Browsing by Author "Demir, Sezen"
Now showing 1 - 1 of 1
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Examination of Teachers' Views on the Level of Realization of the Learning Outcomes of the 5th Grade Science Curriculum(2022) Demir, Sezen; Çelikkıran, Ayşegül TarkınBu çalışmada amaç 2018 yılında güncellenen 5. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programının ünitelerine ilişkin kazanımların gerçekleştirilme düzeylerine dair öğretmen görüşlerinin incelenmesidir. Belirlenen amaç doğrultusunda nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte kullanıldığı karma araştırma yönteminin açıklayıcı deseninden yararlanılmıştır. Çalışmanın nicel araştırma örneklem grubunu Türkiye'de MEB'e bağlı ortaokullarda görev yapan 30 tane 5. sınıf fen bilimleri öğretmenleri oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri 5. sınıf fen bilimleri dersi öğretim programında bulunan kazanımların 5. sınıf seviyesine uygunluğuna ve sınıf ortamında uygulanabilirliğine yönelik öğretmen görüşlerini ortaya çıkarmak amacıyla, araştırmacılar tarafından hazırlanan anket ile toplanmıştır. Hazırlanan ankette öğretmenlere 5. sınıf fen bilimleri öğretim programının tüm kazanımları sunularak bu kazanımların 5. sınıf seviyesine uygunluğuna dair görüşlerini ''hiç uygun değildir, kısmen uygundur ve tamamen uygundur'' şeklinde belirtmeleri istenmiştir. Ayrıca ankette yer alan başka bir soruda öğretmenlerden her bir kazanımın sınıf ortamında ne kadar uygulanabilir olduğuna dair görüşlerini de 'hiç uygulanabilir değil, kısmen uygulanabilir veya tamamen uygulanabilir' seçenekleriyle belirtmeleri istenmiştir. Öğretmenlerin ankete verdikleri cevaplardan elde edilen verilerin betimsel analizi yapılarak öğretmenlerin yarısından fazlası tarafından 5. sınıf seviyesine tam olarak uygun bulunmayan kazanımlar belirlenmiştir. Toplam 36 kazanım içerisinden 6 kazanıma ilişkin %50'nin üstünde öğretmenin 5.sınıf öğrenci seviyesine hiç uygun değildir ya da kısmen uygundur şeklinde görüş belirttikleri ortaya konulmuştur. Nicel verilerden elde edilen bulgular ışığında belirlenen altı kazanıma ilişkin altı fen bilimleri dersi öğretmeniyle yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak nitel veriler elde edilmiştir. Nitel verilerin içerik analiz sonucu, ilgili kazanımların kazandırılmasında yaşanan zorlukların nedenleri, kazanımlara ilişkin öğretmenlerin sınıf uygulamalarına yönelik bulgular(kullanılan öğretim yöntemleri, kullanılan ölçme değerlendirme yöntemleri, kazanımlar kazandırılamadığında öğretmenler tarafından izlenen yollar) ve kazanımlara ilişkin öğretmenlerin dile getirdiği öneriler çalışmada sunulmuştur. Altı kazanımın kazandırılmasında yaşanan zorlukların nedeni olarak öğretmenler genelde kazanımın soyut kavramlar içermesini ve öğrencilerin soyut düşünebilme açısından hazırbulunuşluklarının yeterli olmamasını ileri sürmüşlerdir. Çalışma sonucunda kazanımı kazandırmak için öğretmenlerin kullandıkları öğretim yöntem ve tekniklerin sınıfların kalabalık olması, laboratuvar ortamının olmaması, malzeme eksikliği gibi fiziksel koşullardan dolayı genel olarak düz anlatım ve gösteri deneyi ile sınırlı olduğu görülmüştür. Kazanımlara ilişkin öğretmenler tarafından belirtilen öneriler ise ders kitaplarının içerik olarak etkinlik ve bol örneklerle zenginleştirilmesi, okul imkânlarının iyileştirilmesi, kazanımın basitleştirilmesi veya üst sınıflarda ele alınması şeklinde olduğu belirlenmiştir.