Browsing by Author "Derse, Gizem Ezgi"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Master Thesis Examination of the Texts in 6th Grade Turkish Coursebooks in Terms of Values Education and Evaluation in Context of Teachers Opinions(2019) Derse, Gizem Ezgi; Coşkun, HaticeÇalışmanın amacı, 6. sınıf Eksen Yayınları Türkçe ders kitabındaki metinleri değerler eğitimi açısından incelemek ve öğretmen görüşleri bağlamında değerlendirmektir. Nitel araştırma yöntemine göre düzenlenen bu çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme ve doküman inceleme kullanılmıştır. Çalışmada doküman olarak 6. sınıf Eksen Yayınları Türkçe ders kitabı ele alınmıştır. Ayrıca öğretmenlerin değer algılarını öğrenmek ve değer aktarımında 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki metinler ile ilgili düşüncelerini belirlemek üzere yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, Türkçe öğretmenleriyle görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bunların sonucunda araştırmacı tarafından yapılan tespitler uzman görüşlerinin alınması ile sonuçlandırılmıştır. 6. sınıf Eksen Yayınları Türkçe ders kitabında bulunan 40 metinde toplam 247 değer cümlesi tespit edilmiştir. 26 değer cümlesi ile metinlerde en çok rastlanan değer sorumluluk değeridir. Metinlerde estetik duyguların geliştirilmesi ve alçakgönüllülük değerlerine ise hiç rastlanmamıştır. Değerlerin en fazla yer aldığı metin türü 116 değerle hikâye edici metinler, en az yer aldığı metin türü ise 46 değerle şiir türünde metinler olmuştur. Bilgilendirici ve hikâye edici metinlerde en fazla sorumluluk değerine, şiirlerde ise en fazla vatanseverlik değerine rastlanılmıştır. Öğretmen görüşleri incelendiğinde değerler eğitimi kavramıyla ilgili öğretmenlerin en sık bahsettiği değerler hoşgörü, sevgi ve yardımseverlik olmuştur. Öğretmenler, olumsuz olarak: değerlerin eğitim boyutuyla sınırlandırılması, değerler eğitimine gerekli önemin verilmemesi ve sistemden kaynaklanan sorunlar nedeniyle değerlerin geri plânda kalması görüşlerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin metinlerde en çok yer verilmesini istedikleri değerin saygı değeri olduğu görülmektedir. Görüşmeler sonucunda değerlerin ders kitaplarındaki metinler aracılığıyla verilmesi gerektiği ayrıca değerleri aktarırken canlandırma, soru-cevap ve tartışma gibi yöntem ve tekniklerin kullanılmasının yararlı olacağı sonuçlarına ulaşılmıştır.Article Türkçe Ders Kitabındaki Metinlerin Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi(2021) Coskun, Hatıce; Derse, Gizem EzgiÇalışmanın amacı Türkçe ders kitabındaki metinleri değerler eğitimi açısından\rincelemek ve öğretmen görüşleri bağlamında değerlendirmektir. Nitel\raraştırma yöntemine göre düzenlenen bu çalışmada veri toplama aracı olarak\ryarı yapılandırılmış görüşme ve doküman inceleme teknikleri kullanılmıştır.\rÇalışma dokümanı 6. sınıf Eksen Yayınları Türkçe ders kitabıdır. 10 Türkçe öğretmeni\rile değer algıları ve değer aktarımında 6. sınıf Türkçe ders kitabındaki\rmetinler ile ilgili görüşmeler yapılmıştır. 6. sınıf Türkçe ders kitabında bulunan\r40 metinde 27 değerin 247 defa geçtiği tespit edilmiştir. Metinlerde en çok rastlanan\rdeğer sorumluluk değeridir. Metinlerde estetik duyguların geliştirilmesi\rve alçakgönüllülük değerlerine ise hiç rastlanmamıştır. Değerlerin en fazla yer\raldığı metin türü hikâye edici metinler, en az yer aldığı metin türü ise şiirlerdir.\rBilgilendirici ve hikâye edici metinlerde en fazla sorumluluk değerine, şiirlerde\rise en fazla vatanseverlik değerine rastlanmıştır. Öğretmen görüşleri incelendiğinde\rdeğerler eğitimi kavramıyla ilgili öğretmenlerin en sık bahsettiği değerler\rhoşgörü, sevgi ve yardımseverlik olmuştur. Öğretmenler, olumsuz olarak\rdeğerlerin eğitim boyutuyla sınırlandırılması, değerler eğitimine gerekli önemin\rverilmemesi ve sistemden kaynaklanan sorunlar nedeniyle değerlerin geri\rplânda kalması görüşlerini belirtmişlerdir. Öğretmenlerin metinlerde en çok yer\rverilmesini istedikleri değerin saygı değeri olduğu görülmektedir. Görüşmeler\rsonucunda değerlerin ders kitaplarındaki metinler aracılığıyla verilmesi gerektiği\rsonucuna ulaşılmıştır