belirleyerek erken uyarı sistemleri geliştirmesine olanak tanıyabilir. Ayrıca, sorumlu mentörlerin ya da öğretim üyelerinin sorumlu oldukları kullanıcıları web sitesi kullanım verileri sonucundaki analizler yardımıyla gözlemlemelerine ve beklentilerine uygun hareket etmeyen kullanıcıları belirlemelerine olanak sağlamaktadır. Araştırmanın sonuçları, kullanıcıların çevrimiçi arama etkileşim verilerinin araştırma başarı performanslarını tahmin etmek için etkin bir şekilde kullanılabileceğini ortaya koymuştur. En yüksek doğruluk oranı, verilerin eşit genişlik yöntemiyle kesikli hâle getirildiği ve en iyi on değişkenin ReliefF skorlama sistemine göre seçildiği durumda elde edilmiştir. Bu durumda, Destek Vektör Makinesi (SVM) algoritması, kullanıcıların %99'unu doğru bir şekilde sınıflandırmayı başarmıştır. Kullanıcıların nihai araştırma başarı performanslarının önceki haftalardan tahmin edilip edilemeyeceğine ilişkin analizler incelendiğinde, dördüncü hafta itibarıyla %97 doğruluk oranıyla tahmin edilebileceği belirlenmiştir. Kümeleme analizlerinin sonuçları değerlendirildiğinde, kullanıcıların çevrimiçi araştırma ortamındaki etkinlik seviyelerine göre ideal olarak üç farklı kümede gruplandığı görülmüştür: aktif olmayan, aktif ve çok aktif. Daha sonra bu kümelerin araştırma başarı iii performanslarıyla olan ilişkisi incelenmiştir. Bulgular, aşağıdaki sonuçları ortaya koymuştur: Süreç boyunca minimum düzeyde etkileşim gösteren kullanıcılar, düşük araştırma performansı sergilemiştir (düşük düzeyde arama katılımı), orta düzeyde etkileşim gösteren kullanıcılar, orta düzeyde araştırma başarısı göstermiştir (orta düzeyde arama katılımı), yüksek etkileşim seviyesine sahip kullanıcılar ise, yüksek araştırma performansı sergilemiştir (yüksek düzeyde arama katılımı). Bu sonuçlar, veri madenciliği ve öğrenme analitiklerinin çevrimiçi araştırma ortamlarında kullanıcı etkileşimini artırmak ve akademik başarıyı iyileştirmek için etkin bir şekilde kullanılabileceğini göstermektedir. Anahtar kelimeler: Bilgi arama davranışı, Kişiselleştirme, Kullanıcı davranışları, Kütüphaneler ve bilgi merkezleri, Kütüphane kullanıcıları, Karar ağacı, Kümeleme, Öğrenme analitiği, Sınıflandırma, Veri madenciliği, Yapay sinir ağı